Gå til innhold

Jeg blir litt irritert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Passet til sønnen min går snart ut og jeg bestilte time i mars. Det er nå ca to uker til timeavtalen (som jeg etter reformen må ta fri fra jobb og kjøre i to timer t/r for å ta) og i går fikk jeg sms fra politiet om at hvis vi ikke trengte pass så ber de oss om å ikke møte til timen pga lang leveringstid. Jeg hadde jo ikke bestilt time om vi ikke ville ha pass! Vi skal bare til Danmark, men det er den eneste form for identifikasjon barnet mitt har og jeg mener i tillegg at pass er noe alle bør ha til all tid. Man ser bare hva som skjedde med dem som ikke hadde lovlig legitimasjon i Ukraina nettopp. At Norge har stilt seg i en situasjon som gjør at de ikke får laget nok pass er en skandale som det er helt utrolig at det ikke lages mer bråk om. 

Så vi kommer til å møte til timen for pass vi strengt tatt ikke trenger. Er det egoistisk eller fornuftig?

Anonymkode: 93300...95b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger strengt tatt ikke pass, du skal til Danmark. Jeg hadde avlyst. 

Anonymkode: 9be48...25b

Skrevet

Det er jo bare en generell oppfordring da. Til at folk tenker over, trenger jeg det passet nå. 
Egentlig trenger du jo ikke pass for å reise til Danmark, samtidig oppfordres du til det fordi grensepassering er enklere. Da trenger du pass da. 

Anonymkode: c2611...236

Skrevet

Jeg skjønner at du ønsker pass 

Men når ting er som de er trenger du det jo ikke. Barn trenger ikke id i Norden når de reiser med foreldrene.

I Norden trenger ikke voksne pass heller, det holder med id kort.

Vær obs på at de kommer til å spørre hvor dere skal. En kamerat av meg ble spurt og svarte at han skulle til Danmark, da svarte de at han ikke trengte pass og ville lage bare id kort til han. Han måtte lyve på seg en tur til Thailand til høst/vinteren for å få pass. Han ville ha pass fordi han planla å ta en hoppe på tur et eller annet sted til høstferien...

Anonymkode: f1a29...7bd

Skrevet

Blir du irritert over dette? Hvorfor?? De sender jo denne til alle 

Anonymkode: c782f...4b3

Skrevet

Det er jo bare bra at de sender ut slike forespørsler til alle som har bestilt pass når situasjonen er som den er. Det er jo flere som har bestilt pass bare fordi passet gikk ut og ikke fordi de trenger det f.eks til reise. Da er det jo greit med et spørsmål om man kan avstå fra timen nå slik at de som faktisk skal ut og reise kanskje får passene i tide. De som føler de trenger passet beholder timen, de som ikke trenger passet bør utsette til etter sommeren. 

Anonymkode: 4e4ae...8fd

Skrevet

Da er vi to. Jeg bestilte fornyelse av pass til eldste, god tid før pass gikk ut. Ble anbefalt å vente sist grunnet ny type pass osv. Ny time bestilt på nyåret, var knapt noe ledig og derfor timen langt frem i tid. Samtidig faser de ut bankkort med bilde, eneste identifikasjon nå er da pass eller ID-kort, begge deler gjennom ett latterlig tregt system. Det velger noen å igangsette midt i etterslep med timer, hvitvaskingsrutiner i bank som gir ennå mer trykk på passkøen og nå på toppen råvaremangel. Siste er eneste god grunn for forsinkelse, resten er valg og håndtering. 

For en elendig håndtering. Tidligere fikk du nasjonalt ID kort ved politistasjon i tillegg, nå sluses det gjennom passkø. Må være lov å spørre seg hva i all verden som skjedde under den planleggingen? Det er en skapt, perfekt storm. 

Anonymkode: c34fc...28e

Skrevet

Ja, jeg blir irritert. Jeg ønsker en lovlig vare og da er det faktisk ikke mitt problem at de har skapt et sant kaos for seg selv. 

Vi har stått i en situasjon der det var snakk om å akutt dra til et annet land for behandling av vårt dødssyke barn, så om vi ikke hadde hatt gyldige pass da hadde det oppstått katastrofale virkninger. Etter det passer jeg på at alle i familien har gyldig pass. 

Spør de så lyver jeg lett på meg en sydentur til høsten  

hi

Skrevet

Bestill no heller ID-kort i det minste da. Det er ikke like kritisk som pass. Angående den situasjonen med behandling i utlandet, hadde du uten tvil fått nødpass da.

Anonymkode: cd030...567

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg blir irritert. Jeg ønsker en lovlig vare og da er det faktisk ikke mitt problem at de har skapt et sant kaos for seg selv. 

Vi har stått i en situasjon der det var snakk om å akutt dra til et annet land for behandling av vårt dødssyke barn, så om vi ikke hadde hatt gyldige pass da hadde det oppstått katastrofale virkninger. Etter det passer jeg på at alle i familien har gyldig pass. 

Spør de så lyver jeg lett på meg en sydentur til høsten  

hi

Jeg forstår heller ikke hvorfor du blir irritert av denne meldingen. Dette spørsmålet går jo til alle og de som ikke trenger pass kan takke nei til timen. De som sender ut meldingen vet jo ikke hvor viktig det er for den enkelte og hvem som har bestilt dette uten å trenge pass. Velger du å beholde timen, vil jo meldingen også hjelpe deg. Er det flere som avbestiller vil de som bestiller pass få passene raskere. Det høres nesten ut som du har litt dårlig samvittighet/føler dere ikke har god nok grunn og snur dette om til en merkelige irritasjon på disse meldingene. 

Skrevet

I stedet for å la deg irritere, hva med å overse meldingen. Du vil ha pass. Da beholder du timen. Vi har time for å få pass neste uke. Mitt barn skal kanskje utenlands i løpet av høsten. Det er god nok grunn for meg.

Anonymkode: bdcf6...17d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Bestill no heller ID-kort i det minste da. Det er ikke like kritisk som pass. Angående den situasjonen med behandling i utlandet, hadde du uten tvil fått nødpass da.

Å skaffe nødpass tar tid som vi da ikke hadde. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke hvorfor du blir irritert av denne meldingen. Dette spørsmålet går jo til alle og de som ikke trenger pass kan takke nei til timen. De som sender ut meldingen vet jo ikke hvor viktig det er for den enkelte og hvem som har bestilt dette uten å trenge pass. Velger du å beholde timen, vil jo meldingen også hjelpe deg. Er det flere som avbestiller vil de som bestiller pass få passene raskere. Det høres nesten ut som du har litt dårlig samvittighet/føler dere ikke har god nok grunn og snur dette om til en merkelige irritasjon på disse meldingene. 

Da høres det feil ut, jeg har null dårlig samvittighet, selv om det vel er det de prøver å fremkalle hos folk. Jeg er kun provosert over vanstyret i et land man forventer bedre av. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da høres det feil ut, jeg har null dårlig samvittighet, selv om det vel er det de prøver å fremkalle hos folk. Jeg er kun provosert over vanstyret i et land man forventer bedre av. 

hi

Det blir jo sånn når alle som skal ut å reise ikke klarer å planlegge, men legger opp til å bestille pass de siste månedene før sommerferien.

Anonymkode: 47836...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det blir jo sånn når alle som skal ut å reise ikke klarer å planlegge, men legger opp til å bestille pass de siste månedene før sommerferien.

Anonymkode: 47836...506

Jeg bestilte pass da det var tre mnd til det gamle gikk ut. Det var helt tilfeldig at det er i juni (dvs første gang vi fikk pass til barnet var i juni pga ferietur i juli, men det er jo mange år siden). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

hi

Hvor lite tid hadde dere? Har fått det på politistasjonen på flyplassen før.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lite tid hadde dere? Har fått det på politistasjonen på flyplassen før.

Men i alle dager! Er dette noe å gnåle på? Jeg sier at det var for liten tid, da tenker jeg at vi lar det være med det. Barnet døde, så det ble ikke aktuelt.

hi

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Det sier seg selv at når det er sånt kaos bestiller man ikke pass midt i verste pågangen med mindre man må. Enkelte tenker ikke over dette selv, så de sender en e-post som får folk til å tenke to ganger på om de trenger passet akkurat nå. De prøver ikke å fremkalle dårlig samvittighet hos folk som trenger pass. 

Hvis eposten ikke gjelder deg bare sletter du den og tenker ikke noe mer på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bestilte pass da det var tre mnd til det gamle gikk ut. Det var helt tilfeldig at det er i juni (dvs første gang vi fikk pass til barnet var i juni pga ferietur i juli, men det er jo mange år siden). 

Men da er du jo sent ute uansett. Dette er jo ikke noe nytt akkurat. Med unntak av de to somrene med korona, har jo dette med lang ventetid for pass vært et problem i mange år nå. Det burde ikke komme som noe sjokk på noen, men likevel ser det ut som at det er nettopp det som skjer, hvert bidige år! Mitt gamle pass skulle gått ut samtidig som ditt, altså juni i år, men jeg bestilte time og nytt pass i høst likevel, nettopp fordi jeg vet at det er håpløst å få til pass om våren og i hvert fall sommeren. Man må faktisk planlegge litt.

Anonymkode: 397f5...412

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Men da er du jo sent ute uansett. Dette er jo ikke noe nytt akkurat. Med unntak av de to somrene med korona, har jo dette med lang ventetid for pass vært et problem i mange år nå. Det burde ikke komme som noe sjokk på noen, men likevel ser det ut som at det er nettopp det som skjer, hvert bidige år! Mitt gamle pass skulle gått ut samtidig som ditt, altså juni i år, men jeg bestilte time og nytt pass i høst likevel, nettopp fordi jeg vet at det er håpløst å få til pass om våren og i hvert fall sommeren. Man må faktisk planlegge litt.

Anonymkode: 397f5...412

Pass og bekreftelse på identitet er en nødvendighet i ett samfunn og en samfunnstjeneste som bør være på stell. Hvorfor skal vi godta dårlig håndtering på samfunnstjenester? Vi er pliktet til å betale skatt, levere meldingen tidsnok. Skal vi ha dagpenger, må vi levere meldekort, tidsnok. Skal vi ha sykepenger, må vi sende krav om det tidsnok. Blir vi kontrollert eller mottar vedtak andre veien, må vi respondere innen tidsfrist, ellers risikerer vi tvangsmulkt og renter. 

Noen ting bør fungere andre veien også, når myndigheten er konkurransefri betyr ikke det disp fra å levere nødvendige tjenester innen visse tidsfrister. Råvaremangel er bare en grunn til at dette nå tar lengre tid, alt det andre skyldes valg og håndtering, ikke minst elendig timing av flere valg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner at du ønsker pass 

Men når ting er som de er trenger du det jo ikke. Barn trenger ikke id i Norden når de reiser med foreldrene.

I Norden trenger ikke voksne pass heller, det holder med id kort.

Vær obs på at de kommer til å spørre hvor dere skal. En kamerat av meg ble spurt og svarte at han skulle til Danmark, da svarte de at han ikke trengte pass og ville lage bare id kort til han. Han måtte lyve på seg en tur til Thailand til høst/vinteren for å få pass. Han ville ha pass fordi han planla å ta en hoppe på tur et eller annet sted til høstferien...

Anonymkode: f1a29...7bd

Kunne han ikke sagt at han skulle ta en hoppe på tur da, det må vel være bra nok grunn.

Anonymkode: ed170...748

Skrevet

Jeg lurer på om folk tenker over at mange land krever at passet er gyldig 6 mnd etter en reise? Her passer vi alltid på å overlappe de siste 6mnd av gyldigheten. Til hi; benytt dere av timen hvis dere har behov for passet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Pass og bekreftelse på identitet er en nødvendighet i ett samfunn og en samfunnstjeneste som bør være på stell. Hvorfor skal vi godta dårlig håndtering på samfunnstjenester? Vi er pliktet til å betale skatt, levere meldingen tidsnok. Skal vi ha dagpenger, må vi levere meldekort, tidsnok. Skal vi ha sykepenger, må vi sende krav om det tidsnok. Blir vi kontrollert eller mottar vedtak andre veien, må vi respondere innen tidsfrist, ellers risikerer vi tvangsmulkt og renter. 

Noen ting bør fungere andre veien også, når myndigheten er konkurransefri betyr ikke det disp fra å levere nødvendige tjenester innen visse tidsfrister. Råvaremangel er bare en grunn til at dette nå tar lengre tid, alt det andre skyldes valg og håndtering, ikke minst elendig timing av flere valg. 

Nettopp👍🏼

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men da må vi betale for det og pass og id-kort vil bli dyrere. Tjenesten er skalert etter normalt trykk. Nå er det et etterslep på to år og alle skal ha nytt pass før sommeren. Skal vi ha bemanning til dette har vi jo overbemanning alle andre år og tider på året.  
Her vi bor (Bergen og omegn) økte de tilbudet og ga jevnlig ut flere timer. Fulgte man med kunne man få seg en time på kort varsel. Vil tro at med den oppskaleringen de hadde så ville de fleste ha fått pass før sommeren om de begynte å tenke på dette tidsnok. Så kom råvaremangelen og den er det ikke noe norske myndigheter kan få gjort noe med. Ettersom det er så mange som har utsatt å få nye pass så treffer den også hardere enn den ville gjort i et normalår. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men da må vi betale for det og pass og id-kort vil bli dyrere. Tjenesten er skalert etter normalt trykk. Nå er det et etterslep på to år og alle skal ha nytt pass før sommeren. Skal vi ha bemanning til dette har vi jo overbemanning alle andre år og tider på året.  
Her vi bor (Bergen og omegn) økte de tilbudet og ga jevnlig ut flere timer. Fulgte man med kunne man få seg en time på kort varsel. Vil tro at med den oppskaleringen de hadde så ville de fleste ha fått pass før sommeren om de begynte å tenke på dette tidsnok. Så kom råvaremangelen og den er det ikke noe norske myndigheter kan få gjort noe med. Ettersom det er så mange som har utsatt å få nye pass så treffer den også hardere enn den ville gjort i et normalår. 

Hvem er det som ikke er villig å betale? Jeg betaler det som det koster, men det irriterer meg at det pga vanstyre gjør det umulig å ordne seg pass innen rimelig tid. Og tre mnd før utløpsdato bør være rimelig tid!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

hi

Myndighetene kan jo ikke noe for at det er mangel på råvarer til passene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...