Gå til innhold

Hva synes dere om denne saken? (Legen som fortsatt opererer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den saken er så ille at jeg egentlig ikke har ord for det!

Blir så forbannet! Både på han og på systemet som har tillatt ham å fortsette i mer enn ti år - og som lar ham fortsette.

Enda mer forbannet blir jeg fordi mange av sakene han er skyldig i ikke blir tatt tak i, fordi de er "for gamle". Han har lemlestet utallige personer, han har ødelagt mange, og han er også skyld i at flere av dem har dødd... og så skal hverken han eller systemet straffes for det fordi det er for lenge siden...

Anonymkode: c8c6d...0d5

Skrevet

Jeg forstår heller ikke det at ingen skal straffes for dette. Her har legen feilet grovt, men også systemet rundt har sviktet fullstendig. Synes dette har kommet for lite frem i media. Det er en stor skandale.

Anonymkode: 92b64...836

Skrevet

Dette er helt utrolig. Har dessverre blitt operert av dette vesenet og er ødelagt for livet. Det verste er at også kollegaer på sykehuset i Flekkefjord forgudet dette uvesenet da han holdt på. Han ble regelrett heiet på. Har ingenting til overs for verken sykehuset eller de som jobber der. Skandalen er uvirkelig. I tillegg er det ingen hjelp å få fra det offentlige. 

Anonymkode: 81253...7ed

Skrevet

Tror dere han kommer til å møte til rettssaken? Jeg tror ikke det.

Nå vet han vel også at siste arb.sted vet om ham, og da tror jeg han stikker av.

Jeg mener denne saken er så alvorlig at han burde vært begjært utlevert til Norge for lenge siden. Han har tross alt lemlestet og i prinsipp drept flere mennesker helt bevisst - fordi han har visst at han ikke har hatt utdanning til å gjøre det han gjorde.

Dette er i realiteten en drapsmann og en torturrist. Og ja, jeg vet man ikke skal påstå skyld før noen er dømt. Men i denne saken er det ingen tvil om hva han har gjort, dessverre.

At sykehusledelse som visste om alle sakene likevel lot ham få fortsette, det burde også ført til at ledelsen som var ansvarlig for dette ble stilt personlig ansvarlig og straffet for det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tror dere han kommer til å møte til rettssaken? Jeg tror ikke det.

Nå vet han vel også at siste arb.sted vet om ham, og da tror jeg han stikker av.

Jeg mener denne saken er så alvorlig at han burde vært begjært utlevert til Norge for lenge siden. Han har tross alt lemlestet og i prinsipp drept flere mennesker helt bevisst - fordi han har visst at han ikke har hatt utdanning til å gjøre det han gjorde.

Dette er i realiteten en drapsmann og en torturrist. Og ja, jeg vet man ikke skal påstå skyld før noen er dømt. Men i denne saken er det ingen tvil om hva han har gjort, dessverre.

At sykehusledelse som visste om alle sakene likevel lot ham få fortsette, det burde også ført til at ledelsen som var ansvarlig for dette ble stilt personlig ansvarlig og straffet for det.

Jeg er helt enig med deg. Synes det blir tatt alt for lett på, og kan ikke forstå at han ikke blir utlevert til Norge. Mannen hører til bak lås og slå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Synes det blir tatt alt for lett på, og kan ikke forstå at han ikke blir utlevert til Norge. Mannen hører til bak lås og slå. 

Han gjør det uten tvil. Men denne saken er så alvorlig og spesiell at det er flere ledere ved sykehusene som også burde få lignende straffer - for de har vært helt klar over at han skadet pasienter og har likevel godkjent at han fortsatte. Det er helt forferdelig at det ikke rettes personlig ansvar mot disse lederne, for dette er så alvorlig at det ødelegger tilliten til helsevesenet, i tillegg til de personlige kostnadene til alle som ble skadet/drept av legen og kostnadene for deres pårørende og også samfunnet pga. så mange har fått varige alvorlige skader, blitt uføretrygdet osv.

Skrevet

Og nå er saken utsatt til i august, fordi de ikke har fått tak i ham. Tysk politi som skulle gjøre det, han har jobbet vegg i vegg med politistasjonen uten at de har fått tak i ham...

https://www.nrk.no/sorlandet/rettssak-mot-jerlan-omarchanov-utsatt-fordi-politiet-ikke-far-tak-i-han-1.15971062

At denne rettssaken kun handler om en av pasientskadene han bevisst påførte pasientene ved å operer når han visste han ikke hadde utdannelse eller kompetanse til det, det er helt horribelt!

Skrevet

Er det noen som har noen konkrete eksempler på hvilke skader han har gjort? 😰

Anonymkode: d922e...9c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det står jo i artikkelen. 

Anonymkode: 0f415...168

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det står jo i artikkelen. Blant annet en ung dame som har blitt operert i ett kne som ikke skulle vært operert i det hele tatt. Skulle vært på opptrening. Hun kan aldri mer ut i arbeidslivet. En annen fikk operert inn en stor nagle i foten som ikke skulle vært der. Det resulterte i så store smerter at han tok sitt egen liv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Og nå er saken utsatt til i august, fordi de ikke har fått tak i ham. Tysk politi som skulle gjøre det, han har jobbet vegg i vegg med politistasjonen uten at de har fått tak i ham...

https://www.nrk.no/sorlandet/rettssak-mot-jerlan-omarchanov-utsatt-fordi-politiet-ikke-far-tak-i-han-1.15971062

At denne rettssaken kun handler om en av pasientskadene han bevisst påførte pasientene ved å operer når han visste han ikke hadde utdannelse eller kompetanse til det, det er helt horribelt!

Er rettssaken kun om en pasient? Jeg trodde de hadde samlet flere. Men ja, tror også bare at dette koker bort. Og sykehuset er vel vare glad til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er rettssaken kun om en pasient? Jeg trodde de hadde samlet flere. Men ja, tror også bare at dette koker bort. Og sykehuset er vel vare glad til.

Fra linken jeg ga over her, fra nrk:

"Jerlan Omarchanov fikk i årevis jobbe som overlege i ortopedi uten å være ortoped. Han skadet og feilopererte flere titalls pasienter ved Sørlandet sykehus.

Nå står han tiltalt, men kun for én operasjon; operasjonen av Svein Are Auestad. Politiet mener resten av sakene er foreldet."

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Googler du så finner du masse, det er helt forferdelig, og han har fått holde på slik med flere sykehus sin viten.

Til nå har 60 pasienter fått pasientskadeerstatning (som ofte bare er en bagatellmessig erstatning sammenlignet med de faktiske tapene de har lidd, fysisk, psykisk, jobbmessig, og økonomisk).

Det er pasienter som er blitt operert unødvendig, som har fått utført så feil operasjoner at de er blitt varig ødelagt, det er pasienter som er blitt så skadet at de har måttet amputere, det er pasienter som har fått konstante, varige smerter, en tok livet av seg pga. ekstreme smerter som ikke kunne lindres (han skulle heller ikke vært operert i utgangspunktet). Listen er lang som et mareritt, og skadene langt verre.

Han har hele tiden visst at han ikke har utdanning nok, sykehusene har visst det. Til tross for at han har skadet så mange og har visst om det, så har han fortsatt. Det er overlagt mishandling og tortur og drap etter min mening, og det burde det ikke være foreldelse på. Han bør stilles for retten for alle sakene!

Og fremdeles opererer han pasienter i Tyskland, etter at han stakk fra Norge.

Jeg gjetter han nå er rømt fra Tyskland også, og at han om en stund dukker opp som kirurg i et annet land hvor han fortsetter å lemleste pasientene med overlegg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Fra linken jeg ga over her, fra nrk:

"Jerlan Omarchanov fikk i årevis jobbe som overlege i ortopedi uten å være ortoped. Han skadet og feilopererte flere titalls pasienter ved Sørlandet sykehus.

Nå står han tiltalt, men kun for én operasjon; operasjonen av Svein Are Auestad. Politiet mener resten av sakene er foreldet."

Det er helt horribelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Googler du så finner du masse, det er helt forferdelig, og han har fått holde på slik med flere sykehus sin viten.

Til nå har 60 pasienter fått pasientskadeerstatning (som ofte bare er en bagatellmessig erstatning sammenlignet med de faktiske tapene de har lidd, fysisk, psykisk, jobbmessig, og økonomisk).

Det er pasienter som er blitt operert unødvendig, som har fått utført så feil operasjoner at de er blitt varig ødelagt, det er pasienter som er blitt så skadet at de har måttet amputere, det er pasienter som har fått konstante, varige smerter, en tok livet av seg pga. ekstreme smerter som ikke kunne lindres (han skulle heller ikke vært operert i utgangspunktet). Listen er lang som et mareritt, og skadene langt verre.

Han har hele tiden visst at han ikke har utdanning nok, sykehusene har visst det. Til tross for at han har skadet så mange og har visst om det, så har han fortsatt. Det er overlagt mishandling og tortur og drap etter min mening, og det burde det ikke være foreldelse på. Han bør stilles for retten for alle sakene!

Og fremdeles opererer han pasienter i Tyskland, etter at han stakk fra Norge.

Jeg gjetter han nå er rømt fra Tyskland også, og at han om en stund dukker opp som kirurg i et annet land hvor han fortsetter å lemleste pasientene med overlegg.

Jeg er rystet! Når jeg googler så finner jeg mye info om dette, men synes likevel det har vært for lite fremtredende i media. Det er jo en skandale. 
Man er i en sårbar situasjon når man trenger legehjelp, og man bør kunne stole såpass på systemet at de som skal hjelpe deg faktisk har kompetanse til det. Man spør ikke om vitnemål før man blir trillet inn på operasjonsbordet. Men det bør man kanskje gjør fra nå av.

Skrevet
Fotballflue skrev (20 minutter siden):

Jeg er rystet! Når jeg googler så finner jeg mye info om dette, men synes likevel det har vært for lite fremtredende i media. Det er jo en skandale. 
Man er i en sårbar situasjon når man trenger legehjelp, og man bør kunne stole såpass på systemet at de som skal hjelpe deg faktisk har kompetanse til det. Man spør ikke om vitnemål før man blir trillet inn på operasjonsbordet. Men det bør man kanskje gjør fra nå av.

Det verste er at det er mange andre saker også som aldri kommer frem i media, som ikke angår denne legen. Tilfeller hvor pasienter feilbehandles, blir skadet eller dør fordi leger gjør feil - uten at det får konsekvenser for lege. Og pasientene får ofte heller ikke erstatninger, og om de får det så tar det ofte årevis før de ev. får en liten erstatning, og mange må skaffe seg advokat og gå til retten for å få erstatning. De færreste har råd til det.

Det er mange i helsevesenet som sier at de ikke vil operers uten at de vet med sikkerhet hvem som skal operere dem.

Det finnes mange veldig dyktige leger, men dessverre så er systemet slik at det også beskytter legene for mye i altfor mange tilfeller, noe som ikke bare fører til personlige tragedier, men som også ender med å koste samfunnet veldig dyrt. Og når systemet ikke tar godt nok tak i det, så læres lite av det, og feilpraksis får fortsette og de som er uegnet får også fortsette altfor lenge.

Skrevet

Dersom jeg skal opereres, skal jeg heretter google alt som gjelder kirurgen, det er ihvertfall sikkert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.5.2022 den 14.43):

Dette er helt utrolig. Har dessverre blitt operert av dette vesenet og er ødelagt for livet. Det verste er at også kollegaer på sykehuset i Flekkefjord forgudet dette uvesenet da han holdt på. Han ble regelrett heiet på. Har ingenting til overs for verken sykehuset eller de som jobber der. Skandalen er uvirkelig. I tillegg er det ingen hjelp å få fra det offentlige. 

Anonymkode: 81253...7ed

Ikke via pasientombud heller?

Anonymkode: f6d99...60a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...