Gå til innhold

Hvordan er 17. mai feiringen på skolen til deres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har det vært mye snakk om hvordan 17. mai feiringen er på skolene heg inne, og hvor mye styr det er.

Man må være der 10-12 en gang, og aktivitetene alle MÅ være med på varer frem til kl 17.
Alle må også være med på dugnaden fra morgen til kveld.
Flere steder må man også betale inngang, var en som klagde på at for en familie på 6, 2 voksne og 4 barn ble det nesten kr 1.000,-, og alle måtte betale, og være med på dugnaden.
Er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest syte innleggene her.

På vår skole stiller barna seg opp til toget kl 12:00
Toget går kl 12:30, og er tilbake ca kl 13:00.
Kl 13:15 starter lekene, og diverse taler, men man er ikke forpliktet til å være der.
Lekene er gratis, og premiene er sponset av lokale bedrifter.
Arrangementet slutter kl 15:00

Når det kommer til dugnaden er det slik:
3. klasse: Leverer kake og kaffe som skal selges om morgenen.
4. klasse: Står i kioskene, er to vakter, 12:00-13:30 og 13:30-15:00, en familie tar kun en vakt.
5. klasse: 2 av klassene rigger opp kvelden før, 2 av klassene rigger ned etter arrangementet, riggingen tar ca 1 time.
Foreldre med barn i korpset er unntatt fra dugnaden.

Syns egentlig ikke det er så ille.

Hvordan er det hos dere, som hos oss, etter som skrekkeksemplene jeg har lest her inne de siste dagene?

Anonymkode: c171d...0c3

Skrevet

Toget gikk en del tidligere enn deres, men likevel syns jeg det var lite å klage over. Vi måtte være på skolen 9. 30, vanligvis begynner de 8.30, så vi fikk en roligere morgen enn vanlig. Toget, taler på torget og så videre var over ca kl 12, så var det leker og kaker og is på skolen fram til 14. Gratis leker, relativt billig mat og lotteri med premier sponset av lokale bedrifter, som hos dere.

Vi har førsteklassing og måtte bare ha med kake, de med eldre barn må bidra med kioskvakter og sånt og da blir det sikkert mer mas, men likevel langt unna skrekkhistoriene.

Anonymkode: 775e4...8f4

Skrevet

Oppstilling 11.00 å toget går 11.30. På skolen må barna betale 50 kr for å være med på aktivitene å får da premie når alle tingene er gjort. Mat,drikke og kake var veldig billig. Så for en voksen og ett barn så brukte vi nok maks 150 kr til sammen. Veldig greit for meg som er alenemamma og arbeidsledig.

Anonymkode: 4217c...d42

Skrevet

Her er det oppmøte kl. 9.30, toget går kl.10 og er ferdig ca 11.30, inkludert en del venting når skolene møtes og taler der toget ender. Leker på skolen fra 12-14. Ett trinn baker kaker og ett stiller på dugnad, tror hver vakt pleier å vare 2 timer. 

Anonymkode: 61ae0...053

Skrevet

Vi feirer felles for alle skolene og det er alltid idrettslaget som arrangerer. Mine barn har aldri vært medlem det så vi har faktisk aldri vært på dugnad 17. mai til tross for at vi har tre barn. 

Barnetoget starter 10.30 og da åpner også idrettshallen kafé’en. De som selger står i to timer hver. Kl 12 er det leker for barna og kl 15 er det slutt. 

Anonymkode: ff884...e47

Skrevet

Her er det 5 klasse som har ansvaret med 17 mai, 4 klasse lager kakene. Vi foreldrene i 5 klasse gjør alt i forkant og etterkant . Det vil si lage og levere programmer, skaffe spons til loddsalg, rigge skolen til utsalg/scene/lyd 16 mai og opprydding ect

toget i byen starter 10

Starter kl 13 på skolen (toget går 13.30. Fra skolen, alle barn får gratis is)

- 5 klasse elever tar seg av litt underholdning/nasjonalsangen  , Fau leder taler osv. og har ansvar for leker og loddsalg(med hjelp av foreldre)

- salg av kaker , brus, is, pølser ect. Dette byttes på av foreldrene i 5 klasse. 

Gratis å delta men tar penger for lodd og kiosk varer. Alle barn får premier på hver «lekepost»

arrangementet er ferdig kl 17:) så må vi rydde alt på plass :) 

Vært en fin dag for store og små😁

Anonymkode: 9b936...ae2

Skrevet

Jeg bor på en større plass hvor det er flere skoler. Det er felles tog i sentrum og det starter kl. 10.15. Oppmøte 15 minutter før. Så er det arrangement på de forskjellige skolene i løpet av dagen og de varer 2 timer. Noen steder arrangerer skolekorpset, noen steder FAU og noen steder er det bestemte klassetrinn som har ansvaret. Oppgavene deles da mellom foreldrene på trinnet som er ansvarlig, og man prøver å få det til sånn at det passer for alle. Noen har ansvar for å rigge til, og mesteparten av det gjøres kvelden i forveien, noen har ansvar for leker, noen for salg av kaffe, ev mat, kaker etc og noen har ansvar for å rydde etter arrangementet. Har aldri opplevd at noen må stå på hele dagen. Rigging tar max 2 timer, arrangementet tar 2 timer og rydding etterpå tar to timer. I tillegg baker de som kan en kake. 

Det er ingen dyre premier. 

Anonymkode: 55fa7...941

Skrevet

Vår skole er så lik det TS beskriver at jeg tror vi har barn på samme store skole i Lillestrøm.

Et system som har vært fast i årevis, og fungerer topp 👍

Anonymkode: 24ce4...d3d

Skrevet

Felles tog i sentrum kl 10

Russetog i sentrum kl 13

Opplegg på skolen fra 14-17. Div leker er gratis, karamell i premie. Fisking av lykkeposer koster 10 kr, div reklame og ting man har fått i premie. Kake, kaffe, pølser og is. Det meste koster 10 kr. Lodd. 5.klasse arrangerer så eneste gang du jobber dugnad er når du har femteklassing. 

Anonymkode: 46207...ff2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De siste dagene har det vært mye snakk om hvordan 17. mai feiringen er på skolene heg inne, og hvor mye styr det er.

Man må være der 10-12 en gang, og aktivitetene alle MÅ være med på varer frem til kl 17.
Flere steder må man også betale inngang, var en som klagde på at for en familie på 6, 2 voksne og 4 barn ble det nesten kr 1.000,-, og alle måtte betale, og være med på dugnaden.
Er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest syte innleggene her.

Kl 13:15 starter lekene, og diverse taler, men man er ikke forpliktet til å være der.

4. klasse: Står i kioskene, er to vakter, 12:00-13:30 og 13:30-15:00, en familie tar kun en vakt.
5. klasse: 2 av klassene rigger opp kvelden før, 2 av klassene rigger ned etter arrangementet, riggingen tar ca 1 time.

Hvordan er det hos dere, som hos oss, etter som skrekkeksemplene jeg har lest her inne de siste dagene?

Her er det ingenting som skjer på skolen, bare ett felles arr for alle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vår skole er så lik det TS beskriver at jeg tror vi har barn på samme store skole i Lillestrøm.

Et system som har vært fast i årevis, og fungerer topp 👍

Kan godt hende det, er i Lillestrøm kommune ja.

Skrevet

Her startet toget kl 8, arrangement på skolen fra 10-16. Men man velger helt selv om og hvor lenge man vil være der, og det er ingen dugnadsplikt, de søkte kun etter frivillige. Og lave priser.

Superfornøyd med opplegget, det eneste jeg kunne ønske annerledes var at toget startet litt senere og at flere foreldre meldte seg frivillig så ikke de som arrangerte måtte gjøre så mye selv. Vi tok en vakt hver (2 timer) i kiosken og tok med kake, men fikk dårlig samvittighet da vi var ferdig og skulle gå fordi det ble så mye på de som stod igjen.

Anonymkode: 949fd...3dd

Skrevet

På barnas skole er det bare styr det året man har barn i 7.kl da det er foreldrene til 7.kl som arrangerer 17.mai. Ellers er det både hyggelig og frivillig. Det er oppmøte 09.45 info og tale,barnetog og Ja vi elsker. Etterpå er det kiosk/cafe og leker/konkurranser for barna. Jeg er usikker på hvor lenge det varer, vi har ikke pleid å bli til det er slutt, men kanskje til 13-15 tida, litt ettersom været, barnas alder og hva vi evt skal senere på dagen.

Anonymkode: a4d84...874

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Så bra at det fungerer godt. Men det finnes nok noen ildsjeler som jobber mer enn 1 time på dugnad. Man må få tak i lydanlegg, koble opp, trykke program, gi beskjed til kanaler for annonsering? Man må ha vekslepenger, noen må ha ansvar for disse og levere i bank etterpå (lettere nå med vipps!) man må ha budsjett og et regnskap, utgifter skal betales, overskudd føres videre. Flagg skal ha kontroll på, overskudd av varer skal leveres tilbake osv

noen må ta kontakt med lokale bedrifter og få system på premier, innkjøp av varer osv. finne ut hvem som taler osv.

hos oss har vi en perm som er «bibel». Der noteres alt ned i detaljer fra året feks at man manglet 10kr veksel men hadde for mye 50 lapper, at det ble for mye med x antall napoleonskaker osv

7.trinn har ansvar for hele arrangementet. Ungene øver på underholdning på skolen. De voksne ordner alt i idrettshallen og er ansvarlig for hele 17.mai fra morgen til avslutning i bygda. Det meste gjøres etter tradisjon! Det er ca 80 barn på hvert trinn. Det er mye jobb med rigging med bordet, griller, kiosker, pynting av gatene osv

4. og 5. trinn leverer 1 kake/bakst til kiosken. 7.trinn danner en 17.mai komite på det første foreldremøte. En lærer har finnet ut at det beste er å legge foreldremøtet en kveld før en viktig fotballkamp! Da blir det fortgang i å velge leder og kasserer!!!!! 😂

Anonymkode: f7592...bf6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så bra at det fungerer godt. Men det finnes nok noen ildsjeler som jobber mer enn 1 time på dugnad. Man må få tak i lydanlegg, koble opp, trykke program, gi beskjed til kanaler for annonsering?

Skolen har eget lydannlegg, å flytte dette ut er en av oppgavene til de som rigger.

Trykker ikke program, info deles på skolenes Facebook side og de lokale sidene i området. Ikke noe annonsering utover det.

Man må ha vekslepenger, noen må ha ansvar for disse og levere i bank etterpå (lettere nå med vipps!) man må ha budsjett og et regnskap, utgifter skal betales, overskudd føres videre.

FAU har egen kasserer som har oversikt over dette.

Flagg skal ha kontroll på,

Flagg styres ikke av skolen men av det lokale vellet.

overskudd av varer skal leveres tilbake o

Det som ikke kan tas vares på til neste anledning selges billig helt på slutten og deles ut gratis til de siste som drar hjem. Det som tåler å lagres tas vare på til neste gang.

noen må ta kontakt med lokale bedrifter og få system på premier, innkjøp av varer osv. finne ut hvem som taler osv.

Premier kan alle levere inn uansett trinn, er alltid nok som melder inn at de kan skaffe. Er også faste lokale aktører som støtter premier til leker. Lotteriet er det skolekorpset som styrer.

Innkjøp vet jeg ikke hvem som gjør, men med de mengder som brukes her tipper jeg de blir bestilt online og levert på døra.

Hvem som taler er fast hvert år.

Vi har vært i arrangement komiteen et år og det er faktisk helt greit, ikke veldig mye ekstra jobb.

(Svarte siden jeg er ganske sikker på at TS og jeg har barn på samme skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...