Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er lov, men jeg lurer litt på tidspunkt her. Vi har noen som skal bygge hus ikke så langt unna, og det er jo naturlig nok mye byggestøy på hverdagene, fra grytidlig om morgenen av. Helt greit, om enn noe plagsomt, det må jo til. 

Derimot er jeg ikke akkurat fornøyd med å bli vekket kl. 9 i dag tidlig av at de står med en gravemaskin og hakker på stein. Det bråker helt vanvittig, så selv øreproppene mine og lukket vindu hjelper ikke. Er det virkelig greit å begynne såpass "tidlig" på en lørdag?

Anonymkode: c7b3a...8fa

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144429973-br%C3%A5k-p%C3%A5-en-l%C3%B8rdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet tenker jeg 9 må være greit. 
Når det er sagt, så er det et problem med støy. Selv jeg som bor relativt landlig til plages av en kronisk støy - enten er det byggearbeider, naboen som klipper gresset, fest borti gata… det er alltid noe som bråker. Myndighetene har sagt at vi fremover skal bo tettere, nære kollektivknutepunkter. Når vi skal bo så tett så er kanskje tiden moden for å se hvordan man kan begrense støyforurensning. Kanskje burde den tiden for når det skal være rolig utvides. Å bo tett krever at alle tar hensyn til hverandre, og B-mennesker skal også hensyntas. 

Anonymkode: 6a45b...784

Annonse

Takker for innspill! Jeg lurte bare på hva andre mener eller om det er noen egne regler for helg 😊 Selv har jeg alltid praktisert å være stille fram til kl. 10 på lørdager, og ungene fikk heller aldri gå til venner før tidligst kl. 10 i helgene heller, men jeg ser at jeg kanskje da er over snittet glad i noen stille timer en helgemorgen. 

HI

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takker for innspill! Jeg lurte bare på hva andre mener eller om det er noen egne regler for helg 😊 Selv har jeg alltid praktisert å være stille fram til kl. 10 på lørdager, og ungene fikk heller aldri gå til venner før tidligst kl. 10 i helgene heller, men jeg ser at jeg kanskje da er over snittet glad i noen stille timer en helgemorgen. 

HI

Jeg praktiserer også stille til etter 10 i helgene, men jeg syns oppussing og andre typer ‘sjeldne opplegg’ kommer utenom de normene. 

Anonymkode: 3beb6...aa9

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg praktiserer også stille til etter 10 i helgene, men jeg syns oppussing og andre typer ‘sjeldne opplegg’ kommer utenom de normene. 

Anonymkode: 3beb6...aa9

Problemet er jo når det ene huset etter det andre avløser hverandre når det gjelder oppussing.

Anonymkode: 6a45b...784

☆☆☆ skrev (1 minutt siden):

Laurdag er kvardag, slik er det berre.

Som turnusarbeidar kunne eg ha lyst til å dele ut turnusen min til han som renoverar hus på nabotomta med beskjed om vilke morgonar han bør unngå bråk tidleg, men gjer det sjølvsagt ikkje. 

Haha, skjønner hva du mener! Det verste er at de oftest driver med det mest bråkete arbeidet tidlig om morgenen. Nå er det helt stille der borte, og det ser ikke ut som om det er noen der. Da blir jeg litt muggen (inni meg) og lurer på om ikke de kunne ventet litt i hvert fall med akkurat den jobben 😅 Jaja, i morgen er det søndag, så da regner jeg med at det er stille i det minste. 

HI

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

HI

De fleste er nok glad i at det er stille litt utover på lørdager og søndager. Synes klokken 09:00 er innenfor. Vi hadde en i nabolaget som lempet takstein i container som det første de gjorde hver morgen fra mandag - lørdag (hverdager startet de klokken 07:00 og lørdag var det 07:30). Deretter startet de kompressoren... Taksteinen varte to uker, kompressoren tre. 

De fleste tar nok også hensyn, men jeg synes det har sklidd ut det siste året. Vi har flere naboer som pusset en del opp. For de ene er det nok en rehabiliteringsjobb så de slutter nok på et tidspunkt, men de to andre pusse ofte opp. De ene pusser bare opp/fikser hage på finværsdager (gjerne hele helgedager) så en periode var det umulig å sitte ute på finværsdager (bråk type kutte stein). De begynte gjerne etter jobb alle dager og hadde fulle dager i helgene, inkludert søndag. Nå er det litt lenger mellom hver gang så nå kan vi bruke hagen litt igjen. De andre pusser konstant opp. De går fra rom til rom til hage og når de er ferdig starter de på nytt. Heldigvis er det litt malingsarbeid innimellom, men de er flinke til å bråke. Her er utfordringen at de holder på så lenge på hverdagene. På hverdager starter de like etter jobb (ca 17:00) og holder på til midnatt. Det er dermed ikke mulig å sove før midnatt for naboene og det blir veldig slitsomt i lengden, spesielt for barn og de som skal tidlig opp. Er de hjemme skiller de ikke på lørdag og søndag, men de reiser heldigvis en del bort. 

Anonymkode: 5d6f5...4e1

Annonse

I gata jeg bodde så hadde vi en uskreven regel på at det var forholdsvis stille frem til ti. Alle praktiserte det uten å lage noen felles regler om det. Jeg syns det var helt supert. Hadde noen naboer som pusset opp og når de skulle gjøre noesom bråket og måtte starte tidligere, så de ifra at til lørdag så kan det hende det blir bråkt tidligere. I mai mnd gikk naboen rundt og spurte om det var noen konfirmasjoner, for da kunne de planlegge utifra hvem dager de ikke skulle bråke. En liten enkel ting, som jeg tror var med på å holde en god tone i nabolaget. Ingen naboer som var super gode venner, men alle kunne omgås hverandre. Ta en kaffekopp over hekken, unger gikk inn og ut dører hos hverandre uansett kjønn og alder. 

Anonymkode: d38df...48c

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Dere som er imot bråk fra oppussing kl 09. Når mener dere at folk skal få lov å holde på da? Hele søndagen er forbudt og mand-fred har de fleste en jobb de er på.

Anonymkode: 57375...adb

Jeg hadde satt pris om det som bråker mest kunne blitt utsatt til kl. 10 på en lørdag, men jeg lager jo ikke noe nummer ut av det om det skjer tidligere. Her forsvant arbeidsfolkene rundt 10.30, så de kom altså litt før 9 og bråket masse, og gikk igjen. Det varierer sikkert litt hva folk gjør under oppussing, men om man f.eks. både trenger å spikre opp en vegg og sparkle en annen vegg på en lørdag, så går det jo an å starte med sparklingen (som ikke bråker) og så ta det som bråker mye etterpå 😊

HI

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Jeg er enig med deg jeg. Kl 10 er tidlig nok. Naboene her begynte kl 7 hver eneste hverdag og helg. Med ute-jobbing. Begynte nesten å grine til slutt. Så kl 9,er ikke så gærent. 

Men når man kan sove ut litt i helgene, så er det irriterende med maskinstøy. 

Anonymkode: 10e5d...407

Man kan jo ikke akkurat klage, for det er innenfor regelverket, men ja, jeg synes også det er tidlig å begynne å bråke sånn klokka ni på en lørdag. Samtidig vet jeg at det er mitt problem og at jeg bare må finne meg i det. 

Anonymkode: 46550...756

Vi har en nabo som ikke liker unger og ungebråk - og har derfor, hver lørdag, de siste 4 årene, kuttet belegningsstein grytidlig, men innenfor loven. Vi vurderer å flytte, men ønsker heller ikke la ham vinne. Kl 9 hadde vært behagelig!

Anonymkode: 06d96...7a3

100% enig med deg! Totalt unødvendig å begynne kl 9 på en lørdag. Som hun ene her over sier; det er på tide at man ser på muligheten for å utvide "stilletid" når så mange bor så tett. Alle har ikke en 8-4 jobb. Svært mange trenger også ro på dagtid. Så en begynnelse hadde vært å utvide ro til f.eks mellom 22 og 08 på hverdager og 21 og 10 på lørdager. Vet ikke helt... Det skulle også vært enklere å gjøre noe med det når naboen eller andre rundt deg bråker vilt over lengre perioder. Å ringe politiet er håpløst. De bryr seg ikke. Å anmelde de blir så voldsomt. Å gi direkte beskjed lager bare grobunn for store konflikter. Så en eller annen form for tjeneste der man kunne uttrykke sin bekymring. Forøvrig så er faktisk støy over lang tid, kilde til flere ulike helseproblemer, deriblant hjerte- og karsykdommer. Så støy er et folkehelseproblem, selv om folk ikke tenker over det. 

Anonymkode: 9394d...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...