Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Altså - skal bruke svigermors servise (hun har til 25 stk) og vi skal ha sodd i konfirmasjon. Hun er fast bestemt på at suppeskålene klarer deg helt fint alene. Jeg ønsker å dekke på med middagstallerkener under skålene (selv om tallerkenene ikke skal brukes til mat). Jeg er oppvokst med at suppeskåler skal stå på et fat i selskapelige middager. Hadde jeg visst at hun var så bestemt på dette, hadde jeg kjøpt 25 dekketallerkener! Eller leid eget servise. Nå er det for sent (må bestille på nett, rekker ikke til helga). Kan noen hjelpe meg? Er det ikke vanlig å ha tallerken under suppeskålen? Anonymkode: 07f2e...e88
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Jeg hadde blitt skuffet om det var tallerkenen under og det "kun" var sodd som ble servert. Hadde nemlig da trodd at det var forrett. Ellers er dette et problem som ikke er et problem. Det føyer seg jo fint inn i rekken av konfirmasjonsproblematikk da. Hvorfor ikke.... Anonymkode: d3742...fe9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Dekketallerner, ja. Vanlige middagstallerkener under dersom de ikke skal brukes? Nei. Anonymkode: 9c80a...a79
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 Hvis det var vanlig middagstallerken under, så hadde jeg trodd det var mer mat enn sodd. Jeg hadde ikke satt en vanlig tallerken under. Anonymkode: 7f4f7...70e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg hadde blitt skuffet om det var tallerkenen under og det "kun" var sodd som ble servert. Hadde nemlig da trodd at det var forrett. Ellers er dette et problem som ikke er et problem. Det føyer seg jo fint inn i rekken av konfirmasjonsproblematikk da. Hvorfor ikke.... Anonymkode: d3742...fe9 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hvis det var vanlig middagstallerken under, så hadde jeg trodd det var mer mat enn sodd. Jeg hadde ikke satt en vanlig tallerken under. Anonymkode: 7f4f7...70e Jeg er enig med disse to. Jeg hadde forventet en annen rett også da (og blitt skuffet når det viste seg å ikke komme mer, men det er min personlige mening). Så her har nok svigermor mest rett synes jeg. Anonymkode: 6c96c...49a
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Enig med de andre. Du rekker å dra på Nille og kjøpe dekketallerkner. Anonymkode: c5dff...844
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Aldri opplevd å ha tallerken under suppeskål når det er sodd. Ikke i bryllup, konfirmasjon eller dåp. Anonymkode: 45ed6...82e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Enig med svigermor her. Dekker du mer vanlige tallerkener under suppeskåla tror folk at suppa er forrett og at tallerkenen skal brukes til mer mat etterpå... Det blir veldig misvisende å ha den tallerkenen der når den ikke skal brukes til noe. Om du føler du må ha noe under for at bordet skal bli pent stikker du ut og kjøper dekktallerkener, dekkservietter eller spisebrikker. De har sånt overalt, sjekk Nille, Søstrene Grene og slike rimelige butikker. Disse er ganske fine synes jeg https://sostrenegrene.com/no/produkter/kjokken/dekkeserviett-p-985506d3?gclid=CjwKCAjwve2TBhByEiwAaktM1BYmdEwoSqSwYAQag13KeTvUKbe2vRJEzopv5Mf-Qxa9XV5pf7pHsRoCqTkQAvD_BwE De har masse å velge i på Kid også, og der er det 40% nå https://www.kid.no/borddekking/bordbrikker Anonymkode: 5fe9a...d59
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Enig med din svigermor. 🙂 Anonymkode: 30eae...b61
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Sodd er nesten like mye kultur som det er mat, er mitt inntrykk etter å ha bodd en liten periode i Trøndelag, for mange år siden. Har vært der en del siden også. Sodd er både hverdagsmat og festmat og samlingsmat. Ulike steder har ulike varianter på hvordan sodden skal lages også. Jeg har vært med i flere ulike store selskap hvor sodd har vært på menyen, og aldri har det blitt brukt dekketallerken under suppetallerkenen. Det er blitt brukt i selskaper hvor andre typer supper er blitt servert, men aldri når det er sodd. Jeg tror det er noe med at sodd er en tradisjon som er mer enn bare suppen, det er kultur, identitet, tradisjon. Og det er en merkelig dobbelhet i det også, for på ene siden er det enkel husmannskost, på den andre siden er det festmat. Mitt inntrykk er at det også ligger en stolthet i det å ha så enkle tradisjoner som festtradisjoner også, og at det ligger både stolthet og glede i det. Og så er det praktisk også, mindre styr Så jeg ville valgt å høre på svigermor i dette, Hi, for jeg tror hun tradisjonsmessig og kulturmessig har mest rett. Sodden og middagen blir ikke mindre høytidig selv om det ikke er dekketallerken eller middagstallerken under suppetallerkenen. Ellers tenker jeg at man heller ikke trenger være så fin på det at man ikke kan bruke en middagstallerken som dekketallerken, det er forskjell på middagstallerkener. Og det at noen av gjestene ev. skulle få for seg at det skal komme annen mat i tillegg til suppen, det løses enkelt med å informere hva menyen består av. Så får man heller unnskylde de som ikke er vant med sodd og tror det bare er en forrett Jeg ville som sagt fulgt svigermor akkurat når det kommer til dette, og heller lagt litt mer i f.eks. blomster til bordet eller annet. Ha en fin dag og nyt den alle sammen Anonymkode: 4101b...18f
HeiteH Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Altså - skal bruke svigermors servise (hun har til 25 stk) og vi skal ha sodd i konfirmasjon. Hun er fast bestemt på at suppeskålene klarer deg helt fint alene. Jeg ønsker å dekke på med middagstallerkener under skålene (selv om tallerkenene ikke skal brukes til mat). Jeg er oppvokst med at suppeskåler skal stå på et fat i selskapelige middager. Hadde jeg visst at hun var så bestemt på dette, hadde jeg kjøpt 25 dekketallerkener! Eller leid eget servise. Nå er det for sent (må bestille på nett, rekker ikke til helga). Kan noen hjelpe meg? Er det ikke vanlig å ha tallerken under suppeskålen? Anonymkode: 07f2e...e88 Nei, det er ikke vanlig. Og som de andre skriver, da hadde jeg forventet at det kom mer mat etterpå (og dermed ikke spist mer enn jeg måtte av sodden).
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 Hadde forventet annen mat da (og blitt overlykkelig, ikke minst). Anonymkode: 2a84b...066
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 Hun bestemmer ikke over ditt selskap. Men jeg hadde ikke brukt tallerkener under. I verste fall: tallerkendempere. Anonymkode: 052d1...c84
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Du får dekor dekketalleeken mange steder. Hadde kjøpt på tross. Anonymkode: 87b2f...7ed
prekæs Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hun bestemmer ikke over ditt selskap. Men jeg hadde ikke brukt tallerkener under. I verste fall: tallerkendempere. Anonymkode: 052d1...c84 Du tenker at det bør hun si og at svigermor sier dette for å være slem? Det svigermor prøver å antyde her, er at den type oppdekking ikke er vanlig. De aller fleste svigerdøtre har noe å lære av generasjonen over når det gjelder både det ene og det andre. Det er som regel ikke vondt ment. På samme måte som når generasjonen noen ganger hjelper den eldre generasjon, hvis de skal laste ned en app på telefonen.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 Støtter nok svigermor her, ja. Og jeg hadde heller ikke lånt ut mitt arvede "finservise" som dekkeservise. Anonymkode: 9f23c...9c8
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 Syntes det blir finere med en dekketallerken enn en middagstallerken under suppeskålen. Hva med noe sånt? https://www.kid.no/gloss-dekketallerken-solv?v=640203398 om du rekker en tur på kid da 😅 Anonymkode: 6a310...c73
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hun bestemmer ikke over ditt selskap. Men jeg hadde ikke brukt tallerkener under. I verste fall: tallerkendempere. Anonymkode: 052d1...c84 Hun bestemmer ikke over hi ditt selskap, men hun bestemmer hva hun vil låne bort. Anonymkode: dbe8d...139
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 Altså - hva svigermor sier betyr jo ikke så mye, hun kan ikke nekte deg å dekke som du vil. Men som de andre sier så er det forskjell på dekketallerken og vanlig middagstallerken, så her holder jeg med svigermor mtp hva som blir rett. Anonymkode: 5e39b...4d3
Sommerkroppen 2029 Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Altså - skal bruke svigermors servise (hun har til 25 stk) og vi skal ha sodd i konfirmasjon. Hun er fast bestemt på at suppeskålene klarer deg helt fint alene. Jeg ønsker å dekke på med middagstallerkener under skålene (selv om tallerkenene ikke skal brukes til mat). Jeg er oppvokst med at suppeskåler skal stå på et fat i selskapelige middager. Hadde jeg visst at hun var så bestemt på dette, hadde jeg kjøpt 25 dekketallerkener! Eller leid eget servise. Nå er det for sent (må bestille på nett, rekker ikke til helga). Kan noen hjelpe meg? Er det ikke vanlig å ha tallerken under suppeskålen? Anonymkode: 07f2e...e88 Ikke vanlig hos oss. Men hvis du vil ha det og det betyr mye for deg, så er det vel bare å kjøre på? 🙂
sug lut Skrevet 12. mai 2022 #21 Skrevet 12. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Støtter nok svigermor her, ja. Og jeg hadde heller ikke lånt ut mitt arvede "finservise" som dekkeservise. Anonymkode: 9f23c...9c8 Støtter denne. Mitt finservise står stablet med heklede brikker mellom hver del nettopp for å unngå riper og skrap, og tallerknene ville definitivt ikke bli brukt som dekketallerkner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå