Gå til innhold

Hjelp - tomatplanter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvorfor tomatplantene får gule blader? Skal de ha mer vann? De får vann ca 2.hver dag nå

Anonymkode: da999...5ad

Skrevet

De trenger MYE vann. Men de kan og ha blitt solbrent? De må vennes gradvis til sterkt sollys

Anonymkode: 94375...734

Skrevet

Kan vel egentlig ikke overvanne tomatplanter.
Kan være for lite næring.
Hvilken type jord står de i og hvor ofte, og hvor mye næring gir du dem?

Anonymkode: 6f1e7...9f6

Skrevet

Litt bekymret for som/varme. De ble flyttet ut i hagestua, og der er det veldig lyst og varmt. Får pøse på med vann og håpe at det holder. Jeg gir ikke noe næring ut over det.

Takk!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Litt bekymret for som/varme. De ble flyttet ut i hagestua, og der er det veldig lyst og varmt. Får pøse på med vann og håpe at det holder. Jeg gir ikke noe næring ut over det.

Takk!

Blir det mer varmt, trenger de mer vann, men prøv å gi de litt næring også

Anonymkode: 6f1e7...9f6

Skrevet

De trenger gjødsel. Gi de Superba og kalksalpeter ved annenhver vanning. Kalk er bra så du slipper griffelråte.

har de stor nok plass? Eller er det microbukser du har? 

gule nesten gjennomsiktige blader er tegn på solskade. De bildene blir aldri bra igjen så de kan fjernes. Om de er lyse grønne er det tegn på for lite næring så da må du gjødsle mer.

Skrevet
Juliea Ruler skrev (Akkurat nå):

De trenger gjødsel. Gi de Superba og kalksalpeter ved annenhver vanning. Kalk er bra så du slipper griffelråte.

har de stor nok plass? Eller er det microbukser du har? 

gule nesten gjennomsiktige blader er tegn på solskade. De bildene blir aldri bra igjen så de kan fjernes. Om de er lyse grønne er det tegn på for lite næring så da må du gjødsle mer.

Ikke noe microbusker, noen av de er ganske store. Jeg får gå til innkjøp av litt egnet gjødsel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke noe microbusker, noen av de er ganske store. Jeg får gå til innkjøp av litt egnet gjødsel.

Ja det ville jeg gjort. Være bare bevisst på at noe økologisk gjødsel kan inneholde Vianesse og det ødelegger planten. Det er rester av sprøytemidler. De fleste hagesenter har tilbakekalt og sluttet å selge den type gjødsel, men noen steder henger det fremdeles i.

ranke og busktomater trenger god plass gjerne 20 liter. Er det ranketomater er det bra å tyve de så de får brukt energien sin på å sette og modne frukt heller enn å produsere flere blader og sidestammer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk!

Vann er drikke og gjødsel er mat. Skal du få noe avling å skryte av så må du gjødsle, antagelig mye mer enn du ser for deg. Når jeg flytter mine tomater ut i sola, så spenner jeg opp et tynt skjerf i noen dager, sånn at det blir lyst, men ikke direkte sol. Da slipper jeg solbrente blader. 

Skrevet

De har nok blitt solbrente omdu akkurat har flyttet de ut. Endel planter du sår inne og flytter ut bør avklimatiseres,i dette tilfelle fikk de ikke like mye sterkt lys som de gjorde inne. Om de fikk morgen sola inne og midt på dagen sola nå, så kan du henge ett laken i vindu en ukes tid slik at de venner seg litt til de nye lysforholdene om du ikke vil ha merr gule blader. 

Anonymkode: cefc6...f72

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Eller spør noen som har høner. Vi har hatt høner i hagen, gule blader på tomater = sleng en bæsj i jorda = vips grønne, finne planter. Bare ikke ta for mye, for da blir det ingen blomster, bare mye grønne blader 😂

Anonymkode: 427d5...96d

Skrevet

Støtter tipsene du har fått: gradvis tilvenning til sol, nok vann, nok næring og store potter, ca 20 liter jord pr plante.

I tillegg er det viktig å behandle planten riktig, alt etter hva slags tomater du har:
Busk/microbusk = la den vokse som den vil, støtt opp ved behov. 
Semibusk = la være å ta de første to-tre tyvene, så planten får tre, Max fire stammer. Ta deretter tyver, støtt opp ved behov. 
Ranke = ta alle tyver, bind opp hovedstammen. 

Anonymkode: 8ea7b...430

Skrevet

Støtter tipsene du har fått: gradvis tilvenning til sol, nok vann, nok næring og store potter, ca 20 liter jord pr plante.

I tillegg er det viktig å behandle planten riktig, alt etter hva slags tomater du har:
Busk/microbusk = la den vokse som den vil, støtt opp ved behov. 
Semibusk = la være å ta de første to-tre tyvene, så planten får tre, Max fire stammer. Ta deretter tyver, støtt opp ved behov. 
Ranke = ta alle tyver, bind opp hovedstammen. 

Hva er tyver?

Anonymkode: 57618...ea5

Skrevet

Hva er tyver?

Anonymkode: 57618...ea5

image.jpeg.c329bba7a948960bbc8759555fe49172.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...