Anonym bruker Skrevet 13. mai 2022 #2 Skrevet 13. mai 2022 Ingen kom innom her heller, ingen inviterte meg noe sted, ingen har lurt på hvordan jeg har det. Men jeg tok kontakt med ei jeg kjenner som jeg vet sliter en del for tiden, til tross for at hun egentlig er priveligert sammenlignet med meg. Men nå trenger hun noen å snakke med, og siden jeg står oppi mye selv om dagen så er det av og til godt å fokusere på annet enn meg selv og min egen situasjon, se at andre også kan ha større problemer, selv om de i utgangspunktet kan ha mye mer i livet sitt enn jeg har. Jeg forsøkte å ringe en som hadde bursdag i dag, men personen tok ikke telefonen. Det er også greit, for jeg vet den personen ellers sitter mye alene, så at personen ikke tok telefonen i dag tyder på at den hadde bursdagsbesøk eller var blitt tatt med ut for å feire, noe som gleder meg. Jeg har et ønske om å gjøre noe i morgen, men ingen kan eller vil være med. Så da har jeg tenkt å gå alene og kose meg med det likevel. For gjør jeg det ikke blir jeg sittende hjemme alene uten kontakt med noen. Kanskje kommer jeg i snakk med noen i morgen, eller smiler til noen eller noen smiler til meg, og da er livet mitt litt rikere i morgen bare av det. Det er vondt å være mer alene enn man ønsker, da kan man bli ensom også. Men eneste måten å komme ut av den sirkelen er å ta tak i det selv, Hi. Finn ut hva du kan gjøre for å øke nettverket ditt, og finn deg en hobby som gir deg glede i hverdagen, meld deg som frivillig slik at du kan være der for andre og samtidig bli kjent med andre frivillige. Er det festivaler eller større arrangementer der du bor de nærmeste månedene søker slike gjerne frivillige, vet mange som sier det er artig, at de får opplevelser og får større nettverk på den måten også. Anonymkode: 536fe...50d
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Anonymkode: 16326...3d8 Gikk du innom? Inviterte du noen sted? Lurte du på hvordan andre hadde det? Anonymkode: 53079...606
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #4 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Gikk du innom? Inviterte du noen sted? Lurte du på hvordan andre hadde det? Anonymkode: 53079...606 Nei! Hvofor? Ingen gjør det tilbake så hvorfor da? Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #5 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Ingen kom innom her heller, ingen inviterte meg noe sted, ingen har lurt på hvordan jeg har det. Men jeg tok kontakt med ei jeg kjenner som jeg vet sliter en del for tiden, til tross for at hun egentlig er priveligert sammenlignet med meg. Men nå trenger hun noen å snakke med, og siden jeg står oppi mye selv om dagen så er det av og til godt å fokusere på annet enn meg selv og min egen situasjon, se at andre også kan ha større problemer, selv om de i utgangspunktet kan ha mye mer i livet sitt enn jeg har. Jeg forsøkte å ringe en som hadde bursdag i dag, men personen tok ikke telefonen. Det er også greit, for jeg vet den personen ellers sitter mye alene, så at personen ikke tok telefonen i dag tyder på at den hadde bursdagsbesøk eller var blitt tatt med ut for å feire, noe som gleder meg. Jeg har et ønske om å gjøre noe i morgen, men ingen kan eller vil være med. Så da har jeg tenkt å gå alene og kose meg med det likevel. For gjør jeg det ikke blir jeg sittende hjemme alene uten kontakt med noen. Kanskje kommer jeg i snakk med noen i morgen, eller smiler til noen eller noen smiler til meg, og da er livet mitt litt rikere i morgen bare av det. Det er vondt å være mer alene enn man ønsker, da kan man bli ensom også. Men eneste måten å komme ut av den sirkelen er å ta tak i det selv, Hi. Finn ut hva du kan gjøre for å øke nettverket ditt, og finn deg en hobby som gir deg glede i hverdagen, meld deg som frivillig slik at du kan være der for andre og samtidig bli kjent med andre frivillige. Er det festivaler eller større arrangementer der du bor de nærmeste månedene søker slike gjerne frivillige, vet mange som sier det er artig, at de får opplevelser og får større nettverk på den måten også. Anonymkode: 536fe...50d Håper du får en super kveld. Hva kjekt skal du? Du er tøff. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #6 Skrevet 14. mai 2022 Ah. Ingen helg uten klaging fra deg, nei... Anonymkode: 55c35...fed
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #7 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ah. Ingen helg uten klaging fra deg, nei... Anonymkode: 55c35...fed Klager jeg? Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #8 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Håper du får en super kveld. Hva kjekt skal du? Du er tøff. Anonymkode: 16326...3d8 Har allerede vært i dag, konsert. Kom i prate med flere, og flere som jeg har sett på lignende tilstelninger begynner nå å hilse på meg og komme bort til meg. Så i dag har jeg hatt flere givende og morsomme samtaler. Kom med en feil kommentar som fikk flere til å stusse, feilkobling i mitt hodet et øyeblikk ga et helt feil ord - men da valgte jeg å le godt av meg selv, og så fortsatte vi praten. En annen kom bort og spurte meg om noe litt sært jeg gjorde i fjor, hun var spent på om det var en fortsettelse på det (det var noe jeg fortalte en del om, også personer jeg ikke kjente, noe flere tydeligvis husker godt og har tenkt på), så ble det en kort prat der også. En annen kom bort og sa han hadde sett meg med xxx, og lurte på om jeg hadde begynt med xxx, så fikk vi en prat om en felles interesse der også. Du må ikke tro det har vært lett for meg heller, HI, men jeg har jobbet målbevisst i noen år for å øke nettverket mitt. Og nå begynner jeg å få flere bekjente som også kan komme til å bli mer venner etterhvert. Jeg lurer til og med på om jeg fikk en litt indirekte invitasjon om å bli med ut i kveld, men jeg har uansett ikke mulighet til det, så jeg fulgte ikke den tråden. Jeg har vært veldig alene i år pga. sykdom og bosted, men ingen kommer på døra for å bli kjent med deg, HI. Du må ut i verden, du må presse grensene for din egen komfortsone, og du må ha et langsiktig perspektiv på det å utvide nettverket. Du må ta initiativ til småprat, komme med en positiv kommentar til andre, møte andre blikk og dele et smil.. .hva som helst, noe lite som gjør at du selv viser at du er åpen for å bli kjent med andre. Jeg telte over nå, jeg snakket med ni forskjellige i dag. Ikke noe av dette hadde skjedd hvis ikke jeg selv hadde jobbet målrettet de siste årene, gått ut og tørt å gjøre meg synlig, selv når jeg ikke har vært i form til det, selv når jeg har hatt det tøft. Har du gjort noe med rådene du fikk sist? Har du søkt psykiatrisk sykepleier, sjekket hva som finnes av tilbud i kommunen, sjekket om det er en ny hobby/interesse du kan begynne med, et arrangement du kan gå på, noe du kan melde deg frivillig til, eller bare kommet deg ut og gått eller trent og hilst på folk? Du må starte, og så må du ta et bevisst valg hver eneste dag om å fortsette, for hver eneste dag er en mulighet, og det er bare om du fortsetter over tid det også gir resultater. Anonymkode: 536fe...50d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #9 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har allerede vært i dag, konsert. Kom i prate med flere, og flere som jeg har sett på lignende tilstelninger begynner nå å hilse på meg og komme bort til meg. Så i dag har jeg hatt flere givende og morsomme samtaler. Kom med en feil kommentar som fikk flere til å stusse, feilkobling i mitt hodet et øyeblikk ga et helt feil ord - men da valgte jeg å le godt av meg selv, og så fortsatte vi praten. En annen kom bort og spurte meg om noe litt sært jeg gjorde i fjor, hun var spent på om det var en fortsettelse på det (det var noe jeg fortalte en del om, også personer jeg ikke kjente, noe flere tydeligvis husker godt og har tenkt på), så ble det en kort prat der også. En annen kom bort og sa han hadde sett meg med xxx, og lurte på om jeg hadde begynt med xxx, så fikk vi en prat om en felles interesse der også. Du må ikke tro det har vært lett for meg heller, HI, men jeg har jobbet målbevisst i noen år for å øke nettverket mitt. Og nå begynner jeg å få flere bekjente som også kan komme til å bli mer venner etterhvert. Jeg lurer til og med på om jeg fikk en litt indirekte invitasjon om å bli med ut i kveld, men jeg har uansett ikke mulighet til det, så jeg fulgte ikke den tråden. Jeg har vært veldig alene i år pga. sykdom og bosted, men ingen kommer på døra for å bli kjent med deg, HI. Du må ut i verden, du må presse grensene for din egen komfortsone, og du må ha et langsiktig perspektiv på det å utvide nettverket. Du må ta initiativ til småprat, komme med en positiv kommentar til andre, møte andre blikk og dele et smil.. .hva som helst, noe lite som gjør at du selv viser at du er åpen for å bli kjent med andre. Jeg telte over nå, jeg snakket med ni forskjellige i dag. Ikke noe av dette hadde skjedd hvis ikke jeg selv hadde jobbet målrettet de siste årene, gått ut og tørt å gjøre meg synlig, selv når jeg ikke har vært i form til det, selv når jeg har hatt det tøft. Har du gjort noe med rådene du fikk sist? Har du søkt psykiatrisk sykepleier, sjekket hva som finnes av tilbud i kommunen, sjekket om det er en ny hobby/interesse du kan begynne med, et arrangement du kan gå på, noe du kan melde deg frivillig til, eller bare kommet deg ut og gått eller trent og hilst på folk? Du må starte, og så må du ta et bevisst valg hver eneste dag om å fortsette, for hver eneste dag er en mulighet, og det er bare om du fortsetter over tid det også gir resultater. Anonymkode: 536fe...50d Du er inspirasjon. Skjønner at du jobber for det og har dine utfordringer og allikevel klarer, men som du sier du velger. Bra. Jeg blir mer motsatt. Klarer ikke helt å velge. Føler bare jeg blir mer og mer mørk og dytter alt mer og mer fra meg. Bare spiser dritt mat, legger på meg mer, mer deppa og synes synd på meg selv. Har ikke glede lengre og gråter mye. Husker egentlig ikke når jeg lo sist? Jeg fortjener ikke å ha det bra. Og jo mer sånn jo mindre tiltak frister å gjøre. Jeg har meldt meg inn i en app som heter Turvenn, men har ikke gitt noe resultat. Det å gå på sånt alene er langt ut av min komfortsone så det hadde vært en barriere. Men så gøy det hadde vært å gått på konsert. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #10 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du er inspirasjon. Skjønner at du jobber for det og har dine utfordringer og allikevel klarer, men som du sier du velger. Bra. Jeg blir mer motsatt. Klarer ikke helt å velge. Føler bare jeg blir mer og mer mørk og dytter alt mer og mer fra meg. Bare spiser dritt mat, legger på meg mer, mer deppa og synes synd på meg selv. Har ikke glede lengre og gråter mye. Husker egentlig ikke når jeg lo sist? Jeg fortjener ikke å ha det bra. Og jo mer sånn jo mindre tiltak frister å gjøre. Jeg har meldt meg inn i en app som heter Turvenn, men har ikke gitt noe resultat. Det å gå på sånt alene er langt ut av min komfortsone så det hadde vært en barriere. Men så gøy det hadde vært å gått på konsert. Anonymkode: 16326...3d8 Det er så enkelt og så vanskelig at du må bestemme deg, du må gå dypt i deg selv og kjenne at du VIL ha det bedre enn du har det nå, og at du SKAL gjøre ting fremover som vil få deg fremover. Du kan f.eks. begynne med å bare ha sunn mat i hus. Da spiser du automatisk sunnere. Planlegg gjerne hva du skal spise i løpet av uken ut fra hva du har i hus, ev. hva du må handle. Lager du mat kvelden før, så er det enklere dagen etter å spise den som en sunn middag, fordi det bare er å varme opp, du slipper å starte helt fra bunn som ofte krever mer energi når du er sliten/sulten. Dagarrangement og dagkonserter er det lavere terskel for å gå alene på, synes jeg, for der er det mange flere som går alene. Jo mer du sitter inne og alene, jo større blir terskelen din for å gå ut og oppsøke ting som skjer. Så du må bare begynne. Museum, musikk-klubber, orkester, bibliotek, utstillinger - har ofte arrangement på dagtid som det er ok å gå på, folk i alle aldre. Anonymkode: 536fe...50d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #11 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er så enkelt og så vanskelig at du må bestemme deg, du må gå dypt i deg selv og kjenne at du VIL ha det bedre enn du har det nå, og at du SKAL gjøre ting fremover som vil få deg fremover. Du kan f.eks. begynne med å bare ha sunn mat i hus. Da spiser du automatisk sunnere. Planlegg gjerne hva du skal spise i løpet av uken ut fra hva du har i hus, ev. hva du må handle. Lager du mat kvelden før, så er det enklere dagen etter å spise den som en sunn middag, fordi det bare er å varme opp, du slipper å starte helt fra bunn som ofte krever mer energi når du er sliten/sulten. Dagarrangement og dagkonserter er det lavere terskel for å gå alene på, synes jeg, for der er det mange flere som går alene. Jo mer du sitter inne og alene, jo større blir terskelen din for å gå ut og oppsøke ting som skjer. Så du må bare begynne. Museum, musikk-klubber, orkester, bibliotek, utstillinger - har ofte arrangement på dagtid som det er ok å gå på, folk i alle aldre. Anonymkode: 536fe...50d Så du tenker det er vits å prøve det? Ikke gitt opp at jeg får snudd det? Jeg har jo det litt selv. Jeg blir som jeg er. Og kjenner jeg tar mindre og mindre initativ selv og. Var flink før. Og folk misliker og unngår meg her i tillegg. Kanskje jeg skal finne på noe neste gang jeg er uten barn igjen. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #12 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Så du tenker det er vits å prøve det? Ikke gitt opp at jeg får snudd det? Jeg har jo det litt selv. Jeg blir som jeg er. Og kjenner jeg tar mindre og mindre initativ selv og. Var flink før. Og folk misliker og unngår meg her i tillegg. Kanskje jeg skal finne på noe neste gang jeg er uten barn igjen. Anonymkode: 16326...3d8 Gir du opp vil du bli ensom videre i livet også. Det ønsker du jo ikke. Og det er mulig å endre ting. Du sier du var flinkere til slikt tidligere. Dvs. at du har det i deg, du må bare begynne å gjøre slike ting igjen. Finn nye folk, nye interesser, nye folk som har samme interesser, hva som helst som kan få deg til å bryte stillstanden i ditt eget liv. Du må skape mer bevegelse i livet ditt. Jeg tenker det er viktig for barnet ditt også at du viser at du tar ansvar for ditt eget liv, din egen psykiske og fysiske helse og ditt sosiale liv. Du kan lete etter ting du kan gjøre når du ikke har barnet ditt - og gå ut og gjøre noe. Og du kan lete etter ting som kan være fint for deg og barnet å gjøre sammen, som kanskje også kan gjøre at du/dere får et større nettverk. Og husk, det starter ofte med å komme på hils med noen, komme i snakk med noen, få bekjente, og så vil det vise seg om noen også kan bli venner etterhvert. Men du må ut, du må velge hva du vil ha inn i ditt liv, du må skape bevegelse i eget liv igjen. Anonymkode: 536fe...50d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #13 Skrevet 14. mai 2022 Det er ikke et dikt. Det er selvmedlidende, egosentrisk sipping. Anonymkode: ce9ed...5c0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #14 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Gir du opp vil du bli ensom videre i livet også. Det ønsker du jo ikke. Og det er mulig å endre ting. Du sier du var flinkere til slikt tidligere. Dvs. at du har det i deg, du må bare begynne å gjøre slike ting igjen. Finn nye folk, nye interesser, nye folk som har samme interesser, hva som helst som kan få deg til å bryte stillstanden i ditt eget liv. Du må skape mer bevegelse i livet ditt. Jeg tenker det er viktig for barnet ditt også at du viser at du tar ansvar for ditt eget liv, din egen psykiske og fysiske helse og ditt sosiale liv. Du kan lete etter ting du kan gjøre når du ikke har barnet ditt - og gå ut og gjøre noe. Og du kan lete etter ting som kan være fint for deg og barnet å gjøre sammen, som kanskje også kan gjøre at du/dere får et større nettverk. Og husk, det starter ofte med å komme på hils med noen, komme i snakk med noen, få bekjente, og så vil det vise seg om noen også kan bli venner etterhvert. Men du må ut, du må velge hva du vil ha inn i ditt liv, du må skape bevegelse i eget liv igjen. Anonymkode: 536fe...50d Takk! Ja, bør og må gjøre forandringer. Det er helt sikkert mulig å få snudd. Ja, var flinkere før. Han er 16 så er ikke mye vi gjør sammen for tiden. Han er mest med venner. Forståelig i den alderen og glad for det. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er ikke et dikt. Det er selvmedlidende, egosentrisk sipping. Anonymkode: ce9ed...5c0 Skjønner! Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #16 Skrevet 14. mai 2022 Det stakkars barnet ditt!! Anonymkode: 7da16...c0b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #17 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det stakkars barnet ditt!! Anonymkode: 7da16...c0b Hva mener du? Forklar gjerne! Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #18 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Hva mener du? Forklar gjerne! Anonymkode: 16326...3d8 Nei, gidder ikke. Du ser kun deg selv uansett. Anonymkode: 7da16...c0b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #19 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det stakkars barnet ditt!! Anonymkode: 7da16...c0b Når du sier det håper jeg du kan si hvorfor? Jeg gjør alt for han. Lager mat, hjelper han så godt jeg kan med lekser, har et bra forhold til han osv. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #20 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, gidder ikke. Du ser kun deg selv uansett. Anonymkode: 7da16...c0b Har du noe konstruktivt å si så klarer jeg å se det. Ikke bare meg selv. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #21 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har du noe konstruktivt å si så klarer jeg å se det. Ikke bare meg selv. Anonymkode: 16326...3d8 Du har ikke glede, du gråter mye og du kan ikke huske sist du lo. Hvordan tror du det er å leve med Tussi? Anonymkode: 7da16...c0b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #22 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du har ikke glede, du gråter mye og du kan ikke huske sist du lo. Hvordan tror du det er å leve med Tussi? Anonymkode: 7da16...c0b Skjønner. Han er ikke hos meg hele tiden og i uke dagene jobber jeg kveld og dag så er mye vekke. Og han er med venner. Vet ikke om det er naivt å tenke at han ikke merker det når han sover f.eks. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #23 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skjønner. Han er ikke hos meg hele tiden og i uke dagene jobber jeg kveld og dag så er mye vekke. Og han er med venner. Vet ikke om det er naivt å tenke at han ikke merker det når han sover f.eks. Anonymkode: 16326...3d8 Så du er egentlig aldri med ham allikevel? Du lager mat og hjelper med lekser mens han sover? Skjønner. Anonymkode: 518b3...f2d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #24 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så du er egentlig aldri med ham allikevel? Du lager mat og hjelper med lekser mens han sover? Skjønner. Anonymkode: 518b3...f2d Klart jeg er. Jeg skrev jo når og hva. Jeg skjerper meg for at han ikke skal merke hvordan jeg egentlig har det. Hvorfor vrir du på det? Det var når han sover/ikke er her jeg evt har vært nedstemt og gråt. Anonymkode: 16326...3d8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #25 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Klart jeg er. Jeg skrev jo når og hva. Jeg skjerper meg for at han ikke skal merke hvordan jeg egentlig har det. Hvorfor vrir du på det? Det var når han sover/ikke er her jeg evt har vært nedstemt og gråt. Anonymkode: 16326...3d8 Ingen her tror på at du kan være så jævlig tussi her og i alle andre relasjoner du skriver om her inne, men så er det pollyanna rundt sønnen din. Er nesten årets spøk. Anonymkode: 518b3...f2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå