Gå til innhold

Misbruk av handikapparkeringskort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor melder man hvis man vet at noen urettmessig bruker et familiemedlems handikapparkeringsbevis? 

Anonymkode: d6975...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det noe?? Må man melde fra om alt mulig?

Anonymkode: 098c5...a73

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi støtter vel ikke kriminelle handlinger, gjør vi vel?

Anonymkode: 1b0d8...1e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjør noe. Det er ikke greit at noen utnytter systemet og skaffer seg gratis parkering i Oslo mens andre må betale 100kr timen. Og hadde det skjedd av og til så la gå, men her er det daglig. (Og nei, den som egentlig har rett på det er ALDRI med)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men er det strengt tatt en kriminell handling? MÅ vi drive å passe på hva alle andre gjør til enhver tid? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det gjør noe. Det er ikke greit at noen utnytter systemet og skaffer seg gratis parkering i Oslo mens andre må betale 100kr timen. Og hadde det skjedd av og til så la gå, men her er det daglig. (Og nei, den som egentlig har rett på det er ALDRI med)

Her må man betale på HC parkering og. Er det gratis i Oslo?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men er det strengt tatt en kriminell handling? MÅ vi drive å passe på hva alle andre gjør til enhver tid? 

De er utrolig usympatiske og bruker også opp pengene til vedkomne, som ikke har mulighet til å kontrollere dette selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De er utrolig usympatiske og bruker også opp pengene til vedkomne, som ikke har mulighet til å kontrollere dette selv. 

Ja, at det er ugreit er vi enige i. Men må man hele tiden passe på alle andre gjør rett? Hvilke penger? Er det kontantkort?

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke hvor man melder i fra om det, muligens til de som utsteder kortene.

Personlig er jeg ikke så opptatt av de pengene de lurer seg unna og betale, er færre og færre steder, også i Oslo hvor handikappede kan parkere gratis.
Det som jeg syns er verre, og er et større problem er at de opptar plassene nære inngangene fra de som virkelig trenger dem.

Anonymkode: 4f18f...b5a

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jøss den var belærende. "Gjør vi vel?" Haha, snakker du til barn her? Bare meld fra du. De som tar i mot den meldingen vil le av deg eller tenke at du trenger et tidsfordriv. Just saying... lol

Skrevet

Jepp, meld i fra. Så mister personen som faktisk har handikappet kortet sitt. Da har du gjort en god gjerning......

Anonymkode: b270d...7d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Her må man betale på HC parkering og. Er det gratis i Oslo?

De offentlige Hc plassene i Oslo er gratis og for oss som bruker dette av en grunn er det ergerlig at de som ikke trenger det bruker det. Dessverre vet jeg det er gjort av mange ettersom de innrømmer det selv. Har flere ganger sett ei venninnes bil i Oslo på hc plass når jeg får snaps om at hun er hjemme eller bortreist uten bilen.

Anonymkode: af585...1e8

Skrevet

Det er kommunen eier av kortet bor i som utsteder disse kortene, og da må varsles.

Har vedkommende falskt kort et det politiet som er rette instans.

Anonymkode: be029...d0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er da mye mer alvorlig enn å benytte seg av HC-plasser. Ring pasientombudet og be om råd.

Anonymkode: 016be...378

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, at det er ugreit er vi enige i. Men må man hele tiden passe på alle andre gjør rett? Hvilke penger? Er det kontantkort?

Du føler deg tydeligvis voldsomt truffet her?

Anonymkode: b2bba...b05

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette bør meldes til politiet, HI!

En annen ting er at handikapkort blir solgt på svartebørsen, de blir ulovlig kopiert, og det er også personer som utnytter kort til kjente.

Her virker det som om det er en person som blir utnyttet på flere felt, og dette er alvorlig. Jeg ville nok ha varslet politiet, men også kommunelege og fylkeslege/-mann (eller statsforvalteren, heter det vel nå). Er dette f.eks. også en person som har verge, eller som burde ha det, så må det ryddes opp i.

Flott at du reagerer på dette, HI. Det du beskriver her er overgrep mot en person som ikke er i stand til å beskytte seg selv, og du må ta tak i det!

Anonymkode: 3b8fd...44e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig gjør det noe! Herregud for en lavpannet kommentar fra deg. 

Anonymkode: eb569...595

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor melder man hvis man vet at noen urettmessig bruker et familiemedlems handikapparkeringsbevis? 

herregud, slutt a, sjalu eller ?=)

Anonymkode: 33775...527

Skrevet

Du kan ringe og høre med parkeringvaktene i din kommune. Altså kommunen, ikke de private. De vet hvilke lover og regler som gjelder på slike kort og kan gi deg svar på hva du kan gjøre eller om du kan gjøre noe. 

For at en kan parkere på en handikap plass så må den som har fått utskrevet kortet være med i bilen. Det er utskevet til en person ikke en bil uavhengi av hvem som kjører. 

Anonymkode: 227fe...89d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du føler deg tydeligvis voldsomt truffet her?

Anonymkode: b2bba...b05

Overhodet ikke. Jeg snylter ikke på andres rettsmessige goder. Men jeg bare skjønner ikke dette behovet for å være «den naboen» til enhver tid. Har man ikke nok å henge fingrene i om ikke man skal melde alle for alt mulig? 

Skrevet

Kortet har vel bilde, så det er bare å tipse parkeringsvaktene. Når de da sjekker så ser de jo at bildet og person ikke stemmer.

Men jeg stusser litt over fokuset ditt når du oppretter en tråd med dette som overskrift og hovedtema, og videre nevner som i en bisetning at personen med funksjonsnedsettelse blir utnyttet økonomisk også? Det er jo det som er alvorlig her!

Dersom det er en person som får tjenester av kommunen hadde jeg tipset dem om det. Dersom vedkommende har verge bør denne tipses, hvis ikke bør det kanskje jobbes for å få verge. Er det vergen som misbruker så må det meldes til statsforvalter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Overhodet ikke. Jeg snylter ikke på andres rettsmessige goder. Men jeg bare skjønner ikke dette behovet for å være «den naboen» til enhver tid. Har man ikke nok å henge fingrene i om ikke man skal melde alle for alt mulig? 

Ikke meg du svarer. Men når slike handikapkort misbrukes av friske personer så er det ikke bare at de snylter som er problemet. I tillegg til dette går dette nemlig utover alle andre som har reelle handikap, men som ikke får benyttet plasser og dermed ikke kommer til for å gjøre det de trenger å få gjort. De fleste steder er handikapplasser begrenset/for få, og det gjør det enda viktigere at ikke funksjonsfriske snyltere skal få snylte på samfunnet bare fordi de selv ikke gidder gå noen ekstra meter.

Anonymkode: 3b8fd...44e

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jepp, meld i fra. Så mister personen som faktisk har handikappet kortet sitt. Da har du gjort en god gjerning......

Anonymkode: b270d...7d5

Vedkommende burde da vite bedre enn å låne ut et offentlig dokument til en person som ikke har rett på å bruke det?
Låner du ut legitimasjonen din til en tenåring som kjøper øl med det, har du gjort en kriminell handling. Dette er faktisk en lignende situasjon, og den som låner bort et bevis til andre, bør jo selv være voksen nok til å følge reglene!

Anonymkode: b87c5...b4a

Skrevet

Da forteller du den som bruker kortet og den som eier det at det ikke er greit, hverken å bruke det for andre, eller å låne det bort.

Anonymkode: 7eebb...e9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Vedkommende burde da vite bedre enn å låne ut et offentlig dokument til en person som ikke har rett på å bruke det?
Låner du ut legitimasjonen din til en tenåring som kjøper øl med det, har du gjort en kriminell handling. Dette er faktisk en lignende situasjon, og den som låner bort et bevis til andre, bør jo selv være voksen nok til å følge reglene!

Anonymkode: b87c5...b4a

Takk for svar alle sammen. Personen er ikke i stand til å forstå at noen bruker kortet dens, dessverre. 
Hvis jeg kontakter statsforvalteren hvor mye info krever de? Holder det med et tips og personnummer? 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...