Gå til innhold

Noen som har hatt en kjærest som er alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det du skriver her er nok ikke en god idé, det er nok bare å utsette det.

DU må sette grenser for eget liv.

HAN må ta ansvar for eget liv.

DU kan ikke være sammen med ham så lenge han ikke tar ansvar for eget liv (og det gjør han ikke før han innrømmer hvor alvorlig problemet hans er og han selv velger å gå i terapi, går på antabus OG følger opp behandling langvarig, trolig årevis!).

Pr. i dag tar han ikke ansvar for eget liv. Da kan ikke du være sammen med ham.

For DU må ta ansvar for DITT liv. Og det gjør du ikke om du pleier forholdet og endrer ditt liv til å passe hans. Så lenge han ikke innrømmer problemene sine, søker profesjonell hjelp, tar antabus og følger opp behandling, så kommer han til å drikke den uken du har datteren din av de to ukene han er hjemme. Så han kommer bare til å tilpasse seg, to uker på jobb, drikke en uke, være med deg en uke. Dvs. han fortsetter som alkoholiker. Du blir enda mer hektet. Og han kommer til å begynne å snikdrikke også i "dine" uker.

Så store mengder som han drikker (og husk at det er den mengden han innrømmer, ikke nødvendigvis den faktiske mengden), så trenger han oppfølging av psykolog og andre med fagkompetanse på rusmisbruk.

DU bør sterkt vurdere å kontakte psykolog for egen del (eller kommunens tilbud til pårørende til rusmisbrukere), for det at du mener du ikke greier å gå fra ham selv om du vet han er skadelig for deg og barnet ditt, det er et alvorlig faresignal.

Selv om du "bare" blir sammen med ham når du ikke har datteren din, så vil du påvirkes negativt av hans drikking. En annen ting er at han risikerer å miste jobben sin på sikt, for det er få som greier å holde jobb og drikking helt separat når man drikker så mye som han gjør. Du risikerer at du blir mer involvert, og du risikerer å bli mer ødelagt selv fordi du fortsetter sammen med ham. For tro meg, så lenge han ikke søker profesjonell og forplikter seg til å følge opp slik behandling trolig i årevis fremover, så ødelegger han deg også etterhvert, ikke bare seg selv. Du blir ødelagt om du fortsetter med ham. Og da ødelegger du også for din datter.

Anonymkode: 630be...856

Hva om han får profesjonell hjelp, forplikter seg til å følge behandling (hva slags finnes? ) og bruker pillene/antabus? Kan jeg gi ham en sjanse - bør jeg ikke det? Det er jo noen mennesker som klarer å slutte....? 

Anonymkode: 63018...865

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hva om han får profesjonell hjelp, forplikter seg til å følge behandling (hva slags finnes? ) og bruker pillene/antabus? Kan jeg gi ham en sjanse - bør jeg ikke det? Det er jo noen mennesker som klarer å slutte....? 

Har du råd til å ta sjansen? Spesielt siden han ikke er motivert nok selv enda?

Jeg tenker du bør snakke med kommunens rådgivning til pårørende til rusmisbrukere for å høre hva som finnes av tilbud, både til han alene (det bør han selv også, uavhengig av deg, sjekke opp og gjøre noe med), og ev. til dere som par.

Joda, det er noen som klarer å slutte. Men de som gjør det, de innrømmer problemene sine og alvorlighetsgraden, må ville bli avholds/rusfri selv, de må være motiverte OG de må gjennomføre langvarig behandling og aldri drikke igjen.

Anonymkode: 630be...856

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kjør på. Risiker tenårigen din for en middelaldrende fyllik som ikke klarer å ta vare på hverken seg selv eller egne barn.

Anonymkode: 88e37...64f

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du får mest sannsynlig råd om å holde deg borte så lenge behandlingen pågår, for å ikke lage noen unødvendige distraksjoner rundt han. Han må fokusere på å bli frisk, ikke pleie et forhold til en tilsynelatende psykisk syk person (du sier selv du er deprimert). Det tåler han ikke skal han klare å bli frisk. Også må du jobbe med deg selv samtidig. 

Når dere begge er friske nok til at behandlere mener det er forsvarlig å gå videre med forholdet, DA kan dere satse. 

Anonymkode: c4436...ce7

Skrevet

Kan jeg gi deg ett råd! Please ikke begynn på Antabus men på Naltrexon! Naltrexon fjerner lysten på alkohol og den fungerer mye mye bedre! Synes det er ett godt tegn at han forteller om følelsene sine til deg. Jeg synes ikke du burde gi han opp. Jeg selv ble sammen med en som drakk altfor mye. Det var en god del krangling og mye ugreit i begynnelsen men han har 100% forandret seg. Her snakker vi om en som møtte opp stup full på morgenen når vi skulle dra noe sted. Drakk regelmessig/daglig. Synes det er ett veldig godt tegn på at han kan jobbe uten å drikke da er det noen Lunde under kontroll og enklere å endre. Mitt beste råd bortsett fra naltrexon er å snakke sammen. La han snakke om følelser og hva som plager han. 

Anonymkode: 27454...374

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kan jeg gi deg ett råd! Please ikke begynn på Antabus men på Naltrexon! Naltrexon fjerner lysten på alkohol og den fungerer mye mye bedre! Synes det er ett godt tegn at han forteller om følelsene sine til deg. Jeg synes ikke du burde gi han opp. Jeg selv ble sammen med en som drakk altfor mye. Det var en god del krangling og mye ugreit i begynnelsen men han har 100% forandret seg. Her snakker vi om en som møtte opp stup full på morgenen når vi skulle dra noe sted. Drakk regelmessig/daglig. Synes det er ett veldig godt tegn på at han kan jobbe uten å drikke da er det noen Lunde under kontroll og enklere å endre. Mitt beste råd bortsett fra naltrexon er å snakke sammen. La han snakke om følelser og hva som plager han. 

Ikke hørt om dem før - Naltrexon. Hvordan fungerer de - hvordan kan de ta vekk lysten på alkohol? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ikke hørt om dem før - Naltrexon. Hvordan fungerer de - hvordan kan de ta vekk lysten på alkohol? 

Les om det brukes av alkoholikere og og de som er avhengig av opioder. Den setter seg på reseptorene på hjernen. Virkelig helt fantastisk! Anatbus kan ikke måle seg med det en gang.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Les om det brukes av alkoholikere og og de som er avhengig av opioder. Den setter seg på reseptorene på hjernen. Virkelig helt fantastisk! Anatbus kan ikke måle seg med det en gang.  

Antabus mente jeg selvsagt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.5.2022 den 17.19):

Jeg vil ikke bli om han fortsetter å drikke - jeg vet at da må jeg gå. Men jeg lurer på om det er håp for at han skal endre seg...

Selvsagt er det mulig at han endrer seg, men neppe med det første. Kanskje om ett år, kanskje om 20, kanskje aldri.

Han lyver nå. Han sier han ikke har et problem. Så lenge han mener han ikke har et problem, kan han heller ikke gjøre noe med det. La han gå, og fortell tydelig hvorfor. Det kan være en tankevekker for han, så kanskje det kan være en begynnelse på endring. Du trenger ikke lukke døren totalt, si at dere  kan prøve igjen når han har innsett problemet og begynt å gjøre noe med det. Men ikke ha kontakt med han underveis, da blir du fort dratt inn i det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...