Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Jeg trodde helsevesenet var restriktive med medisinering av barn og ungdom ved psykisk sykdom. Min venninnes datter på snart 16 år har angst og fikk medisiner for dette for et år siden. Nå skal dosen økes. Er det sånn helsevesenet jobber nå? Tidligere var man svært tilbakeholden med medisinering av mindreårige, samt at det oftest var aktuelt i korte perioder. Dette spesielt med tanke på kortsiktige og langsiktige bivirkninger. Er det slutt med at ungdom får terapitimer? Jeg ville virkelig foretrukket terapi foran medisinering for min 15- 16- åring. Vet at fokuset i helsevesenet var på terapi tidligere, har dette endret seg de siste årene? Noen som jobber innen helsevesenet eller har erfaring? Jentas mor er bekymret for om dette er riktig vei å gå, men behandler mener opptrapping av medisinering er det riktige. Jeg forstår mors bekymring. Bivirkningene er heller ikke småtterier…, selv om jenta fungerer bedre i hverdagen med medisiner enn uten. Anonymkode: 0292c...cf8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Hun går vel i terapi siden hun har en behandler? Forskning har vist at terapi har veldig god effekt, men i mange tilfeller må begge deler til - både terapi og medikamentell behandling. Medikamentell behandling alene er ikke en god løsning. Anonymkode: c7559...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Ja. Det er en jevn økning av medisiner i psykiatrien fordi det har blitt sånn at det ikke er tilstrekkelig tid til terapi og annen type behandling. Jeg jobber i rusomsorgen og der det før var mindre tabletter og mer samtaler er det nå omvendt. Legene som er drevne i gamet sier det er fortvilende at det har blitt mindre tid til pasienter og mer krav til administrativt. Selv fikk jeg kasta etter meg det ene B-preparatet etter det andre, masse benzo og alt mulig, fordi jeg ikke fikk sove. Grunnen til at jeg ikke fikk sove var jo psykisk, og kunne vært håndtert anderledes Anonymkode: 17974...fd6
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 Ser og i jobb, at flere og flere unge , får medisiner mot angst og depresjon. Hatt barn nede i 10 år. Hadde ikke godtatt dette hadde det vært mitt barn, da er samtaler med noen det jeg vil si er best. Er utrolig mye bivirkninger med slik medisin . En datter til en venninne, klaget på blant annet at hun ikke fikk sove pga mye stress. Hun fikk sarotex , dette er et gammelt preparat mot depresjon…. Virker mot soving og, men å anbefale det til en på 16 år… Anonymkode: 699cb...57b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Så bra! Psykisk lidelse er ikke en "sykdom i sjelen", det er noe som er kjemisk feil i hjernen. Å gi kjemiske stoffer til den som har kjemiske feil i hjernen sin løser det problemet. Prating vil aldri kunne løse kjemiske feil i hjernen. Anonymkode: 1d35e...3d2
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg trodde helsevesenet var restriktive med medisinering av barn og ungdom ved psykisk sykdom. Min venninnes datter på snart 16 år har angst og fikk medisiner for dette for et år siden. Nå skal dosen økes. Er det sånn helsevesenet jobber nå? Tidligere var man svært tilbakeholden med medisinering av mindreårige, samt at det oftest var aktuelt i korte perioder. Dette spesielt med tanke på kortsiktige og langsiktige bivirkninger. Er det slutt med at ungdom får terapitimer? Jeg ville virkelig foretrukket terapi foran medisinering for min 15- 16- åring. Vet at fokuset i helsevesenet var på terapi tidligere, har dette endret seg de siste årene? Noen som jobber innen helsevesenet eller har erfaring? Jentas mor er bekymret for om dette er riktig vei å gå, men behandler mener opptrapping av medisinering er det riktige. Jeg forstår mors bekymring. Bivirkningene er heller ikke småtterier…, selv om jenta fungerer bedre i hverdagen med medisiner enn uten. Anonymkode: 0292c...cf8 Jeg syns du virker som om du har litt fordommer her... Medisiner er et godt og viktig supplement hvis ungdommer (eller forsåvidt voksne) har så sterke angstplager at det hemmer deres livsutfoldelse i det daglige. Å ha angst er enormt energikrevende. Man får "fri" fra tankekjør og søvnløshet hvis medisinen virker etter hensikten. Min tenåring (14 år) har også det, og er også begynt på medisiner, og det var veldig nødvendig. Det har gått så mye energi til spille på bare angsthåndtering, og det er gått så mange skoletimer tapt fordi angsten har umuliggjort vanlig skolegang. Så medisiner fyller et meget stort behov. Hvis du tror dosen går opp først etter et år, så er det nok ganske mye den moren ikke har fortalt deg, for på starten av et slikt forløp øker man dosen omtrent hver 14.dag. Og så tror jeg ellers du er litt lite informert om hva psykisk helsevern i Norge innebærer ... det er jo innmari søtt at du tror terapitimer tilbys i øst og vest, men det er altså blant de dyreste tilbudene man kan få, så der er de restriktive. Fokuset i helsevesenet har ALDRI vært på terapi, altså. Det har aldri vært korte køer til psykolog eller psykiater, og mange søker private tilbud. Det er køer hos BUP som ikke ligner grisen, det gjelder i hele landet, og man prioriterer dødelige sykdommer, som anoreksi og selvmordstrusler. I etterkant av pandemien har også antallet psykisk syke ungdommer skutt i været. Den perioden vi har lagt bak oss, har ikke vært nådig mot dem som sliter eller som var litt på vippen. Anonymkode: 962df...0a6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Så bra! Psykisk lidelse er ikke en "sykdom i sjelen", det er noe som er kjemisk feil i hjernen. Å gi kjemiske stoffer til den som har kjemiske feil i hjernen sin løser det problemet. Prating vil aldri kunne løse kjemiske feil i hjernen. Anonymkode: 1d35e...3d2 Psykiske lidelser er ikke én og samme lidelse, altså. Å påstå at psykisk sykdom skyldes kjemi, er like logisk som å si at somatisk sykdom skyldes bakterier. Vi vet jo alle at det ikke stemmer. Bipolar lidelse er f eks hos noen en kjemisk mangel, og depresjon kan se ut til å stamme fra dårlig serotonin-opptak, men psyken er kompleks. Det kan f eks bli selvforsterkende når ett hormon mangler: den deprimerte blir mer deprimert, eller den søvnløse blir mer søvnløs, men det betyr bare at vi ikke vet hva som var høna og egget i den kjemiske runddansen som er startet. Anonymkode: 962df...0a6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Så bra! Psykisk lidelse er ikke en "sykdom i sjelen", det er noe som er kjemisk feil i hjernen. Å gi kjemiske stoffer til den som har kjemiske feil i hjernen sin løser det problemet. Prating vil aldri kunne løse kjemiske feil i hjernen. Anonymkode: 1d35e...3d2 Enig med hun over. I tillegg så vil jeg legge til at prating vil kunne løse kjemiske feil i hjernen. Under terapi skjer det en endring i nervebanene i hjernen som resulterer i bedring. Dette forutsetter såklart at pasienten føler seg sett, hørt og bekreftet. Anonymkode: c7559...3e8
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 Det er bra at de gir medisiner, så de får noe som faktisk fungerer. Anonymkode: b6f24...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå