Gå til innhold

Heilt skjelven etter nok ein grusom morgon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ein gutt med ADHD. Han er ekstrem uten medisin. I dag fekk eg han ikkje til å ta medisin før han skulle gå (ikkje i går heller). Han er høgt og lågt. Klarer ikkje å stå opp og kle seg. I dag stod han opp halv 8 og må være ute av døren til ti på 8. Han har og plate og har fått streng beskjed om å ha den i munnen 24 timer i døgnet. Sliter med at han spiser med den, ihvertfall før medisin virker. Mannen går ti på halv 8, og fra rundt 7-ti over 7 sitter han ute og venter på skyssen. Ikke snakk om å få hjelp. Eg har foreslått mange gonger å gi gutten medisin halv 7 for at de skal virke før dagen begynner) men mannen er i mot (kan ikke vekke han). Er faktisk bedre når jeg og skal tidleg på jobb, for då er det hjelp å få. Han er 11 år.

Anonymkode: d6863...1b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere andre med barn med ADHD. Hvordan er morgonen hos dere?

Skrevet

Min sitter i sofaen nå mens han driver på med et eller annet, riktignok syk, men ikke SÅ syk. Kom faktisk på at jeg har glemt å gi ham medisinen. 

Ta en alvorsprat med mannen din. Selvfølgelig kan du vekke ungen halv sju, første du gjør er å dytte et glass vann og pillen i trynet på han og se at han svelger. Snakk sammen når ungen er rolig, og si at fra nå av får det være sånn, for det er ikke bra for noen at han er høyt og lavt og ikke greier å høre etter. Og unger med ADHD KAN også ta seg sammen, men de må øve på det. Det skal ikke være nødvendig å være helt rabiat bare fordi man har ADHD. 

Anonymkode: b177a...528

Skrevet

Her står vi opp 35 min før han skal ut døren. Får frokost og iPad i sofaen, gir medisin rett før han skal gå. Er mye mindre motorisk urolig nå enn før, mer surr. Blir bedre, hi. Nå spiser han frokost sittende og ikke på hodet. Alt han skal ha med ut døren hjelper jeg og organisere. Medisinen virker litt uti første time. I fjor sto vi opp 1,5 time før for å gi medisin litt tidligere, men hadde inntrykk av at han trengte den ekstra søvnen mer enn den ekstra timen med medisin. Vet det er kjempe tungt, men hold ut. Det blir lettere med din også ❤️

Anonymkode: 6e03a...cbf

Skrevet

Har to stykker, med ADHD altså, som nå er 12 og 19 år. Ingen av de har atferdsvansker, heldigvis, så vi har sluppet unna en del der tror jeg. Her har eldste vært veldig enkel om morgenen fram til han ble rundt 16 år, aldri noe styr, men da begynte søvnvanskene og skolevegring å gjøre det vanskelig å stå opp. Nå får vi ham ut døren ca. halvparten av tiden, og han tar VGS på deltid.

Hun på 12 år er mest bare veldig trøtt, vimsete og treg. Hun må mases på og minnes på alt hele tiden, inkludert å spise. Det er ikke mulig å la henne gå ut døren selv, for hun evner ikke å kle seg riktig og kan finne på å glemme skoene eller jakken midt på vinteren, eller ta på luen en varm vårdag. Så det er mye støtte, men ikke raserianfall eller styr sånn ellers.

Anonymkode: d3b1a...2e6

Skrevet

Mannen din trenger visst også litt medisinering. 

Anonymkode: b4346...0ca

Skrevet

Jeg synes du og mannen bør be om hjelp, enten av fvk eller andre som har mer fagkunnskap om din sønns problematikk og som kanskje følger opp sønnen mtp. medisineringen.

Hvis du og far ikke er enige, da kommer dette ikke til å bli bedre av seg selv.

Be om hjelp, for du og far må være samkjørte, ikke bare om medisineringen, men også oppdragelsen ellers. Som en sier, barn med adhd kan lære å oppføre seg, men de må ha hjelp til å trene på det på en god og konstruktiv måte. Den muligheten får ikke din sønn, HI, så lenge du og far ikke blir enige.

Snakk med fagfolk, for dette er ødeleggende for dere alle/hele familien!

Anonymkode: be487...4e2

Skrevet

Hva er argumentene til far da? Dersom han ikke har noen fantastisk gode argument, så ser jeg ingen grunn til at han skal mene noe om det i det hele tatt, ettersom han ikke engang treffer gutten om morgenen.

Jeg hadde latt være å involvere far noe mer i morgenmedisinen, og funnet en rutine som fungerer. Dersom far er uenig, får han sørge å få gutten medisinert og klar før han drar selv.

Skrevet

Har en på 11 med adhd. Han må vekkes halv sju (ut døren åtte) for i det hele tatt å rekke skolen.  Ting tar tid med disse ungene. Merker lite forskjell med/uten medisiner men hadde han hatt god effekt, som du beskriver hadde han blitt vekt for å ta den ja. Hvorfor i all verden skal dere ikke kunne vekke han? Høres ut som han trenger lengre tid på morgenen uansett. Forsto jeg det slik at mannen din venter ute på skyss fra litt over syv? Og ikke hjelper deg? Samtidig som han skal bestemme at du ikke får vekke han før? Er det for at han skal slippe unna tidlig nok?

Om du tar jobben med gutten bestemter du opplegget tenker jeg. 

Anonymkode: e93d1...647

Skrevet

Tenker at de dagene jeg skal jobbe kveld og mannen likevel er oppe kan han gi gutten medisin halv 7 slik at han er klar når vi står opp klokka 7. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tenker at de dagene jeg skal jobbe kveld og mannen likevel er oppe kan han gi gutten medisin halv 7 slik at han er klar når vi står opp klokka 7. HI

Enig! Snakk til mannen din og få dette på plass.

Anonymkode: b4346...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...