Gå til innhold

Keto diett 17 mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei vi skal ha noen som går på keto diet på frokost, middag og dessert på 17 mai. 

Jeg kjenner jeg ble litt svimmel når jeg googlet. Er det noen her inne som går på den dietten som kan komme med tips til hva vi kan servere slik at gjesten vår føler hun kan spise godt 😊

Anonymkode: a9ff2...7ca

Fortsetter under...

Skrevet

De som velger slike dietter bør ta med mat selv mener jeg. 

Anonymkode: e1bd4...885

Skrevet

Kjøtt, fisk, skalldyr, egg er vel ganske safe. Ellers kommer det an på om melkeprodukter inngår i dietten, det kan gjøre ting noe enklere. Det kommer an på hvor streng vedkommende er på antall karbohydrater.

Men tenker at når man velger avanserte dietter, så må man sørge litt for seg selv og ikke forvente at andre skal diske opp. Kanskje best at du forhører deg litt med vedkommende. 

Jeg går på moderat lavkarbo(ikke keto) og bruker bloggen fettogforstand.no en del. Sjekk der om du kan få litt tips til matretter og forhør deg med gjesten om hun tenker det går greit.

Om man ikke har så veldig streng diett så er det ganske mange kaker og desserter som kan gjøres lavkarbovennlige.  Feks kaker med nøtte/mandelbunn, ostekaker, pavlova, karamellpudding, fromasj, mousse. Man må bare bruke et annet søtningsmiddel enn sukker.

Anonymkode: cc2e2...a58

Skrevet

Hun har ikke forlangt at jeg skal ordne mat spesielt for henne. Men hadde lyst å overaske med litt ketovennlig mat 😊

Takk for tips

Skrevet

Spekemat og eggerøre

Div salater

Bær

Hva skal dere andre spise da? Om dere skal spise rundstykker til frokost så kan du jo lage eggerøre og ha litt forskjellige salater og kjøttpålegg så får hun spist seg mett.

Skal dere grille spiser hun både kjøtt og kylling, og du kan ha noe ketovennlig tilbehør, noen majonesbaserte kremde salater eller noe sånt

Skal dere ha is eller pavlova til dessert kan du servere bær og kanskje lage en sukkerfri minipavlova til henne? Det er mange oppskrifter på marengs uten sukker på nett. Eller du kan lage en karbofri gele, finnes som pulver på butikken eller du kan ha gelatin i Fun light saft og lage gele av det.

Anonymkode: 854a4...2d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Spekemat og eggerøre

Div salater

Bær

Hva skal dere andre spise da? Om dere skal spise rundstykker til frokost så kan du jo lage eggerøre og ha litt forskjellige salater og kjøttpålegg så får hun spist seg mett.

Skal dere grille spiser hun både kjøtt og kylling, og du kan ha noe ketovennlig tilbehør, noen majonesbaserte kremde salater eller noe sånt

Skal dere ha is eller pavlova til dessert kan du servere bær og kanskje lage en sukkerfri minipavlova til henne? Det er mange oppskrifter på marengs uten sukker på nett. Eller du kan lage en karbofri gele, finnes som pulver på butikken eller du kan ha gelatin i Fun light saft og lage gele av det.

Tusen takk for mange flotte forslag. Fikk lyst å prøve gele av fun light. Hørtes spennede ut. Er jo så mange gode smaker. 

Sukkerfri minipavlova hørtes åsså bra ut. Finnes det en pavlova krem som er ketovennlig? 

Satser på kalkun eller kylling til middag. Og mange gode salater, spekemat og eggerøre. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Tusen takk for mange flotte forslag. Fikk lyst å prøve gele av fun light. Hørtes spennede ut. Er jo så mange gode smaker. 

Sukkerfri minipavlova hørtes åsså bra ut. Finnes det en pavlova krem som er ketovennlig? 

Satser på kalkun eller kylling til middag. Og mange gode salater, spekemat og eggerøre. 

Sukkerfri pavlova går ikke, dessverre. Eneste som funker å lage det med er sukker. Jeg har prøvd alt som er 

kjøtt og fisk og kylling er helt safe. Salat også. Fetaost, brie, spekemat, eggerøre etc. masse deilig man kan lage som ikke nødvendigvis er «ketomat», bare vanlig mat uten karbo :)

Anonymkode: f3beb...793

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjøttpålegg, oppkuttede grønnsaker, eggerøre, eggesalat, eggmuffins, bær, ost.
Oopsies er veldig enkelt å lage og krever ingen spesielle ingredienser.

Blomkålmos, ovnsbakte grønnsaker, salat er veldig fint sammen med kalkun eller kylling til middag

Jeg ville sjekket om hun spiser sukkererstatninger først tror jeg. Jeg har gått på ketolyse selv, spiste ikke sukkererstatninger for magen reagerte dårlig på det, vet om flere som opplever det.

Anonymkode: f69ea...a5f

Skrevet

Hva med spekemat? Eggerøre og spekemat er i hvert fall helt innafor og godt uansett om en er på keto eller ikke 👌🏻

Anonymkode: b778e...cbb

Skrevet

Eggerøre er 100% keto. Samme med de fleste oster (se på næringsinnholdet, inneholder de ikke karbohydrater er de ok). Du kan jo også spørre om pølser er OK (kommer an på om hun er helt anti-karb eller ei)

Anonymkode: 249d6...e55

Skrevet

Takker for mange fine svar. Vil helst ikke spørre da jeg ønsker dette skal være en overraskelse 😍

Skrevet

Overraskelse? Hun kommer vel ikke på frokost og middag uten å enten forklare hva hun kan spise eller tar med egen mat? Skal hun bare stå på døra 17.mai og forvente full oppvartning eller å sulte ihjel? 

Anonymkode: abc0c...2ae

Skrevet

Det er snakk om min mor. Og har sagt hun kan Skeie ut av dietten på 17 mai så jeg trengte ikke legge tilrette. Men nå skal jeg overaske henne med at jeg gjør det. 

Annonse

Skrevet

Morgenlevering har proteinbrød og rundstykker. Lavt karboinnhold. 

Anonymkode: 6b127...17b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Morgenlevering har proteinbrød og rundstykker. Lavt karboinnhold. 

Anonymkode: 6b127...17b

Brød er ikke keto. 

Anonymkode: c54b5...6f1

Skrevet

Be dem ta med egen mat.

Anonymkode: 903f7...9ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det er snakk om min mor. Og har sagt hun kan Skeie ut av dietten på 17 mai så jeg trengte ikke legge tilrette. Men nå skal jeg overaske henne med at jeg gjør det. 

Ok, da var det litt enklere å forstå 😊

Det enkleste må være å Google. Har prøvd lavkarbo men ikke keto som er mye strengere.

Men vil tro eggerøre, spekemat, div ost osv er innafor. Som sagt, du finner tips ved å Google. Det samme med middag. Kylling, rent kjøtt. Grønnsaker (men noen fallgruver her).

Google dessert også. Fant mye godt på nett når jeg ikke spiste karbohydrater.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.5.2022 den 13.16):

Hei vi skal ha noen som går på keto diet på frokost, middag og dessert på 17 mai. 

Jeg kjenner jeg ble litt svimmel når jeg googlet. Er det noen her inne som går på den dietten som kan komme med tips til hva vi kan servere slik at gjesten vår føler hun kan spise godt 😊

🤣🤣 herregud, nå leste jeg at du blir svimmel av å Google. Sorry 😂 

Men altså, det var likevel mitt beste tips 🙊

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.5.2022 den 7.50):

Brød er ikke keto. 

Anonymkode: c54b5...6f1

Jo hvis de er lave på karbohydrater.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.5.2022 den 14.09):

Når en går på keto er ikke matlysten så enorm, pavlova er vanskelig, om ikke umulig, å lage uten sukker, men du kommer jo veldig langt med pisket kremfløte og bær, spesielt bringebær. Det er nok dessert i massevis 👌🏻 

Hvis du vil lage noe mer avansert, hva med sjokolademousse eller pannacotta? Jeg har oppskrift hvis du ønsker en av de. 

Brisk knekkebrød fungerer som erstatning til kjeks hvis du vil ha ost og kjeks. 

Grøstad og jacobs har en del pølser som fungerer på keto. 

Så trivelig at du gjør en ekstra innsats, gjesten din er heldig 👍🏻

Anonymkode: b778e...cbb

Skrevet

Men om hun ønsker å skeie ut på 17.mai, vil hun ikke bli skuffet om du serverer ketomat da?

Ser for meg at hun går og gleder seg til en dag med is, pølse og sukker også får hun spekemat og eggerøre 😉

Skrevet

Denne er helt nydelig, keto og veldig enkel

https://omhelse.no/lavkarbo-lakris-panna-cotta/

Ellers fungerer jo spekemat glimrende.

Jeg tilbyr alltid å ordne noe til meg selv når jeg skal bort og blir oppriktig glad når noen orker å ta jobben med å tilpasse for meg. Det vil bli satt umåtelig pris på av gjesten din, det er jeg sikker på 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...