Gå til innhold

Melkeproteinallergi - middagstips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn med melkeproteinallergi og føler at vi lager så få typer middager. Har noen tips til sunne middager uten melk/melkeprodukter som i tillegg går raskt å lage? Kan ikke bruke soyaprodukter. 

Hva spiser dere andre med melkeproteinallergi? Hvis noen vet om blogger e.l. med melkefrie oppskrifter vil jeg gjerne ha tips om det også. 😊

Anonymkode: 798dd...3bc

Skrevet

Chili con carne, thaigryte med kokosmelk, kylling satay. Generelt er vel asiatisk mat bra, siden de bruker lite melk.

Anonymkode: dba7c...042

Skrevet

Har dere prøvd havremelk? Synes den er best. 

Å lage middager uten noe form for "melk" er litt kjedelig.. 

Anonymkode: b540e...b34

Skrevet

Veldig mye norsk tradisjonsmat er uten melk så lenge du ikke steker ting i smør:

Lys eller brun lapskaus

Kjøttkaker med poteter og grønnsaker

Kokt, dampet eller stekt fisk med potet og grønnsaker, f. eks. stekt makrell med poteter og agurksalat. 

Nypoteter, sommerkål og spekemat med smør/ blå soft Flora.

Koteletter, poteter, surkål, sjysaus.

Svinestek, oksestek, lammestek osv. Bare dropp ev. fløte i sausen. 

Karbonader og pølser fra Gilde go' og magrere er melkefrie. Burgere av reint kjøtt. Wok med kjøtt, kylling eller laks og ris eller nudler. Kylling (hel eller delt) stekt i ovnen med ovnsbakte rotgrønnsaker til. Flere muligheter enn begrensninger, egentlig. 

Skrevet

Mye! Lager fra bunnen da...

Fiskekaker, kjøttboller, nuggets er favoritten til minste.

Vi voksne spiser sushi, vårruller, rent kjøtt, kylling, fisk. Mye grønnsaker, ris, pasta, poteter, lager grønnsaksmos/Potetstappe.

Hjemmelaget fiskegrateng. Pizza. Altså man kan lage alt ungene liker melkefritt, til og med risengrynsgrøt.

Anonymkode: fe99a...fe2

Skrevet

Hmm, jeg lager sjelden middag med melk/melkeprodukter i.

ovnsbakt laks/ørret med ovnsbakte grønnsaker og couccous
spagetti og kotelett
spagetti og kjøttsaus
resteomelett
kotelett med ovnsbakte grønnsaker og søtpotetmos eller blomkålmos
stekt ris
stekt kyllingfilet med søtpotetbåter og blomkålris blandet med løk, paprika og gulrotstrimler
frøbakt fiskefilet med ovnsmix av strimlet gulrot, strimlet søtpotet, strimlet potet, løk, squash og søtpaprika
gulrotsuppe
wok med kylling og fullkornsnudler
stekt ørret med raspet gulrot, agurksalat og båtpoteter
pankopanerte eller crispy chicken spice mix kyllingstrimler med søtpotetstaver, sweet chilisaus, ketchup og salat

Anonymkode: 18668...e74

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! 😊 Tar gjerne imot flere! 😊

Skrevet

Dytter litt 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Dytter litt 😊

Du har jo fått masse tips her 😊 Jeg tror egentlig bare du må slutte å tenke at du har begrensninger, for det er ytterst få retter du ikke kan lage. Det finnes masse erstatningsprodukter, til og med ost, så du må jo egentlig bare skaffe deg en oversikt over disse. Vi har selv en med cøliaki i hus, og det er nesten ingenting vi ikke lager til middag, vi må bare tilpasse litt. Unntaket er selvsagt hel/halvfabrikata, der er det jo en del begrensninger, men med hjemmelaget mat får man til det meste. 

Anonymkode: dba7c...042

Skrevet

Det er sjelden jeg har melkeprodukter i middagen...

En del fløtebaserte sauser, men der finnes det vel erstatninger? Ellers må du jo bare lage sauser uten fløte da.

I dag skal vi ha taco, ikke noe melkeprodukter i det.

I morgen skal vi grille, kjøtt, maiskolber, asparges og båtpoteter i ovnen. Jeg har riktignok fløte i peppersausen jeg lager, men jeg skulle da klart å erstatte den med noe annet.

Til søndag skal vi ha kjøttkaker, ikke noe melkeprodukter der heller.

Anonymkode: 2786a...3ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...