Anonym bruker Skrevet 13. mai 2022 #26 Skrevet 13. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du beskriver jo meg da jeg var tenåring. Har ingen diagnose. Det du beskriver er hormoner og tenåring. Fra spøk til alvor. Min venninne er bipolar. Husker ikke når diagnosen kom. Hun har i perioder ekstrem personlighet. På alle arenaer. Sier det andre bare tenker. Prater høyt, ler høyt, tar plass og er slitsom. Kan være hissig. Hun kunne også lyve endel, skryte på seg osv. (det har hun sluttet med) Så hat hun perioder der hun blir stille, innesluttet og introvert. Veldig sliten og ferdig liksom. Disse er hyppigere og lengre enn de ekstreme. Nå har hun god nytte av medisiner da så hun er ganske stabil. Anonymkode: b4fc9...55d Unnskyld at jeg skriver dette, men det er godt å høre at det kan være normalt selv om det er helt grusomt også. Jeg må bestille lege time igjen bare for å sjekke at det ikke er noe annet, for da vet jeg mer hvordan jeg skal takle dette selv om det er det ene eller det andre. Håper på hormoner hehe og at de gir seg snart 🙈 Anonymkode: b1fe0...134
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #27 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 13.5.2022 den 17.03): Slik er min datter også, hun blir veldig glad og skikkelig hyper, skal det ene og det andre og hele verden er rosa skyer.. så sier det pang etter noen dager og hun er helt i kjelleren. Deprimerte, hele verden er stygg med henne, gråter, skriker og er så sinnsykt sint. Det er liksom enten eller. Og hun er veldig høyrystet og klarer ikke roe seg ned altid.. hun var i samtale med skolen i fjor, ble henvist til bup da hun var veldig deprimert og sinne problemer og fikk kun 3 timer til det før hun ble sent på sinnekurs i regi på skolen. men nå kan hun starte med å gråte på skolen helt plutselig hvis noen ikke gir henne ballen, er veldig nærtoken og vennene forsvinner vekk fra henne. Og da blir det også ett stort problem men hun klare ikke å se eller ordne opp i problemene. kjenner nå har vi hatt det slikt i over 2 år og hun har nettopp blitt 15. hun har alltid slitt med at hun er overhyper siden hun var liten men depresjon, angst og tankekjør er noe som har dukket opp de siste årene og hun sliter veldig. Er så fortvilet for vi vet snart ikke hva vi skal gjør. Hun har snakket med lærer, helsesøster, lege og bup de 3 gangene samt miljøterapaut på skolen. Men det blir ikke bedre og hører at andre og reagere på dette. Anonymkode: b1fe0...134 Depresjoner er hovedtegnet hos dem med bipolar 2 (mildere variant), men det er ikke vanlig med flere store svingninger på under et halvt år. De fleste med bipolar 2 (særlig i ung alder) har lange perioder der de er stabile. Hadde nok heller tenkt på ADHD her, eventuelt lurt på om hun brukte rusmidler. Anonymkode: f7db9...dbe
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2022 #28 Skrevet 14. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 13.5.2022 den 18.40): Det er forskjellige grader i bipolar lidelse, noen har kraftige mens andre har mer mildere utfall. Så det stemmer ikke helt det du skriver der nei. ingen som sier at det veksler fra dag til dag, hennes periode vare en stund og kan fort forveksles med bare en depresjon. Hun kan vær hyper i flere dager og plutselig snu på flisa og falle helt ned i grusen. Det er som natt og dag og det er ingenting som har skjedd eller skal tilsi for at hun skal ha desse svingningene som varer over tid Anonymkode: b1fe0...134 Hun du svarer hadde helt rett i sin faglige beskrivelse (med unntak av årsaksforklaringen). For å få diagnosen bipolar skal det være tydelig avgrensede perioder med depresjon eller hypomani/mani, og merkbare normale perioder imellom. Anonymkode: f7db9...dbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå