Gå til innhold

Kaffegjest i bryllup - hvor mye i gave?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med 500. Har aldri gitt gaver for flere tusen i bryllup, og aldri sett at andre venner har gjort det heller. Max 1000 om jeg hadde vært invitert i hele bryllupet, så da tenker jeg 500 er ok til kaffe. Kaffegjester er forøvrig helt vanlig på min kant av landet, uten at folk blir furtne for det. 

Anonymkode: edf4b...71a

Hva er feil med å ha badegjester? Jeg syns det virker som en fin tradisjon fordi det er jo venner en vil feire med. Regner jo med at det er gode kaker og kaffe og en hyggelig fest da. Ikke alle som har hverken økonomi eller plass til alle på middag, og helt ærlig så syns jeg personlig at lange middager og taler fort kan bli kjedelig for å være ærlig. Det er jo etter middagen stemningen tar seg opp og folk kan senke skuldrene. Jeg ville gitt det samme som om jeg var bedt på middag også. Alt mellom 1000-5000. 

Anonymkode: fe5fc...0ca

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er feil med å ha badegjester? Jeg syns det virker som en fin tradisjon fordi det er jo venner en vil feire med. Regner jo med at det er gode kaker og kaffe og en hyggelig fest da. Ikke alle som har hverken økonomi eller plass til alle på middag, og helt ærlig så syns jeg personlig at lange middager og taler fort kan bli kjedelig for å være ærlig. Det er jo etter middagen stemningen tar seg opp og folk kan senke skuldrene. Jeg ville gitt det samme som om jeg var bedt på middag også. Alt mellom 1000-5000. 

Hehe, kaffegjester ihvertfall 

Jeg vokste opp på bygda og her var kaffegjester helt vanlig. Men da inviterte man kun nærmeste familie til middag, og «rubbel og bit» til kake og fest. Til middag var man kanskje 20 personer (foreldre, forlovere og søsken), mens til kaffen kom venner, slekt, kolleger, venner av foreldrene til brudeparet, unger og ungdom etc. Festen foregikk som regel på gården til brudens foreldre eller på forsamlingshuset. 

Personlig liker jeg ikke konseptet med kaffegjester i dag. Dagens bryllup (i allefall i min vennekrets) holdes ikke som en heisafest hjemme på låven på gården. 

Jeg/vi har blitt bedt til kaffe to ganger. Begge gangene ble bryllupet holdt langt unna slik at vi måtte overnatte. Og det var ingen steder å gjøre av seg mellom seremonien i kirken og festen. Der ble noen laaaaaange timer på hotellrommet!

Anonymkode: 95dea...47e

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vokste opp på bygda og her var kaffegjester helt vanlig. Men da inviterte man kun nærmeste familie til middag, og «rubbel og bit» til kake og fest. Til middag var man kanskje 20 personer (foreldre, forlovere og søsken), mens til kaffen kom venner, slekt, kolleger, venner av foreldrene til brudeparet, unger og ungdom etc. Festen foregikk som regel på gården til brudens foreldre eller på forsamlingshuset. 

Personlig liker jeg ikke konseptet med kaffegjester i dag. Dagens bryllup (i allefall i min vennekrets) holdes ikke som en heisafest hjemme på låven på gården. 

Jeg/vi har blitt bedt til kaffe to ganger. Begge gangene ble bryllupet holdt langt unna slik at vi måtte overnatte. Og det var ingen steder å gjøre av seg mellom seremonien i kirken og festen. Der ble noen laaaaaange timer på hotellrommet!

Kunne dere ikke gå ut av hotellrommet? 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Gjerrigknark! Det er visst om å gjøre å spare mest mulig penger.

Anonymkode: 127c5...469

Hvem er gjerrig???

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Bytter du mat mot gave? 

Anonymkode: feebb...98e

Når jeg bestemmer hva jeg skal gi i gave ser jeg på relasjon og hva gaven er til. Som kaffegjest ses jeg tydligvis ikke på som veldig nære brudeparet, så hvorfor skal jeg da gi gave som om jeg var nære? 1000 gir jeg i gave til nære, ca halvparten til de ikke fult så nære.

Anonymkode: 84912...58d

Jeg takker nå alltid høflig nei til å være kaffegjest med unnskyldning om at jeg allerede er opptatt den dagen. Sannheten er at jeg ikke liker å være kaffegjest. De tre gangene jeg har vært det har vært de kjipeste bryllupene jeg har vært i. Vi var få som kom til kaffe/kaker og resten av folket hadde vært på fest i flere timer. I det ene ble vi og to andre par sittende på gangen og vente i neste to timer på at de skulle bli ferdig med middagen (vi kom til oppgitt tid).

500 kr er vel passende å gi i gave.

Anonymkode: 76ff2...cf4

Jeg takker også nei til innbydelse til å være "kaffegjest". Og det er ikke fordi jeg er fornærmet for at jeg ikke ble invitert til hele festen. Jeg bare gidder ikke å sette av hele kvelden for et par-tre sene kveldstimer som ikke er kjekt engang å være med på. 

Men hva jeg gir i gave, har ingenting med om jeg er invitert til hele greia, er kaffegjest eller rett og slett ikke er invitert i det ele tatt. 

Anonymkode: 88894...b71

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg kan på en måte forstå at de vil ha både det formelle familieselskapet, og den uformelle festen med venner. Jeg synes bare det er litt rart å invitere venner til kaffe og ta festen rett etter familieselskapet. Personlig ville jeg da heller invitert på vennefest en annen helg. Men folk gjør som de vil...

Jeg ville nok gitt 1.000 kr.

Anonymkode: f7d0a...d8e

Er det slik at de har invitert det formelle selskapet til middag men de må gå hjem når kaffe og kake starter, slik de tenker?

Selv hadde jeg nok funnet en passende unnskyldning for ikke å delta, og så hadde jeg sendt dem et fint gratulasjonskort!

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg takker nå alltid høflig nei til å være kaffegjest med unnskyldning om at jeg allerede er opptatt den dagen. Sannheten er at jeg ikke liker å være kaffegjest. De tre gangene jeg har vært det har vært de kjipeste bryllupene jeg har vært i. Vi var få som kom til kaffe/kaker og resten av folket hadde vært på fest i flere timer. I det ene ble vi og to andre par sittende på gangen og vente i neste to timer på at de skulle bli ferdig med middagen (vi kom til oppgitt tid).

500 kr er vel passende å gi i gave.

Anonymkode: 76ff2...cf4

Høres ut som et uhøflig brudepar. Jeg er enig. Hadde ikke deltatt, faktisk hadde jeg heller ikke gitt dem noe gave. Kanskje et kort med gratulasjoner og lykkeønsker. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

5000kr!!!!???!!!

….og jeg som tenkte 500kr

Anonymkode: ac0c2...a8b

Kr 5000 eller kr 500,-. Selv hadde jeg ikke gitt noe gave, men du skjønte vel at kr 5000 må ha vært ironisk?

Annonse

Mrs Remington skrev (17 minutter siden):

Høres ut som et uhøflig brudepar. Jeg er enig. Hadde ikke deltatt, faktisk hadde jeg heller ikke gitt dem noe gave. Kanskje et kort med gratulasjoner og lykkeønsker. 

Så sære noen av dere er.

Anonymkode: 4823b...afc

Mrs Remington skrev (21 minutter siden):

Realistisk er å invitere alle gjester på samme måte. 

Vel, det er det jo ikke gjesten som bestemmer. Og hvis gjesten blir så fornærma over å bli invitert til kaffe at  man ikke vil gi gave engang, da er man bra sær og sikkert like greit at man holder seg hjemme.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vel, det er det jo ikke gjesten som bestemmer. Og hvis gjesten blir så fornærma over å bli invitert til kaffe at  man ikke vil gi gave engang, da er man bra sær og sikkert like greit at man holder seg hjemme.

Du har litt feil, fordi gjesten kan jo bestemme om han/hun vil delta, eller ikke.  Det er jo ikke sikkert at gjesten som blir invitert til kaffe, er fornærmet, men om JEG hadde blitt invitert i slik bryllup, hadde jeg takket nei. Det er ikke det samme som å bli fornærmet. For egen del, ville det ha handlet om prioritering, på lik linje som invitasjonen.

Mrs Remington skrev (7 timer siden):

Ikke sære, bare realistiske. 

Realistisk?

Er man invitert til kaffe så har man en relasjon til brudeparet. Å ikke gi gave fordi man er snurt er smålig, ikke realistisk. 

Jeg hadde hørt hvor mange som blir invitert til kaffi. Dersom alle venner til både brud og brudgom inviteres til kaffi, ville jeg gått. Da har jeg vært med på at vi samles og har eget vorspiel før bryllupet! (Ofte mye gøyere enn bryllupet!!!!)

dersom de fleste venner er med i et stort bryllup, og vi er et fåtall invitert til kun kaffi ville jeg takket nei. Vi gir venner 500kr til bryllup. Veldig nære venner gir vi 1000. (Da hadde jeg vært gjest i hele bryllupet evt ville bryllupet vært bitte lite)

Anonymkode: a2c28...c38

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde hørt hvor mange som blir invitert til kaffi. Dersom alle venner til både brud og brudgom inviteres til kaffi, ville jeg gått. Da har jeg vært med på at vi samles og har eget vorspiel før bryllupet! (Ofte mye gøyere enn bryllupet!!!!)

dersom de fleste venner er med i et stort bryllup, og vi er et fåtall invitert til kun kaffi ville jeg takket nei. Vi gir venner 500kr til bryllup. Veldig nære venner gir vi 1000. (Da hadde jeg vært gjest i hele bryllupet evt ville bryllupet vært bitte lite)

Anonymkode: a2c28...c38

Det er nettopp dette som ofte skjer. At de som blir invitert til kaffe, er færre enn de som ble invitert til middag. Da blir det merkelig å snakk om å ikke ha råd til å inkludere de 3-4 siste som blir "avspist" med kaffe. I tillegg er det jo slik at de av oss som ikke er i bryllup/dåp og lignende så ofte, gjerne ikke har klær liggende som kan brukes til slike anledninger. Altså, blir det jo investert i klær, det blir kjøpt inn gave, man kjører gjerne et stykke, kanskje tar fri fra jobb. Når man så må sitte på gangen fordi tidsskjemaet selvfølgelig ble sprengt, og vente til "A-laget" blir ferdig med å spise, for så å komme inn der alle allerede har "funnet hverandre" og er i gang med mingling for lengst, er det egentlig ikke verdt det.

Anonymkode: 3bfeb...9ed

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er nettopp dette som ofte skjer. At de som blir invitert til kaffe, er færre enn de som ble invitert til middag. Da blir det merkelig å snakk om å ikke ha råd til å inkludere de 3-4 siste som blir "avspist" med kaffe. I tillegg er det jo slik at de av oss som ikke er i bryllup/dåp og lignende så ofte, gjerne ikke har klær liggende som kan brukes til slike anledninger. Altså, blir det jo investert i klær, det blir kjøpt inn gave, man kjører gjerne et stykke, kanskje tar fri fra jobb. Når man så må sitte på gangen fordi tidsskjemaet selvfølgelig ble sprengt, og vente til "A-laget" blir ferdig med å spise, for så å komme inn der alle allerede har "funnet hverandre" og er i gang med mingling for lengst, er det egentlig ikke verdt det.

Anonymkode: 3bfeb...9ed

Men da takker man høflig nei og gir selvsagt like fin gave uansett.

Jeg nekter å tro at det finnes så mange udugelige mennesker i verden som man kan få inntrykk av å lese diverse tråder her inne. Det er jo så man mister troen på menneskeheten fullstendig. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kunne dere ikke gå ut av hotellrommet? 

Jo det kunne vi - det var jo ingen som hadde låst døra liksom.

Begge gangene måtte vi reise langt for å delta. Og man pynter seg jo for å overvære seremonien i kirken. Det føltes bare veldig rart å skulle gå ut av hotellrommet i finklær, forbi hotellrestauranten hvor festen ble holdt, for å finne er spisested. Da ble det takeaway på rommet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...