Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Lang historie kort, psykisk smell innenfor husets fire vegger, depresjon og angst tett på over en lengre periode. Følger av dette har vi en del økonomiske utfordringer akkurat nå i tillegg til at jeg selv har hatt mye belastning på jobb (tok på meg ekstra ansvar for å dekke inn mest mulig når vi plutselig stod med bare min). Løper fra det ene til det andre, mildt sagt. Det har vært slik i over to år nå og siste året har jeg ikke klart å roe ned. Det spinner og koker i hodet. Forsøker å puste skikkelig, gå tur, prøver å legge bort det jeg ikke får gjort noe med akkurat nå, men det er fungerer ikke. Det gnager i hele kroppen, våkner med øresus, stiv nakke og vondt i hodet. Noen som har vært der og fant en løsning? Vil bare funke igjen, sove godt og klare å slappe av. Merker jeg gjør mer feil, glemmer mer og sliter med å holde fokus på jobb. I dag har jeg hjemmekontor, men realiteten er mer «gjemmekontor» fordi jeg ikke orker å forholde meg til noen. Har startet hos psykolog, men av en eller annen grunn bare stopper det helt opp når jeg skal prate om det som var vært utfordrende siste årene. Anonymkode: ac71d...534
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Å våkne med øresus er jo mest sannsynlig et skikkelig varsko på at du må roe ned, for det kan bety at du har høy puls og/eller høyt blodtrykk. Det er jo åpenbart ikke bra når du sover! Så, det er ikke så fryktelig mange løsninger. Sykmeld deg og dra et sted hvor du får fullstendig avslapning så du får krefter igjen. Anonymkode: 40c81...807
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Å våkne med øresus er jo mest sannsynlig et skikkelig varsko på at du må roe ned, for det kan bety at du har høy puls og/eller høyt blodtrykk. Det er jo åpenbart ikke bra når du sover! Så, det er ikke så fryktelig mange løsninger. Sykmeld deg og dra et sted hvor du får fullstendig avslapning så du får krefter igjen. Anonymkode: 40c81...807 Har litt høyere puls enn normalt, men blodtrykk er heldigvis helt fint. Det feiler meg sånn sett ingenting og jeg vil unngå sykmelding så langt som mulig. Det har litt med langsiktig plan å gjøre, som en dag vil gi meg mer frihet og ro, men for å komme dit må jeg nesten stå i det nå. Skulle bare ønske det fantes en magisk knapp hvor en kunne restartet hele systemet, som man gjør med en pc som har hengt seg 🙈 Anonymkode: ac71d...534
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Har litt høyere puls enn normalt, men blodtrykk er heldigvis helt fint. Det feiler meg sånn sett ingenting og jeg vil unngå sykmelding så langt som mulig. Det har litt med langsiktig plan å gjøre, som en dag vil gi meg mer frihet og ro, men for å komme dit må jeg nesten stå i det nå. Skulle bare ønske det fantes en magisk knapp hvor en kunne restartet hele systemet, som man gjør med en pc som har hengt seg 🙈 Anonymkode: ac71d...534 Det er ihvertfall bra at du ikke sliter med høyere puls og blodtrykk. Øresus kan jo indikere slike tilstander. Jeg tror ikke at det er så mange mirakelkurer, annet enn yoga og meditasjon som jeg ser andre kan ha nytte av. Anonymkode: 40c81...807
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Skriv et brev til psykologen slik at hun kan hjelpe deg i gang Anonymkode: 927ed...47a
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 Det høres ut som du trenger sykemelding før det bikker over i utbrenthet. Jeg var dessverre ikke flink nok til å fange opp de blinkende røde lysene kroppen min prøvde å sende meg, så her smalt det helt. Men det har hjulpet å være sykemeldt. Familien kan man jo ikke sykemelde seg fra, men å slippe å forholde seg til jobb en stund hjalp meg veldig til å lande. Anonymkode: a7eed...780
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skriv et brev til psykologen slik at hun kan hjelpe deg i gang Anonymkode: 927ed...47a Kanskje det er løsningen 🤔 Føler meg så teit også, av en eller annen grunn, som skal sitte der å «klage» når jeg har både mat på bordet og sover trygt i min egen seng. Kanskje bare en terskel jeg må over. Anonymkode: ac71d...534
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det høres ut som du trenger sykemelding før det bikker over i utbrenthet. Jeg var dessverre ikke flink nok til å fange opp de blinkende røde lysene kroppen min prøvde å sende meg, så her smalt det helt. Men det har hjulpet å være sykemeldt. Familien kan man jo ikke sykemelde seg fra, men å slippe å forholde seg til jobb en stund hjalp meg veldig til å lande. Anonymkode: a7eed...780 Har så inderlig håp om å fikse litt i dette selv uten at det går dit. Prøver virkelig, en sykmelding så går faktisk arbeidsplassen min overende. Ikke fordi jeg skal gjøre meg så viktig her nå, men vi er få og jeg har mye overordnet vi ikke har folk å sette inn i. Så alle mulige tips om hvordan klare å roe ned det hodet her som går varmt om dagen mottas med stor takk. Anonymkode: ac71d...534
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 Har du vurdert å bytte jobb? Anonymkode: 4517d...e74
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du vurdert å bytte jobb? Anonymkode: 4517d...e74 Jeg forsøkte meg på ett jobbskifte for noen år siden, men da situasjonen endret seg med en mann uten jobb, inntekt og på toppen deprimert, var det nødvendig å ta opp tråden igjen ved nåværende for å øke lønnen. Jeg har fått flere jobbtilbud i etterkant, men utfordring hos oss er egentlig litt gjennomgående i hele bransjen. På sikt kan jeg drive selv og bare ta med «kremen» videre, men for å komme dit må jeg gjennom en ganske massiv arbeidsmengde det neste halvåret. Så det er egentlig målet mitt, komme meg helskinnet gjennom. Anonymkode: ac71d...534
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har så inderlig håp om å fikse litt i dette selv uten at det går dit. Prøver virkelig, en sykmelding så går faktisk arbeidsplassen min overende. Ikke fordi jeg skal gjøre meg så viktig her nå, men vi er få og jeg har mye overordnet vi ikke har folk å sette inn i. Så alle mulige tips om hvordan klare å roe ned det hodet her som går varmt om dagen mottas med stor takk. Anonymkode: ac71d...534 Så, om du skulle dø i morgen; da ender alle på arbeidsplassen din opp arbeidsledig fordi du er for viktig? Da er det på tide å gjøre noen endringer, det kan ikke være sånn at du sitter på et sånt ansvar at du er helt uunnværlig, det ser man jo nå at i allfall ikke hjelper på formen din. Jeg tror en sykmelding er veien å gå. Slik du forklarer symptomene er du bare måneder unna å bli helt utbrent, det er jo absolutt ingen tjent med, for det tar som regel ganske lang tid å hente seg inn fra det. Du kan også høre med lege om mulighet for å få snakke med psykomotorisk fysioterapeut. De er flinke til å vise avspenningsteknikker osv, det kan i det minste hjelpe noe. Anonymkode: f7d71...b77
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 16.5.2022 den 20.37): Så, om du skulle dø i morgen; da ender alle på arbeidsplassen din opp arbeidsledig fordi du er for viktig? Da er det på tide å gjøre noen endringer, det kan ikke være sånn at du sitter på et sånt ansvar at du er helt uunnværlig, det ser man jo nå at i allfall ikke hjelper på formen din. Jeg tror en sykmelding er veien å gå. Slik du forklarer symptomene er du bare måneder unna å bli helt utbrent, det er jo absolutt ingen tjent med, for det tar som regel ganske lang tid å hente seg inn fra det. Du kan også høre med lege om mulighet for å få snakke med psykomotorisk fysioterapeut. De er flinke til å vise avspenningsteknikker osv, det kan i det minste hjelpe noe. Anonymkode: f7d71...b77 Skal sjekke ut, takk. Fravær vil gi konsekvenser, selv om jeg på ingen måte har ett kritisk yrke sett i den store sammenheng, er vi bundet av avtaler og frister. Bransjen vår har stor mangel på kvalifiserte ansatte, selv opplever jeg jobbtilbud uten engang å søke. Vi søkte for noen år siden, var ikke en kvalifisert søker og endte med å ta inn en som har behov for mye oppfølging og opplæring. Min andre kollega er alvorlig syk og under kreftbehandling. Så selv om jeg på ingen måte er eksepsjonell, vil det få såpass konsekvenser at det naturlig nok sitter veldig langt inne. Jeg får nok jobb ett annet sted, men ikke mine kollegaer. Så derfor ønsker jeg så langt det er mulig å finne en måte å håndtere det her på, jeg er jo frisk på papiret, selv om jeg sover dårlig og er stresset akkurat. Tester ut yoga og avspenning nå, håper det gir litt effekt på puls og søvn. Anonymkode: ac71d...534
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 Kirkegården er full av uunnværlige mennesker, sies det. Det du holder på med nå kommer til å kjøre deg rett i grøfta. Jeg vet, jeg har vært der. Det som skjedde var at jeg hadde "små" smeller som jeg klarte meg gjennom, helt til den store smellen kom og jeg ikke klarte å komme meg opp av senga. Jeg fikk konstant hodepine, sov ikke på natta, var kvalm hele dagen, orka ikke mat, lå bare apatisk og var. Klarte ikke ta vare på ungene, dusja ikke mer enn høyst nødvendig (det JEG syntes var nødvendig, så kanskje en gang annenhver uke) Skifta ikke på senga på 3 mnd. Gjorde ikke husarbeid.... Ja du skjønner greia. Ta tak, og det nå! Det finnes psykologhjelp å få hos "Raskere tilbake", start med en henvisning dit! Anonymkode: b549f...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå