Gå til innhold

Hvorfor tar noen det så ille opp at man ikke forstår dialekter?

Anbefalte innlegg

Nå er det en tråd her om en som snakket engelsk med andre fra er sted i landet. Folk i tråden "synker ikke så dypt", mener at det går på vilje osv. Blir indignerte, men hvorfor?? Jeg mener at noen dialekter er klin umulig å forstå, og når de da i tillegg ikke prøver å bruke ord for å gjøre seg mer forståelige, enten på trass eller mindreverdighetskomplekser, så blir det helt umulig å kommunisere. Her forleden måtte jeg ta en telefon, og hun som svarte hadde ikke bare dialekt, men snakket også gebrokkent norsk. Jeg blir kjempestresset av å be folk gjenta hva de sier, og dermed hører jeg enda dårligere hva de sier. Hun jeg snakket med var ansatt i et selskap jeg var nødt til å oppklare noe med. Kjente jeg ble irritert fordi de satte henne til å svare. Samtalen tok jo mye lengre tid med tusen spørsmål fra meg. Er dette så vanskelig å forstå altså? 

Anonymkode: 20b51...e18

Fortsetter under...

Fordi vi har ulike dialekter i Norge. Det er respektløst og egosentrisk å be om å få snakke engelsk fordi man er så sørpe lat at man ikke orker anstrenge seg for å forstå hva den andre sier. Det er rett og slett arroganse av verste sort!

Om det er ord du ikke skjønner, så spør, da vel. Det verste som kan skje er at du lærer noe nytt.

Anonymkode: faa55...a60

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi har ulike dialekter i Norge. Det er respektløst og egosentrisk å be om å få snakke engelsk fordi man er så sørpe lat at man ikke orker anstrenge seg for å forstå hva den andre sier. Det er rett og slett arroganse av verste sort!

Om det er ord du ikke skjønner, så spør, da vel. Det verste som kan skje er at du lærer noe nytt.

Så det er bedre å spørre "hva sa du nå?" hver gang personen uttaler seg om noe? Når jeg blir stressa så hører jeg dårlig, for der er sånn det blir. Jeg gruer meg også hver gang jeg møter en som er fra et annet land, i tilfelle de snakker veldig dårlig norsk. Jeg vil jo gjerne forstå,men når jeg ikke klarer det så er det ikke av vond vilje som noen tydeligvis tror. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

På samme måte som det ikke er lov å skrive på dialekter her på forumet, bør kanskje den med den vanskelige dialekten prate mer "bokmål" slik at andre forstår? Hvorfor tror du det ikke er lov å skrive med dialekter på dette forumet?

Anonymkode: c87d9...13b

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

På samme måte som det ikke er lov å skrive på dialekter her på forumet, bør kanskje den med den vanskelige dialekten prate mer "bokmål" slik at andre forstår? Hvorfor tror du det ikke er lov å skrive med dialekter på dette forumet?

Godt poeng. 

Fordi vi har normert skriftspråk av en grunn. 

Hvorfor tror folk med bokmålsnære dislekter at det er alle andre som skal tilpasse seg dem? Forsøker du å slå over til trøndersk om du snakker til en trønder? Ikke det, nei?

Norske dialekter er ikke mer forskjellige enn at man lett forstår hverandre med litt godvilje. Om det er et ord man ikke er vant med, spør man.

Anonymkode: 4db20...331

Annonse

Fordi vi har normert skriftspråk av en grunn. 

Hvorfor tror folk med bokmålsnære dislekter at det er alle andre som skal tilpasse seg dem? Forsøker du å slå over til trøndersk om du snakker til en trønder? Ikke det, nei?

Norske dialekter er ikke mer forskjellige enn at man lett forstår hverandre med litt godvilje. Om det er et ord man ikke er vant med, spør man.

Fordi alle kan bokmål da det blir undervist i fra barn begynner på skolen. Ofte bruker barn fra steder med dialekter også slikt språk når de leker. Vi lærer ikke alle dialekter på skolen, så det der var veldig lite gjennomtenkt spørsmål fra deg. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sånn går det når en med uvanlig (som i, få som prater) dialekt ringer til folk i Oslo:

https://www.youtube.com/watch?v=5Xb41l5x4f4

Anonymkode: b9173...2a7

Ja riktig. Hvem fader forstår dette utenom de som bor der, har slekt der eller vokst opp på stedet. Herregud. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja riktig. Hvem fader forstår dette utenom de som bor der, har slekt der eller vokst opp på stedet. Herregud. 

Jeg 🙋‍♀️

Jeg er ikke vokst opp i nærheten av Trondheim eller har slekt der. Men jeg skjønner likevel at hun sier "ribbe" og "pølse". Det er ikke rakettkirurgi.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og en ting til, jeg aper ikke etter folk når de har en dialekt jeg ikke har hørt før eller som jeg synes er uvant å høre.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og det kom fra deg... jaja

I enkeltes verden er det kun plass for mennesker med plettfritt utseende, IQ over 130, perfekt utdanning med A i snitt, gjennomgående kunnskaper om alle temaer i hele verden, evne til å snakke femten språk flytende, striglet hus, alle barn som er nøye planlagt og har samme far og hele livet gjennomført etter en a4-plan uten avvik eller forstyrrelser. Alle andre er rare, evneveike og burde ikke ha eksistert :D Og så skal det selvfølgelig skrytes side opp og side ned om det perfekte livet, samtidig som man disser ned og slenger dritt om alle som ikke er perfekte. 

Jeg 🙋‍♀️

Jeg er ikke vokst opp i nærheten av Trondheim eller har slekt der. Men jeg skjønner likevel at hun sier "ribbe" og "pølse". Det er ikke rakettkirurgi.

Rakettkirurgi?

Ellers så nei, folk utenfor Trøndelag forstår ikke dette. Det er derfor dette klippet ble lagt ut. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat dette var greit å forstå. Men for meg som utlending er det for eksempel vanskelig å forstå noen vestlandske dialekter og folk fra Toten når de snakker fort. 

I enkeltes verden er det kun plass for mennesker med plettfritt utseende, IQ over 130, perfekt utdanning med A i snitt, gjennomgående kunnskaper om alle temaer i hele verden, evne til å snakke femten språk flytende, striglet hus, alle barn som er nøye planlagt og har samme far og hele livet gjennomført etter en a4-plan uten avvik eller forstyrrelser. Alle andre er rare, evneveike og burde ikke ha eksistert :D Og så skal det selvfølgelig skrytes side opp og side ned om det perfekte livet, samtidig som man disser ned og slenger dritt om alle som ikke er perfekte. 

Tror neppe vedkommende jeg responderte med det du siterer til, tilhører noen av kategoriene du nevner... 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg 🙋‍♀️

Jeg skjønte ikke hva hun sa, det er helt uforståelig.

Anonymkode: 1c4e0...b32

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Rakettkirurgi?

Ellers så nei, folk utenfor Trøndelag forstår ikke dette. Det er derfor dette klippet ble lagt ut. 

Jeg er fra langt utenfor Trøndelag. Jeg forstår dette. Klippet ble lagt ut på grunn av responsen. Slik respons hadde det ikke vært om det var en annen del av landet hun ringte til.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Fordi alle kan bokmål da det blir undervist i fra barn begynner på skolen. Ofte bruker barn fra steder med dialekter også slikt språk når de leker. Vi lærer ikke alle dialekter på skolen, så det der var veldig lite gjennomtenkt spørsmål fra deg. 

Da kan en like godt «snakke» nynorsk, siden  alle skal ha hatt det på skolen «siden 1. klasse». 

Anonymkode: 64216...9ad

Jeg er fra langt utenfor Trøndelag. Jeg forstår dette. Klippet ble lagt ut på grunn av responsen. Slik respons hadde det ikke vært om det var en annen del av landet hun ringte til.

Det er jo en tulletelefon.

Da kan en like godt «snakke» nynorsk, siden  alle skal ha hatt det på skolen «siden 1. klasse». 

Anonymkode: 64216...9ad

Og det er jo heller ikke et problem å forstå. Problemet oppstår når et dialekt har en mengde "egne" ord og måter å uttale andre ord på som avviker sterkt fra både bokmål og nynorsk. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvor langt utenfor Trøndelag? Du tror ikke seriøst at mange utenfor skjønner dette?

Jeg syns ikke noe om responsen hun fikk. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har lært bokmål på skolen, det er et skriftspråk. Bokmålsnære dislekter lærte jeg om samtidig med alle sndre dualekter. Vi lærte forresten at finnmarksdialekten er den mest bokmålsnære i landet.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvor langt utenfor Trøndelag? Du tror ikke seriøst at mange utenfor skjønner dette?

Jeg syns ikke noe om responsen hun fikk. 

Kanskje hun som meg, hørte hvem det er som ringte.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så det er bedre å spørre "hva sa du nå?" hver gang personen uttaler seg om noe? Når jeg blir stressa så hører jeg dårlig, for der er sånn det blir. Jeg gruer meg også hver gang jeg møter en som er fra et annet land, i tilfelle de snakker veldig dårlig norsk. Jeg vil jo gjerne forstå,men når jeg ikke klarer det så er det ikke av vond vilje som noen tydeligvis tror. 

Ja, det er greit å spørre igjen og igjen når det er noen som får betalt for å forklare ting til deg. Det viser jo personen hvor dårlig de prater og at de må forbedre seg. Og viser selskapet hvor dumt det er å sette folk med veldig dårlig norsk til å jobbe i kundeservice. 

Ingen grunn til å stresse seg sånn opp over det når det ikke er din feil og det et firma som tjener godt som sitter der med elendig kundeservice. Da er det de som skal skamme seg. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi i skriftlig norsk har vi to målformer, bokmål og nynorsk. Dette er det man forholder seg til. Muntlig er noe annet. Det får nå være måte på dumskap, og hvorfor skal du definere hva som er en vanskelig dialekt eller ikke?

At du har dårlig språkforståelse er virkelig ikke mitt problem.

Anonymkode: 5cc3d...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...