Gå til innhold

Valg av tilvalgsfag på u-skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren skal begynne på u-skolen til høsten og må velge tilvalgsfag, et fag hun skal ha alle tre åra. Valget er spansk, tysk, og arbeidslivsfag. Vanskelig å vite hva som er lurt å velge. Blir det enklere å komme inn på VGs dersom hun velger spansk i forhold til arbeidslivsfag? Hun har relativt lett for det faglig. 

Anonymkode: eef98...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enklere blir det kanskje ikke å komme inn, men vanskeligere blir det om hun skal gå det som før het allmennfag. Der skal man ha 3 språk, og han man ikke hatt det på ungdomsskolen, så må man begynne fra start å videregående. Min valgte spansk og internasjonalt samarbeid

Anonymkode: fefa0...a00

Skrevet

Det koker egentlig mest ned til ett viktig spørsmål: Har hun planer om å gå studiespesialiserende eller yrkesfag? Hvis hun planlegger studiespesialiserende ville jeg anbefale tysk eller spansk fordi hun må ha er tredje språk der uansett og slipper lettere unna hvis hun allerede har tre år fra ungdomsskolen (da er hun ferdig med spansk/tysk på VG2 i stedet for VG3). Hvis hun vil gå yrkesfag er det derimot mer fritt fram siden de ikke har språkfag der i VGS, og heller ikke på Påbygg. 

Anonymkode: 7e349...9be

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det koker egentlig mest ned til ett viktig spørsmål: Har hun planer om å gå studiespesialiserende eller yrkesfag? Hvis hun planlegger studiespesialiserende ville jeg anbefale tysk eller spansk fordi hun må ha er tredje språk der uansett og slipper lettere unna hvis hun allerede har tre år fra ungdomsskolen (da er hun ferdig med spansk/tysk på VG2 i stedet for VG3). Hvis hun vil gå yrkesfag er det derimot mer fritt fram siden de ikke har språkfag der i VGS, og heller ikke på Påbygg. 

Men det vet hun ikkje enda. 🤔 Er jo bare 12 år. Men hun tror hun vil velge Spansk, tenker at det kan være lurt så lenge hun ikke vet. 

Skrevet

Mine har byttet vekk språk. Ny ungdomskole, karakterer ++ gjorde det krevende å lære et nytt språk. 
Min datter er russ og skal nå på høyskole. Slapp tysk, spansk eller fransk. Tullespråk, kun nyttig om du har familie eller jobbplaner i de landene.

Anonymkode: d8bcb...ca8

Skrevet

Hvis hun ikke vet, så kan det være lurere å velge språk i ungdomsskolen ja. Hun har uansett mulighet til å velge et nytt språk på vgs, dersom hun er misfornøyd med valget. 

Anonymkode: d19d9...7b2

Skrevet

På de aller fleste ungdomsskoler vil hun treffe gutta krutt på arbeidslivsfag, de som har makk i ræven og trenger å få brukt seg. Det finnes selvsagt skoler hvor det ikke er sånn. Ville absolutt valgt språk hvis hun kan mestre det. 

Anonymkode: 16748...8eb

Skrevet

På skolen her er arbeidslivsfag for de barna som ikke klarer et språk til, der er de med div diagnoser, de som har lærevansker osv. Tror ikke det er noen elever der uten behov for tilpasset undervisning...

Når det kommer til hvilket fremmedspråk så er dette forskjellig fra sted til sted. Her er det sånn at velger du media og kommunikasjon på vgs har de bare spansk, så har du hatt tysk på ungdomsskolen må du begynne på nytt med spansk.

Anonymkode: ea392...d93

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

På skolen her er arbeidslivsfag for de barna som ikke klarer et språk til, der er de med div diagnoser, de som har lærevansker osv. Tror ikke det er noen elever der uten behov for tilpasset undervisning...

Når det kommer til hvilket fremmedspråk så er dette forskjellig fra sted til sted. Her er det sånn at velger du media og kommunikasjon på vgs har de bare spansk, så har du hatt tysk på ungdomsskolen må du begynne på nytt med spansk.

De med diagnoser går da på spes skole, eller i egne grupper. De får heller ikke karakterer.

Anonymkode: f6bc2...d55

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De med diagnoser går da på spes skole, eller i egne grupper. De får heller ikke karakterer.

Nei, det gjør de aldeles ikke.

Her i byen er det en spesialskole, og der går de som er multihandikappede. 

På vanlig skole har vi alt fra downs til psykisk utviklingshemmede som ikke følger vanlig undervisning til adhd og lærevansker som kanskje har iop, men som følger klassen likevel. Det er barn med diagnoser i alle klasser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mine to med diagnoser går på vanlig skole og i vanlige klasser og har karakterer, til og med gode karakterer. Eldste fikk senest i dag en 5-er i norsk muntlig på en stor vurdering. Han har TS, ADHD og dysleksi, men er også smart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når min datter hadde dette, så var det få som hadde diagnoser eller andre behov. Min datterbegynte med spansk siden farmor har hus i spania. Så fant hun ut hva hun ville bli, hun byttet da slik at hun hadde mulighet for en høyere karakter. Hun merket selv at hun ikke mestret en veldig god karakter i spansk. nå går hun vk1 og har kun femmere og seksere.

Anonymkode: e0ddf...083

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Datteren skal begynne på u-skolen til høsten og må velge tilvalgsfag, et fag hun skal ha alle tre åra. Valget er spansk, tysk, og arbeidslivsfag. Vanskelig å vite hva som er lurt å velge. Blir det enklere å komme inn på VGs dersom hun velger spansk i forhold til arbeidslivsfag? Hun har relativt lett for det faglig. 

Gi henne råd om å ta språk. Hvis hun ikke har språk fra u-skolen, kan hun gå glipp av fordypningsfag på vgs, fordi hun da må "ta igjen" et visst antall uketimer i fremmedspråk. Jeg har hatt mange elever i språk, og hvert år har jeg hatt elever som går på idrettslinja og musikklinja. De har til felles at de i 3.klasse "mister" ett av linjefagene fordi de mangler ett eller to år med språkfag fra u.skolen. Det er et helt fjollete system, men sånn er reglene!

Anonymkode: 3dedc...977

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Integrert undervisning startet man med rundt 1992, så du henger ikke helt med...

Anonymkode: 3dedc...977

Skrevet

Ville absolutt anbefalt språk og særlig dersom hun ikke har pekt seg ut en retning . Ser på listen vi har over elever i klassen til min minste at 3 av 30 har noe annet enn språk. Tar hun fag lett så tenker jeg hun gjør lurt i å velge språkfag.

Skrevet

Ungdomsskolen er dritkjedelig, jeg tenker velg fag ut fra hva hun har mest lyst til, så kanskje de tre åene blir litt lystigere å gjennomføre. Alt som drar den veien. 

Anonymkode: 9a760...55b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ungdomsskolen er dritkjedelig, jeg tenker velg fag ut fra hva hun har mest lyst til, så kanskje de tre åene blir litt lystigere å gjennomføre. Alt som drar den veien. 

Ungdomsskolen er ikke dritkjedelig for alle altså. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Ungdomsskolen er ikke dritkjedelig for alle altså. 

75 % kjeder seg på ungdomsskolen i følge undersøkelse utført av Ungdata. Så kanskje ikke alle, men definitivt de fleste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

75 % kjeder seg på ungdomsskolen i følge undersøkelse utført av Ungdata. Så kanskje ikke alle, men definitivt de fleste. 

Altså, du må jo lese disse undersøkelsene ut fra hvordan elevene blir spurt. For det første er undersøkelsen i seg selv lang og kjedelig, mange ender opp med å bare klikke i vei til slutt for å bli ferdig. For det andre kommer gjerne påstander der man skal si seg enig eller uenig av type "Jeg har opplevd å kjede meg på skolen" (og hvem har ikke opplevd det, liksom?). For det tredje er dette 13-15-åringer som i større grad enn voksne lever i øyeblikket og hvor skole "skal" være kjipt hvis man er kul. Jeg har selv opplevd, da jeg jobbet i ungdomsskolen, at vi kan ha hatt tre timer tidlig på dagen der elevene åpenbart koste seg og hadde det skikkelig gøy (de lo, smilte, deltok aktivit osv), men så en time sist på dagen som nok var tørrere f.eks. fordi de måtte øve på noe. Gjett hva de husker når de går hjem eller de svarte om jeg spurte om de hadde hatt en fin dag? Jepp, de svarte at den var kjedelig, selv om det bare var siste time som nok var kjedelig. 

For all del, mye ER kjedelig også, men jeg må innrømme at jeg tar slike undersøkelser med en liten klype salt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Altså, du må jo lese disse undersøkelsene ut fra hvordan elevene blir spurt. For det første er undersøkelsen i seg selv lang og kjedelig, mange ender opp med å bare klikke i vei til slutt for å bli ferdig. For det andre kommer gjerne påstander der man skal si seg enig eller uenig av type "Jeg har opplevd å kjede meg på skolen" (og hvem har ikke opplevd det, liksom?). For det tredje er dette 13-15-åringer som i større grad enn voksne lever i øyeblikket og hvor skole "skal" være kjipt hvis man er kul. Jeg har selv opplevd, da jeg jobbet i ungdomsskolen, at vi kan ha hatt tre timer tidlig på dagen der elevene åpenbart koste seg og hadde det skikkelig gøy (de lo, smilte, deltok aktivit osv), men så en time sist på dagen som nok var tørrere f.eks. fordi de måtte øve på noe. Gjett hva de husker når de går hjem eller de svarte om jeg spurte om de hadde hatt en fin dag? Jepp, de svarte at den var kjedelig, selv om det bare var siste time som nok var kjedelig. 

For all del, mye ER kjedelig også, men jeg må innrømme at jeg tar slike undersøkelser med en liten klype salt.

Dette.

Anonymkode: fdbb8...b8d

Skrevet

Språk! Spiller egentlig ingen rolle hvilket, men prøv å pense henne inn på et språk. Det vil lønne seg når hun kommer til vgs. 

Anonymkode: 7b70a...ec3

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ok, da gjør du det. Uansett om en tar det med klype salt eller ikke, eller svogerforskning, så øker det. Fra 65 til 75. Det er verdt å undre seg over. 

Jeg står helt inne for å velge fag du liker fremfor «riktig» på ungdomsskolen. For det første er ikke løpet kjørt på noen måte, for det andre trenger de så mange pusterom som mulig i den alderen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Språk! Spiller egentlig ingen rolle hvilket, men prøv å pense henne inn på et språk. Det vil lønne seg når hun kommer til vgs. 

Anonymkode: 7b70a...ec3

Ja, ho tok spansk på første valg. Det er vel slik at alle får første valget så sant det er nok folk, det er ikke slik at noen plutselig ikke får fordi de er for mange?

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ok, da gjør du det. Uansett om en tar det med klype salt eller ikke, eller svogerforskning, så øker det. Fra 65 til 75. Det er verdt å undre seg over. 

Jeg står helt inne for å velge fag du liker fremfor «riktig» på ungdomsskolen. For det første er ikke løpet kjørt på noen måte, for det andre trenger de så mange pusterom som mulig i den alderen. 

Jeg er helt enig med deg i at man bør velge fag man liker, altså. Det var kun undersøkelsen jeg ønsket å kommentere. Og ja, det er trist at det er en økning, noe jeg gjetter at det digitale må få en del av skylden for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ja, ho tok spansk på første valg. Det er vel slik at alle får første valget så sant det er nok folk, det er ikke slik at noen plutselig ikke får fordi de er for mange?

Her får ikke alle som ønsker spansk det fordi det er for mange i forhold til lærere som kan undervise i det. 

Anonymkode: 8529f...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...