Gå til innhold

Er dannelse helt ut blant mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg sier ikke at gjesten skal gi det til kjenne. Men hvis det er en person i nærmeste omgangskrets, så vet vertskapet om helse og lignende. Det hadde plaget meg å vite at gjesten min hadde vondt i ryggen, men måtte pine seg gjennom dagen i upraktiske sko for å glede meg, selv om gjesten smilte gjennom smertene og lot som ingenting. Jeg hadde jo visst detuansett.

Anonymkode: 8c7c1...161

Det finnes alltid unntak, og du blir her veldig spesifikk i diskusjonen rundt et konkret eksempel. Da blir det vanskelig å diskutere på generelt grunnlag. Poenget er prinsippet. Den overgripende tankegangen om at når man er gjest et sted, så har man fokus på verten. Hvis man går i en bursdag (til en voksen), så er bursdagsbarnet i fokus. Da kan man stille opp til riktig klokkeslett, spise det man får, kle seg etter anledningen og tilpasse seg festens stemning. Det handler om å ha respekt for og ta hensyn til andres ønsker en gang i blant. Dessuten skaper det et fint fellesskap når vi alle innordner oss etter et sett regler som er innenfor rimelighetens grenser, og jeg tenker vi blir trygge av det.

Er ellers enig i at det blir mer og mer fokus på individet og alle følelser og "rettigheter" individet oppfatter at det har. Tenker at det har skjedd en voldsom utvikling etter at vi fikk sosiale medier. Selfier? Det ligger jo i hele konseptet at det er en selvopptatt ting å gjøre. Man tar ikke lenger bilder av ungene, man tar av seg selv og ungene. Man tar ikke bilder av utsikten, man tar med seg selv i forgrunnen. Meg, meg, meg i all verdens forskjellige situasjoner og sinnsstemninger. Spør du meg, er det direkte usunt.

Anonymkode: df353...5ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Med det perspektivet kan ikke mye være viktig. Da blir det meste meningsløst.

Anonymkode: bd624...316

Ja, i grunn. Har bare en enkel leveregel, det er å ta valg som ikke går utover andre så langt det er mulig. Det hensyntar det meste som er viktig. Slå noen = går utover andre. Stjele = går utover andre. Droppe å stelle seg så en stinker = går utover andre. Ikke levere arbeidsoppgaver man har signert en avtale på = går utover andre. 

Det som kun går utover meg selv, synes jeg ikke andre skal legge seg opp i. Om jeg røyker, bruker alle pengene på gullbelagt toalett eller farger håret lilla. Går ikke utover noen. Så er det selvfølgelig helt frivillig om en vil be meg i bryllup og opp til meg om jeg vil forholde meg til en kleskode hvis det betyr alt. 

Tror jeg ville passet godt inn på 70-tallet 🤪

Anonymkode: e57b7...188

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det finnes alltid unntak, og du blir her veldig spesifikk i diskusjonen rundt et konkret eksempel. Da blir det vanskelig å diskutere på generelt grunnlag. Poenget er prinsippet. Den overgripende tankegangen om at når man er gjest et sted, så har man fokus på verten. Hvis man går i en bursdag (til en voksen), så er bursdagsbarnet i fokus. Da kan man stille opp til riktig klokkeslett, spise det man får, kle seg etter anledningen og tilpasse seg festens stemning. Det handler om å ha respekt for og ta hensyn til andres ønsker en gang i blant. Dessuten skaper det et fint fellesskap når vi alle innordner oss etter et sett regler som er innenfor rimelighetens grenser, og jeg tenker vi blir trygge av det.

Er ellers enig i at det blir mer og mer fokus på individet og alle følelser og "rettigheter" individet oppfatter at det har. Tenker at det har skjedd en voldsom utvikling etter at vi fikk sosiale medier. Selfier? Det ligger jo i hele konseptet at det er en selvopptatt ting å gjøre. Man tar ikke lenger bilder av ungene, man tar av seg selv og ungene. Man tar ikke bilder av utsikten, man tar med seg selv i forgrunnen. Meg, meg, meg i all verdens forskjellige situasjoner og sinnsstemninger. Spør du meg, er det direkte usunt.

Anonymkode: df353...5ed

Hvorfor skal man ha fokus på verten når man er på besøk? Arrangerer du besøk for din egen del? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så bare de er dyr så er det okey å komme i grønne crocs i bryllup??

Anonymkode: 99b7a...56b

Det er jo hæler? Bare pass på så de ikke er dyrere enn brudens sko 😱

(Forøvrig hadde du nok fått et morsommere liv om du klarte å ta en spøk). 

Anonymkode: 1236a...e29

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal man ha fokus på verten når man er på besøk? Arrangerer du besøk for din egen del? 

Tror de fleste som inviterer til bryllup gjør det HELT og holdent for sin  egen del, altså. Jeg vet ikke om noen som har gifta seg for å gi tante Ågot en fin fest å gå på.

Anonymkode: c6a2b...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, i grunn. Har bare en enkel leveregel, det er å ta valg som ikke går utover andre så langt det er mulig. Det hensyntar det meste som er viktig. Slå noen = går utover andre. Stjele = går utover andre. Droppe å stelle seg så en stinker = går utover andre. Ikke levere arbeidsoppgaver man har signert en avtale på = går utover andre. 

Det som kun går utover meg selv, synes jeg ikke andre skal legge seg opp i. Om jeg røyker, bruker alle pengene på gullbelagt toalett eller farger håret lilla. Går ikke utover noen. Så er det selvfølgelig helt frivillig om en vil be meg i bryllup og opp til meg om jeg vil forholde meg til en kleskode hvis det betyr alt. 

Tror jeg ville passet godt inn på 70-tallet 🤪

Konformiteten var atskillig sterkere på 70-tallet. Te deg ordentlig og ikke ødelegg stemninga, var mantraet. Jeg vet, for jeg vokste opp på 70-tallet.

Skrevet
VeslePesle skrev (7 timer siden):

Og jeg som vertskap kunne ikke ha brydd meg mindre. 

Men det betyr jo ikke at alle andre må legge av seg all dannelse, selv om akkurat du har litt egne ideer om hva som er passende. Du er ingen fasit. Du kommer fra en annen kultur og mener du vet best hva som er passende i denne? Er ikke det litt rart?

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Men det betyr jo ikke at alle andre må legge av seg all dannelse, selv om akkurat du har litt egne ideer om hva som er passende. Du er ingen fasit. Du kommer fra en annen kultur og mener du vet best hva som er passende i denne? Er ikke det litt rart?

Selvfølgelig er jeg ingen fasit. Men det at jeg ikke dømmer og baksnakker folk som gjør ting litt annerledes er ikke ensbetydende med mangel på dannelse. Jeg har for øvrig levd i denne kulturen i 25 år, og ikke vært en del av mitt lands kultur siden jeg var 18. Så akkurat det har null relevans.

Skrevet
VeslePesle skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig er jeg ingen fasit. Men det at jeg ikke dømmer og baksnakker folk som gjør ting litt annerledes er ikke ensbetydende med mangel på dannelse. Jeg har for øvrig levd i denne kulturen i 25 år, og ikke vært en del av mitt lands kultur siden jeg var 18. Så akkurat det har null relevans.

Men du funker jo ikke. Og du dømmer som besatt.

Anonymkode: 497b2...988

Skrevet
VeslePesle skrev (6 timer siden):

Hva har dømming og baksnakking med denne tråden å gjøre??? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men du funker jo ikke. Og du dømmer som besatt.

Det er din mening. Siden du ikke tilhører min omgangskrets, er det ikke så veldig viktig hva den meningen går ut på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Konformiteten var atskillig sterkere på 70-tallet. Te deg ordentlig og ikke ødelegg stemninga, var mantraet. Jeg vet, for jeg vokste opp på 70-tallet.

Regnet med at folk tok den for akkurat hva den var, litt useriøs referanse til hippietiden (jada, vet den startet på 60-tallet) 😄

Ser for meg jeg fort kunne blitt en del av «ugresset» 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg skulle egentlig ta med at gjester har med medbragt mat... At de gjør det i bryllup har jeg tilgode å høre om da. Lol det kan ikke bli vanlig.

Jeg har faktisk gått hjem for å spise under en bryllupsfest en gang.  Det var så lite og dårlig mat at jeg ikke så noen  eldre løsning. Jeg bodde rett ved og smuglet med meg brødskiver til familie og venner som også var sultne.

Anonymkode: 0741b...546

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har faktisk gått hjem for å spise under en bryllupsfest en gang.  Det var så lite og dårlig mat at jeg ikke så noen  eldre løsning. Jeg bodde rett ved og smuglet med meg brødskiver til familie og venner som også var sultne.

Jeg hoppet ut av et bryllupsselskap en gang for å gå på McDonalds og få meg noe mat. Jeg var forlover i ei venninnes bryllup, og hun visste veldig godt at jeg var gravid (ganske så høygravid da bryllupet var). Likevel var bryllupsmaten... spekemat! Med så å si ikke noe tilbehør (litt potetsalat og eggerøre, men det er begrenset hvor mye man får i seg begge deler før man blir kvalm). I tillegg er jo mange veldig sultne på slutten av svangerskapet, middagen varte i 3 timer med taler og alt, og pause på 1,5 time til kakebordet.

Når vertskapet ikke tar hensyn på denne måten, er det helt greit å hoppe ut en tur. Hadde jeg visst hva maten skulle være, ville jeg ha tatt med medbrakt, uten å ha et snev av dårlig samvittighet. Når vertskapet serverer den gravide forloveren rått kjøtt, har de seg selv å takke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg hoppet ut av et bryllupsselskap en gang for å gå på McDonalds og få meg noe mat. Jeg var forlover i ei venninnes bryllup, og hun visste veldig godt at jeg var gravid (ganske så høygravid da bryllupet var). Likevel var bryllupsmaten... spekemat! Med så å si ikke noe tilbehør (litt potetsalat og eggerøre, men det er begrenset hvor mye man får i seg begge deler før man blir kvalm). I tillegg er jo mange veldig sultne på slutten av svangerskapet, middagen varte i 3 timer med taler og alt, og pause på 1,5 time til kakebordet.

Når vertskapet ikke tar hensyn på denne måten, er det helt greit å hoppe ut en tur. Hadde jeg visst hva maten skulle være, ville jeg ha tatt med medbrakt, uten å ha et snev av dårlig samvittighet. Når vertskapet serverer den gravide forloveren rått kjøtt, har de seg selv å takke.

Ja, bryllupets meny handler jo om deg, ikke bruden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Der jeg gikk hjem, jeg bodde rett ved, var problemet at de hadde satset på en vegansk lavkarbo i kombinasjon med lite budsjett og mange gjester. Det var bare hovedbordet som fikk i nærheten av nok mat til å spise seg mette. Maten smakte bra, men når din porsjon består av to små blomkålbiter og litt salat blir man litt irritert etter noen timer.

Skrevet
VeslePesle skrev (23 timer siden):

Eller så er det bare slik at noen er mer avslappet enn andre. Noen orker ikke å ha tusenvis av skikker og regler i tillegg til alle de andre formelle og uformelle reglene vi har i samfunnet.

Det å komme for sent i selskap er en uting, da man forsinker alle andre. Det å komme i bryllup i joggesko skader ingen. Det å lesse på med pålegg slik at det blir lite igjen til andre, er også uting, fordi det igjen går ut over noen andre. Man må velge sine kamper med omhu og ikke henger seg opp i alt mulig.

I mitt bryllup var jeg så opptatt av selve bryllupet at jeg egentlig ikke husker hvilket skotøy alle gjester hadde. 

Er det virkelig å være avslappet? Jeg er avslappet om jeg er hos kongen eller under broen, nettopp fordi jeg vet hvordan det er forventet å oppføre seg. Det er min jobb som gjest å tilpasse meg. Fordi jeg er oppdratt til å kunne skikk og bruk er jeg avslappet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja, bryllupets meny handler jo om deg, ikke bruden.

Mener du at det ikke skal tas hensyn til gjester overhodet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mener du at det ikke skal tas hensyn til gjester overhodet?

Det man bør tenke på i bryllup er at det er noe fra menyen alle kan spise. Man kan ikke lage to, tre retter, for bryllupsmeny koster mye. Er det allergikere så tenker man på dem først selvfølgelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det man bør tenke på i bryllup er at det er noe fra menyen alle kan spise. Man kan ikke lage to, tre retter, for bryllupsmeny koster mye. Er det allergikere så tenker man på dem først selvfølgelig. 

Nettopp. Og når det er spekebord med lite grann potetsalat og eggerøre, så er det lite en høygravid dame kan spise der. Det var altså koldtbord, og da kunne de tilby noe kokt/stekt som jeg kunne spise.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Og når det er spekebord med lite grann potetsalat og eggerøre, så er det lite en høygravid dame kan spise der. Det var altså koldtbord, og da kunne de tilby noe kokt/stekt som jeg kunne spise.

Var det virkelig bare eggerøre og potetsalat utenom? Ikke grønnsaker, salat eller frukt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Var det virkelig bare eggerøre og potetsalat utenom? Ikke grønnsaker, salat eller frukt?

Stemmer. Mange slag spekemat, eggerøre og potetsalat. Selskapet varte totalt i syv timer, der det var en halvtime venting, tre timer middag, så en og en halvtime venting og så kaker. Når du er åtte måneder på veg, så holder det ikke med eggerøre og potetsalat. Jeg kunne jo heller ikke lesse masse av tilbehøret på fatet, slik at andre fikk mye mindre - se bare tråden om pålegg på brødskiva når du er på besøk. Derfor stakk jeg ut for å kjøpe meg noe å spise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Stemmer. Mange slag spekemat, eggerøre og potetsalat. Selskapet varte totalt i syv timer, der det var en halvtime venting, tre timer middag, så en og en halvtime venting og så kaker. Når du er åtte måneder på veg, så holder det ikke med eggerøre og potetsalat. Jeg kunne jo heller ikke lesse masse av tilbehøret på fatet, slik at andre fikk mye mindre - se bare tråden om pålegg på brødskiva når du er på besøk. Derfor stakk jeg ut for å kjøpe meg noe å spise. 

Du kunne fint lesse på, for de hadde sikkert nok tilbehør. Kveldsmattråden var jo hjemme og ikke selskap, så det kan du jo ikke sammenligne. Syns det var veldig rart å ikke ha grønnsaker og frukt som for å balansere alt det salte. Veldig spesielt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...