Gå til innhold

Finnes det en veileder for allergi i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på nett at det står det ikke skal vedtas et generelt forbud. Et forbud forutsetter at dette er helt nødvendig. 
Mitt barn går i tredje. Fra høsten av begynner et barn med masse allergier, også noen alvorlige. Jeg skjønner at dette er farlig for barnet det gjelder. 
Nå har det kommet meg for øret (via venner til foreldre av dette barnet) at 1 til 3 trinn (de deler gang og inngang) vil få endel forbudsvarer. Dette er ganske omfattende. Så jeg vil gjerne forberede meg litt på saklig fakta, regler og helseråd. Det vil muligens bli forbud mot nøtter, spor av nøtter i feks frokostblanding (spor av nøtter i brød ok) fisk og endel bær. Jeg kan ikke skjønne at tre klasser skal måtte endre masse rutiner fordi en som ikke går i klassen deres har allergier. 
Jeg vil ta hensyn men så mange hensyn å ta gjør det vanskelig å navigere å følge alle retningslinjer. I tillegg har barnet pelsdyr allergi, vi har flere dyr. Mitt barn vil kanskje ha allergener på klær når hun kommer på skolen. Jeg vet at i barnehagen der barnet gikk så så de helst at barna hadde klær som ikke ble brukt hjemme og barna ble rullet over med klesrullle på morgenen. Vi vil ta hensyn, men vi kan feks ikke ha et eget avlukket rom til oppbevaring av yttertøy. Kattene våre har kattedør inn i garderoben der yttertøy henger, samt at de sover oppå et skap på garderoben. Vårt yttertøy har garantert masse «ting på seg» som sikkert ikke er bra. 
Noen med erfaring? Link til noen relevante sider osv. 

Jeg sitter i FAU så dette er liksom litt mer mitt bord enn andre. Det vil jo komme opp der. 

Anonymkode: ee49d...a88

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg/dere i FAU i ta kontakt med NAAF ift dette. Du kan jo begynne med å lese dette: https://www.naaf.no/aktuelt2/ikke-bagatelliser-allergi/

Anonymkode: 1bf08...f89

Takk. Det er ennå ikke kommet på banen men har møte med skole i slutten av mai. Regner med det blir tema der. 
Jeg synes det er viktig at forbudet er kun på nødvendig og lettfattelig. Som feks forbud, jordbær, nøtter og fisk. Lett å forholde seg til. Skal vi begynne å finlese alle innholdsfortegnelser så blir det komplisert og det kan glippe. 
Når det gjelder yttertøy, så tenker jeg vel at her må skolen sørge for at barnet med allergi har det trygt i sin garderobe. Alternativt bruke flere innganger, og «rene soner». 

Skrevet

Å ikke sende med nøtter og bær er greit. Å måtte styre med spor av nøtter, å sørge for ingen spor av katt på klær ol. hadde jeg ikke gidda å forholde meg til. 

Anonymkode: 6d292...57c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å ikke sende med nøtter og bær er greit. Å måtte styre med spor av nøtter, å sørge for ingen spor av katt på klær ol. hadde jeg ikke gidda å forholde meg til. 

Hatt det samme her i alle år på trinnet til eldste, masse forbud for sikkerhetsskyld og egentlig av uvitenhet og manglende oppdatering flere av dem. Nyere forskning viser jo at så og si ingen blir syke av at det er spor av nøtter i andres mat. Skal man kreve omfattende forbud så skal det allergiske barnet ha legeattest på at det er utført provokasjonstesting og at det er helt nødvendig å ha disse restriksjonene for de andre barna (noe det svært sjelden er). På trinnet til jenta mi endte det til slutt med at de allergiske barna selv begynte å ha med/kjøpe i storefri matvarer de andre ikke hadde lov til fordi det kunne inneholde spor av nøtter og da ble det endelig slutt på dette tullet. Det mest ironiske var at kunnskapen om matvareinnhold og allergiske reaksjoner var nok ikke på topp, så mange matvarer som faktisk inneholdt nøtter passerte, men ting som egentlig ikke inneholder nøtter var strengt forbudt. Uansett ingen som fikk allergiske reaksjoner gjennom 7 år på barneskolen. 

Anonymkode: 6a99b...7d7

Skrevet
Skrevet

Det med nøtter er faktisk ikke så enkelt heller, for hvilken definisjon skal man bruke? Mattilsynet sin? Peanøtter er feks ikke en nøtt, skal det inkluderes?

Anonymkode: c33c4...fff

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre at barnet ikke skal gå i dine barn sin klasse? Det blir da verken vanskeligere eller enklere om de "bare" deler gang. 

Følg pålegget fra skolen uansett hva det er. Det er faktisk et barn sitt liv det handler om her. 

Anonymkode: 66734...ada

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Følg pålegget fra skolen uansett hva det er

Helt uenig! Å følge idiotiske pålegg er bare tøv. 

Skrevet

Veiledende: har ditt barn allergier som medfører innskrenkinger i form av forbud og påbud  i andre barns skolehverdag så får du ha barnet i hjemmeskole. Allergien er ditt og ditt barns problem. Vi kjører egg på maten, musli med nøtter osv uavhengig av hva du prøver å innføre.

Anonymkode: 98b0f...6b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Veiledende: har ditt barn allergier som medfører innskrenkinger i form av forbud og påbud  i andre barns skolehverdag så får du ha barnet i hjemmeskole. Allergien er ditt og ditt barns problem. Vi kjører egg på maten, musli med nøtter osv uavhengig av hva du prøver å innføre.

Ja, det gjør du heeeelt sikkert......

Anonymkode: 9755a...ba5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det gjør du heeeelt sikkert......

Anonymkode: 9755a...ba5

Det er litt uinteressant for meg om du tror på det. Det er nå slik det er uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre at barnet ikke skal gå i dine barn sin klasse? Det blir da verken vanskeligere eller enklere om de "bare" deler gang. 

Følg pålegget fra skolen uansett hva det er. Det er faktisk et barn sitt liv det handler om her. 

Hvis de "bare" deler gang er risikoen i andres mat minimal. Den er liten i klasserommet også, forsåvidt. 

Pålegg fra skolen kan bli helt hinsides. Har hørt om skoler som skulle være nøttefrie, inkludert spor av nøtter, uten å tenke over alt det innebar av logistikk mtp brød, hygiene på kjøkken, bruk av klær på fritiden, og bruk av utstyr på fritide. Her har de i det minste sagt at spor av nøtter i brød er greit. Men hva med resten av dagen til barnet? Det kan ikke være med i butikk, på offentlig transport, eller i gymsal, hvis det er så allergisk som det fremstilles her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ikke lek dramadronning. Hvis du VIRKELIG bryr deg om ditt barn er det du som passer på, ikke alle andre som skal gå på tå. Hvis det virkelig handler om livet blir det hjemmeskole i plastbobla si.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvis de "bare" deler gang er risikoen i andres mat minimal. Den er liten i klasserommet også, forsåvidt. 

Pålegg fra skolen kan bli helt hinsides. Har hørt om skoler som skulle være nøttefrie, inkludert spor av nøtter, uten å tenke over alt det innebar av logistikk mtp brød, hygiene på kjøkken, bruk av klær på fritiden, og bruk av utstyr på fritide. Her har de i det minste sagt at spor av nøtter i brød er greit. Men hva med resten av dagen til barnet? Det kan ikke være med i butikk, på offentlig transport, eller i gymsal, hvis det er så allergisk som det fremstilles her. 

Nei, de kan ikke være med på slike ting. Det er jo hele poenget, at skolen er en av de plassene man faktisk kan innføre restriksjoner slik at barnet kan få en tilnærmet normal skolegang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er litt uinteressant for meg om du tror på det. Det er nå slik det er uansett. 

Jeg tror deg, jeg. Korona har vist meg at det ikke er grenser for menneskers egoisme og idioti. 

Og mine barn er heldigvis ikke allergiske mot noe. . 

Skrevet

Bare for å presisere. Jeg synes det er viktig å ta hensyn. Jeg er bare opptatt at hensynene og tiltakene er de riktige slik at det vi har å forholde oss til er lett å huske og forstå. Feks, Gymtimer. Nå er klassene i garderobe og gymsal rett etter hverandre. Nå begynner de med gym med skifting i andre her da, så det er jo ikke tema nå. Men om dette med å dele gang (passere der barnet er) så vil jo en garderobe være en bombe der man kler av seg og rister tøy. Er det da hensiktsmessig å ha masse forbud for 1-3 når barnet eksponeres i garderobe?

Nøtter vet jeg man kan bli skikkelig dårlig av. Men jeg vet at noen type nøtter er verre enn andre. Ofte tror folk mandel er nøtt, det er det ikke. Mange yoghurter med müsli har «spor av nøtter» fordi de lages samme sted som noe med nøtter. Müsli uten nøtter men med mandel burde da være lov. 
Forbud/anbefalinger burde være spesifikt ned på varer synes jeg. Angående spor av nøtter feks, utrolig mange brød har spor av nøtter. Min kusine (voksen) er allergisk mot paranøtter. Har epipen. Hun har fått beskjed å ikke trigge allergien mer enn nødvendig. Hun tåler fortsatt endel andre nøtter men anbefalingen er å ikke spise de. Hennes lege sa at spor av nøtter ikke er farlig i hennes tilfelle. Så kanskje dette barnet faktisk har fått beskjed om dette. 
 Jeg synes generelle forbud er så svevende. 
HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...