Gå til innhold

Valg av tilvalgsfag på u-skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Her får ikke alle som ønsker spansk det fordi det er for mange i forhold til lærere som kan undervise i det. 

Anonymkode: 8529f...710

Her får alle enten første eller andrevalget sitt. Det er 2 klasser i spansk, 2 i tysk og en i fransk . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verden trenger ikke flere som kan bestille øl på spansk. Lær dem tysk.

Anonymkode: fdbb8...b8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Verden trenger ikke flere som kan bestille øl på spansk. Lær dem tysk.

Anonymkode: fdbb8...b8d

Enig, det er nyttigere.

Anonymkode: 3dedc...977

Skrevet

Siden hun har lett for det faglig ville jeg valgt språk. De jeg kjenner som har valgt bort et ekstra språk på ungdomsskolen har ikke vært faglig sterke. De har vurdert det dithen at det vil være vanskelig å få en grei karakter i et ekstra språkfag og at et mer fag å lære seg, ha prøver å innleveringer i vil gå utover de andre fagene også. Hos oss kan de da velge f.eks. ekstratimer i matte eller engelsk i stedet. 

Anonymkode: 9f0ab...54a

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden):

Her får alle enten første eller andrevalget sitt. Det er 2 klasser i spansk, 2 i tysk og en i fransk . 

Ok. Her er de 60 elever i 8 klasse fordelt på 3 klasser.Ho tok arbeidslivserfsring på andre og engelsk fordypning på første. 

Anonymkode: eef98...8cc

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig, det er nyttigere.

Anonymkode: 3dedc...977

Hvorfor mener dere det er nyttigere med tysk? Det er jo ikke akkurat et verdensspråk.. jeg hadde tysk selv, så skulle ønske dere hadde rett, men lurer altså på hvorfor :)

Lagt til: for å svare HI, jeg ville tilrådet spansk. 

Endret av Barbalamma
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ok. Her er de 60 elever i 8 klasse fordelt på 3 klasser.Ho tok arbeidslivserfsring på andre og engelsk fordypning på første. 

Nei, det gjorde hun ikke 🙈 1. Spansk, 2. Arbeidslivserfaring og 3. Engelsk fordypning 

Skrevet

Bare vær oppmerksom på at de aller fleste som velger noe annet enn 2.fremmedspråk er barn med lærevansker eller svert dårlig oppførsel. I tillegg er det noen få som tror de er smarte og sikker barna en bedre karakter slik at de lettere kommer inn på vgs. Problemet er at de da må ha mer språk på vgs i steden og det lett går ut over karakterene og hvilke fag de kan velge videre.

Anonymkode: ae92c...14a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Bare vær oppmerksom på at de aller fleste som velger noe annet enn 2.fremmedspråk er barn med lærevansker eller svert dårlig oppførsel. I tillegg er det noen få som tror de er smarte og sikker barna en bedre karakter slik at de lettere kommer inn på vgs. Problemet er at de da må ha mer språk på vgs i steden og det lett går ut over karakterene og hvilke fag de kan velge videre.

Anonymkode: ae92c...14a

Noen har bedre planer enn andre. Min vil gå TAF, og der trenger han ikke språkfag, men derimot svært gode karakterer. I fjor var snittet for å komme inn 5.2. Han tar derfor engelsk fordypning, så kan han bruke energien sin på andre områder. Nå går han bare i 9.klasse foreløpig, men ligger på en 6-er i faget. Han har generelt sett nesten bare 5-ere og 6-ere, så ingen lærevansker der, men det er helt riktig at mange av de andre i gruppen har det. 

Anonymkode: 7e349...9be

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Noen har bedre planer enn andre. Min vil gå TAF, og der trenger han ikke språkfag, men derimot svært gode karakterer. I fjor var snittet for å komme inn 5.2. Han tar derfor engelsk fordypning, så kan han bruke energien sin på andre områder. Nå går han bare i 9.klasse foreløpig, men ligger på en 6-er i faget. Han har generelt sett nesten bare 5-ere og 6-ere, så ingen lærevansker der, men det er helt riktig at mange av de andre i gruppen har det. 

Anonymkode: 7e349...9be

Høres ut som om din ungdom vet hva han vil og at han har en god plan😊. Jeg mener at det blir noe annet enn om ungdommen er som de fleste andre når de er 13, de vet ikke hva de vil bli. Da er det smart å velge språk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...