Gå til innhold

Utdrikningslag og sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sosial angst, men dette er det ikke mange som vet. Kun mannen min vet det og jeg har lært meg å skjule det relativt godt gjennom årene og alle vennene mine tror jeg bare er en stille person i edru tilstand (angsten forsvinner når det er alkohol innabords).

Nå skal jeg snart i utdrikningslag og jeg har gruet meg i flere måneder! Det skal være leker, hinderløyper osv. og jeg kjenner det knyter seg i magen og jeg blir helt på gråten. Jeg vil ikke delta på noen av de tingene og jeg vil ikke bli tatt masse bilder av. Jeg kjenner ikke så mange som skal dit heller.

Det er allerede litt dårlig stemning siden jeg står over den ene delen av utdrikningslaget (flere årsaker til det, men angsten er en stor del der og).

Jeg kan ikke drikke alkohol i utdrikningslaget siden jeg må kjøre og vet pr. nå ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom kvelden. På det verste sitter jeg å håper jeg får omgangssyken eller noe.

Noen med noen gode råd? Jeg gruer meg sånn at jeg er fysisk uvel 😔

Anonymkode: 465a6...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det helt utelukket å gi beskjed til den som har invitert om at du har sosial angst, og at du derfor er usikker på om du klarer å delta? Det er veldig synd at psykisk helse skal være så tabu, ingen hadde reagert på at du stod over hinderløype med brukket fot. 

Anonymkode: cb387...b27

Skrevet

Og alt dette gjennomgår du istedenfor å servere en hvit løgn?

Anonymkode: cd0bf...6f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er det helt utelukket å gi beskjed til den som har invitert om at du har sosial angst, og at du derfor er usikker på om du klarer å delta? Det er veldig synd at psykisk helse skal være så tabu, ingen hadde reagert på at du stod over hinderløype med brukket fot. 

Psykisk helse er da ikke tabu lenger. Dette er nok valgt å tie om av andre grunner. 

Skrevet

Fortell din venninne. 

Anonymkode: 7f29b...8f8

Skrevet

Venninnen din hadde helt sikkert ikke ønsket at du skulle delta om hun visste hvordan du hadde det. 
Du skal ikke lide for å delta. Du serverer en hvit løgn. Det er kun du som vet om du har fått omgangssyke eller ikke!

Anonymkode: 65dfd...2c1

Skrevet

Da ringer du inn med ‘omgangssyke’ samme dag. Noen ganger må man bare ta mest hensyn til seg selv. 

Anonymkode: dceab...3c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Psykisk helse er da ikke tabu lenger. Dette er nok valgt å tie om av andre grunner. 

Det er åpenbart tabu, siden flere foreslår at hun skal fake en omgangssyke i stedet. Som er en dårlig løsning for alle parter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er åpenbart tabu, siden flere foreslår at hun skal fake en omgangssyke i stedet. Som er en dårlig løsning for alle parter. 

Det kan da være at hun ikke vil at alle skal vite om det av andre grunner? Jeg har en fysisk sykdom som jeg ikke forteller noen. Det har ingenting med at det er tabu å gjøre, men at jeg ikke vil at fokus skal være der i gitte situasjoner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Og alt dette gjennomgår du istedenfor å servere en hvit løgn?

Elelr sier sannheten. Hvorfor er vi så redde for å si sannheten og redd for hva andre tenker og mener. 

Jeg hadde sagt:"Jeg står over leker. Jeg kan være fotograf!" 

Anonymkode: 0e115...1a1

Skrevet

Hva med å gjøre noe med angsten? Får du behandling? Mannen ble kvitt den sosiale angsten helt med zoloft. 

Anonymkode: 5f757...6e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Nettopp. I tillegg stusser jeg veldig på hvorfor forloveren (som sikkert kjenner HI godt) arrangerer masse leker, hinderløyper og annet hypersosialt for en person med sosial angst. Jeg har faktisk vært i et utdrikningslag til ei brud med sosial angst og forskjellige traumer. Det ble arrangert en artig slabberas hjemme hos forloveren, med musserende, god mat osv, før de dro på en liten utflukt på fjellet og endte dagen med kaffe og kaker hjemme hos forloveren. Vi var veldig få (de fem nærmeste venninnene), altså et antall bruden kunne håndtere godt.

Her bør ikke bruden fake noe som helst. Det er ingen plikt til å delta på noe som helst som man ikke ønsker å delta på når det kommer til utdrikningslag. Hun bør si det som det er - dette blir for mye, dere må redusere antall aktiviteter og tone ned hele greia.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å gjøre noe med angsten? Får du behandling? Mannen ble kvitt den sosiale angsten helt med zoloft. 

Anonymkode: 5f757...6e6

Du tror ikke at hun jobber med det? Hun skal da ikke proppe i seg medisiner for å kunne gjennomføre et utdrikningslag.

Anonymkode: d5742...371

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Elelr sier sannheten. Hvorfor er vi så redde for å si sannheten og redd for hva andre tenker og mener. 

Jeg hadde sagt:"Jeg står over leker. Jeg kan være fotograf!" 

Anonymkode: 0e115...1a1

Som nevnt så har jeg en fysisk sykdom jeg holder privat. Ikke fordi jeg er redd noe, men fordi jeg ikke vil at fokus skal være der i gitte situasjoner. Alt trenger ikke å bli fortalt, forklart og snakket om altså. 

Skrevet
VeslePesle skrev (20 minutter siden):

Nettopp. I tillegg stusser jeg veldig på hvorfor forloveren (som sikkert kjenner HI godt) arrangerer masse leker, hinderløyper og annet hypersosialt for en person med sosial angst. Jeg har faktisk vært i et utdrikningslag til ei brud med sosial angst og forskjellige traumer. Det ble arrangert en artig slabberas hjemme hos forloveren, med musserende, god mat osv, før de dro på en liten utflukt på fjellet og endte dagen med kaffe og kaker hjemme hos forloveren. Vi var veldig få (de fem nærmeste venninnene), altså et antall bruden kunne håndtere godt.

Her bør ikke bruden fake noe som helst. Det er ingen plikt til å delta på noe som helst som man ikke ønsker å delta på når det kommer til utdrikningslag. Hun bør si det som det er - dette blir for mye, dere må redusere antall aktiviteter og tone ned hele greia.

Det er da ikke bruden dette er snakk om, eller tror du det er mange hun ikke kjenner i sitt eget utdrikningslag?? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke bruden dette er snakk om, eller tror du det er mange hun ikke kjenner i sitt eget utdrikningslag?? 

Ååå, ok, HI var ikke bruden. Men hun er jo en av venninnene, og da bør man enten ta hensyn til henne og legge opp aktivitetene slik at hun kan delta, eller la være å invitere henne?

Skrevet
VeslePesle skrev (27 minutter siden):

Du lager jo en helt annen case enn det hi beskriver.  Det er ikke hun som er bruden. 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Ååå, ok, HI var ikke bruden. Men hun er jo en av venninnene, og da bør man enten ta hensyn til henne og legge opp aktivitetene slik at hun kan delta, eller la være å invitere henne?

Hun har jo ikke fortalt noen om sin sosiale angst! 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Man kan da ikke legge opp aktiviteter slik at de skal passe alle! Og hvordan hadde hun følt seg om hun ikke ble invitert? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man kan da ikke legge opp aktiviteter slik at de skal passe alle! Og hvordan hadde hun følt seg om hun ikke ble invitert? 

Men nå må hun altså avstå fra utdrikningslaget, og hun har gruet seg i flere uker. Er det bedre da?

Skrevet

Jeg har også sosial angst, og det du beskriver hadde vært helt uaktuelt for meg. Og jeg pusher meg ofte altså, men det er begrenset hvor ofte og hvor mye jeg kan gjøre det, da jeg blir veldig sliten av det både før (med all gruingen) og etterpå. Så da prioriterer jeg ting som er viktig for barnet mitt at jeg gjør, som familieaktiviteter, foreldremøter, dugnader osv.

De jeg kjenner vet om dette, men om jeg ikke hadde ønsket å fortelle det ville jeg bare ha sagt da jeg fikk invitasjonen at jeg ikke hadde anledning, eller sagt at jeg var syk når det nærmet seg. Helst det første, for det er jo greit for dem å vite så tidlig som mulig hvor mange som kommer.

Anonymkode: cca7c...48e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men nå må hun altså avstå fra utdrikningslaget, og hun har gruet seg i flere uker. Er det bedre da?

Det er ikke hi som er hovedpersonen i denne festen og kan selvsagt ikke forvente at det blir lagt til rette for at hun ikke ønsker å delta i aktivitetene. Ikke minst er det kun hi som eier problemet siden hun ikke har fortalt om angsten sin til noen - skal man bare gå ut fra at folk generelt har angst og ikke kan være med på ditt eller datt?

Skrevet

Og jeg har overhodet IKKE sosial angst, likevel står et slikt opplegg for meg som ei mare :P

Jeg ville bare sagt at jeg ikke vil delta på disse "lekene". Det er jo ikke tvang. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (11 minutter siden):

Og jeg har overhodet IKKE sosial angst, likevel står et slikt opplegg for meg som ei mare :P

Jeg ville bare sagt at jeg ikke vil delta på disse "lekene". Det er jo ikke tvang. 

Hvis man har sosial angst så er det ikke akkurat et sjakktrekk å gjøre noe som vekker andres misnøye. Da er det jo bedre å være med, Istedenfor å bli oppfattet som den sære/vanskelige.

Skrevet

La være med å bli med da, jeg har også sosial angst, har mange ganger latt være med å delta på ting, da jeg ikke har følt meg komfortabel. Å heller invitert kun en venninne, for å gå ut og spise heller. Gjorde det når en venninne ble 30, vi skulle ha overraskelseparty, men jeg trakk meg dagen før. Inviterte og spanderte 3 retters og kino, som vi koste oss med bare oss to. 

Anonymkode: f113b...261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...