Gå til innhold

Er du en som observerer ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes så ofte jeg leser lett indignerte svar på diverse innlegg her inne i retning "hva så om hun har cellulitter, ingen ser jo det likevel fordi alle er opptatt med sitt", "teller du virkelig antall skiver gjesten din spiser", "hæ, hvordan vet du at hun hadde glattbarbert underliv i dusjen, stirret du?", "jeg har aldri sett på skrittet til en mann, du er unormal" osv. Dette er bare frie eksempler, så ikke heng dere opp i dem spesifikt, men heller i selve temaet.

Altså, for min del blir jeg forbauset over alt disse faktisk ikke legger merke til, eller ser, så jeg lurer på om jeg enten bare uvanlig observant, eller om en del her lyver når de svarer på innlegg? Jeg stirrer aldri på personer, men jeg får med meg utrolig mange detaljer når blikket bare glir forbi dem. Hvordan de ser ut, om de er sminket eller ei, har på joggesko eller finsko, hvilke klær osv. Om jeg sitter sammen med en eller flere personer, så observerer jeg, helt ubevisst, hva de eventuelt spiser og drikker, bordskikken deres, om de virker fraværende eller triste, glade osv. Dette er ikke ting jeg går inn for å legge merke til eller observere, det bare skjer. Er ikke dette vanlig da? Eller er det ikke det?

Anonymkode: 32169...2f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg skrev en gang noe (humoristisk) om naboen og ble beskyldt for å bo bak gardina for å få med meg ting. Altså jeg har vinduer og øyner, da får jeg lett med meg ting som foregår ute. 

Er man så opptatt av seg selv at man ikke ser noe noen gjør rundt seg bør man ta seg sammen. Hvordan skal man oppdage farer og urett om man totalt ignorerer alt som skjer rundt. 

Anonymkode: 21b44...1fb

Skrevet

Jeg observerer enkelte ting, men ting jeg ikke bryr meg om legger jeg bare merke til om personen er mindre godt likt. Tror det er sånn for mange, at dess mindre de liker personen, dess mer merker man noen man finner negativt, og man finner det negativt hos denne personen, mens andre man liker bedre får fripass for det samme.

Kanskje du bare generelt ikke liker folk…?

Anonymkode: 6c799...de0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg observerer enkelte ting, men ting jeg ikke bryr meg om legger jeg bare merke til om personen er mindre godt likt. Tror det er sånn for mange, at dess mindre de liker personen, dess mer merker man noen man finner negativt, og man finner det negativt hos denne personen, mens andre man liker bedre får fripass for det samme.

Det man legger merke til er da ikke generelt negative ting? 

Skrevet

Legger veldig lite merke til ting, ser f.eks. ikke om folk jeg kjenner har klipt håret. Må i så fall være en stor forandring! 😉 

Anonymkode: 8f8b3...d3c

Skrevet

Det man legger merke til er da ikke generelt negative ting? 

I tråder her inne, jo. Man forteller jo ikke om positive ting man har lagt merke til den dagen. Og om noen skulle lage innlegg om det, så tror jeg ikke noen hadde svart særlig på det. Vi er mer opptatt av å diskutere noe som er negativt enn noe som er positivt. Det positive er positivt, og trenger ikke mer enn det. Det negative har vi behov for å kritisere eller diskutere. Jeg kan lett legge merke til at Trine tar 3 skiver skinke på skiva, men jeg henger meg ikke så opp i det. Og jeg kan merke at Lise har joggesko til bunaden og tenke»så smart, da tåler man å gå lenger». Noen henger ser opp i slikt, andre har andre ting å tenke på

Skrevet

Jeg legger også merke til mye forskjellig. Ikke bare overfladiske detaljer, men også kroppsspråk, stemmeleie, jeg får med meg blikk (altså, der en kollega ser på han kjekke når hun tror ingen legger merke til det).

Enig med poenget til hun som skrev over om det å bry seg. Jeg legger merke til men bryr meg ikke nødvendigvis. Andres skavanker er ikke nødvendigvis negativt. Jeg synes en føflekk i ansiktet kan være sjarmerende heller enn stygt, det samme kan et arr være. Det er noe personlig, noe unikt, noe som gjør at en skiller seg ut (ikke negativt).

Når jeg var ung kunne jeg til og med høre på stemmeleiet til folk om de løy. Det irriterer meg litt at jeg ikke klarer det mer. Nei, ikke bare ungdommer. Jeg kunne høre når voksne løy. Det var noe med stemmeleiet jeg klarte å få med meg. Ikke alle, alltid. Men en del ganger.

Samtidig som jeg kan legge merke til småting kan jeg overse innlysende ting, som at noen har kontaktlinser med annen øyenfarge. Hjernen min er rar sånn.

Anonymkode: 45d5e...18a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I tråder her inne, jo. Man forteller jo ikke om positive ting man har lagt merke til den dagen. Og om noen skulle lage innlegg om det, så tror jeg ikke noen hadde svart særlig på det. Vi er mer opptatt av å diskutere noe som er negativt enn noe som er positivt. Det positive er positivt, og trenger ikke mer enn det. Det negative har vi behov for å kritisere eller diskutere. Jeg kan lett legge merke til at Trine tar 3 skiver skinke på skiva, men jeg henger meg ikke så opp i det. Og jeg kan merke at Lise har joggesko til bunaden og tenke»så smart, da tåler man å gå lenger». Noen henger ser opp i slikt, andre har andre ting å tenke på

Å observere og å henge seg opp i ting er virkelig ikke det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er veldig glad i folk og liker de aller fleste. Generelt sett er jeg en positiv person som prøver å finne noe godt i de jeg møter, så for min del stemmer ikke teorien din. Jeg legger like mye merke til ting uansett hva jeg synes om dem.

HI

Skrevet

Å observere og å henge seg opp i ting er virkelig ikke det samme. 

Men observerer man, og har behov for å snakke om det, så er det blitt noe negativt. Mange observerer og går videre og tenker med det at de ikke har lagt merke til det, andre trenger å snakke om det og kanskje også diskutere det og trenger bekreftelse på at det de la merke til er sånn eller slik. Det er en form for oppheng

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. Jeg legger merke til det, men henger meg sjeldent opp i det. Det er veldig sjeldent jeg går ut i fra det verste også, selv om jeg naturligvis kan stusse over og også la meg irritere over enkelte ting.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig glad i folk og liker de aller fleste. Generelt sett er jeg en positiv person som prøver å finne noe godt i de jeg møter, så for min del stemmer ikke teorien din. Jeg legger like mye merke til ting uansett hva jeg synes om dem.

HI

Og hvor stort er behovet ditt for å snakke om det du har observert? Med både kjente og ukjente?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Jeg legger merke til det, men henger meg sjeldent opp i det. Det er veldig sjeldent jeg går ut i fra det verste også, selv om jeg naturligvis kan stusse over og også la meg irritere over enkelte ting.

HI

Nettopp! Veldig enig.

Skrevet

Men observerer man, og har behov for å snakke om det, så er det blitt noe negativt. Mange observerer og går videre og tenker med det at de ikke har lagt merke til det, andre trenger å snakke om det og kanskje også diskutere det og trenger bekreftelse på at det de la merke til er sånn eller slik. Det er en form for oppheng

Jeg er enig, men greien da er at andre sier at sånt legger de aldri merke til. Selv har jeg aldri startet en tråd om noe på den måten, men jeg har kanskje svart at dette har jeg også sett, og da blitt kalt alt mulig stygt fordi jeg tilfeldigvis har sett/observert dette jeg også. Jeg på min side synes det er mer rart at andre ikke har observert det samme. 

HI

Skrevet

Jeg er en sånn som legger merke "til alt". 

Alt fra strekkmerker til hemlige beundrende blikk blandt kollegaer. ;)

Men jeg bryr meg ikke. Og med det mener jeg at når jeg ser den dama med de voldsomme strekkmerkeren/cellulitene eller det glattbarberte underlivet så registrer jeg at de er der, men jeg dømmer de ikke eller tenker noe videre over hvordan de fremstår.

Anonymkode: 8e776...2a8

Skrevet

Og hvor stort er behovet ditt for å snakke om det du har observert? Med både kjente og ukjente?

Man kan jo ikke gå rundt og snakke om alt man observerer? Det er da av null interesse for de fleste at jeg observerer at Siri har på forskjellige sokker eller at brillene til Pål sitter skjevt? Det er slike ting jeg observerer, men ikke tenker mer over.

Jeg tror at du misforstår hi litt. 

Skrevet

Som regel ikke-eksisterende. Noen få ganger kan jeg snakke om noe av det med mannen min eller en god venninne, men det er bare hvis det er noe som virkelig har skilt seg ut på en måte som enten er veldig morsomt/spesielt, eller fordi jeg blir bekymret for noen og vil diskutere om jeg/vi burde gjøre noe.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo ikke gå rundt og snakke om alt man observerer? Det er da av null interesse for de fleste at jeg observerer at Siri har på forskjellige sokker eller at brillene til Pål sitter skjevt? Det er slike ting jeg observerer, men ikke tenker mer over.

Godt eksempel. Helt enig.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Som regel ikke-eksisterende. Noen få ganger kan jeg snakke om noe av det med mannen min eller en god venninne, men det er bare hvis det er noe som virkelig har skilt seg ut på en måte som enten er veldig morsomt/spesielt, eller fordi jeg blir bekymret for noen og vil diskutere om jeg/vi burde gjøre noe.

HI

Jeg observerer nok mer enn jeg får med meg fordi det bare glir forbi som et kort øyeblikk. Jeg husker ikke hele bilturen til jobb en gang, så hvordan skal jeg huske at jeg har observert noe… jeg tror de aller fleste observerer mange ting per dag, men de fleste gjør bare det. Observerer og så glemmer at de har observert. Noen husker enkelte ting de har observert, andre igjen husker alt, og noen har behov for å snakke om det - gjerne med hvem som helst. 
Og så er det det med at vi er forskjellige. Noen legger merke til hva andre har på skiva, andre legger merke til at bilen bak ligger bitte litt for nærme. Man busker nok best de som avviker mest fra det en selv ville gjort, sagt, hatt på, parkert osv.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det.

Jeg observerer nok mer enn jeg får med meg fordi det bare glir forbi som et kort øyeblikk. Jeg husker ikke hele bilturen til jobb en gang, så hvordan skal jeg huske at jeg har observert noe… jeg tror de aller fleste observerer mange ting per dag, men de fleste gjør bare det. Observerer og så glemmer at de har observert. Noen husker enkelte ting de har observert, andre igjen husker alt, og noen har behov for å snakke om det - gjerne med hvem som helst. 
Og så er det det med at vi er forskjellige. Noen legger merke til hva andre har på skiva, andre legger merke til at bilen bak ligger bitte litt for nærme. Man busker nok best de som avviker mest fra det en selv ville gjort, sagt, hatt på, parkert osv.

Ja, det tror jeg nok du har rett i. Det merker jeg jo selv også, at om jeg ser noe som overrasker meg, så må jeg gjerne se etter en gang til for å bekrefte at jeg så rett, og det husker jeg nok best også. Som bilturen til jobb. Jeg husker jo ikke de 200 gra, svarte og blå bilene som suser fordi, men jeg legger ekstra merke til og husker den rosa med påklistrede øyevipper. Og det er gjerne noe jeg kan nevne for mannen senere på dagen når vi går tur med hunden. Jeg legger nok også mer merke til ting rundt mennesker enn f.eks. kjøretøy, siden jeg ikke er spesielt interessert i kjøretøy. 

HI

Skrevet

Ja, det tror jeg nok du har rett i. Det merker jeg jo selv også, at om jeg ser noe som overrasker meg, så må jeg gjerne se etter en gang til for å bekrefte at jeg så rett, og det husker jeg nok best også. Som bilturen til jobb. Jeg husker jo ikke de 200 gra, svarte og blå bilene som suser fordi, men jeg legger ekstra merke til og husker den rosa med påklistrede øyevipper. Og det er gjerne noe jeg kan nevne for mannen senere på dagen når vi går tur med hunden. Jeg legger nok også mer merke til ting rundt mennesker enn f.eks. kjøretøy, siden jeg ikke er spesielt interessert i kjøretøy. 

HI

Jeg møtte hele 3 mustanger på en halvtimes kjøretur i går. Og 6 jaguar. Men hva søsteren min serverte gjestene sine til middag (jeg var der mens hun laget den, men var ikke en av gjestene) husker jeg ikke.

Skrevet

Det er ikke det at folk ikke legger merke til. Folk juger også, og de snakker om andre. Greia er at folk her ikke vil komme med slike innrømmelser veldig ofte. Det er jo fordi vi har blitt lært at å glo på andre er stygt. Å lyve er enda verre, og verst av alt er å snakke om folk. Så folk klikker her hvis du kommer med slike innrømmelser. Da er du et grusomt menneske som ikke unner gjestene dine alt de må begjære av mat, som ingen kan stole på og som snakker stygt om folk og setter ut dårlige rykter.

Påfallende mange her har store problemer med nyanser, og de tror det verste med en gang. Man trenger ikke å hverken tenke eller snakke stygt om andre selv om en observerer og prater om noen. 

Jeg blir jo heller skeptisk til de som ikke legger merke til noe, som aldri kommer med en løgn eller som aldri snakker om andre. Da lurer jeg på om det er noen hjemme, for å si det sånn. Det er bare at slike mennesker fins det svært få av, og mest sannsynlig har de da en viss diagnose. Uten at det gjør dem til dårligere mennesker.

Anonymkode: e3aba...51d

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke det at folk ikke legger merke til. Folk juger også, og de snakker om andre. Greia er at folk her ikke vil komme med slike innrømmelser veldig ofte. Det er jo fordi vi har blitt lært at å glo på andre er stygt. Å lyve er enda verre, og verst av alt er å snakke om folk. Så folk klikker her hvis du kommer med slike innrømmelser. Da er du et grusomt menneske som ikke unner gjestene dine alt de må begjære av mat, som ingen kan stole på og som snakker stygt om folk og setter ut dårlige rykter.

Påfallende mange her har store problemer med nyanser, og de tror det verste med en gang. Man trenger ikke å hverken tenke eller snakke stygt om andre selv om en observerer og prater om noen. 

Jeg blir jo heller skeptisk til de som ikke legger merke til noe, som aldri kommer med en løgn eller som aldri snakker om andre. Da lurer jeg på om det er noen hjemme, for å si det sånn. Det er bare at slike mennesker fins det svært få av, og mest sannsynlig har de da en viss diagnose. Uten at det gjør dem til dårligere mennesker.

Hvis man aldri verken legger merke til noe, snakker om andre eller lyver så er jeg enig med deg. Men så er det slik at forumet består av mange folk, og den som svarer at hn aldri lyver svarer kanskje ikke i tråden om man snakker om andre, osv. 

De fleste av oss gjør vel de fleste av de tingene i større eller mindre grad. Men at det finnes folk som aldri snakker negativt om andre, det vet jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvis man aldri verken legger merke til noe, snakker om andre eller lyver så er jeg enig med deg. Men så er det slik at forumet består av mange folk, og den som svarer at hn aldri lyver svarer kanskje ikke i tråden om man snakker om andre, osv. 

De fleste av oss gjør vel de fleste av de tingene i større eller mindre grad. Men at det finnes folk som aldri snakker negativt om andre, det vet jeg. 

Jeg tror vel ikke at en som blånekter for at hun lyver vil innrømme lett at hun snakker om andre. Jeg tror det var bare en som kom med en innrømmelse i de trådene.

Så blir de fly forbannet på den som innrømmer sånt. Lun fordi de selv skammer seg for å gjøre det, og jobber hardt for å skjule det. Litt for høye skuldre her mange ganger. 

Skrevet

Jeg observerer. Så rett etter observasjonen så husker jeg det jo. Men jeg lar meg aldri rive med slik at jeg må diskutere andres kropper og valg, derfor glemmer jeg ting fort. Jeg er vel mer i kategorien, andres utseende er ikke interessant. Jeg ser når noen gjør klesvalg som kanskje ikke ser så bra ut, men det er jo totalt uinteressant. De føler ser sikkert fin, og det skal de også få lov til. 
Lukt derimot. Folk som er urenslig eller stinker røyk eller mye parfyme. Der er min greie. 😂

Jeg tror kanskje folk ønsker å fremstille seg som en tolerant person som ikke registrerer/ser slikt. Så kommer det bare feil ut. Jeg ser det ikke jeg. 
Det er jo tull, folk med øyne ser jo andre. Poenget er vel egentlig, jo da, jeg ser jo slikt, men jeg tenker ikke over det. 
Hvorfor man skal mene noe om andres cellulitter skjønner jeg ikke. Jeg blir kanskje litt glad fordi det er flere med meg. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...