Gå til innhold

Kaffegjest i bryllup - hvor mye i gave?

Anbefalte innlegg

Er invitert til kaffe i et bryllup i sommer. Er venninne med bruden, men kjenner ikke brudgom noe særlig. Vi er inviterte begge to (mannen og jeg) men blir kun jeg som drar da han er bortreist på jobb.

Hvor mye gi/kjøpe for? 🙂  Hva er vanlig? 

Anonymkode: e1419...3a2

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Er man invitert så er man invitert og man graderer ikke gaven til hva man får å spise. Ca 1000 kr hadde jeg tenkt. 

Anonymkode: feebb...98e

Brudeparet har allerede valgt å gradere dem til kun kaffegjester. Helt rimelig å gi deretter.

Anonymkode: d69e6...ba0

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er man invitert så er man invitert og man graderer ikke gaven til hva man får å spise. Ca 1000 kr hadde jeg tenkt. 

Enig dersom alle fikk det samme å spise, men her er det brudeparet som graderer.

Jeg ville gitt for ca. 1500 kr. Det er halvparten av det jeg gir når jeg er fullverdig gjest.

Ingenting. For jeg gidder ikke gå. 
Å invitere bare til kaffe er å nedgradere gjestenes viktighet. Be alle på middag eller la være. Synes også det lukter «vi vil ha mer gaver». 
Skikkelig uting. 

Anonymkode: 7573b...bc6

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å invitere bare til kaffe er å nedgradere gjestenes viktighet. Be alle på middag eller la være. Synes også det lukter «vi vil ha mer gaver». 
Skikkelig uting. 

Enig. Her ser det ut som de vil ha stort selskap, samtidig som de egentlig ikke har råd til å ha det. Jeg hadde ikke gått. 

Anonymkode: 3bfeb...9ed

Jeg kan på en måte forstå at de vil ha både det formelle familieselskapet, og den uformelle festen med venner. Jeg synes bare det er litt rart å invitere venner til kaffe og ta festen rett etter familieselskapet. Personlig ville jeg da heller invitert på vennefest en annen helg. Men folk gjør som de vil...

Jeg ville nok gitt 1.000 kr.

Anonymkode: f7d0a...d8e

Annonse

Kommer helt ann på din økonomi, ikke gi mer en du evner uten at det blir et problem. Så fra 1000,- å nedover er ok tenker jeg alt etter ditt forhold til henne. 

Hjemme var det veldig vanlig å invitere til kaffe når jeg vokste opp, da inviterte man nærmeste familie og venner til middag og "resten" av bygda til kaffe. Som foreldre til gode venner, venner av egne foreldre som man har vært mye med i oppveksten ++ Men, de som kan langveisfra ble alltid invitert til hele dagen (man reiser ikke i timesvis for å være invitert til kaffe). 

Vet at mange nå til dags synes det er rart å invitere til kaffe, jeg gjorde det heller ikke. Men, det er vel flere steder det fortsatt er tradisjoner for det. Å etter kaffen kommer jo festen, å det er jo den som er gøyest å få med seg uansett ;) 

Jeg skjønner jo ikke hva dere som sier at det å være kaffegjest er en nedgradering og at dere verken hadde gått i bryllupet eller gitt gave? Når man blir bedt i bryllup, enten det er sånn eller slik, så har man jo en relasjon til brudeparet og hadde vel gitt gave om man ikke ble invitert i det hele tatt? Jeg gir jo bryllupsgave til mange flere enn jeg er i selve bryllupet til. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er en frekk form for invitasjon. Personlig ville jeg ikke gått, så svaret mitt er null kroner. 

Anonymkode: 4722e...494

Skikkelig uting. 

Enig. Her ser det ut som de vil ha stort selskap, samtidig som de egentlig ikke har råd til å ha det. Jeg hadde ikke gått. 

Det er litt spesielle holdninger dere legger for dagen her, og noen ganske slemme antagelser, samt litt shaming av personer som ikke har god økonomi. 

Altså, ikke alle har råd til å samle alle de ønsker til middag, men det betyr jo ikke at de ikke ønsker å ha gode venner der sammen med seg på en så viktig dag i livet sitt. Å anta at det er for å gaver eller at brudeparet tenker på en som mindre verdt, er ganske hårreisende synes jeg. Det handler om nesten alltid om økonomi, de har gjerne bare råd til middag for nærmeste familie og forlovere, men det utelukker jo ikke at de ønsker å dele dagen med alle sine kjære.

HI: Jeg hadde nok gitt for rundt 1000 kr.

Anonymkode: 1ff9c...e28

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt spesielle holdninger dere legger for dagen her, og noen ganske slemme antagelser, samt litt shaming av personer som ikke har god økonomi. 

Altså, ikke alle har råd til å samle alle de ønsker til middag, men det betyr jo ikke at de ikke ønsker å ha gode venner der sammen med seg på en så viktig dag i livet sitt. Å anta at det er for å gaver eller at brudeparet tenker på en som mindre verdt, er ganske hårreisende synes jeg. Det handler om nesten alltid om økonomi, de har gjerne bare råd til middag for nærmeste familie og forlovere, men det utelukker jo ikke at de ønsker å dele dagen med alle sine kjære.

HI: Jeg hadde nok gitt for rundt 1000 kr.

Anonymkode: 1ff9c...e28

Men da kan de jo ha den middagen, og så invitere til en vennefest en annen dag. "Kaffegjester" kommer inn i lokale, ofte svært forsinket fordi tidsskjema holder så å si aldri, etter å ha sittet på gangen og ventet. Når de kommer inn, har de andre allerede begynt å prate om noe, etablert kontakt og klima for samhandling, og flere er gjerne godt brisne. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men da kan de jo ha den middagen, og så invitere til en vennefest en annen dag. "Kaffegjester" kommer inn i lokale, ofte svært forsinket fordi tidsskjema holder så å si aldri, etter å ha sittet på gangen og ventet. Når de kommer inn, har de andre allerede begynt å prate om noe, etablert kontakt og klima for samhandling, og flere er gjerne godt brisne. 

Helt enig. Ha det en annen dag. Dette er alltid bare kjipt. Vært i en gang. Venta i nesten to timer på å slippe inn i lokalet fordi middagen dro ut. Samle de du ikke har råd til å ha til middag en annen dag. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gjerrigknark! Det er visst om å gjøre å spare mest mulig penger.

Anonymkode: 127c5...469

Det er jo om å gjøre for brudeparet også. De vil ha gaver i bytte mot et kakestykke og litt filterkaffe! 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo om å gjøre for brudeparet også. De vil ha gaver i bytte mot et kakestykke og litt filterkaffe! 

Eventuelt vil de invitere mennesker de bryr seg om til sin store dag.

Det spørs litt hvordan man er skrudd sammen hvordan man tolker det, tror jeg. Er man positiv til livet generelt gleder man seg med mennesker man har i livet, er man negativ så gremmer man seg over det meste. 

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er veldig glad jeg ikke inviterte venner og kolleger til kaffe i bryllupet / festen slik jeg vurderte litt frem og tilbake å gjøre. 

Jeg gir 500 kr i gave til venner som gifter seg. 

Anonymkode: 47793...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...