Gå til innhold

Er dannelse helt ut blant mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eller at de driter i disse øyerullene og "reaksjonene" deres på små bagateller.

Anonymkode: 8c7c1...161

Ja nettopp - udannede.

Dannede mennesker vil for så vidt aldri rulle på øynene eller vise synlig misnøye på andre måter. Det hadde du visst om du hadde omgang med dannede folk.

Anonymkode: 2ad4b...753

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja nettopp - udannede.

Dannede mennesker vil for så vidt aldri rulle på øynene eller vise synlig misnøye på andre måter. Det hadde du visst om du hadde omgang med dannede folk.

De dannede mennesker jeg har omgang med henger seg heller ikke opp i bagateller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det var bare et spørsmål. Hvis du vet at en gjest gjør noe som han/hun får vondt av, eller misliker sterkt bare for å please deg, hvilken glede gir det deg som vert?

Da syns jeg folk må takke nei til å komme, hvis de får vondt av å sitte på en stol ved middagen, eller fordi de er kresne og ikke vil spise noe av det som blir servert. Jeg har ingen glede av slike gjester. 

Anonymkode: bd624...316

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da syns jeg folk må takke nei til å komme, hvis de får vondt av å sitte på en stol ved middagen, eller fordi de er kresne og ikke vil spise noe av det som blir servert. Jeg har ingen glede av slike gjester. 

Jeg er bunadsnazi på min hals, og alt skal være etter boka. Jeg reagerer likevel ikke på at folk går med andre sko fordi de har problemer med rygg/hofter/føtter eller at de trenger å sitte på en skikkelig stol under middagen. 
Jeg vil jo ikke at gjestene mine skal ha det ubehagelig! Min farmor feks må alltid ha på sko inne, av helsemessige årsaker. Jeg sier jo ikke nei til det. Hun er like velkommen 

Anonymkode: 8d9d5...cfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er bunadsnazi på min hals, og alt skal være etter boka. Jeg reagerer likevel ikke på at folk går med andre sko fordi de har problemer med rygg/hofter/føtter eller at de trenger å sitte på en skikkelig stol under middagen. 
Jeg vil jo ikke at gjestene mine skal ha det ubehagelig! Min farmor feks må alltid ha på sko inne, av helsemessige årsaker. Jeg sier jo ikke nei til det. Hun er like velkommen 

Jeg ser ikke helt poenget her? Hvem snakker om dårlige stoler? Hva har bunad med dannelse å gjøre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke en gang om det var din egen mor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ikke en gang om det var din egen mor?

Nå syns jeg du skal forholde deg til saken her og stoppe med meningsløse hypotetiske spørsmål utenfor tema. Min mor har dannelse, og nok om det. 

Skrevet

Det er aldri mulig å beregne nøyaktig tid til kjøring/gåing. Hva er god dannelse da - stå utenfor døra og vente, for så å ringe akkurat på klokkeslaget? 

Selvsagt er det mulig, og ja, parkerer man for tidlig så venter man de 5 minuttene. 

Ja, det er en mangel på dannelse hos mange, og jeg tror det kommer av at fokuset hos mange er flyttet fra felleskapet og til individet. Det gir seg sånne konsekvenser som at gjesten mener at de kan komme når det passer dem, for det er viktigere enn respekten for vertskapet, at man kommer i shorts og crocs i konfirmasjon, for det er viktigst at "man føler seg komfortabel". Det er jeg, meg og mitt. Bare JEG sitter godt, bare JEG er komfortabel, bare JEG får noe jeg liker å spise... Heldigvis er det noen av oss som fortsatt ser verdien av dannelse og oppdrar ungene våre deretter. 

Anonymkode: b16f7...5d9

Har du opplevd noe av dette? At noen har på shorts og crocks i konfirmasjon eller at man kommer når man vil til et invitert besøk? Da tror jeg at det er omgangskretsen din det er noe galt med. 

Anonymkode: 1236a...e29

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ser ikke helt poenget her? Hvem snakker om dårlige stoler? Hva har bunad med dannelse å gjøre? 

Det var ei som skrev at hvis hun ikke satt komfortabelt så kunne hun si nei til å komme

Skrevet

Men hvilken glede får vertskapet av at gjesten sitter vondt/ukomfortabelt eller spiser mat han/hun misliker? 

Vertskapet skal selvfølgelig ikke måtte merkes med noen av disse tingene om gjesten har litt oppdragelse. Om det er spesiell tilrettelegging som trengs, så informerer man jo vertskapet på forhånd om at man f. eks. trenger å sitte ytterst pga. gips på foten eller at man ikke tåler gluten. Om man bare foretrekker sofa framfor spisestuestol og ikke er så glad i erter, så tier man stille og flytter fokuset fra sin egen navle og til å være en hyggelig gjest. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Vertskapet skal selvfølgelig ikke måtte merkes med noen av disse tingene om gjesten har litt oppdragelse. Om det er spesiell tilrettelegging som trengs, så informerer man jo vertskapet på forhånd om at man f. eks. trenger å sitte ytterst pga. gips på foten eller at man ikke tåler gluten. Om man bare foretrekker sofa framfor spisestuestol og ikke er så glad i erter, så tier man stille og flytter fokuset fra sin egen navle og til å være en hyggelig gjest. 

Jeg sier ikke at gjesten skal gi det til kjenne. Men hvis det er en person i nærmeste omgangskrets, så vet vertskapet om helse og lignende. Det hadde plaget meg å vite at gjesten min hadde vondt i ryggen, men måtte pine seg gjennom dagen i upraktiske sko for å glede meg, selv om gjesten smilte gjennom smertene og lot som ingenting. Jeg hadde jo visst detuansett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt er det mulig, og ja, parkerer man for tidlig så venter man de 5 minuttene. 

Har du opplevd noe av dette? At noen har på shorts og crocks i konfirmasjon eller at man kommer når man vil til et invitert besøk? Da tror jeg at det er omgangskretsen din det er noe galt med. 

Anonymkode: 1236a...e29

Shorts i 80-årslag har jeg opplevd. Høytidelig innbydelse, flott restaurant, antrekk: pent. Alle gjester kom i dress og pene kjoler bortsett fra en familie der han kom i cargoshorts og t-skjorte og hun kom i strandkjole. Begge i crocs. 

Det å komme når man vil var det jo noen som hadde en lag tråd om her på forumet. Hun ville ikke komme tol tidspunktet hun var invitert og ville ha støtte på at det var greit å komme noen timer seinere. 

Skrevet

De dannede mennesker jeg har omgang med henger seg heller ikke opp i bagateller. 

Hvorvidt man henget seg opp i bagateller eller ikke er ikke i seg selv et kriterium for hvor dannet eller udannet man er, så jeg forstår ikke dette innlegget ditt helt.

Skrevet

Tja, dannelse er da bare ett påfunn fra mennesker. I ett univers hvor man fødes og dør og tross alt bare er stjernestøv, kan en jo spørre seg hvor viktig det er med korrekte sko?  

Anonymkode: e57b7...188

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tja, dannelse er da bare ett påfunn fra mennesker. I ett univers hvor man fødes og dør og tross alt bare er stjernestøv, kan en jo spørre seg hvor viktig det er med korrekte sko?  

Anonymkode: e57b7...188

Med det perspektivet kan ikke mye være viktig. Da blir det meste meningsløst.

Skrevet

Ble litt overrasket når jeg skulle i komfirmasjon med kjæresten min å han stiller opp i dress og converse sko 😮 Det passer virkelig ikke i en komfirmasjon. Å dette er mann på over 40 år å som ellers er oppegående.

Anonymkode: 99b7a...56b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Eller handler det om hvilket miljø folk kommer fra? 

Akkurat nå er det en tråd om en gjest som har på mengder med pålegg. Dette har ikke noe med hva man unner en gjest eller ikke, eller, hva man har fokus på. Dette handler om gjesten selv, og hvordan vedkommende tenker. 

Det har vært tråder om joggesko i bryllup, og så kan vi se bort fra at de må pga helsemessige årsaker. En del brukere her mente at antrekk er av underordnet betydning, bare folk kommer. Gjester kunne også komme i hvit kjole.

I en tråd ble det diskutert om man måtte komme til fastsatt klokkeslett på invitasjon, men det var ikke så nøye så lenge det ikke ble servert middag. Dette var bursdagsfeiring. Ellers så er det utallige tråder om hvor lite eller mye en skal gi i gaver. Jeg må si at jeg undrer meg over hvor lite folk bryr seg om normal dannelse her noen ganger. Er det ikke en viss verdi i å oppføre seg dannet, eller blir det mer og mer ut? 

Jeg er som deg, HI; jeg husker på slike regler, og jeg følger dem. Hovedsakelig fordi det skaper ukoselige situasjoner hvis jeg ikke gjør det: tar jeg alt pålegget ved et matbord, blir andre sittende med kun smør på skiva, eller vertinnen blir satt i klemme og må leite i skuffer og skap etter et syltetøyglass, liksom. Hvorfor skal jeg spise mer enn min del? Og hvorfor skal jeg sette verten/vertinnen i en penibel situasjon? Som gjest har jeg fokus på takknemlighet. Det ER raust å bli bedt inn i noens hjem. Selv om vertens rolle er å by fram, så har gjesten også forpliktelser ved å være gjest. Den rollen innebærer å ta imot det som blir budt, med høflighet og ærbødighet, og ikke misbruke vertens gjestfrihet. Man tråkker ikke inn med skoa på hvis vertskapet tar sine av, liksom. Da påfører man dem mer vasking og arbeid. Man spiser ikke opp pålegget slik at de ikke har til frokost, man spiser det som er all right å ha i seg for normaltfungerende mennesker, pluss minus. 

Samme med bryllupseksempelet: man pynter seg som best man kan; kommer ikke i utgåtte joggiser og kommer heller ikke i en kjole som kan misforstås til å være en brudekjole. Hvorfor skal man det, liksom? Hvorfor skal man ha lyst til å gjøre bruden flau ved at gjester misforstår når to stykker er kledd i hvitt? Det er klart det ikke er noe hyggelig.

Å gå i joggesko er all right hvis bryllupet er i en gapahuk i skauen, men ellers kommer man i et par normalt pene spasersko som matcher antrekket. Man forteller egentlig vertskapet at man ikke har så stor respekt for deres viktigste dag hvis man kommer i hverdagstøy. Vi har selvsagt ulike oppfatninger av hva som er "for pyntet" eller "ikke pyntet nok", men jeg tror det er rimelig grei enighet om at utvaskede jeans og t-skjorte, eller joggesko på beina, ikke bør bli med inn i bryllup. 

Når det er sagt så er jo mange slike "overtredelser" bare verst for deg selv, hvis du gjør dem. Andre rundt deg vil tenkt "jøss, så upassende" og gå videre med livet sitt. Man straffer bare seg selv ved å være uhøflig, for folk vil oppfatte en som en udannet person, og da er det innimellom litt mindre hyggelig å omgås deg. Kommer du konsekvent for seint til middagsinvitasjoner så tenker jeg at det noen få ganger går helt greit, vertskapet sto allikevel og minglet med de andre gjestene den første halvtimen. Mens andre ganger blir det skikkelig ubehagelig, hvis alle venter på deg og maten blir kald. Eller hvis samtlige sitter og spiser, og du må forstyrre dem og tråkle deg inn mellom stoler og bord for å finne plassen din.

Dannelse er jo egentlig bare funnet opp for å gjøre livet mer behagelig for alle. Når man kjenner reglene vet man hva man kan forvente, og da kan man dessuten omgås med ALLE typer mennesker. Man trenger ikke lære seg noe nytt for å dra på audiens hos kongen engang, man kan det viktigste i det å omgås høflig med folk. 

Anonymkode: c6a2b...f3a

Skrevet
VeslePesle skrev (5 timer siden):

Eller så er det bare slik at noen er mer avslappet enn andre. Noen orker ikke å ha tusenvis av skikker og regler i tillegg til alle de andre formelle og uformelle reglene vi har i samfunnet.

Det å komme for sent i selskap er en uting, da man forsinker alle andre. Det å komme i bryllup i joggesko skader ingen. Det å lesse på med pålegg slik at det blir lite igjen til andre, er også uting, fordi det igjen går ut over noen andre. Man må velge sine kamper med omhu og ikke henger seg opp i alt mulig.

I mitt bryllup var jeg så opptatt av selve bryllupet at jeg egentlig ikke husker hvilket skotøy alle gjester hadde. 

Men hvilke "tusenvis av skikker og regler" er det du sikter til da? Du sjekket selvfølgelig ikke skotøyet til alle bryllupsgjester, men du forventet da likevel at de kom i pentøy? Da er jo dét nettopp en av disse "tusenvis av skikker og regler".

Å komme for seint plager andre, å spise all maten som skulle deles plager også andre, ingen ting av dette er kontroversielt eller "kommer i tillegg til de andre formelle og uformelle reglene vi har i samfunnet".  Det er bare ...hensyn. Normale hensyn å ta.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men hvilke "tusenvis av skikker og regler" er det du sikter til da? Du sjekket selvfølgelig ikke skotøyet til alle bryllupsgjester, men du forventet da likevel at de kom i pentøy? Da er jo dét nettopp en av disse "tusenvis av skikker og regler".

Å komme for seint plager andre, å spise all maten som skulle deles plager også andre, ingen ting av dette er kontroversielt eller "kommer i tillegg til de andre formelle og uformelle reglene vi har i samfunnet".  Det er bare ...hensyn. Normale hensyn å ta.

Akkurat det jeg nevner. At når man gjør noe som plager andre, så er det en uskikk. Når man gjør noe som ikke plager noen, forstår jeg ikke hvorfor det skal være så nøye. 

Skrevet
VeslePesle skrev (7 minutter siden):

Akkurat det jeg nevner. At når man gjør noe som plager andre, så er det en uskikk. Når man gjør noe som ikke plager noen, forstår jeg ikke hvorfor det skal være så nøye. 

Så du syns ikke respekt holder?

Folk må bli plaget for at du skal ta hensyn og vise dannelse? 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Å møte opp i en stordag eller et bryllup i noe som ikke er selskapstøy er så klart ikke direkte vondt eller plagsomt for noen. Men det signaliserer jo overfor brudeparet at man egentlig ikke ser på dette som noen big deal. At noen kommer i joggesko fordi de får vondt i beina av alt annet (der fins ergonomiske andre sko også, men vi lar dette være premisset) er jo sikkert en filleting som kun de 5-6 personene helt nærmest klarer å se. Så det merker neppe brudeparet. Men crocs og shorts var nevnt; er det like okay? Hvor setter vi en nedre grense for hva som er greit å komme i? Samme skjorta som i går? Arbeidstøy?  Fjøsklærne? Badedrakt? Bare gjesten selv føler seg vel, liksom?

Det ER jo en grunn til at det står antrekk nederst på bryllupsinvitasjonen. Man skal ikke stille vertskapet eller seg selv i forlegenhet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Å møte opp i en stordag eller et bryllup i noe som ikke er selskapstøy er så klart ikke direkte vondt eller plagsomt for noen. Men det signaliserer jo overfor brudeparet at man egentlig ikke ser på dette som noen big deal. At noen kommer i joggesko fordi de får vondt i beina av alt annet (der fins ergonomiske andre sko også, men vi lar dette være premisset) er jo sikkert en filleting som kun de 5-6 personene helt nærmest klarer å se. Så det merker neppe brudeparet. Men crocs og shorts var nevnt; er det like okay? Hvor setter vi en nedre grense for hva som er greit å komme i? Samme skjorta som i går? Arbeidstøy?  Fjøsklærne? Badedrakt? Bare gjesten selv føler seg vel, liksom?

Det ER jo en grunn til at det står antrekk nederst på bryllupsinvitasjonen. Man skal ikke stille vertskapet eller seg selv i forlegenhet. 

Selvfølgelig er ikke crocs og shorts OK. Men man stiller ingen i forlegenhet ved å ha på seg behagelige sko til penklærne. 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er ikke crocs og shorts OK. Men man stiller ingen i forlegenhet ved å ha på seg behagelige sko til penklærne. 

Hvis det står pent antrekk så går i joggesko under det altså.

Dessuten handler det om å respektere vertskapet og ikke hva du selv mener er passende og greit. Du er ikke vertskap, du er invitert av noen som har andre grenser enn deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvis det står pent antrekk så går i joggesko under det altså.

Dessuten handler det om å respektere vertskapet og ikke hva du selv mener er passende og greit. Du er ikke vertskap, du er invitert av noen som har andre grenser enn deg. 

Og jeg som vertskap kunne ikke ha brydd meg mindre. 

Skrevet
VeslePesle skrev (10 minutter siden):

Og jeg som vertskap kunne ikke ha brydd meg mindre. 

Nei, og det er helt greit. Jeg derimot lurer på om det er slutt på å vise dannelse, men jeg kan jo lettet slå fast at flere her er for å opptre riktig ift begivenheter og vertskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...