Gå til innhold

Er det vanlig at mindreårige får forskuddsskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn fikk varsel om tvangsinnfordring av forskuddsskatt. Han er 17 år, har aldri drevet næringsvirksomhet eller har hatt noe særlig inntekt. Den eneste inntekten han har, er barnepensjon fra folketrygden, og den trekkes det jo ikke skatt fra. Han fikk heller ikke noen varsler om brev (faktura og purring) på sms eller e-post, slik at han rett og slett ikke visste om det før de ringte ham personlig og sa at nå ville de gå til tvangsinndriving hvis han ikke betaler hele beløpet (altså det som forfalte i mars, pluss det som egentlig skulle forfalle i juni, september og desember 2022) i dag. 

Er det virkelig slik at ungdommer på 17 år må logge seg inn på Altinn i tide og utide og sjekke om de hadde fått noen brev? Han fikk varsel på sms og e-post da skattemeldingen ble tilgjengelig for utfylling, fylte den ut og leverte den samme dag. Hvordan håndtere dette? På skatteetatens telefon har de selvfølgelig to timers ventetid. Betaler jeg regningen i dag, må jeg droppe å dra i konfirmasjon til stebarn om tre uker. Dette er en utgift vi rett og slett ikke regnet med, og jeg har ikke noe sølv eller annet å selge i full fart.

Anonymkode: ff958...d61

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig, her må det være noe feil. Jeg hadde satset på telefonkøen hvis ikke man kan få skriftlig kontakt med dem.

Ikke betal i dag. Det er garantert feil, reis heller i konfirmasjon og kos deg🥰

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig, her må det være noe feil. Jeg hadde satset på telefonkøen hvis ikke man kan få skriftlig kontakt med dem.

Ikke betal i dag. Det er garantert feil, reis heller i konfirmasjon og kos deg🥰

Han eier eget kjøretøy som han er avhengig av for å komme seg til og fra skolen på grunn av dårlig bussforbindelse. Jeg kan ikke bare drite i kravet og la dem ta kjøretøyet hans. Så ja, det blir telefonkø resten av dagen.

Skrevet

Det er ikke vanlig nei. Kan han ha trykket feil ved endring av skattekort f eks, slik at inntekt ligger feil sted og det ble satt i gang forskuddstrekk? Eneste forklaring jeg kan komme på, det har jeg vært borti ett par ganger før. 

Når det kommer til dette varselet, her er skatteetaten unødig harde i ordlyden, utgangspunktet er at hvis den første betales så stoppes tvangsinnfordring også. Han bør logge inn på skatteetaten og sjekke skattekort, se hvorfor den beregner forskuddsskatt og fjerne det som ligger feil. Den oppdateres ganske kjapt, så dere kan se at det kun er vanlig skattekort og ingen forskuddsskatt. Han skal ikke betale forskuddsskatt når han ikke har næring eller store utbetalinger i form av leie eller utbytte, så denne er jeg sikker på denne skal være mulig å få slettet. 

Ett tips, når han logger inn på altinn. Legg inn telefon og e-post, så han får varsel med en gang neste gang det er noe han skal fylle ut. 

Dette mulkt-og varselsystemet til skatteetaten går på ren automatikk, tidvis ganske drøyt og unødig aggressivt. Jobber med regnskap, på nyåret fikk jammen meg en kunde, som var nylig gått bort, brev i altinn adressert til den avdøde personen. Til **** vi har registrert sletting i forbindelse med dødsfall, vennligst lever inn skattemelding for merverdiavgift innen da og da for å unngå skjønnsmessige fastsettelse og tvangsmulkt. 

Det meste lar seg løse når en bare får kontakt med de, når det er så opplagt feil. 

Anonymkode: 8ed3c...2df

Skrevet

Forskuddsskatt, for en 17-åring som ikke er selvstendig?

Det må jo være noe galt...

Hadde han fått baksmell i fjor som ikke var betalt kan de kreve inn pengene, men han er jo mindreårig så dette høres veldig rart ut.

Så vidt jeg vet skal du fra det året du fyller 17 stå ansvarlig alene for all inntekt osv, men du kan ikke opprette virksomhet uten foreldres underskrift. Så forskuddsskatt som vel bare benyttes av selvstendige høres riv ruskende galt ut.

Anonymkode: 04249...0ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke vanlig nei. Kan han ha trykket feil ved endring av skattekort f eks, slik at inntekt ligger feil sted og det ble satt i gang forskuddstrekk? Eneste forklaring jeg kan komme på, det har jeg vært borti ett par ganger før. 

Når det kommer til dette varselet, her er skatteetaten unødig harde i ordlyden, utgangspunktet er at hvis den første betales så stoppes tvangsinnfordring også. Han bør logge inn på skatteetaten og sjekke skattekort, se hvorfor den beregner forskuddsskatt og fjerne det som ligger feil. Den oppdateres ganske kjapt, så dere kan se at det kun er vanlig skattekort og ingen forskuddsskatt. Han skal ikke betale forskuddsskatt når han ikke har næring eller store utbetalinger i form av leie eller utbytte, så denne er jeg sikker på denne skal være mulig å få slettet. 

Ett tips, når han logger inn på altinn. Legg inn telefon og e-post, så han får varsel med en gang neste gang det er noe han skal fylle ut. 

Dette mulkt-og varselsystemet til skatteetaten går på ren automatikk, tidvis ganske drøyt og unødig aggressivt. Jobber med regnskap, på nyåret fikk jammen meg en kunde, som var nylig gått bort, brev i altinn adressert til den avdøde personen. Til **** vi har registrert sletting i forbindelse med dødsfall, vennligst lever inn skattemelding for merverdiavgift innen da og da for å unngå skjønnsmessige fastsettelse og tvangsmulkt. 

Det meste lar seg løse når en bare får kontakt med de, når det er så opplagt feil. 

Han har allerede telefon og e-post, og han kunne ikke finne noe feil. Jeg husket plutselig at det samme skjedde i fjor, men da fikk han varsel, og vi fikk slettet forskuddsskatten. Jeg reagerer også på at de ringer en mindreårig og truer med salg av kjøretøy uten å i det hele tatt informere foresatte. Han er jo fortsatt umyndig.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Forskuddsskatt, for en 17-åring som ikke er selvstendig?

Det må jo være noe galt...

Hadde han fått baksmell i fjor som ikke var betalt kan de kreve inn pengene, men han er jo mindreårig så dette høres veldig rart ut.

Så vidt jeg vet skal du fra det året du fyller 17 stå ansvarlig alene for all inntekt osv, men du kan ikke opprette virksomhet uten foreldres underskrift. Så forskuddsskatt som vel bare benyttes av selvstendige høres riv ruskende galt ut.

Han fikk baksmell på 5 000, men når man får baksmell så er det jo to fakturaer som kommer, som må betales. Og de kommer vanligvis nå på sommeren. Dette er altså fire terminer med forskuddsskatt for 2022, som ikke har noe som helst med restskatt for 2021 å gjøre. Jeg fant heller ikke noe informasjon på skatteetatens nettsider om forskuddsskatt til mindreårige uten egen virksomhet. 

Skrevet

Han har allerede telefon og e-post, og han kunne ikke finne noe feil. Jeg husket plutselig at det samme skjedde i fjor, men da fikk han varsel, og vi fikk slettet forskuddsskatten. Jeg reagerer også på at de ringer en mindreårig og truer med salg av kjøretøy uten å i det hele tatt informere foresatte. Han er jo fortsatt umyndig.

Høres ut som en merkelig praksis, som regel kommer dette varselet i Altinn. Skriftlig. 

Slett forskuddsskatten på nytt, så bør det her ordne seg. I og med det har passert fristen og er sendt ut varsel, ville jeg for sikkerhets skyld fulgt opp i etterkant at alt er i orden. 

Skrevet

Høres ut som en merkelig praksis, som regel kommer dette varselet i Altinn. Skriftlig. 

Slett forskuddsskatten på nytt, så bør det her ordne seg. I og med det har passert fristen og er sendt ut varsel, ville jeg for sikkerhets skyld fulgt opp i etterkant at alt er i orden. 

Jeg kommer selvfølgelig til å kreve en skriftlig bekreftelse på e-post i etterkant av samtalen på at skatten er slettet. Stoler ikke på at muntlige beskjeder automatisk blir fulgt opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Han fikk baksmell på 5 000, men når man får baksmell så er det jo to fakturaer som kommer, som må betales. Og de kommer vanligvis nå på sommeren. Dette er altså fire terminer med forskuddsskatt for 2022, som ikke har noe som helst med restskatt for 2021 å gjøre. Jeg fant heller ikke noe informasjon på skatteetatens nettsider om forskuddsskatt til mindreårige uten egen virksomhet. 

Kan det ha noe med barnepensjonen å gjøre? Regner med pappaen hans er død siden han får det, har han arvet bolig som blir leid ut eller noe sånt? Man kan vel betale forskuddsskatt av leieinntekter, men det høres veldig rart ut for da ville jo overformynderiet vært på banen.

Men det blir gjort feil på skatteetaten også, det tar bare litt tid å få ordnet opp i ting, for de er ikke de letteste å få tak i...

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan det ha noe med barnepensjonen å gjøre? Regner med pappaen hans er død siden han får det, har han arvet bolig som blir leid ut eller noe sånt? Man kan vel betale forskuddsskatt av leieinntekter, men det høres veldig rart ut for da ville jo overformynderiet vært på banen.

Men det blir gjort feil på skatteetaten også, det tar bare litt tid å få ordnet opp i ting, for de er ikke de letteste å få tak i...

Nei, han har ikke arvet bolig. Arvepengene hans ligger på en konto som statsforvalteren disponerer. Problemet er at nå får jeg ikke tak i dem på telefonen, og i morgen er det 17. mai. Så jeg må sikkert bare betale disse pengene og avstå fra konfirmasjonen. Både stebarnet og mannen kommer nok til å bli grundig såret, men det er ikke akkurat noen alternativer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer selvfølgelig til å kreve en skriftlig bekreftelse på e-post i etterkant av samtalen på at skatten er slettet. Stoler ikke på at muntlige beskjeder automatisk blir fulgt opp.

Det skal komme ett vedtak på alle endringer i Altinn, under innboksen. I tillegg skal det være oppdatert under min skatt, skatteetaten. Men han har mottatt ett varsel i Altinn i innboksen om forskuddsskatt (selv om ikke varsel er sendt på sms/e-post)? Skatteetaten pleier ikke ringe, så jeg kjenner svindelantennene mine er litt ute nå. 

Dere kan også bruke skjemaet RF-1306. Der legger dere inn saksnummer som står i varselet. Da vil dere få skriftlig tilbakemelding som blir liggende arkivert i Altinn. Du finner den ved å stå i innboksen og velge nytt skjema på vestre side. 

Skrevet

Er det han som står som eier av kjøretøyet da?

Min tenåring har en lett motorsykkel i mitt navn, er ikke det vanlig når de er under 18 år? De kan jo ikke selge ditt kjøretøy fordi de pga en feil krever han for forskuddsskatt...

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, han har ikke arvet bolig. Arvepengene hans ligger på en konto som statsforvalteren disponerer. Problemet er at nå får jeg ikke tak i dem på telefonen, og i morgen er det 17. mai. Så jeg må sikkert bare betale disse pengene og avstå fra konfirmasjonen. Både stebarnet og mannen kommer nok til å bli grundig såret, men det er ikke akkurat noen alternativer. 

Jeg skjønner at du ser mørkt på det nå, men dette er feil. De kommer ikke å tar kjøretøyet hans i dag, og heller ikke i morgen. Slikt tar tid, og dere rekker å ordne opp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men skattetaten ringer da ikke på den måten vel?

Dette høres bare merkeligere og merkeligere ut.

Om du skal ta pant i noe å selge det må det gjøres via rette instanser og det skjer ikke på dagen, de ringer heller ikke å forteller om det, de sender brev.

Ligger det ikke noe i innboksen på altinn om at de går videre til namsmannen og krever kjøretøyet solgt må du ta det helt med ro, da skjer det ikke noe denne uken.

Ring igjen på onsdag om du ikke får tak i de i dag, sikkert noen som har fri pga inneklemt dag, også tar du det derfra. Han har jo midler også, selv om det er bundet opp av statsforvalter/overformynderi, så om noe skal betales må det tas fra hans midler og ikke gjøre så du ikke får dratt i konfirmasjon.

Det ordner seg dette. Skjønner at dere er stresset nå, men det ordner seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om du skal ta pant i noe å selge det må det gjøres via rette instanser og det skjer ikke på dagen, de ringer heller ikke å forteller om det, de sender brev.

Ligger det ikke noe i innboksen på altinn om at de går videre til namsmannen og krever kjøretøyet solgt må du ta det helt med ro, da skjer det ikke noe denne uken.

Ring igjen på onsdag om du ikke får tak i de i dag, sikkert noen som har fri pga inneklemt dag, også tar du det derfra. Han har jo midler også, selv om det er bundet opp av statsforvalter/overformynderi, så om noe skal betales må det tas fra hans midler og ikke gjøre så du ikke får dratt i konfirmasjon.

Har fått snakket med dem nå, og det ser ut som det ordner seg. Men å skremme en ungdom med utlegg, tvangssalg osv på den måten uten å informere foreldre når ungdommen er mindreårig synes jeg er veldig graverende. I tillegg har han jo vist meg e-postloggen, og nei, ingen varsler om brev i Altinn i hele år. Skattemeldingen sjekket vi selv husker jeg nå - fordi både mannen og jeg fikk tilgang til våre, så sjekket vi hans også. Så her er det flere ting som har sviktet samtidig, og heldigvis traff jeg på en dyktig saksbehandler som lyttet tålmodig og kom frem til en god løsning sammen med meg. Takk for alle svar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig med deg, de tar ikke tingene i morgen og innen den fristen er nok dette løst og glemt. 

For å sette det i perspektiv har jeg regnskap til en bonde, med både dyskalkuli, dysleksi og generell angst for data. Hvert eneste år får han varsel om tvangsmulkt og begjæring, like herlig hvert år kommer han tuslende innom slik at vi får endret og ryddet opp i det. Ingen biler er hentet ennå 😄 Jeg har også vært borti en konkurs hvor varselet om begjæring lå inne over ett år før noe skjedde. 

Det løser seg! Ikke dropp konfirmasjonen for dette. 

Skrevet

Mm kan ikke tvangsinnkreve noe fra barn under 18 år. Selv ikke staten. Har han inntekt under frikortgrensen, så er det ikke skatt. Hva er det han skal skatte av? Ville sendt kontakt i skjema på Skatteetaten og spurt der. Kan være de har blandet han med en annen med samme navn som har foretak? Alle opplysninger om hans skatt skal ligge på hans side

Anonymkode: 613e1...ed3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han eier eget kjøretøy som han er avhengig av for å komme seg til og fra skolen på grunn av dårlig bussforbindelse. Jeg kan ikke bare drite i kravet og la dem ta kjøretøyet hans. Så ja, det blir telefonkø resten av dagen.

De kan da ikke tvangsinnkreve noe fra en som er umyndig.

Anonymkode: e7627...74c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De kan da ikke tvangsinnkreve noe fra en som er umyndig.

Anonymkode: e7627...74c

Hvilket regelverk er det? Finner bare noe om at det er i strid med god inkassoskikk, men dette gjelder vel ikke statlige krav som skatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...