Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Det er mange innvandrere her i Norge som skriver feil norsk, mange av dem glemmer at også det norske språket har ord med doble bokstaver i seg, så skriver de bare enkelt bokstav, som f.eks. "gjenom", "ale samen" og "kloke". Dette skal jeg gjøre noe med nå. Her skriver jeg en kort fakta om doble bokstaver i norske ord, og forhåpentligvis leser noen innvandrere dette og får lært enda litt mer norsk. Av alle konsonantene i det norske alfabetet er det bokstavene B, D, F, G, K, L, M, N, P, R, S, T og V som kan dobles. Dette kalles dobbeltkonsonanter. Eksempler på ord er "jobb", "trodde", "vaffel", "egg", "snakke", "ball", "sammen", "tenner", "trapp", "snurre", "gress", "skatt" og "halvveis". Av alle vokalene i det norske alfabetet er det bokstavene A, E og I som kan dobles. Eksempler på ord er "faktaark", "sees" og "feiing". Da håper jeg at jeg lærte innvandrere noe nytt norsk her i dag! Takk for meg. Anonymkode: 546f7...383
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Er du elleve år eller bare sosialt ute? Anonymkode: b7977...dd1
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da håper jeg at jeg lærte innvandrere noe nytt norsk her i dag! Merkelig setning. 🤔 Anonymkode: 05de5...14b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er mange innvandrere her i Norge som skriver feil norsk, mange av dem glemmer at også det norske språket har ord med doble bokstaver i seg, så skriver de bare enkelt bokstav, som f.eks. "gjenom", "ale samen" og "kloke". Dette skal jeg gjøre noe med nå. Her skriver jeg en kort fakta om doble bokstaver i norske ord, og forhåpentligvis leser noen innvandrere dette og får lært enda litt mer norsk. Av alle konsonantene i det norske alfabetet er det bokstavene B, D, F, G, K, L, M, N, P, R, S, T og V som kan dobles. Dette kalles dobbeltkonsonanter. Eksempler på ord er "jobb", "trodde", "vaffel", "egg", "snakke", "ball", "sammen", "tenner", "trapp", "snurre", "gress", "skatt" og "halvveis". Av alle vokalene i det norske alfabetet er det bokstavene A, E og I som kan dobles. Eksempler på ord er "faktaark", "sees" og "feiing". Da håper jeg at jeg lærte innvandrere noe nytt norsk her i dag! Takk for meg. Anonymkode: 546f7...383 Faktaark er jo bare to sammensatte ord. Hva med oo? Koordinering. Anonymkode: 512c0...d10
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Har du fått helt oppheng i doble konsonanter? Får håpe noen ble litt mer opplyste da. Anonymkode: f0ed4...02c
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er mange innvandrere her i Norge som skriver feil norsk, mange av dem glemmer at også det norske språket har ord med doble bokstaver i seg, så skriver de bare enkelt bokstav, som f.eks. "gjenom", "ale samen" og "kloke". Dette skal jeg gjøre noe med nå. Her skriver jeg en kort fakta om doble bokstaver i norske ord, og forhåpentligvis leser noen innvandrere dette og får lært enda litt mer norsk. Av alle konsonantene i det norske alfabetet er det bokstavene B, D, F, G, K, L, M, N, P, R, S, T og V som kan dobles. Dette kalles dobbeltkonsonanter. Eksempler på ord er "jobb", "trodde", "vaffel", "egg", "snakke", "ball", "sammen", "tenner", "trapp", "snurre", "gress", "skatt" og "halvveis". Av alle vokalene i det norske alfabetet er det bokstavene A, E og I som kan dobles. Eksempler på ord er "faktaark", "sees" og "feiing". Da håper jeg at jeg lærte innvandrere noe nytt norsk her i dag! Takk for meg. Anonymkode: 546f7...383 Om de vil lære🙈 Anonymkode: 34877...015
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Det er mange innvandrere her i Norge som skriver feil norsk, mange av dem glemmer at også det norske språket har ord med doble bokstaver i seg, så skriver de bare enkelt bokstav, som f.eks. "gjenom", "ale samen" og "kloke". Dette skal jeg gjøre noe med nå. Her skriver jeg en kort fakta om doble bokstaver i norske ord, og forhåpentligvis leser noen innvandrere dette og får lært enda litt mer norsk. Av alle konsonantene i det norske alfabetet er det bokstavene B, D, F, G, K, L, M, N, P, R, S, T og V som kan dobles. Dette kalles dobbeltkonsonanter. Eksempler på ord er "jobb", "trodde", "vaffel", "egg", "snakke", "ball", "sammen", "tenner", "trapp", "snurre", "gress", "skatt" og "halvveis". Av alle vokalene i det norske alfabetet er det bokstavene A, E og I som kan dobles. Eksempler på ord er "faktaark", "sees" og "feiing". Da håper jeg at jeg lærte innvandrere noe nytt norsk her i dag! Takk for meg. Anonymkode: 546f7...383 Men du lærer jo ikke bort noe her bortsett fra at det er vokaler og konsonanter i alfabetet vårt? Hvilke ord skal skrives med dobbel konsonant, og når skal de samme ordene ikke ha det lenger? Mitt inntrykk er ikke at dette er et problem innvandrere har, men mange i det hele tatt. Og jeg må si at i dag, så får jeg inntrykk av at omtrent halve Norge ikke vet at det er 17. mai vi feirer, og ikke 17 mai🥵
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 16.5.2022 den 21.00): Det er mange innvandrere her i Norge som skriver feil norsk, mange av dem glemmer at også det norske språket har ord med doble bokstaver i seg, så skriver de bare enkelt bokstav, som f.eks. "gjenom", "ale samen" og "kloke". Dette skal jeg gjøre noe med nå. Her skriver jeg en kort fakta om doble bokstaver i norske ord, og forhåpentligvis leser noen innvandrere dette og får lært enda litt mer norsk. Av alle konsonantene i det norske alfabetet er det bokstavene B, D, F, G, K, L, M, N, P, R, S, T og V som kan dobles. Dette kalles dobbeltkonsonanter. Eksempler på ord er "jobb", "trodde", "vaffel", "egg", "snakke", "ball", "sammen", "tenner", "trapp", "snurre", "gress", "skatt" og "halvveis". Av alle vokalene i det norske alfabetet er det bokstavene A, E og I som kan dobles. Eksempler på ord er "faktaark", "sees" og "feiing". Da håper jeg at jeg lærte innvandrere noe nytt norsk her i dag! Takk for meg. Anonymkode: 546f7...383 Du glemte «uunnværlig». Anonymkode: 7ef85...97b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå