Gå til innhold

Samlivsbrudd. Et par spørsmål om økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg står overfor et brudd. Vi har tre barn i alderen 8-12 år. 
Jeg lurer på et par ting vedr. økonomi og barna. 

Hvis vi velger 50-50, vil jeg da få noe økonomisk kompensasjon fra nav?

Vil faren måtte betale barnebidrag ved en 50-50 løsning? Det vil jo uansett være jeg som kjøper klær, sko, dekker fritidsaktiviteter selv om de er der halvparten av tiden. 

Noen som har erfaringer og råd?

Anonymkode: 494d5...a22

Skrevet

Ved 50/50 er vel meningen at dere skal dele på klær, sko og fritidsaktiviteter. 
Jeg og min eks har en felles konto som vi bruker til kontingent i idrettsklubben, barnas telefonregning, barneforsikring o.l. 
Klær har barna hos begge, så det kjøper vi ved behov. 

Anonymkode: bfac4...5f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Samboer og jeg står overfor et brudd. Vi har tre barn i alderen 8-12 år. 
Jeg lurer på et par ting vedr. økonomi og barna. 

Hvis vi velger 50-50, vil jeg da få noe økonomisk kompensasjon fra nav?

Vil faren måtte betale barnebidrag ved en 50-50 løsning? Det vil jo uansett være jeg som kjøper klær, sko, dekker fritidsaktiviteter selv om de er der halvparten av tiden. 

Noen som har erfaringer og råd?

Han kan betale barnebidrag ved 50/50, hvis han tjener mer enn deg. Og andre veien - du kan ende opp med å betale bidrag hvis du har høyest inntekt av dere to. Ingen av dere har krav på annet enn en ekstra barnetrygd som dere deler dere imellom. Når det gjelder utgifter til klær og aktiviteter, så er det dessverre slik at hvis han ikke vil betale, så ender du opp med å betale alt. Du kan selvfølgelig krangle og lage helvete, sende kvitteringer til NAV og be om å fastsette (høyere) bidrag, men det er nok ikke så lurt hvis du ønsker å opprettholde et godt samarbeid om barna, noe som er avgjørende for å ha hensiktsmessig 50/50-fordeling.

Hvis det er du som betaler for barnehage/SFO, kan du få fullt foreldrefradrag på skatten, i stedet for at dere skal dele det i to. 

Skrevet
VeslePesle skrev (16 minutter siden):

Han kan betale barnebidrag ved 50/50, hvis han tjener mer enn deg. Og andre veien - du kan ende opp med å betale bidrag hvis du har høyest inntekt av dere to. Ingen av dere har krav på annet enn en ekstra barnetrygd som dere deler dere imellom. Når det gjelder utgifter til klær og aktiviteter, så er det dessverre slik at hvis han ikke vil betale, så ender du opp med å betale alt. Du kan selvfølgelig krangle og lage helvete, sende kvitteringer til NAV og be om å fastsette (høyere) bidrag, men det er nok ikke så lurt hvis du ønsker å opprettholde et godt samarbeid om barna, noe som er avgjørende for å ha hensiktsmessig 50/50-fordeling.

Hvis det er du som betaler for barnehage/SFO, kan du få fullt foreldrefradrag på skatten, i stedet for at dere skal dele det i to. 

Ok, takk. Vet du hva den ekstra barnetrygden er på? Per barn?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ok, takk. Vet du hva den ekstra barnetrygden er på? Per barn?

HI

En ekstra barnetrygd er nettopp det, en ekstra. Altså det samme som vanlig

Anonymkode: ff561...723

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

En ekstra barnetrygd er nettopp det, en ekstra. Altså det samme som vanlig

Anonymkode: ff561...723

Så dobbel, med andre ord?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så dobbel, med andre ord?

HI

Det spørs hvor mange barn du har. Har du ett barn, så blir det 1+1 barnetrygd, altså dobbel. Hvis du har to barn, så får du 2+1 = 3 barnetrygder. Du får altså 1 barnetrygd ekstra TOTALT, og ikke per barn. 

Anonymkode: ecd21...262

Skrevet

Så man får kun en ekstra barnetrygd? Også jeg som har tre barn? Syntes det hørtes smått ut. Det betyr faktisk at jeg ikke har råd til å gå fra mannen.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så man får kun en ekstra barnetrygd? Også jeg som har tre barn? Syntes det hørtes smått ut. Det betyr faktisk at jeg ikke har råd til å gå fra mannen.

HI

Hva trodde du at du skulle få?

Anonymkode: 85992...f7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HI

Du har altså ikke lønn eller eiendeler? Hvorfor ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva trodde du at du skulle få?

Anonymkode: 85992...f7a

Jeg vet ikke, det var derfor jeg spurte. 1600 kr ekstra i måneden på tre barn er ingenting. Jeg trodde man fikk noe mer iallfall. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke, det var derfor jeg spurte. 1600 kr ekstra i måneden på tre barn er ingenting. Jeg trodde man fikk noe mer iallfall. 
HI

Dere er jo fremdeles to som skal dele på utgiftene til barna. Og om dere har 50/50 er det ingen av dere som får ekstra barnetrygd. 

Anonymkode: 95cd9...bff

Skrevet

Du har altså ikke lønn eller eiendeler? Hvorfor ikke?

Hvorfor sier du det? Jo, jeg har lønn. 480.000 i året på en 100% stilling. Jeg har litt egenandel ved salg av hus, men ikke på langt nær nok til å bo alene når banken kun vil gi meg 500.000 i lån. 
HI

Skrevet

Dere er jo fremdeles to som skal dele på utgiftene til barna. Og om dere har 50/50 er det ingen av dere som får ekstra barnetrygd. 

Anonymkode: 95cd9...bff

Han kommer aldri til å ta dem med og kjøpe klær, sko eller hva det måtte være. Det har han aldri gjort så hvorfor begynne nå? Alt er på meg, absolutt alt. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sier du det? Jo, jeg har lønn. 480.000 i året på en 100% stilling. Jeg har litt egenandel ved salg av hus, men ikke på langt nær nok til å bo alene når banken kun vil gi meg 500.000 i lån. 
HI

Du kan jo leie?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han kommer aldri til å ta dem med og kjøpe klær, sko eller hva det måtte være. Det har han aldri gjort så hvorfor begynne nå? Alt er på meg, absolutt alt. 
HI

Da trenger du heller ikke å gå med på 50/50. Det er jo ikke han som bestemmer dette alene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

HI

Som man reder ligger man....dine barn, ditt problem. Trodde du virkelig at staten og vi skattebetalere skal betale for dine valg??!  Blir altså helt matt, få, få få...

Anonymkode: 4f97e...1a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som man reder ligger man....dine barn, ditt problem. Trodde du virkelig at staten og vi skattebetalere skal betale for dine valg??!  Blir altså helt matt, få, få få...

Anonymkode: 4f97e...1a2

Takk for konstruktivt bidrag. Det hjalp meg virkelig. 
Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Da må dere innføre en annen løsning.

F.eks en felles konto hvor barnetrygdene og et bidrag fra dere begge går fast inn hver måned også kan du handle inn klær o.l. fra den kontoen. Spiller ingen rolle hvem som handler dem, men begge skal bidra til å betale det.

Dere får en ekstra barnetrygd selv om dere har 50/50 forresten, dere bestemmer hvem av dere som skal ha den. Noen velger å ha den annenhvert år, noen velger å ta halvparten hver og noen velger å la den ene få den.

Dere får også skattefradrag som enslig forsørger selv om dere har 50/50, men er litt usikker på hvordan det fordeles, det må du sjekke opp.

Anonymkode: a0cb6...b85

Skrevet

HI

Han trenger jo ikke være den som handler tingene. Han må bare være med å betale. 

Vi har felles konto hvor barnas utgifter dekkes fra. Altså ting vi bruker på fellesen. Der setter vi inn like mye hver måned. Jeg kjøper klær hos meg, han kjøper klær hos seg. Hvis man har 50/50 så må jo ungene ha alt de trenger hos far, kan ikke drive å flytte ting fram og tilbake. 

Staten skal ikke betale for at du skal ha råd til å gå fra mannen. Barna må dere forsørge selv. Dere må finne en fordeling. 

Anonymkode: c8d27...7ca

Skrevet

Og hvorfor han skal begynne å ta ansvar nå?

Eh. Fordi han nå får eneansvar for barna halvparten av tiden. Da må han gjøre det som trengs. Handle mat, lage mat, handle klær, koordinere hverdagen, holde styr på bursdager og lekser. Ellers kan han ikke ha eneansvar for barna. 

Derfor.

Anonymkode: c8d27...7ca

Skrevet

Om dere har 50/50 så deler dere barnetrygden på to også den ekstra. Han kan gå med på at du får hele, men han har også rett på den. 

Og du kan også kreve han for barnebidrag om han tjener mer enn deg. 

Anonymkode: 8197e...2a9

Skrevet

HI

Da kan han jo ikke ha 50/50...

Det er dyrere å ha barn femti prosent av tiden selvfølgelig, for da må barna ha dobbelt opp av det meste. Barn som flytter frem og tilbake annenhver uke har selvfølgelig ikke med seg koffert med alt de trenger hver gang, da må de ha både klær og utstyr begge steder. Han må sørge for sitt sted og du for ditt.

Anonymkode: a0cb6...b85

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Kjenner noen som har 50/50. Der kjøper mor alt, sender bilde av kvitteringen til far, og så vippser han halvparten. Man trenger ikke å være med fysisk for å dele på utgiftene. Ved større ting som sykkel og ski, så sender hun bilde av prisen på hva det vil koste, og han vippser 50% så betaler hun. Det er ikke så vanskelig om dere klarer å snakke sammen og bli enige. Men det betyr jo heller ikke at du kan kjøpe kjøpe klær til barna akkurat når du vil, og så betaler han. Dere må være enige om at det skal kjøpes inn 

Anonymkode: 7183e...119

Skrevet

Du får la far ha dem 60 % og du 40, då blir det billigere for deg å kun betale barnebidrag til far. Da har far alle andre utgifter.

Anonymkode: 97d53...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...