Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Eller handler det om hvilket miljø folk kommer fra? Akkurat nå er det en tråd om en gjest som har på mengder med pålegg. Dette har ikke noe med hva man unner en gjest eller ikke, eller, hva man har fokus på. Dette handler om gjesten selv, og hvordan vedkommende tenker. Det har vært tråder om joggesko i bryllup, og så kan vi se bort fra at de må pga helsemessige årsaker. En del brukere her mente at antrekk er av underordnet betydning, bare folk kommer. Gjester kunne også komme i hvit kjole. I en tråd ble det diskutert om man måtte komme til fastsatt klokkeslett på invitasjon, men det var ikke så nøye så lenge det ikke ble servert middag. Dette var bursdagsfeiring. Ellers så er det utallige tråder om hvor lite eller mye en skal gi i gaver. Jeg må si at jeg undrer meg over hvor lite folk bryr seg om normal dannelse her noen ganger. Er det ikke en viss verdi i å oppføre seg dannet, eller blir det mer og mer ut? Anonymkode: bd624...316
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Jeg håper at du skjønner at det er mange forskjellige som svarer på trådene og at den som syns det er ok med joggesko i bryllup (jeg så ingen som mente at det var greit på generell basis, alle som svarte at det var ok tok høyde for at det var nødvendig av helsemessige årsaker) ikke er den samme som syns at det er ok å komme sent i en bursdagsfest? Ellers er jeg enig i at man bør ha fokus på dannelse og folkeskikk, og det er noe vi er svært opptatt av i vår barneoppdragelse. Anonymkode: 1236a...e29
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg håper at du skjønner at det er mange forskjellige som svarer på trådene og at den som syns det er ok med joggesko i bryllup (jeg så ingen som mente at det var greit på generell basis, alle som svarte at det var ok tok høyde for at det var nødvendig av helsemessige årsaker) ikke er den samme som syns at det er ok å komme sent i en bursdagsfest? Ellers er jeg enig i at man bør ha fokus på dannelse og folkeskikk, og det er noe vi er svært opptatt av i vår barneoppdragelse. Anonymkode: 1236a...e29 ...ikke nødvendigvis er den samme som syns at det er ok å komme sent i en bursdagsfest? Anonymkode: 1236a...e29
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Det vil jo være sånn de unge nå vokser opp, all den tid deres foreldre pakker dem inn i bomull og skal skåne dem fra alt som ikke måte være helt det de kunne tenke seg. Så joggesko i egen konfirmasjon, egen Subway-baguett medbrakt i bryllup, og mor med på jobbintervju er alle ting jeg har opplevd å se de siste årene. Anonymkode: f164c...617
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det vil jo være sånn de unge nå vokser opp, all den tid deres foreldre pakker dem inn i bomull og skal skåne dem fra alt som ikke måte være helt det de kunne tenke seg. Så joggesko i egen konfirmasjon, egen Subway-baguett medbrakt i bryllup, og mor med på jobbintervju er alle ting jeg har opplevd å se de siste årene. Anonymkode: f164c...617 Jeg skulle egentlig ta med at gjester har med medbragt mat... At de gjør det i bryllup har jeg tilgode å høre om da. Lol det kan ikke bli vanlig. Anonymkode: bd624...316
Luksusdyret Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Eller handler det om hvilket miljø folk kommer fra? Akkurat nå er det en tråd om en gjest som har på mengder med pålegg. Dette har ikke noe med hva man unner en gjest eller ikke, eller, hva man har fokus på. Dette handler om gjesten selv, og hvordan vedkommende tenker. Det har vært tråder om joggesko i bryllup, og så kan vi se bort fra at de må pga helsemessige årsaker. En del brukere her mente at antrekk er av underordnet betydning, bare folk kommer. Gjester kunne også komme i hvit kjole. I en tråd ble det diskutert om man måtte komme til fastsatt klokkeslett på invitasjon, men det var ikke så nøye så lenge det ikke ble servert middag. Dette var bursdagsfeiring. Ellers så er det utallige tråder om hvor lite eller mye en skal gi i gaver. Jeg må si at jeg undrer meg over hvor lite folk bryr seg om normal dannelse her noen ganger. Er det ikke en viss verdi i å oppføre seg dannet, eller blir det mer og mer ut? Anonymkode: bd624...316 Eller så er det bare slik at noen er mer avslappet enn andre. Noen orker ikke å ha tusenvis av skikker og regler i tillegg til alle de andre formelle og uformelle reglene vi har i samfunnet. Det å komme for sent i selskap er en uting, da man forsinker alle andre. Det å komme i bryllup i joggesko skader ingen. Det å lesse på med pålegg slik at det blir lite igjen til andre, er også uting, fordi det igjen går ut over noen andre. Man må velge sine kamper med omhu og ikke henger seg opp i alt mulig. I mitt bryllup var jeg så opptatt av selve bryllupet at jeg egentlig ikke husker hvilket skotøy alle gjester hadde.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Eller så er det bare slik at noen er mer avslappet enn andre. Noen orker ikke å ha tusenvis av skikker og regler i tillegg til alle de andre formelle og uformelle reglene vi har i samfunnet. Det å komme for sent i selskap er en uting, da man forsinker alle andre. Det å komme i bryllup i joggesko skader ingen. Det å lesse på med pålegg slik at det blir lite igjen til andre, er også uting, fordi det igjen går ut over noen andre. Man må velge sine kamper med omhu og ikke henger seg opp i alt mulig. I mitt bryllup var jeg så opptatt av selve bryllupet at jeg egentlig ikke husker hvilket skotøy alle gjester hadde. Ja det er det at man er "avslappet". Da tenker jeg at det kommer fra miljøet en vokser opp i? Noen får jo også mye mer sans for dannelse fordi de nettopp er vokst opp i et miljø som lo foraktelig av sånt. Det er ikke snakk om tusen skikker. Det høres ut som at det for deg er strevsomt å holde seg til. For andre er det altså en livsstil og ikke noe som koster så mye påpasselighet. Det var snakk om bursdagsfest og ikke formelt selskap da. Derfor "så de ikke poenget med å komme så tidlig" Ellers så tror jeg ikke at å spise mye pålegg ruinerer vertskapet akkurat :-). Anonymkode: bd624...316
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 Ja, det er på vei ut, eller endrer seg i hvert fall. Om en fra borgerklassen fra starten av 1900-tallet hadde blitt transportert hit til deg akkurat nå, HI, hadde vedkommende funnet deg veldig udannet også. F.eks. bruker vi ikke lenger "De" og "Dem", vi pleier ikke å neie/bukke og gi plass for personer over oss i rang osv., alt er ting som ville blitt ansett som svært udannet for 100 år siden, men er normalt nå. Det er bare naturlig at man opplever at noen er mer udannet i dag. For det første er det lite skille mellom "klassene" i dag (fordi vi liker å tro de ikke eksisterer), samtidig som noen får en oppdragelse nedarvet fra generasjoner av litt høyere klasse, mens andre ikke får denne oppdragelsen, samt at samfunnet endrer seg. Anonymkode: 29b08...c27
Luksusdyret Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja det er det at man er "avslappet". Da tenker jeg at det kommer fra miljøet en vokser opp i? Noen får jo også mye mer sans for dannelse fordi de nettopp er vokst opp i et miljø som lo foraktelig av sånt. Det er ikke snakk om tusen skikker. Det høres ut som at det for deg er strevsomt å holde seg til. For andre er det altså en livsstil og ikke noe som koster så mye påpasselighet. Det var snakk om bursdagsfest og ikke formelt selskap da. Derfor "så de ikke poenget med å komme så tidlig" Ellers så tror jeg ikke at å spise mye pålegg ruinerer vertskapet akkurat :-). Anonymkode: bd624...316 Jeg synes fortsatt det er uting å komme på besøk, i selskap osv for sent. Man forsinker andre mennesker som har annet å gjøre enn å vente på sinker.
Luksusdyret Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja det er det at man er "avslappet". Da tenker jeg at det kommer fra miljøet en vokser opp i? Noen får jo også mye mer sans for dannelse fordi de nettopp er vokst opp i et miljø som lo foraktelig av sånt. Det er ikke snakk om tusen skikker. Det høres ut som at det for deg er strevsomt å holde seg til. For andre er det altså en livsstil og ikke noe som koster så mye påpasselighet. Det var snakk om bursdagsfest og ikke formelt selskap da. Derfor "så de ikke poenget med å komme så tidlig" Ellers så tror jeg ikke at å spise mye pålegg ruinerer vertskapet akkurat :-). Anonymkode: bd624...316 Jeg har for øvrig vokst opp i et miljø med veldig rigide regler for alt, så derfor er jeg mer avslappet på slik. Jeg klikker for eksempel ikke hvis noen dukker opp i joggesko til et selskap hos meg, og jeg henger meg ikke opp i detaljene ellers. Livet er for kort.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #11 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er på vei ut, eller endrer seg i hvert fall. Om en fra borgerklassen fra starten av 1900-tallet hadde blitt transportert hit til deg akkurat nå, HI, hadde vedkommende funnet deg veldig udannet også. F.eks. bruker vi ikke lenger "De" og "Dem", vi pleier ikke å neie/bukke og gi plass for personer over oss i rang osv., alt er ting som ville blitt ansett som svært udannet for 100 år siden, men er normalt nå. Det er bare naturlig at man opplever at noen er mer udannet i dag. For det første er det lite skille mellom "klassene" i dag (fordi vi liker å tro de ikke eksisterer), samtidig som noen får en oppdragelse nedarvet fra generasjoner av litt høyere klasse, mens andre ikke får denne oppdragelsen, samt at samfunnet endrer seg. Anonymkode: 29b08...c27 Gode poeng. Jeg er bare ikke enig i at det ikke er skille mellom folk. Det er en ghetto og en vestkant i alle byer stort sett, og det er faktisk stor forskjell på livsførsel. Anonymkode: bd624...316
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 Klart noen mennesker er mer dannede enn andre. Men de udannede vil aldri innrømme, eller innse for deg selv, at de er udannede, de vil finne mange unnskyldninger og årsaker til at de ter seg på måter andre reagerer på. Anonymkode: 2ad4b...753
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Klart noen mennesker er mer dannede enn andre. Men de udannede vil aldri innrømme, eller innse for deg selv, at de er udannede, de vil finne mange unnskyldninger og årsaker til at de ter seg på måter andre reagerer på. Anonymkode: 2ad4b...753 Eller at de driter i disse øyerullene og "reaksjonene" deres på små bagateller. Anonymkode: 8c7c1...161
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Gapet mellom oss som har og dere som mangler blir bare tydeligere for hver generasjon. Anonymkode: 497b2...988
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 Jeg vet ikke om jeg er så fryktelig dannet, men jeg kommer tidsnok (helst litt før) i selskaper, jeg kler meg alltid etter begivenheten, jeg har med snacks/vin/blomst når jeg blir invitert bort (kommer aldri tomhendt om det så bare er en rølpefest), jeg takker høflig for maten, tilbyr meg å bidra til å rydde opp, tar aldri siste ting som er igjen på fatet, etc. Dette er ikke ting som koster meg noe, jeg gjør det på ren automatikk. Eldste er snart 18 og har bedyret i årevis at hun aaaaldri skal bli som meg. Vel... Hun har blitt som meg Anonymkode: 8d9d5...cfe
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Gode poeng. Jeg er bare ikke enig i at det ikke er skille mellom folk. Det er en ghetto og en vestkant i alle byer stort sett, og det er faktisk stor forskjell på livsførsel. Anonymkode: bd624...316 Ja, jeg er enig, men formulerte meg nok litt klossete. Det jeg mente er at nå omgås folk mer på kryss og tvers, og møtes i sammenhenger de aldri ville møttes i tidligere, samt man ser alle folketyper på sosiale medier, her inne ol. Og da skinner det likevel gjennom at vi nok har mottatt litt ulik oppdragelse. Anonymkode: 29b08...c27
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke om jeg er så fryktelig dannet, men jeg kommer tidsnok (helst litt før) i selskaper, jeg kler meg alltid etter begivenheten, jeg har med snacks/vin/blomst når jeg blir invitert bort (kommer aldri tomhendt om det så bare er en rølpefest), jeg takker høflig for maten, tilbyr meg å bidra til å rydde opp, tar aldri siste ting som er igjen på fatet, etc. Dette er ikke ting som koster meg noe, jeg gjør det på ren automatikk. Eldste er snart 18 og har bedyret i årevis at hun aaaaldri skal bli som meg. Vel... Hun har blitt som meg Anonymkode: 8d9d5...cfe Å komme litt før er mye mer uhøflig enn å komme litt sent! De er de verste gjestene. Anonymkode: 1236a...e29
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Å komme litt før er mye mer uhøflig enn å komme litt sent! De er de verste gjestene. Anonymkode: 1236a...e29 Er snakk om max 5 minutter altså Men jeg er helst i området litt før det igjen. Kjører heller en runde ekstra enn å komme 5 min for sent! Anonymkode: 8d9d5...cfe
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Å komme litt før er mye mer uhøflig enn å komme litt sent! De er de verste gjestene. Anonymkode: 1236a...e29 Det er aldri mulig å beregne nøyaktig tid til kjøring/gåing. Hva er god dannelse da - stå utenfor døra og vente, for så å ringe akkurat på klokkeslaget? Anonymkode: 8c7c1...161
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 Ja, det er en mangel på dannelse hos mange, og jeg tror det kommer av at fokuset hos mange er flyttet fra felleskapet og til individet. Det gir seg sånne konsekvenser som at gjesten mener at de kan komme når det passer dem, for det er viktigere enn respekten for vertskapet, at man kommer i shorts og crocs i konfirmasjon, for det er viktigst at "man føler seg komfortabel". Det er jeg, meg og mitt. Bare JEG sitter godt, bare JEG er komfortabel, bare JEG får noe jeg liker å spise... Heldigvis er det noen av oss som fortsatt ser verdien av dannelse og oppdrar ungene våre deretter. Anonymkode: b16f7...5d9
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #21 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er en mangel på dannelse hos mange, og jeg tror det kommer av at fokuset hos mange er flyttet fra felleskapet og til individet. Det gir seg sånne konsekvenser som at gjesten mener at de kan komme når det passer dem, for det er viktigere enn respekten for vertskapet, at man kommer i shorts og crocs i konfirmasjon, for det er viktigst at "man føler seg komfortabel". Det er jeg, meg og mitt. Bare JEG sitter godt, bare JEG er komfortabel, bare JEG får noe jeg liker å spise... Heldigvis er det noen av oss som fortsatt ser verdien av dannelse og oppdrar ungene våre deretter. Anonymkode: b16f7...5d9 Men hvilken glede får vertskapet av at gjesten sitter vondt/ukomfortabelt eller spiser mat han/hun misliker? Anonymkode: 8c7c1...161
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #22 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Men hvilken glede får vertskapet av at gjesten sitter vondt/ukomfortabelt eller spiser mat han/hun misliker? Anonymkode: 8c7c1...161 Fokuset ditt er allerede en indikasjon på at du ikke blir bedt hit. Anonymkode: 497b2...988
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #23 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Men hvilken glede får vertskapet av at gjesten sitter vondt/ukomfortabelt eller spiser mat han/hun misliker? Anonymkode: 8c7c1...161 Snakk om å snu rundt på ting. Spørsmålet er vel her heller hvilken glede en gjest får av å klage på bagateller istedenfor å vise høflighet fordi h*n ble invitert! Tråden handler jo om det. Anonymkode: bd624...316
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #24 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Fokuset ditt er allerede en indikasjon på at du ikke blir bedt hit. Anonymkode: 497b2...988 Det er bare et spørsmål. Hvis man vet at en gjest sliter med å ha på seg sko uten demping, men krever det likevel - hvilken glede får verten av at gjesten har vondt? Anonymkode: 8c7c1...161
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #25 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Snakk om å snu rundt på ting. Spørsmålet er vel her heller hvilken glede en gjest får av å klage på bagateller istedenfor å vise høflighet fordi h*n ble invitert! Tråden handler jo om det. Anonymkode: bd624...316 Det var bare et spørsmål. Hvis du vet at en gjest gjør noe som han/hun får vondt av, eller misliker sterkt bare for å please deg, hvilken glede gir det deg som vert? Anonymkode: 8c7c1...161
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå