Gå til innhold

Hvilken bil hadde dere valgt å bruke i ferien?

Anbefalte innlegg

Vi skal til Lalandia vad Legoland i sommer.

Skal kjøre fra Jessheim til Larvik, ta hurtigbåten til Hirtshals og kjøre derfra til Billund.
Turen er ca 450 km lang.

Mannen ønsker å kjøre det 14 år gamle diesel-droget.
Det er en VW Touran.
Han har ladeskrekk, og er redd for å gå tom for strøm på turen ned eller opp.
Den har også større plass til bagasjen, og han mener vi trenger plassen.

Jeg ønsker at vi skal kjøre den nye VW ID. 4 GTX.
Den har en teoretisk rekkevidde på 470 km.
Siden vi tar båren tidlig kommer vi uansett til å putte ungene sovende inn i bilen og stoppe i Larvik for å spise før vi reiser med båten.
Ønsker ikke å spise på båten siden der er det alltid kaos i matområdet.
Vi kan lade mens vi spiser, og da går det bra.
Kan også lade etter vi kommer i land igjen i Larvik på vei hjem.
Ladenettet i Danmark er også godt utbygd, kjenner folk som har vært der med EL-bil.
Sist vi var der for 3 år siden hadde vi mer enn god nok plass bak i den gamle bilen, og da hadde vi også med oss 2 vogner.
Denne gangen trenger vi ingen vogner. Altså, ikke noe plass problem.
En annen ting er at like etter vi kom tilbake sist var jeg utsatt for en ulykke som har gitt meg kroniske ryggsmerter.
I den nye bilen har vi investert i sportsseter med massasje slik at ryggen min skal tåle lengre kjøre turer uten at jeg blir totalt ødelagt etterpå. 

Skal prøve å snakke med mannen igjen i kveld.

Hvilken bil hadde dere valgt?

Anonymkode: 7ee43...b1c

Fortsetter under...

Hadde definitivt tatt el-bil. Første gang vi var på bilferie i Danmark med el-bil er åtte år siden, og nettverket er betydelig forbedret siden den gang. Vi kjørte fra Hirtshals, via Legoland, til København, over til Helsingborg, og langs vestkysten av Sverige opp til Oslo. Null problemer på turen. 

Anonymkode: c2259...185

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde definitivt tatt el-bil. Første gang vi var på bilferie i Danmark med el-bil er åtte år siden, og nettverket er betydelig forbedret siden den gang. Vi kjørte fra Hirtshals, via Legoland, til København, over til Helsingborg, og langs vestkysten av Sverige opp til Oslo. Null problemer på turen. 

Anonymkode: c2259...185

Takk, tror jeg viser denne til mannen :)

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uten tvil diesel.

Kjedelig for mannen din å måtte være ladestressa.

Anonymkode: a6ebe...5e5

Og kjedelig for meg å få de 2-3 første dagene i ferien, og de 2-3 første dagene etter vi kommer hjem ødelagt på grunn av ryggen

HI

Jeg tenker annerledes. Ta elbilen, så får han enten bevist at han har rett, at det var dumt. Da vet dere til en annen gang. Eller så får han oppleve at det var en fantastisk god idé. Det er også noe å vite til en annen gang. Uansett høres elbilen ut som det mest pedagogiske. Men du må være villig til å si at da har han, og du, lært, hvis det ikke holder eller går. Du må være villig til å erkjenne at du kan ta feil. Det er nemlig da det er lettere for han å erkjenne at han har tatt feil, når dere kommer frem. ;)

Men hvis du er arrogant så er det vanskelig å erkjenne feil. Så det beste er å ta det pedagogisk og si at det er kjekt, for da vet dere til en annen gang.

Pluss er jo at den er mer stille. Den er mer behagelig å kjøre. Den er mer behagelig å sitte på i også (for barna).

Anonymkode: db32d...ae9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker annerledes. Ta elbilen, så får han enten bevist at han har rett, at det var dumt. Da vet dere til en annen gang. Eller så får han oppleve at det var en fantastisk god idé. Det er også noe å vite til en annen gang. Uansett høres elbilen ut som det mest pedagogiske. Men du må være villig til å si at da har han, og du, lært, hvis det ikke holder eller går. Du må være villig til å erkjenne at du kan ta feil. Det er nemlig da det er lettere for han å erkjenne at han har tatt feil, når dere kommer frem. ;)

Men hvis du er arrogant så er det vanskelig å erkjenne feil. Så det beste er å ta det pedagogisk og si at det er kjekt, for da vet dere til en annen gang.

Pluss er jo at den er mer stille. Den er mer behagelig å kjøre. Den er mer behagelig å sitte på i også (for barna).

Det største problemet mitt med å ta den gamle bilen er ryggen min.
Som jeg skrev i hovedinnlegget, vil har investert i bedre seter i den nye bilen siden jeg har fått kroniske ryggsmerter etter en ulykke for 3 år siden.
Å kjøre så langt og lenge i den gamle bilen vil gjøre meg redusert de neste 2-3 dagene

Annonse

Som jeg skrev i hovedinnlegget, vil har investert i bedre seter i den nye bilen siden jeg har fått kroniske ryggsmerter etter en ulykke for 3 år siden.
Å kjøre så langt og lenge i den gamle bilen vil gjøre meg redusert de neste 2-3 dagene

Hvis det er så ille å ta elbilen, hvorfor spør du da? Da er det jo bedre å ta dieselen, så slipper du mas fra han og så slipper du vond rygg selv.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvis det er så ille å ta elbilen, hvorfor spør du da? Da er det jo bedre å ta dieselen, så slipper du mas fra han og så slipper du vond rygg selv.

Nei, det er andre veien.
Det er i den nye EL-bilen som har de nye setene, ikke diesel-bilen, den har vanlige seter

HI

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det er andre veien.
Det er i den nye EL-bilen som har de nye setene, ikke diesel-bilen, den har vanlige seter

HI

Jeg skrev jo, 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Da svarte du:

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan skal du ha det? Er elbilen dårlig for ryggen din eller ikke?

Jeg skrev jo, 

Da svarte du:

Hvordan skal du ha det? Er elbilen dårlig for ryggen din eller ikke?

EL-bilen er god for ryggen, diesel-bilen er det ikke, men nå spiller det ingen rolle lenger.
Fikk akkurat beskjed om at mannen har klart å krasje den gamle...

HI

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi skal til Lalandia vad Legoland i sommer.

Skal kjøre fra Jessheim til Larvik, ta hurtigbåten til Hirtshals og kjøre derfra til Billund.
Turen er ca 450 km lang.

Mannen ønsker å kjøre det 14 år gamle diesel-droget.
Det er en VW Touran.
Han har ladeskrekk, og er redd for å gå tom for strøm på turen ned eller opp.
Den har også større plass til bagasjen, og han mener vi trenger plassen.

Jeg ønsker at vi skal kjøre den nye VW ID. 4 GTX.
Den har en teoretisk rekkevidde på 470 km.
Siden vi tar båren tidlig kommer vi uansett til å putte ungene sovende inn i bilen og stoppe i Larvik for å spise før vi reiser med båten.
Ønsker ikke å spise på båten siden der er det alltid kaos i matområdet.
Vi kan lade mens vi spiser, og da går det bra.
Kan også lade etter vi kommer i land igjen i Larvik på vei hjem.
Ladenettet i Danmark er også godt utbygd, kjenner folk som har vært der med EL-bil.
Sist vi var der for 3 år siden hadde vi mer enn god nok plass bak i den gamle bilen, og da hadde vi også med oss 2 vogner.
Denne gangen trenger vi ingen vogner. Altså, ikke noe plass problem.
En annen ting er at like etter vi kom tilbake sist var jeg utsatt for en ulykke som har gitt meg kroniske ryggsmerter.
I den nye bilen har vi investert i sportsseter med massasje slik at ryggen min skal tåle lengre kjøre turer uten at jeg blir totalt ødelagt etterpå. 

Skal prøve å snakke med mannen igjen i kveld.

Hvilken bil hadde dere valgt?

Ekte bil lukta diesel😀 hadde valgt diesel bil framfor elbil uansett🤪 fy for noke dritt!! So eg hadde hørt på mannen din, han vet best😉

Anonymkode: 17cf0...3e1

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

EL-bilen er god for ryggen, diesel-bilen er det ikke, men nå spiller det ingen rolle lenger.
Fikk akkurat beskjed om at mannen har klart å krasje den gamle...

HI

Jeg skrev "ta elbilen". Du svarte at den var vond for ryggen.

Hvorfor skrev du at den var vond for ryggen hvis den ikke er det?

Da siterte jeg feil innlegg, slikt skjer, unnskyld

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da siterte jeg feil innlegg, slikt skjer, unnskyld

Jaja, nå er problemet løst i alle fall. Håper det gikk bra med mannen.

Kos dere så masse på ferie!

Rettere sagt, jeg siterte ikke feil innlegg.
Du skrev ta elbilen så kan jeg enten få bevist eller motbevist hans ladeskrekk.

Du skrev også at dersom han fikk bevist at han hadde rett ved tanke på lading måtte jeg godta det og ikke være arrogant.
Jeg svarte at problemet med den gamle bilen var ryggen.....
Dette var myntet mot det å godta at vi skulle ha tatt den gamle bilen ved tanke på lading.

Er ikke bare lading det er snakk om her.
Det jeg reagerte på, og svarte på var at du mente jeg ville være arrogant dersom jeg ga han rett i at man burde ha tatt den gamle dersom det blir litt problemer med lading selv om det er flere faktorer som spiller inn

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jaja, nå er problemet løst i alle fall. Håper det gikk bra med mannen.

Kos dere så masse på ferie!

Han har det halt fint heldigvis :)

Du skrev også at dersom han fikk bevist at han hadde rett ved tanke på lading måtte jeg godta det og ikke være arrogant.
Jeg svarte at problemet med den gamle bilen var ryggen.....
Dette var myntet mot det å godta at vi skulle ha tatt den gamle bilen ved tanke på lading.

Aha! Det er der misforståelsen ligger. Nei, det skrev jeg ikke.

Hvis dere tar elbilen, det gjør dere jo nå, så kjører hele veien ned. Siden hjem igjen. Og så viser det seg at han hadde rett i at elbilen ikke klarte å kjøre så veldig langt, noe jeg ikke tror han har, så må du være forberedt på å erkjenne at, "ja, du hadde rett, elbilen var ikke så bra likevel". Det var det jeg skrev. Det jeg mente i alle fall. Beklager at jeg ikke var tydeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...