Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Det er svært utfordrende til tider. Må gå på en line på hva jeg kan si. Og må hele tiden vurdere hva jeg kan gå med på og ikke.. det er så slitsomt. Plutselig sier jeg noe feil eller gjør noe feil, da blir barnet veldig sint og barnet blir helt utav seg! Da har vi det gående ! Legging kan ta 3 timer. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #2 Skrevet 14. mai 2022 Jepp, har en med Tourettes syndrom, er ekstremt rigid. Anonymkode: 56703...d87
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #3 Skrevet 14. mai 2022 Hvor gammelt er barnet? Mitt rigide barn er ni, og vi blir stadig flinkere til å skape rammer og forutsigbarhet. Noen mener at «han må jo lære seg å takle at ting blir annerledes enn han hadde sett for seg», og ja, det må han, men det kan han bare lære hvis vi har flest hverdager med forutsigbarhet og lite stress. Prøv å lage gode avtaler, vær i forkant, og skap gode rutiner. Mitt barn har adhd. Anonymkode: 2f7f6...b18
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #4 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jepp, har en med Tourettes syndrom, er ekstremt rigid. Anonymkode: 56703...d87 Interessant. Trodde tourettes bare var ufrivillige bevegelser ❤️ Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #5 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? Mitt rigide barn er ni, og vi blir stadig flinkere til å skape rammer og forutsigbarhet. Noen mener at «han må jo lære seg å takle at ting blir annerledes enn han hadde sett for seg», og ja, det må han, men det kan han bare lære hvis vi har flest hverdager med forutsigbarhet og lite stress. Prøv å lage gode avtaler, vær i forkant, og skap gode rutiner. Mitt barn har adhd. Anonymkode: 2f7f6...b18 Barnet er snart 6 år. Og nei, barnet klarer ikke å lære seg å takle ting nei 🥵🥵 skal prøve å lage gode rutiner ❤️ Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #6 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Interessant. Trodde tourettes bare var ufrivillige bevegelser ❤️ Anonymkode: 35395...ac9 Nei, det er mye mer komplisert enn som så. Dessuten er det de færreste med Tourettes som bare har Tourettes, omtrent 90 % har andre utfordringer også, som adhd, autisme, OCD, angst, søvnvansker, depresjon osv. Gjerne ikke alt, men minst én av de tingene. I tillegg er rundt 65 % uvanlig oversensitive overfor sanseinntrykk, f.eks. lyder, de fleste er rigide osv. Tics er bare en liten del av bildet, men helt klart den mest synlige delen. Anonymkode: 56703...d87
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #7 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Barnet er snart 6 år. Og nei, barnet klarer ikke å lære seg å takle ting nei 🥵🥵 skal prøve å lage gode rutiner ❤️ Anonymkode: 35395...ac9 Får du noe veiledning og hjelp? Det er mange diagnoser som gir rigide barn, og da er det veldig viktig at foreldrene finner balansen mellom tilrettelegging og det å lære barnet å fungere i den verden det vokser opp i. Hva som krevet kommer an på diagnose, andre utfordringer og hvor alvorlig et er. Har flere i storfamilien med ADHD, har også et tantebarn med tourettes og et med autismespekterforstyrrelse (asbergers). Det krever ekstra jobb å oppdra disse barna, ingen tvil om det, men det er ikke meningen du skal gå på eggeskall hele tiden, dere må ha strategier som gjør hverdagen levelig både for deg og for barnet. Barnet kan helt sikkert lære seg å takle ting, men det kreves helt andre ting enn det gjør med friske barn. Anonymkode: 03e42...7ec
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #8 Skrevet 14. mai 2022 Ja. Rutiner og forutsigbarhet gjør hverdagen levelig for alle parter (barnet, søsken, skole og meg). Rekkefølgen på hva som skal gjøres, klokkeslett for når ting skal gjøres, forklaringer (hvorfor, når og hvordan), kun akseptable klær i klesskapet osv. Vi er midt i en autismeutredning. Anonymkode: 5dda1...484
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #9 Skrevet 14. mai 2022 Ja, har en 15 åring med adhd og autisme. Han er veldig svart/hvit i tankegangen og jeg kan aldri love noe jeg ikke kan holde! Sikkert ikke det du vil høre men det er urolig krevende å være foreldre til et barn med autisme. Få så mye hjelp og tilrettelegging dere kan om dere får den diagnosen, dere vil trenge det! Søk også om hjelpestønad og sjekk barneforsikringen om dere har.. Anonymkode: c55e7...6d4
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #10 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Nei, det er mye mer komplisert enn som så. Dessuten er det de færreste med Tourettes som bare har Tourettes, omtrent 90 % har andre utfordringer også, som adhd, autisme, OCD, angst, søvnvansker, depresjon osv. Gjerne ikke alt, men minst én av de tingene. I tillegg er rundt 65 % uvanlig oversensitive overfor sanseinntrykk, f.eks. lyder, de fleste er rigide osv. Tics er bare en liten del av bildet, men helt klart den mest synlige delen. Anonymkode: 56703...d87 Interessant. Men hvorfor herer diagnosen tourettes? Er det pga det er hoved utfordringen? Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #11 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Får du noe veiledning og hjelp? Det er mange diagnoser som gir rigide barn, og da er det veldig viktig at foreldrene finner balansen mellom tilrettelegging og det å lære barnet å fungere i den verden det vokser opp i. Hva som krevet kommer an på diagnose, andre utfordringer og hvor alvorlig et er. Har flere i storfamilien med ADHD, har også et tantebarn med tourettes og et med autismespekterforstyrrelse (asbergers). Det krever ekstra jobb å oppdra disse barna, ingen tvil om det, men det er ikke meningen du skal gå på eggeskall hele tiden, dere må ha strategier som gjør hverdagen levelig både for deg og for barnet. Barnet kan helt sikkert lære seg å takle ting, men det kreves helt andre ting enn det gjør med friske barn. Anonymkode: 03e42...7ec Vi har vært hos bup til utredning, ingenting "galt" med barnet. Så ingen forståelse der. Så nei, ingen kurs Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #12 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, har en 15 åring med adhd og autisme. Han er veldig svart/hvit i tankegangen og jeg kan aldri love noe jeg ikke kan holde! Sikkert ikke det du vil høre men det er urolig krevende å være foreldre til et barn med autisme. Få så mye hjelp og tilrettelegging dere kan om dere får den diagnosen, dere vil trenge det! Søk også om hjelpestønad og sjekk barneforsikringen om dere har.. Anonymkode: c55e7...6d4 Ja, jeg vet. Det er svært krevende 🥵 har vært til utredning, ingen tegn til noe "galt"... Gutten her er også svart/hvitt og tar ting veldig bokstavelig (Far har asperger) Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #13 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ja. Rutiner og forutsigbarhet gjør hverdagen levelig for alle parter (barnet, søsken, skole og meg). Rekkefølgen på hva som skal gjøres, klokkeslett for når ting skal gjøres, forklaringer (hvorfor, når og hvordan), kun akseptable klær i klesskapet osv. Vi er midt i en autismeutredning. Anonymkode: 5dda1...484 Samme her 🥵 alt må gjøres i riktig rekkefølge! Folk som observerer dette, mener at jeg som mor ikke klarer å ta meg av han. De mener at gutten har full kontroll på meg, at jeg ikke har kontroll osv. DE SKULLE BARE VISST! (Far har asperger) Anonymkode: 35395...ac9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #14 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg vet. Det er svært krevende 🥵 har vært til utredning, ingen tegn til noe "galt"... Gutten her er også svart/hvitt og tar ting veldig bokstavelig (Far har asperger) Anonymkode: 35395...ac9 Gutten er liten enda, en eventuell diagnose kan komme senere. Jeg vil faktisk anbefale å tilrettelegge som OM han har Asperger, du vet sikkert allerede mye om diagnosen på grunn av faren. Det er beintøft, men tilrettelegging kan hjelpe mye, og hvis han ikke har autisme gjør tilrettelegging ingen skade. Vi bruker visuelle dagsplaner med bilder av hva som skal gjøres, i hvilken rekkefølge. Vi legger frem akseptable klær på kvelden. Barnet vet hva vi skal ha til middag hele uken, det er visualisert på ukemeny. Annerledesdager forbereder vi i god tid. Vi lover veldig sjelden noe vi ikke vet vi kan holde. Når barnet ber om noe vi er usikre på om vi kan innfri, sier vi aldri «det går sikkert» eller «vi skal prøve», vi sier «det skal vi svare på *etter middag, *i morgen», e.l. Anonymkode: 2f7f6...b18
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #15 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Interessant. Men hvorfor herer diagnosen tourettes? Er det pga det er hoved utfordringen? Anonymkode: 35395...ac9 Ja, det var i hvert fall forklaringen vi fikk. Tourettes er hoveddiagnosen hennes, og så har hun i tillegg adhd, søvnvansker, angst og noe tvang. Alt henger jo sammen siden det er snakk om kjemiske forbindelser i hjernen, men jeg tror ikke det er uvanlig at Tourettes regnes som hoveddiagnose dersom man har dette. Det er faktisk pussig hvor mye ekstra som følger med, og vi måtte faktisk le litt da vi fikk et ark med vanlige utfordringer knyttet til Tourettes. Det var nesten som om noen hadde satt seg ned og beskrevet datteren vår, alt fra det med å være rigid til at håndskrift er vanskelig. Det er tøft og utfordrende å oppdra et barn med disse utfordringene, men heldigvis er ikke alt svart. Hun er også utrolig empatisk, reflektert og kreativ, og på gode dager er hun så morsom og livlig at vi ler så vi griner flere ganger for dagen. Det er mye humor, og hun har masse selvironi. En dag hadde hun f.eks. så mye verbale tics at hun slet med å snakke, så da snakket hun kjempefort og forklarte det med at hun måtte rekke å si det hun ville før nye tics kom, og så lo hun godt. Men det er dessverre også dager der alt går på tverke. Lærerene får henne ikke til å jobbe i timene fordi hun har bestemt seg for at dette trenger hun ikke å lære, eller hun sitter og hyperventilerer og krampegråter i angstanfall og sier at hun bare vil dø. Så ting svinger voldsomt og fort. Anonymkode: 56703...d87
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #16 Skrevet 15. mai 2022 Ja. Har en autist. Alt må skje til rett tid, på rett måte, med rett person. Hvis ikke går det galt. Heldigvis lett å legge. Sier bare at klokken er 21, og så går han ned og legger seg. Men sier jeg fra 21.02, så kan vi få problemer. Alt gjøres på samme måte hver dag, hver uke. Har forberedt han på 17. mai i flere dager nå. Han glemmer det hele tiden. Hva vi skal gjøre, når vi skal stå opp, når vi skal dra, hva som skjer, hvem han skal gå i toget med osv. Han vil aller helst ha en vanlig hverdag i stedet for 17. mai. Anonymkode: 92bf7...f20
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2022 #17 Skrevet 15. mai 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Ja, jeg vet. Det er svært krevende 🥵 har vært til utredning, ingen tegn til noe "galt"... Gutten her er også svart/hvitt og tar ting veldig bokstavelig (Far har asperger) Anonymkode: 35395...ac9 Aspergers, eller alle autismespekterforstyrrelser, er arvelig. Så selv om han ikke har noen diagnose nå kan han fint ha noen eller flere typiske ting uten at det er nok til å gi en diagnose. Svogeren min har asbergers, og sønnen fikk ikke diagnosen sin før på ungdomsskolen. Men han har jo fra han var liten hatt mange typiske tegn, bare ikke nok til å få diagnosen. Nå husker ikke jeg tallene, men la oss si han måtte ha 25 tegn da, også hadde han 23 liksom. Det var rett under grensen for diagnose når han var yngre. Les deg skikkelig opp på autismespekterforstyrrelser og asbergers, og tilrettelegg som om barnet har det. Anonymkode: 03e42...7ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå