Gå til innhold

Noen som har bipolar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som har bipolar diagnose eller erfaring om dette? 
hvor tidlig kan man utredes for evt bipolar? Har ei datter på 15 år som sliter veldig og synest at dette går for mye ut over skolen og det daglige. Hun er enten veldig glad eller så er hun totalt motsatt og griner veldig fort og alt er skikkelig tungt. Har snakket med lege osv og de sier bare: det er nok hormonene, hun må ta seg i samen, eller så skal de snakke om dette hele tiden. Livet er jo ikke alltid en dans på roser og man får ulike ting man må gå gjennom, slik er det jo bare. Men jeg ser at hun sliter så veldig med det. Kjenner jeg er så rådvill

Anonymkode: b1fe0...134

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

hvor tidlig kan man utredes for evt bipolar? Har ei datter på 15 år som sliter veldig og synest at dette går for mye ut over skolen og det daglige. Hun er enten veldig glad eller så er hun totalt motsatt og griner veldig fort og alt er skikkelig tungt. Har snakket med lege osv og de sier bare: det er nok hormonene, hun må ta seg i samen, eller så skal de snakke om dette hele tiden. Livet er jo ikke alltid en dans på roser og man får ulike ting man må gå gjennom, slik er det jo bare. Men jeg ser at hun sliter så veldig med det. Kjenner jeg er så rådvill

Ungdomsårene er turbulente og hormonelle, og det du beskriver hadde jeg ikke engang tenkt på å diagnostisere som bipolare symptomer i en slik alder. Men mulig hun behøver noe hjelp med de tunge tankene og dagene om det er for mange av dem?

Anonymkode: f7db9...dbe

Skrevet

Bipolar er i stor grad arvelig, så da bør det være flere i familien med diagnosen og mest sannsynlig du også. Selv om det er unntak. Det er uansett ikke unormalt det du beskriver til å være tenåring, bare at noen har mer og større humørsvingninger enn andre. De utreder heller ikke ungdom på dette. 

Anonymkode: efef2...6ff

Skrevet

Jeg har en svigerinne som er bipolar og hun er deprimert når hun er nede, og veldig hyper når hun er oppe.

I de maniske periode trenger hun nesten ikke søvn, har tusen prosjekter, starter allverdens av oppgaver, alt fra rydding på loftet til hagearbeid, oppussing, osv. Holder på døgnet rundt, når hun driver med hodelykt har hun gjerne en manisk periode.

Når hun er nede blir hun skikkelig deprimert. Ikke bare nedstemt, men deprimert, sinna, skriker og smeller med dører. Ligger i senga og ser på nettflix hele dagen.

Hun er medisinert nå og mer jevn, men ikke 100 %. Hun har ikke de veldig maniske periodene, men noe av de depressive.

Periodene varer mer enn noen timer/dager. 

Dårlig økonomistyring hører ofte med diagnosen, de bruker penger som fulle sjømenn i de maniske periodene og depper over konsekvensene i de depressive. Svigerinnen min har tryna så mange ganger økonomisk at nå et pappaen hennes nærmest som verge for henne. 

Det du forteller om høres mer ut som ungdommelige svingninger enn bipolar diagnose. Men ungdomstiden kan være tøff nok den, og noen trenger hjelp. Har hun prøvd helsestasjon for ungdom? Samtaler med en helsesykepleier kan gjøre en forskjell altså.

Anonymkode: 56279...2be

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en svigerinne som er bipolar og hun er deprimert når hun er nede, og veldig hyper når hun er oppe.

I de maniske periode trenger hun nesten ikke søvn, har tusen prosjekter, starter allverdens av oppgaver, alt fra rydding på loftet til hagearbeid, oppussing, osv. Holder på døgnet rundt, når hun driver med hodelykt har hun gjerne en manisk periode.

Når hun er nede blir hun skikkelig deprimert. Ikke bare nedstemt, men deprimert, sinna, skriker og smeller med dører. Ligger i senga og ser på nettflix hele dagen.

Hun er medisinert nå og mer jevn, men ikke 100 %. Hun har ikke de veldig maniske periodene, men noe av de depressive.

Periodene varer mer enn noen timer/dager. 

Dårlig økonomistyring hører ofte med diagnosen, de bruker penger som fulle sjømenn i de maniske periodene og depper over konsekvensene i de depressive. Svigerinnen min har tryna så mange ganger økonomisk at nå et pappaen hennes nærmest som verge for henne. 

Det du forteller om høres mer ut som ungdommelige svingninger enn bipolar diagnose. Men ungdomstiden kan være tøff nok den, og noen trenger hjelp. Har hun prøvd helsestasjon for ungdom? Samtaler med en helsesykepleier kan gjøre en forskjell altså.

Slik er min datter også, hun blir veldig glad og skikkelig hyper, skal det ene og det andre og hele verden er rosa skyer.. så sier det pang etter noen dager og hun er helt i kjelleren. Deprimerte, hele verden er stygg med henne, gråter, skriker og er så sinnsykt sint. Det er liksom enten eller. Og hun er veldig høyrystet og klarer ikke roe seg ned altid.. 

hun var i samtale med skolen i fjor, ble henvist til bup da hun var veldig deprimert og sinne problemer og fikk kun 3 timer til det før hun ble sent på sinnekurs i regi på skolen. 
men nå kan hun starte med å gråte på skolen helt plutselig hvis noen ikke gir henne ballen, er veldig nærtoken og vennene forsvinner vekk fra henne. Og da blir det også ett stort problem men hun klare ikke å se eller ordne opp i problemene. 
kjenner nå har vi hatt det slikt i over 2 år og hun har nettopp blitt 15. hun har alltid slitt med at hun er overhyper siden hun var liten men depresjon, angst og tankekjør er noe som har dukket opp de siste årene og hun sliter veldig. Er så fortvilet for vi vet snart ikke hva vi skal gjør. Hun har snakket med lærer, helsesøster, lege og bup de 3 gangene samt miljøterapaut på skolen. Men det blir ikke bedre og hører at andre og reagere på dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Bipolar er i stor grad arvelig, så da bør det være flere i familien med diagnosen og mest sannsynlig du også. Selv om det er unntak. Det er uansett ikke unormalt det du beskriver til å være tenåring, bare at noen har mer og større humørsvingninger enn andre. De utreder heller ikke ungdom på dette. 

På min mor side er det mye psykiske lidelser desverre så hun er veldig disponent for dette. Min søster har depresjon/mani lidelse samt angst. Jeg har slitt med angst siden jeg ble 18, min mor og slekt har og lignende problemer. Men aldri så tidlig i alder..

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ungdomsårene er turbulente og hormonelle, og det du beskriver hadde jeg ikke engang tenkt på å diagnostisere som bipolare symptomer i en slik alder. Men mulig hun behøver noe hjelp med de tunge tankene og dagene om det er for mange av dem?

Anonymkode: f7db9...dbe

Ja jeg har tenkt på dette og ment det kanskje er det også, men det er så sinnsykt ekstremt. Når både skole og venner reagere itillegg.. hun har fått mange å snakke med men det blir liksom ikke noe bedre.. kjenner meg så håpløs da jeg vil at hun skal få det bedre. 
jeg har også snakket mye med henne og prøver å forklare osv.. men er ikke lett når hun er hyper og feier det vekk og sier jada, eller når hun er nede og da er alt bare drit. Synst at det er så tøft å se at hun som kun er 15 år skal slite så mye i en så ung alder

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På min mor side er det mye psykiske lidelser desverre så hun er veldig disponent for dette. Min søster har depresjon/mani lidelse samt angst. Jeg har slitt med angst siden jeg ble 18, min mor og slekt har og lignende problemer. Men aldri så tidlig i alder..

Ok. Da gir det jo mer mening i at du undres over diagnose, og jeg ser også at du skriver om ganske sterke reaksjoner i innlegg etter HI. Det er nok mulig at det er noe mer her, som i en form for diagnose, men hva sier bup? 

Skrevet

Ingen HAR bipolar. Man ER bipolar.

Anonymkode: 99ec1...810

Skrevet

Av det du skriver, så virker det som om det er mer enn bare hormoner. Minner jo veldig om bipolar lidelse. 

Anonymkode: 1866e...a61

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen HAR bipolar. Man ER bipolar.

Nei? Man er jo ikke en lidelse. Den har man. 

Skrevet

Man kan ha en bipolar lidelse. Men bipolar er et adjektiv, det kan ikke være objekt. Bipolaritet kan man ha. Bipolar kan man kun være.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ha en bipolar lidelse. Men bipolar er et adjektiv, det kan ikke være objekt. Bipolaritet kan man ha. Bipolar kan man kun være.

Det handler om en lidelse da, så var jo bare formuleringen. Skjønner jo hva som menes selv om du forsåvidt har rett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel forskjell på kroniske diagnoser og ting man blir frisk av?

Bipolar er man, og forblir, hele livet. Det er sånn du er.

Kreft har du, og blir kurert for.

Skrevet

Jeg tror vel det handler mer om identiteten din, og at du ikke er en lidelse. Man er jo gjerne noe annet og mer enn det også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man ER bipolar, og man HAR en bipolar lidelse. 

Sånn.

Anonymkode: 1866e...a61

Skrevet

Det kan også være en ungdom med adhd. Ville uansett pushet på utredning og vurdering hos BUP.

Anonymkode: a34f0...e9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok. Da gir det jo mer mening i at du undres over diagnose, og jeg ser også at du skriver om ganske sterke reaksjoner i innlegg etter HI. Det er nok mulig at det er noe mer her, som i en form for diagnose, men hva sier bup? 

Nei bup konsentrerte seg mer om sinnet hennes og at hun må høre etter osv.

hun var og langt nede og hadde selvmordstanker.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Svingende humør er ikke det samme som bipolar lidelse. Du har litt lesing å gjøre, men kort fortalt så er bipolar lidelse en kjemisk indusert lidelse, på grunn av en mineralmangel i hjernen. Pasienten vil ikke få svingende humør fra dag til dag, men derimot lengre perioder med tilbakevendende depresjoner, og motsatt, perioder med tiltakende manisk tilstand. Manien kan vare i alt fra et par uker til flere måneder, men det veksler altså ikke fra dag til dag. 

Anonymkode: 18e6a...f70

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det kan også være en ungdom med adhd. Ville uansett pushet på utredning og vurdering hos BUP.

Anonymkode: a34f0...e9c

Ja ser at de kan oftes blande adhd og bipolar diagnose og noen kan få feil diagnose pga det, og ikke minst feil behandling. Minsten har Add/adhd.. er vanskeligere å diagnotisere jenter i forhold til gutter da de oftes ikke er like i oppførsel når/hvis de har adhd. 

Skrevet

Svingende humør er ikke det samme som bipolar lidelse. Du har litt lesing å gjøre, men kort fortalt så er bipolar lidelse en kjemisk indusert lidelse, på grunn av en mineralmangel i hjernen. Pasienten vil ikke få svingende humør fra dag til dag, men derimot lengre perioder med tilbakevendende depresjoner, og motsatt, perioder med tiltakende manisk tilstand. Manien kan vare i alt fra et par uker til flere måneder, men det veksler altså ikke fra dag til dag. 

Det er forskjellige grader i bipolar lidelse, noen har kraftige mens andre har mer mildere utfall. Så det stemmer ikke helt det du skriver der nei. 
ingen som sier at det veksler fra dag til dag, hennes periode vare en stund og kan fort forveksles med bare en depresjon. Hun kan vær hyper i flere dager og plutselig snu på flisa og falle helt ned i grusen. Det er som natt og dag og det er ingenting som har skjedd eller skal tilsi for at hun skal ha desse svingningene som varer over tid

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja ser at de kan oftes blande adhd og bipolar diagnose og noen kan få feil diagnose pga det, og ikke minst feil behandling. Minsten har Add/adhd.. er vanskeligere å diagnotisere jenter i forhold til gutter da de oftes ikke er like i oppførsel når/hvis de har adhd. 

Noen av de som er hardest rammest kan og bli psykotiske i mani perioden, men som sakt så er det flere grader. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er forskjellige grader i bipolar lidelse, noen har kraftige mens andre har mer mildere utfall. Så det stemmer ikke helt det du skriver der nei. 
ingen som sier at det veksler fra dag til dag, hennes periode vare en stund og kan fort forveksles med bare en depresjon. Hun kan vær hyper i flere dager og plutselig snu på flisa og falle helt ned i grusen. Det er som natt og dag og det er ingenting som har skjedd eller skal tilsi for at hun skal ha desse svingningene som varer over tid

Jøss, sitter du og ARGUMENTERER for at dette er bipolar lidelse?? VIL du at det skal være det hun har...?
For det har ett av mine barn, og det er virkelig ikke noe å ønske seg. (Og nei, det ligner ikke på din datters plager. Bipolar betyr ikke svingende.)

Skrevet

Du beskriver jo meg da jeg var tenåring. Har ingen diagnose. Det du beskriver er hormoner og tenåring. 
Fra spøk til alvor. Min venninne er bipolar. Husker ikke når diagnosen kom. Hun har i perioder ekstrem personlighet. På alle arenaer. Sier det andre bare tenker. Prater høyt, ler høyt, tar plass og er slitsom. Kan være hissig. Hun kunne også lyve endel, skryte på seg osv. (det har hun sluttet med) Så hat hun perioder der hun blir stille, innesluttet og introvert. Veldig sliten og ferdig liksom.  Disse er hyppigere og lengre enn de ekstreme. Nå har hun god nytte av medisiner da så hun er ganske stabil. 

Anonymkode: b4fc9...55d

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jøss, sitter du og ARGUMENTERER for at dette er bipolar lidelse?? VIL du at det skal være det hun har...?
For det har ett av mine barn, og det er virkelig ikke noe å ønske seg. (Og nei, det ligner ikke på din datters plager. Bipolar betyr ikke svingende.)

Sitter ikke å argumentere nei men har lest mye på dette og akkuratt det jeg sa står som beskrevt under pipolar. Nei jeg ønsker virkelig ikke denne diagnosen på mitt barn, hvem ønsker det??! Jeg ønskerå finne ut hva som skjer og hjelpe henne på den beste måten! Når jeg fikk bv på meg i fjor da hun var langt nede osv pga skolen meldte inn, og ser at hun igjen er der nede så ønsker jeg ikke å gå gjennom det samme IGJEN! Har ukentlige samtale med lærer også. Og nei bv fant ingenting, men isdedenfor å gå gjennom det styret igjen isdedenfor å faktisk hjelpe henne, så ønsker jeg å finne roten til dette. Og selv om din datter har bipolar lidelse så betyr det ikke at andre er lik henne og har de samme sympomene. Det er 2 typer bipolar samt forskjellige grader. Og nei svinger ikke fra dag til dag men vare i ukevis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...