Gå til innhold

Dialekten nærmest norrønt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken norsk dialekt høres aller mest ut som det gamle språket norrønt?

Anonymkode: 09c75...b16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som er mest isolert "mellom bakkar og berg", en eller annen fra Sogn og Fjordane (eller Vestlandet som det heter nå, men fra den delen som het Sogn og Fjordane).

Anonymkode: f4303...f45

Skrevet

Det som likner mest er islandsk.

Anonymkode: 23aaa...b96

Skrevet

Vossamål og setesdaldialekt er mest likt gammelnorsk, som igjen kommer fra norrønt språk 

Anonymkode: 6dc63...d3a

Skrevet

Vet ikke, men vil tro nordlige Hordaland eller Sogn og Fjordane et sted. 

Jeg vokste opp i en liten bygd på de kanter, hvor det er tydelige rester fra norrønt i dialekten. F.eks dativbøyning av stedsangivelser, også særnavn ("E ska oppå fjellje" - "E va oppå fjella"). Dialekten har også et par lyder jeg ikke har hørt andre steder. 

Anonymkode: 8f465...87a

Skrevet

Nå hadde jo norrønt språk også dialekter, så det er jo vanskelig å si. Men Vestlandet har nok mest likehetstrekk på noen små plasser der de snakker bredt. Sunnmøre også. De har i alle fall tonefallet.

Anonymkode: 50fed...87d

Skrevet

Sognemål vil jeg tro. De har både de ekstra diftongene og dl for ll i uttalen og i-slutt, f.eks. "Ek ska(l) gaou opp på fjedli i dag" eller "Ek har laouk i haouvdi i dag". Haha, litt vanskelig å transkribere med bare vanlige bokstaver, men noe sånt. Setesdal er vel også relativt nært norrønt. 

Anonymkode: b3f08...0e4

Skrevet

Syns jeg leste en gang da jeg var på ferie i Telemark, at dialekten i Seljord er den som ligner mest på norrønt. Finner ikke igjen den siden jeg leste det på, men husker jeg merket meg akkurat den faktaopplysningen. 

Anonymkode: 9417a...20f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Syns jeg leste en gang da jeg var på ferie i Telemark, at dialekten i Seljord er den som ligner mest på norrønt. Finner ikke igjen den siden jeg leste det på, men husker jeg merket meg akkurat den faktaopplysningen. 

Anonymkode: 9417a...20f

Det snakkes om i blant annet NRK-serien Dialektriket. 

Anonymkode: ee87e...28e

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Den som er mest isolert "mellom bakkar og berg", en eller annen fra Sogn og Fjordane (eller Vestlandet som det heter nå, men fra den delen som het Sogn og Fjordane).

Anonymkode: f4303...f45

Vestland heter det nye fylket. Vestlandet er landsdelen. 

Anonymkode: 34c3b...4ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...