Gå til innhold

Det går mot skilsmisse. Kan mannen kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har råd til, og ønsker, å beholde huset. Dette fordi jeg trives, barna trives, det er nesten ingen lignende hus til salgs i skolekretsen, og hvis jeg beholder, slipper barna å flytte og bytte skole. Mannen vil ikke fordi han er redd jeg skal finne meg en ny mann på sikt som da kommer til «å ta min rolle, bruke mitt klesskap, sove i min seng og ta min familie.»

Kan han kreve at vi selger?

Anonymkode: 6fde0...cae

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har råd til, og ønsker, å beholde huset. Dette fordi jeg trives, barna trives, det er nesten ingen lignende hus til salgs i skolekretsen, og hvis jeg beholder, slipper barna å flytte og bytte skole. Mannen vil ikke fordi han er redd jeg skal finne meg en ny mann på sikt som da kommer til «å ta min rolle, bruke mitt klesskap, sove i min seng og ta min familie.»

Kan han kreve at vi selger?

Anonymkode: 6fde0...cae

Oij. Det var jo litt spesielt. Hvis du kan betale han ut tror jeg ikke han kan kreve det, ville vurdert advokat tror jeg 

Anonymkode: ec375...7c5

Skrevet

Klart han kan kreve salg.

Anonymkode: b7dc3...f81

Skrevet

Jeg tror han kan kreve at huset blir lagt ut for salg, men jeg tror ikke han kan nekte deg å kjøpe det. 

Anonymkode: 924b3...bc3

Skrevet

Han kan vel kreve at huset blir lagt ut og selges til markedsverdi, men han får problemer om du har det høyeste budet.

Selger(e) må jo godkjenne budet da, så er litt usikker på hvordan gangen blir om han faktisk nekter å selge til deg...

Anonymkode: 64e71...d80

Skrevet

Ja, han kan kreve at boligen selges, men om du ikke vil blir det da tvangssalg, og da må han regne med å tape penger. Og du vil uansett ha forkjøpsrett.

Ekteskapsloven § 71 regulerer dette.

"Dersom partene ikke blir enige om hvem som skal overta eller beholde boligen etter samlivsbruddet, kan hver av dem kreve boligen solgt. Hver av ektefellene kan kreve at salget skjer ved namsmyndighetens hjelp etter reglene om tvangssalg. Dette er som regel ikke den beste løsningen. Det er en tidkrevende prosess og det er ofte vanskelig å oppnå like høy pris som hvis salget skjer på ordinær måte gjennom en eiendomsmegler. Ved salg har hver av ektefellene forkjøpsrett under eller slike vilkår." https://fbadvokat.no/hvem-har-rett-til-a-overta-boligen-ved-skilsmisse/

Skaff deg en advokat, det bør han gjøre også. Så kan forhåpentligvis hans advokat fortelle ham at det er bedre for ham og for ungene at dere får en takst og at du betaler ham ut.

Man kan jo på en måte forstå mannen, spesielt hvis det ikke er han som egentlig ønsker ut av ekteskapet. Men han glemmer at han selv trolig vil skaffe seg en ny dame etterhvert, et nytt hjem, og da ha null interesse av fellesskapet dere hadde da ekteskapet deres fungerte. Du kan jo også la ham få felles seng, om han ønsker det, så slipper han at en annen enn den han selv velger sover i den sengen i fremtiden ;)

Anonymkode: f7035...ce4

Skrevet

For en ego tulling. 

Dere skal splitte opp. Klart du får deg en ny en eller annen gang. 

Anonymkode: 0eadb...f9b

Skrevet

Han kan kreve at huset blir lagt ut for salg, men da har du som medeier forkjøpsrett, altså må du få tilbud om huset før det legges ut til andre. Så resultatet av salget blir jo akkurat det samme som om du kjøper han ut. Jeg hadde rådet ham til å gå til advokat sammen, slik at advokaten kan forklare ham hva resultatet blir. Salg av hus blir da bare et unødvendig ledd i skilsmisseoppgjøret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ja, han kan kreve at boligen selges, men om du ikke vil blir det da tvangssalg, og da må han regne med å tape penger. Og du vil uansett ha forkjøpsrett.

Ekteskapsloven § 71 regulerer dette.

"Dersom partene ikke blir enige om hvem som skal overta eller beholde boligen etter samlivsbruddet, kan hver av dem kreve boligen solgt. Hver av ektefellene kan kreve at salget skjer ved namsmyndighetens hjelp etter reglene om tvangssalg. Dette er som regel ikke den beste løsningen. Det er en tidkrevende prosess og det er ofte vanskelig å oppnå like høy pris som hvis salget skjer på ordinær måte gjennom en eiendomsmegler. Ved salg har hver av ektefellene forkjøpsrett under eller slike vilkår." https://fbadvokat.no/hvem-har-rett-til-a-overta-boligen-ved-skilsmisse/

Skaff deg en advokat, det bør han gjøre også. Så kan forhåpentligvis hans advokat fortelle ham at det er bedre for ham og for ungene at dere får en takst og at du betaler ham ut.

Man kan jo på en måte forstå mannen, spesielt hvis det ikke er han som egentlig ønsker ut av ekteskapet. Men han glemmer at han selv trolig vil skaffe seg en ny dame etterhvert, et nytt hjem, og da ha null interesse av fellesskapet dere hadde da ekteskapet deres fungerte. Du kan jo også la ham få felles seng, om han ønsker det, så slipper han at en annen enn den han selv velger sover i den sengen i fremtiden ;)

Anonymkode: f7035...ce4

Ja, det var dette med tvangssalg også. Som regel taper man vanvittig mye penger. Da mannen og jeg skulle kjøpe hus, så vi på en bolig som var lagt ut på tvangssalg. Taksten på huset var 3,1 millioner. Vi var ikke helt fornøyd med huset, så vi droppet å kjøpe det. Senere fikk vi vite at det ble solgt for 2,2. 

Skrevet

Selg han ut, la han ta med seg sengen og klesskapet og kjøp nytt

Anonymkode: ad6c0...ac1

Skrevet
VeslePesle skrev (59 minutter siden):

Han kan kreve at huset blir lagt ut for salg, men da har du som medeier forkjøpsrett, altså må du få tilbud om huset før det legges ut til andre. Så resultatet av salget blir jo akkurat det samme som om du kjøper han ut. Jeg hadde rådet ham til å gå til advokat sammen, slik at advokaten kan forklare ham hva resultatet blir. Salg av hus blir da bare et unødvendig ledd i skilsmisseoppgjøret. 

En forkjøpsrett er ikke å få tilbud først. Det er retten til å få kjøpe til samme pris som høyeste bud. 

Anonymkode: f50b7...c83

Skrevet

Om jeg var deg ville jeg prøvd å gå han litt imøte...

Han er irrasjonell nå, men dette er følelser han sitter med, og du skal samarbeide med han om barna i uoverskuelig fremtid.

Da søsteren min ble skilt kjøpte hun ut mannen, men han tok med seg sengen og en god del møbler. Hun malte noen vegger og byttet soverom med en av ungene så hun fikk et annet rom. Det var faktisk han som fikk ny kjæreste og samboer først ;)

Anonymkode: 64e71...d80

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

En forkjøpsrett er ikke å få tilbud først. Det er retten til å få kjøpe til samme pris som høyeste bud. 

Ikke når det er snakk om salg av felles bolig. Da gjelder de samme reglene som ved oppløsning av sameie: https://advokatveiledning.no/artikler/bolig/sameierne-har-forkjopsrett/

Det du snakker om, er forkjøpsrett i borettslag, altså der man ikke eier en del av huset allerede. Mannen til HI kan jo ikke kreve at hun betaler full pris for et hus hun eier halvparten av. Da betaler hun jo til seg selv.

Skrevet
VeslePesle skrev (18 minutter siden):

https://e24.no/privatoekonomi/i/GG68nm/hoeyesterettsdom-slaar-fast-prinsipp-for-foerste-gang-faar-ikke-kreve-salg-av-bolig-etter-skilsmisse

Glemte helt deb, sorry! Han kan ikke kreve salg av bolig når du ønsker å kjøpe ham ut. 

Dette handler om en helt annen kjøpsmåte enn å bare kjøpe ut en som en eier sammen med. Dette er når eiendommen er vanskelig å prise til en markedspris, og man bruker skiftetakst. Ingenting i HI sier at det er tilfelle. Høyesterett har avgjort hva som er særlige årsaker til å ikke selge i denne saken. Koma vant på tilknytningen fra hun var barn til etter 28 års ekteskap

VeslePesle skrev (17 minutter siden):

Ikke når det er snakk om salg av felles bolig. Da gjelder de samme reglene som ved oppløsning av sameie: https://advokatveiledning.no/artikler/bolig/sameierne-har-forkjopsrett/

Det du snakker om, er forkjøpsrett i borettslag, altså der man ikke eier en del av huset allerede. Mannen til HI kan jo ikke kreve at hun betaler full pris for et hus hun eier halvparten av. Da betaler hun jo til seg selv.

Det er fortsatt ingen lov som gir en av partene i et skifte muligheten til å kjøpe ut før det legges ut på markedet ved en konflikt. Artikkelen du linker til anbefaler å ta kontakt med en advokat om det er en konflikt, ikke noe mer. Den beskriver mye om situasjoner hvor den som selger sin del ikke er i en konflikt, og at det er naturlig å selge til andre sameiere med forkjøpsrett uten en konflikt. Ved tvangsoppløsning av sameie, som går via tingrettene med medhjelper og det hele om det går så langt, så legges det faktisk ut for salg på markedet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...