Gå til innhold

Hva er problemet med Ibux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Ibux på blå resept på grunn av kroniske ryggsmerter.

Når jeg var på jobb før i dag så jeg en overskrift om at noe nyere forskning hadde funnet noen nye farer med bruk av Ibux.
Siden jeg var på jobb hadde jeg ikke tid til å lese artikkelen, og nå finner jeg den ikke igjen.

Noen som vet hvilken artikkel jeg snakker om, og enten kan fortelle meg hva som stod i den, eller har link?

Anonymkode: 65d1b...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å ha sagt det, jeg spør ikke siden jeg ønsker å basere min medisinbruk på noe som står i avisen, men heller for å kunne se om det er noe som angår meg og eventuelt ta med meg denne informasjonen neste gangen jeg er hos legen.

HI

Skrevet

Seriøst, jeg googlet ibux og artikkelen er det første som dukker opp.

Anonymkode: 884c3...6d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Seriøst, jeg googlet ibux og artikkelen er det første som dukker opp.

Anonymkode: 884c3...6d7

Vel, etter en lang uke og store smerter så ligger jeg rett ut i sengen.
Jeg trålte nettaviser, men hodet fungerer ikke alltid like godt når man har vondt.
Falt meg ikke inn å google..

HI

Skrevet

Den måtte ikke kombineres med enkelte andre medisiner som feks blodtrykksmedisin og blodfortynnende. Og litt av problemet var at mange ikke visste dette, og at pakken burde merkes som farlig slik som avløpsmidler og slikt.

Jeg fikk også inntrykk av at mange leger var dårlige til å informere om risikoen.

Men i slike artikler er gjerne den egentlige informasjonen vridd, vrengt, halvveis tygd og kastet opp igjen, så jeg ville heller spurt legen. Da får du fakta, og ikke tabloide click bait🥵

Skrevet

Om du er gravid, har astma og allergi, magesår eller tarmblødninger, hjerteproblemer, høyt blodtrykk, blødningstendens, dårlig nyrefunksjon eller er storrøyker, så kan Ibux være skadelig. Det samme gjelder om du bruker Ibux i høyere doser enn anbefalt eller over lengre tid. (Klippet fra Google)

I tillegg er det ikke alltid lurt å ta Ibux når man har feks går på penicillin da det kan utløse akutt hudebetennelse. (Ganske farlig)

Sånn generelt bør man vel unngå Ibux ved virussykdommer, spesielt hos barn. Vannkopper og Ibux feks er dårlig kombinasjon.

Ibux og Paracet sammen fungerer veldig fint for meg som har reumatiske smerter (ingen diagnose stilt) Samtidig er Ibux et smertestillende man skal være litt forsiktig med. Behandle smertelidelser som skyldes betennelser i ledd er det veldig bra for. Eller har jeg enorm respekt for Ibux. Jeg har sett endel tilfeller med hudreaksjoner som skyldes Ibux kombinert med andre legemidler. 

Anonymkode: ecd3c...541

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om du er gravid, har astma og allergi, magesår eller tarmblødninger, hjerteproblemer, høyt blodtrykk, blødningstendens, dårlig nyrefunksjon eller er storrøyker, så kan Ibux være skadelig. Det samme gjelder om du bruker Ibux i høyere doser enn anbefalt eller over lengre tid. (Klippet fra Google)

I tillegg er det ikke alltid lurt å ta Ibux når man har feks går på penicillin da det kan utløse akutt hudebetennelse. (Ganske farlig)

Sånn generelt bør man vel unngå Ibux ved virussykdommer, spesielt hos barn. Vannkopper og Ibux feks er dårlig kombinasjon.

Ibux og Paracet sammen fungerer veldig fint for meg som har reumatiske smerter (ingen diagnose stilt) Samtidig er Ibux et smertestillende man skal være litt forsiktig med. Behandle smertelidelser som skyldes betennelser i ledd er det veldig bra for. Eller har jeg enorm respekt for Ibux. Jeg har sett endel tilfeller med hudreaksjoner som skyldes Ibux kombinert med andre legemidler. 

Anonymkode: ecd3c...541

Det kjenner jeg til, men det var snakk om noe nytt.
Men uansett, tusen takk

HI

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Den måtte ikke kombineres med enkelte andre medisiner som feks blodtrykksmedisin og blodfortynnende. Og litt av problemet var at mange ikke visste dette, og at pakken burde merkes som farlig slik som avløpsmidler og slikt.

Jeg fikk også inntrykk av at mange leger var dårlige til å informere om risikoen.

Men i slike artikler er gjerne den egentlige informasjonen vridd, vrengt, halvveis tygd og kastet opp igjen, så jeg ville heller spurt legen. Da får du fakta, og ikke tabloide click bait🥵

Tusen takk, skal selvfølgelig prate med legen, ønsker bare å vite hva det var for å kunne ta det opp konkret.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...