Gå til innhold

Tips til gode vegetar-middager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tenker du at du vil ha kjøtterstatninger? Eller vil du ha retter uten slikt?

Selv er jeg veldig glad i vegetarmat som ikke bruker erstatninger, men som heller fokuserer mer på grønnsaker/bønner osv, men ei venninne vil helst ha tofu osv. 

Forslag til retter blir med andre ord veldig forskjellig basert på hva du kunne tenke deg.

Anonymkode: d3584...aaf

Annonse

Supper, grønnsaksuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe osv.

Ungene digger pannekaker

Omelett og pai med salat til

Kremede salater, pastasalat f.eks, med foccaccia til.

Forrige dagen spiste vi en stor blandet grønn salat med hardkokt egg og grove baguetter til, veldig godt . 

Anonymkode: b1f82...571

Her er en ca oppskrift, med dårlig forklaring, på min gode pastasaus:

1 middels løk, finhakkes
3 dl blomkålblanding, tines og finhakkes.                                          Dette surres i olje til løken er blank
Tilsett ett glass tomatpuré, og tre tomatpuréglass med vann
1 ss soyasaus
Salt, pepper, hvitløkspulver
1 boks linser
1 ts timian og 1 ts basilikum
Kok inn litt
Rør inn 3 ss næringsgjær til slutt.

En hurtigrett er linsesuppe av lapskausblanding:

Kok opp vann, tilsett lapskausblanding (vannet skal akkurat dekke), la dette koke noen minutter. Ta av litt av grønnsakene, mos resten glatt med stavmikser. Smak til med salt, pepper evnt andre smaker du liker. Spe med litt vann hvis suppa er for tykk. Tilsett en boks avrente linser, grønnsakene du tok av, og varm opp. Serveres med flatbrød eller brød av noe slag.

Det finnes div alternativ til kjøttdeig, som kan benyttes der du vanligvis ville brukt kjøttdeig.

Anonymkode: 9b70b...31a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er en ca oppskrift, med dårlig forklaring, på min gode pastasaus:

1 middels løk, finhakkes
3 dl blomkålblanding, tines og finhakkes.                                          Dette surres i olje til løken er blank
Tilsett ett glass tomatpuré, og tre tomatpuréglass med vann
1 ss soyasaus
Salt, pepper, hvitløkspulver
1 boks linser
1 ts timian og 1 ts basilikum
Kok inn litt
Rør inn 3 ss næringsgjær til slutt.

En hurtigrett er linsesuppe av lapskausblanding:

Kok opp vann, tilsett lapskausblanding (vannet skal akkurat dekke), la dette koke noen minutter. Ta av litt av grønnsakene, mos resten glatt med stavmikser. Smak til med salt, pepper evnt andre smaker du liker. Spe med litt vann hvis suppa er for tykk. Tilsett en boks avrente linser, grønnsakene du tok av, og varm opp. Serveres med flatbrød eller brød av noe slag.

Det finnes div alternativ til kjøttdeig, som kan benyttes der du vanligvis ville brukt kjøttdeig.

Hvorfor bruker du næringsgjær i, hvilken misjon har den? Jeg har aldri vært borti det.

Anonymkode: b253f...416

På mitt 14 år som vegetarianer, her i huset går det mest i "vanlige" middager, hvor man erstatter kjøttet med grønnsaker, linser, bønner o.l. Noen ganger bruker vi erstatningsprodukter, men det hører til sjeldenhetene. Noen av mine favoritt oppskrifter:

https://oda.com/no/recipes/2038-spoon-kremet-pasta-med-sopp-og-brokkoli/

https://oda.com/no/recipes/1282-elin-larsen-elinlarsen-net-vegetarisk-bonnegryte/

Anonymkode: 32cc6...bcd

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor bruker du næringsgjær i, hvilken misjon har den? Jeg har aldri vært borti det.

Anonymkode: b253f...416

Den har en god, osteaktig smak. Gjør at smaken i denne sausen blir rundere. Bruker den som smakstilsetting både i og på ting. Godt som dryss på pasta, og ikke minst på popcorn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...