Gå til innhold

Er dannelse helt ut blant mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kunne fint lesse på, for de hadde sikkert nok tilbehør. Kveldsmattråden var jo hjemme og ikke selskap, så det kan du jo ikke sammenligne. Syns det var veldig rart å ikke ha grønnsaker og frukt som for å balansere alt det salte. Veldig spesielt. 

Anonymkode: bd624...316

Nettopp. Jeg synes også det var veldig spesielt, og mange ble veldig tørste.

Anonymkode: 8c7c1...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet
VeslePesle skrev (17 timer siden):

Selvfølgelig er jeg ingen fasit. Men det at jeg ikke dømmer og baksnakker folk som gjør ting litt annerledes er ikke ensbetydende med mangel på dannelse. Jeg har for øvrig levd i denne kulturen i 25 år, og ikke vært en del av mitt lands kultur siden jeg var 18. Så akkurat det har null relevans.

Det har jo relevans hvis du fortsatt blånekter på ting som er helt gjengs her i landet.

Anonymkode: c6a2b...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nettopp. Jeg synes også det var veldig spesielt, og mange ble veldig tørste.

I det tilfellet manglet vel vertskapet dannelse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.5.2022 den 11.06):

Det er aldri mulig å beregne nøyaktig tid til kjøring/gåing. Hva er god dannelse da - stå utenfor døra og vente, for så å ringe akkurat på klokkeslaget? 

Ja, faktisk. Kjøre en ekstra runde eller sitte i bilen eller rusle en liten tur. Det er faktisk bedre dannelse å komme 5 minutter for sent enn 5 minutter for tidlig. Man skal gi vertskapet disse 3-5 minuttene til siste innspurt. Til møter og avtaler der i mot, er det bedre å komme 5 minutter for tidlig enn 5 minutter for sent.

Anonymkode: 61567...610

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Mener du at det ikke skal tas hensyn til gjester overhodet?

Ja

Anonymkode: 497b2...988

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.5.2022 den 11.06):

Det er aldri mulig å beregne nøyaktig tid til kjøring/gåing. Hva er god dannelse da - stå utenfor døra og vente, for så å ringe akkurat på klokkeslaget? 

Ja faktisk.

Skrevet

Sånn «gid a meg, slikt gjør man bare ikke»-dannelse fra 50-tallet bryr jeg meg ikke så mye om, men vettug oppdragelse, ta hensyn, tilpasse oppførsel til der du er og normal høflighet og fornuft er greit.

Ungene vet at de blir ved bordet borte og på restaurant selv om de får gå fra hjemme, de lesser ikke på av det de liker best, takker for maten og vet at vi pynter oss til spesielle anledninger (men de skal også føle seg fine, ville f.eks. aldri tvunget på dem kjole, men sørget for en fin nok buksevariant). Jeg vil aldri tvinge i dem noe de ikke hæler, men de vet at man er diskret og ikke roper «æsj, liker ikke!». Det er greit at det er hyggelig å bli bedt bort, men vi har faktisk også satt av en kveld i et hektisk liv for å kunne komme, og da vil jeg ha det hyggelig, ikke være livredd for å oppføre meg feil (husker noen den nervøse nabodama til Mrs Bucket?); det går begge veier.

Jeg er passer alltid tiden og sier ifra om jeg blir forsinket, jeg sier takk, holder dører, tar av meg skoene, tar med gave om det ikke er helt casual med venner som treffes ofte etc. etc. Jeg kommer likevel aldri til å spise lutefisk eller østers, uansett hvor såret verten blir.

Så er det også mye jeg kanskje ikke ville gjort selv men som det ikke plager meg at andre gjør, jeg er ganske avslappet på andres vegne. Selv Elizabeth 2. tar det med stoisk ro at ikke alle kan kongelig kotyme, for meg er det ultimat dannelse, å bære over med andres mangler uten å rulle med øynene. 

Strandkjole, shorts og crocks synes jeg bikket over i det ufine, da virker det som man har gått inn for å provosere. Jeg synes derimot converse til dress er kjempekult, det går mer på smak. Helt hvit kjole kan man godt unngå i bryllup, sort og rødt tenker jeg må være greit i 2022 (om man da ikke faktisk har hatt seg med brudgommen, som vel var den opprinnelige tolkningen 😄).

Skrevet
Leeloo76 skrev (4 minutter siden):

Sånn «gid a meg, slikt gjør man bare ikke»-dannelse fra 50-tallet bryr jeg meg ikke så mye om, men vettug oppdragelse, ta hensyn, tilpasse oppførsel til der du er og normal høflighet og fornuft er greit.

Ungene vet at de blir ved bordet borte og på restaurant selv om de får gå fra hjemme, de lesser ikke på av det de liker best, takker for maten og vet at vi pynter oss til spesielle anledninger (men de skal også føle seg fine, ville f.eks. aldri tvunget på dem kjole, men sørget for en fin nok buksevariant). Jeg vil aldri tvinge i dem noe de ikke hæler, men de vet at man er diskret og ikke roper «æsj, liker ikke!». Det er greit at det er hyggelig å bli bedt bort, men vi har faktisk også satt av en kveld i et hektisk liv for å kunne komme, og da vil jeg ha det hyggelig, ikke være livredd for å oppføre meg feil (husker noen den nervøse nabodama til Mrs Bucket?); det går begge veier.

Jeg er passer alltid tiden og sier ifra om jeg blir forsinket, jeg sier takk, holder dører, tar av meg skoene, tar med gave om det ikke er helt casual med venner som treffes ofte etc. etc. Jeg kommer likevel aldri til å spise lutefisk eller østers, uansett hvor såret verten blir.

Så er det også mye jeg kanskje ikke ville gjort selv men som det ikke plager meg at andre gjør, jeg er ganske avslappet på andres vegne. Selv Elizabeth 2. tar det med stoisk ro at ikke alle kan kongelig kotyme, for meg er det ultimat dannelse, å bære over med andres mangler uten å rulle med øynene. 

Strandkjole, shorts og crocks synes jeg bikket over i det ufine, da virker det som man har gått inn for å provosere. Jeg synes derimot converse til dress er kjempekult, det går mer på smak. Helt hvit kjole kan man godt unngå i bryllup, sort og rødt tenker jeg må være greit i 2022 (om man da ikke faktisk har hatt seg med brudgommen, som vel var den opprinnelige tolkningen 😄).

Nå er vel kongelig kotyme ikke noe så mange bør forholde seg til, og posisjonen deres ville jo ikke tillatt at de rullet med øynene offentlig heller. Det handler ikke så mye om dannelse, men at de rett og slett ikke kan tillate seg å være så arrogante og nedlatende mot folket...

Vanlig dannelse er jo noe vi oftest lærer. Ihvertfall mange av oss, og som vi ser verdien av :-)

Anonymkode: bd624...316

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det har jo relevans hvis du fortsatt blånekter på ting som er helt gjengs her i landet.

Og det er akkurat det jeg ikke gjør. :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja

Hvorfor inviterer du gjester da? For å ha noen der som tilber deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...