Gå til innhold

Når noen «konkurrerer» med deg i noe som ikke er en konkurranse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, skjønner blir nesten det samme som kjenner til. Var nylig på kommunikasjonskurs i regi av arbeidsgiver siden vi jobber med mennesker. Vi ble frarådet å si «Jeg forstår/skjønner». (Jeg gjør det ofte selv automatisk så må jobbe med meg selv der.) Det viser ikke at man bare lytter, men at man tror man faktisk helt og fullt kan forstå følelsene og situasjonen til vedkommende, noe man ikke kan. Man skal heller si strofer som «Det må være vanskelig» eller «Det høres tøft ut».

Anonymkode: fdb96...97e

Dette handler om en situasjon det slett ikke er vanskelig å skjønne uansett om du har opplevd det eller ikke. Hvis man ikke skjønner det så er man rett ut dum. Så uansett om man vil formidle at man lytter eller skjønner, så spiller det ingen rolle i denne situasjonen. Hvis man tenker at samtalepartner ikke forstår dette, så kan man selvfølgelig bruke uttrykkene du nevner. 

Anonymkode: 768d3...a24

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette handler om en situasjon det slett ikke er vanskelig å skjønne uansett om du har opplevd det eller ikke. Hvis man ikke skjønner det så er man rett ut dum. Så uansett om man vil formidle at man lytter eller skjønner, så spiller det ingen rolle i denne situasjonen. Hvis man tenker at samtalepartner ikke forstår dette, så kan man selvfølgelig bruke uttrykkene du nevner. 

Poenget er jo at «jeg skjønner» ikke er et bedre forslag enn «jeg kjenner til». Det uttrykker så og si det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Poenget er jo at «jeg skjønner» ikke er et bedre forslag enn «jeg kjenner til». Det uttrykker så og si det samme. 

Jo det er det. Nettopp fordi det er et standard uttrykk for "Jeg lytter" Selv om du lærte å si noe annet, og det er fordi du jobber med mennesker som faktisk har opplevd ting du muligens ikke har noen forutsetning for å skjønne noe av. 

I denne situasjonen må HI hele tiden understreke at alt søsteren erfarer, har hun erfart før. Akkurat det kan bli litt feil enkelte ganger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Nei, skjønner blir nesten det samme som kjenner til. Var nylig på kommunikasjonskurs i regi av arbeidsgiver siden vi jobber med mennesker. Vi ble frarådet å si «Jeg forstår/skjønner». (Jeg gjør det ofte selv automatisk så må jobbe med meg selv der.) Det viser ikke at man bare lytter, men at man tror man faktisk helt og fullt kan forstå følelsene og situasjonen til vedkommende, noe man ikke kan. Man skal heller si strofer som «Det må være vanskelig» eller «Det høres tøft ut».

Alt en skal analysere 😅 

Jeg bruker ofte «jeg forstår at det er vanskelig/tøft for deg». Har ikke tenkt tanken at det skal oppfattes som at jeg vet alt. Men jeg forstår jo hva ett år uten søvn er for kroppen, selv om ikke jeg nødvendigvis har hatt barn med kolikk. For å ta ett klassisk eksempel på når mødre går ned for telling og trenger mental støtte. 

Anonymkode: 94c00...e37

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Alt en skal analysere 😅 

Jeg bruker ofte «jeg forstår at det er vanskelig/tøft for deg». Har ikke tenkt tanken at det skal oppfattes som at jeg vet alt. Men jeg forstår jo hva ett år uten søvn er for kroppen, selv om ikke jeg nødvendigvis har hatt barn med kolikk. For å ta ett klassisk eksempel på når mødre går ned for telling og trenger mental støtte. 

Nå oppstår veldig mange problemer og konflikter nettopp på grunn av kommunikasjon sånn at det blir misforståelser og feiltolkninger, så ikke så rart å analysere egentlig. Kanskje det hadde vært smart om flere faktisk gjorde nettopp det når det oppstår relasjonsproblemer? For det er jo det tråden handler om da. Når du sier "for deg" uten å dra inn din kjennskap og erfaring så blir det jo selvfølgelig ikke det samme som "Jeg kjenner til det" 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Nå oppstår veldig mange problemer og konflikter nettopp på grunn av kommunikasjon sånn at det blir misforståelser og feiltolkninger, så ikke så rart å analysere egentlig. Kanskje det hadde vært smart om flere faktisk gjorde nettopp det når det oppstår relasjonsproblemer? For det er jo det tråden handler om da. Når du sier "for deg" uten å dra inn din kjennskap og erfaring så blir det jo selvfølgelig ikke det samme som "Jeg kjenner til det" 

Selvfølgelig, det ligger sikkert mye ubevisst i en samtale som en oppfatter slik og en annen sånn. 

Men, en har jo en del konkrete situasjoner hvor det ikke bare handler om ubevisst formulering. Som trådstarter nevner, når en en gang i løpet av mange år etter noen kommentarer velger å si i fra, så blir man tatt til side og bedt om å «være snill» Jeg har også opplevd tilsvarende, det er sjelden jeg sier i fra, men jeg har gjort det når det har vært helt absurd. Etter min bok i hvert fall, jeg fatter ikke at noen kan få seg til å si når en får ett barn med akutt keisersnitt pga alvorlig sykdom hvor det var nær på å gå galt, så heldig du er, for det er så vondt med fødsel og det er så slitsomt med rier i timesvis. Du slapp i hvert fall fødsel, det er vondt det….. når du står i 90 grader og er fortvilet over at ikke du kan løfte babyen din. 

Uansett, trådstarter spurte om hva man gjør. Jeg har valgt å ti stille, for da jeg sa i fra gikk det nesten ett år med fornærma følelser og dårlig stemning. Så jeg begrenser i stedet, for ungene i familien vil jeg ha god kontakt med og jeg vet vi en dag i fremtiden må samarbeide. Da får man i det minste avstand nok til å se de gode sidene også, ikke konstant la seg irritere over de dårlige. Kan godt være det går begge veier, men da er det kanskje vinn vinn, om ikke annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...