Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Uten mulighet for å komme meg på butikk i det hele tatt. Er hjemme for fullt, og mat skal dekke til 3 barn (7, 9 og 16 år), som skal ha skolemat. Har lite liggende fra før av, tomt i fryser og lite tørrvarer. Hva må jeg huske? Anonymkode: 6945e...e7e
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Brød, ev. mel eller knekkebrød, melk, ost, annet pålegg, det du trenger til middager, egg... Og selvfølgelig passe på at du har nok av hygieneartikler som toalettpapir, tannkrem, sjampo osv. Det er egentlig umulig å skrive handleliste for andre når man ikke vet hva de spiser. Anonymkode: 9e436...207
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Sett opp en middagsplan, dvs for 14 dager. Skriv opp på handleliste alt du trenger for middagene Ellers er det vel nok brød/knekkebrød, pålegg, frukt, melk(med god dato, non dager over dato går fint) evt juice. Litt vanskelig å komme med mer konkrete råd når man ikke vet hva og hvor mye dere pleier å spise. Vaskemiddel, hygieneprodukter. Anonymkode: 4aee7...07c
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 Var akkurat slike tips jeg trenger, noe konkrete mattips, og annet slik som husholdningsartikler og hygieneartikler har jeg glemt i forbifarten når jeg har vært opphengt i mat. Middager kan variere fra veldig lettvint de dagene jeg ikke klarer å stå lenge på kjøkkenet, og mer avansert de dagene jeg er i god form. Vi spiser egentlig veldig enkel mat, med litt for lite grønnsaker, og litt for mye kjøttdeig og pasta Anonymkode: 6945e...e7e
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 Hadde passet på å ha paracet/ibux i hus om du virkelig ikke kommer deg på butikken. Typisk oss at ungene får 40 i feber akkurat da 🙈 Kjøttdeig og spaghetti Fiskepinner og potet/grønnsaker Pannekaker (egg, melk etc) Pølse og potetstappe (ketchup) Kyllingfilet Laks Pizza Taco Dopapir, tørkerull, tannkrem, qtips, Solkrem, egg, saft, smør, ost, leverpostei, agurk, paprika, tomat, løk, Havregryn, frokostblanding, kaffe, snacks, Plastfolie, brødposer mellomleggspapir, dressing, is... Er det nå og fremover? Is, grillmat kaker til 17.mai, mat til 17.mai. Bursdager? Noe spesielt å ta hensyn til? Vaskemiddel, våtservietter, te, oboy, kakao, bakepulver, Vaniljesukker? Det enkleste er å gå på butikken og ta hylle for hylle... da tar du med deg det du ser du trenger. Anonymkode: cd9a2...204
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 Pasta, ris, posesauser, posemat, mais, tomater på boks, erter osv er greit å ha litt av. Dette er mat som holder lenge og som en kan lage mye utifra. Makrellbokser,leverposteinpå boks og evt annet pålegg som holder seg lenge er greit å ha litt av når dere evt begynner å bli tomme for ferskt pålegg. Blir det ikke spist da, så holder det seg til senere. Tubeost og salami holder seg også lenge. Men ikke kjøp om dere ikke spiser det, da blir det bare liggende til det blir kasta, men du vil nok bli overrasket hvor mye pålegg dere faktisk spiser på to uker når du ikke får fylt på kjøleskapet. Egg er også kjekt å ha syns jeg, for det kan brukes tilså mye ulikt. Egg holder seg også veldig mye lengre enn datoen som står på pakka, de blir ikke dårlige slik som melk blir dårlig. Kjøp kjøtt og frys ned i posjoner. Vi bruker mest kjøttdeig og kyllingfilet i strimler så jeg pleier å kutte opp store pakker med kyllingfilet og fryse ned i posjoner. Vi spiser ikke den størrelsen mye kjøtt blir solgt i, så deler opp og fryser ned. Når jeg legger strimlet kyllingfilet i pose og klemmer den flat såtar det veldig kort tid å tine også iforhold til når den ligger i en klump. Fiskegrateng, fiskepinner, laks og annen frossenfisk er greit å ha i frysen. Vi hadde rask middag idag for jeg hadde ikke ork til å stå på kjøkkenet. Det ble fiskegrateng med raspet gulrot og agurk. Jeg likerr det best med poteter, men dette er helt grei mat når jeg er lag og ungene syns det er helt topp. De syns fiskepinner og pommenotties stekt i ovnene er helt supert også. Ene har rømme inntil og andre har aioli. Når vi ikke er veldig late så har vi grønnsaker i staver inntil. Overaskende godt til å være så lite jobb med. Legger ett bakepapir på rista i ovnen og legger fiskepinner og potetkuler ut, stekes på 200grader til de er ferdige. Så da har jeg litt tid å sitte i sofaen istede for å tilberede mat på kjøkkenet. Brød kan du kjøpe, kutte opp og fryse ned. Du vet ca hvor lenge ett brød varer så da må du bare regne ut hvor mange du ca må ha. Du må muligens regne litt mer siden du kommer til å spise mer hjemme nå om du vanligvis jobber. Om du kan bake, så er det nok muligens greit å ha litt meli skapet så har du noe itilefelle noe går tomt. Evt kan du kjøpe noen fryste rundstykker eller halvstekte baguetter. Samle ungene og spør om middagstips, er det noe de vil og kan lage? Litt ideemyldring så får du litt tips om hva du skal kjøpe inn. Og ikke minst da kan ikke ungene klage over at du ikke kjøpte inn til noe de plutselig fikk lyst på (unger er gode på slikt, så greit å være litt føre var) Anonymkode: 1bde5...06d
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 Du har da et nesten voksent barn, og to andre som kan samarbeide. En 16-åring kan helt fint handle. De to mindre kan kanskje kjøpe brød og melk? Ingen grunn til å krisemaksimere. Anonymkode: 19a94...903
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Du har da et nesten voksent barn, og to andre som kan samarbeide. En 16-åring kan helt fint handle. De to mindre kan kanskje kjøpe brød og melk? Ingen grunn til å krisemaksimere. Anonymkode: 19a94...903 Krisemaksimerer ikke 😊, bare ønsker å være godt forberedt, vet alt ordner seg uansett, men med god planlegging så blir ting mye bedre. Har ikke butikk i nærheten, ellers hadde det ikke vært noe problem å sende barna. Anonymkode: 6945e...e7e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Tusen takk for alle tips 😊 Anonymkode: 6945e...e7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå