Gå til innhold

Nekte å delta på dugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Og alle klubber bør ha unntak fra hovedregler som gjelder hvis noe uforutsett inntreffer. Man bør gardere seg litt mot for eksempel mye sykdom, som det ofte bruker å være på høsten.

Anonymkode: a756e...858

Men det har de jo. De bruker hodet. Du slåss mot vindmøller her igjen.

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Men det har de jo. De bruker hodet. Du slåss mot vindmøller her igjen.

Ikke når folk sier at de ikke får gjennomført en kamp fordi de ikke har folk til kiosken og andre oppgaver, som med fordel kan kombineres hvis man ikke har så rigide regler.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Inngang tar betaling . Sekretariat må følge med på kampen. FairPlay skal følge med både på tribune og langs banen. Hallansvarlig skal åpne og lukke hall, ansvar for nøkler ,ansvar for sikkerhet ( inkludert hjertestarter ). Med andre ord; alle har sine oppgaver og man kan ikke være flere steder samtidig . Sånn er det hos oss.

Anonymkode: e0015...9dd

Jeg skjønner og at dette bør være hovedregel. Her ble kamp avlyst 2-TO- timer før pga mangel på folk. I tillegg hadde de som ikke møtte ikke gitt beskjed.

det er ikke rart folk er lei dugnader viss man skal stille to timer før hver hjemmekamp. Snodig også at man på 2 timer ikke klarte få tak i noen foreldre på laget som skal spille, evt noen fra lagene før/etter. Regner ikke med hallen er stengt resten av dagen. 

hos oss blir ungdom fra 13 år satt opp på dugnadslister i tillegg til foreldre. Dermed er det ungdom som gjør mange oppgaver i hallen, feks inngang og kiosk. Selvsagt er det alltid minst en voksen i kiosken. Ungdommen lærer ansvar og stille på dugnad.

Vi hadde aldri avlyst en kamp pga mangel på dugnad. Da hadde vi enkel fått tak i noen foreldre som skulle være tilskuere og evt holdt kiosken stengt. Gratis inngang er ikke krise en dag, evt satt opp skilt om at inngangspenger må vippses til klubben og satset på at de fleste gjorde dette. Vi lar ikke ungdommen få en tapt kamp pga avlysning.

et annet tips er å sende ut lister hver sesong. Der skriver folk seg opp om de vil bidra i sekretariatet, bake kake, kiosk, parkeringsvakt osv. vi opplyser om de store dugnadene vi har hvert år og ber folk notere dato. Dermed er det enklere å få med alle på dugnad. Da kan Kari som har angst bli bedt om å bake, istedenfor å bli satt opp i kiosken. (Vi ber selvsagt ikke noen opplyse grunn). 

Anonymkode: d482f...12d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Er det tvang å delta på dugnader i idretten? MÅ man? Ønsker ikke svar om hvor viktig det er å stille osv, ellers takk. Trenger regelverk.

Anonymkode: 3c0f7...646

Nei, man kan ikke pålegge noen å møte til dugnad.

Her er regelverket fra Norges Idrettsforbund:

https://www.idrettsforbundet.no/siteassets/idrettsforbundet/tema/retningslinjer/nif_dugnad---en-veileder.pdf

Anonymkode: 2b72f...566

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, man kan ikke pålegge noen å møte til dugnad.

Her er regelverket fra Norges Idrettsforbund:

https://www.idrettsforbundet.no/siteassets/idrettsforbundet/tema/retningslinjer/nif_dugnad---en-veileder.pdf

Nå skal det sies at vårt idrettslag (fotball) har et styrevedtak på at veilederen til NIF bare er en "veileder" og således ikke noe man MÅ følge. Feks bestemte de at alle MÅTTE betale for lodd de ikke fikk solgt - selv om NIF sier noe annet. Så da er man egentlig like lang.

Imidlertid tror jeg ikke regninger for lodd blir sendt til inkasso, men det hefter jo ved foreldrene likevel...

Skrevet

Jeg slutter aldri å bli forundret over foreldre som ikke gidder å delta i dugnad i barna idrett / musikk osv - men de har ingen problemer med å sende barna der hvor andre foreldre da må stille på dugnad for å få arrangementet til å gå. Fatter bare ikke egoismen. Jeg hadde vært så flau at jeg hadde ikke levert barnet mitt engang.

Anonymkode: fbae1...5db

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nå skal det sies at vårt idrettslag (fotball) har et styrevedtak på at veilederen til NIF bare er en "veileder" og således ikke noe man MÅ følge. Feks bestemte de at alle MÅTTE betale for lodd de ikke fikk solgt - selv om NIF sier noe annet. Så da er man egentlig like lang.

Imidlertid tror jeg ikke regninger for lodd blir sendt til inkasso, men det hefter jo ved foreldrene likevel...

Dette er høyst ulovlig. Det er ikke lov å oppstille kjøpeplikt til foreldrene på ting som lodd. At deres idrettslag driter i retningslinjer, regler og alt annet betyr ikke at styrevedtaket er gyldig. Hvis de prøver å sende en slik regning til inkasso, vil de ikke komme noen vei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg slutter aldri å bli forundret over foreldre som ikke gidder å delta i dugnad i barna idrett / musikk osv - men de har ingen problemer med å sende barna der hvor andre foreldre da må stille på dugnad for å få arrangementet til å gå. Fatter bare ikke egoismen. Jeg hadde vært så flau at jeg hadde ikke levert barnet mitt engang.

Dette har heller ingenting med hovedinnlegget å gjøre. Hun sier ingenting om at hun ikke GIDDER å delta, eller at hun lar være å delta. Hun lurer på regelverk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette har heller ingenting med hovedinnlegget å gjøre. Hun sier ingenting om at hun ikke GIDDER å delta, eller at hun lar være å delta. Hun lurer på regelverk.

Hun lurer på om hun kan NEKTE å stille på dugnad. Det er nok ordet NEKTE som ikke innbyr til forståelse 

Skrevet

Men hadde HI hatt en gyldig grunn som sengeliggende sykdom hadde hun bare kunne sagt det når spørsmål om dugnad kom opp. Da hadde man ikke måtte henvise til et regelverk. Så tipper det er latskap og en kverulant vi har med å gjøre her - og slike foreldre burde være ekskludert fra all organisert idrett / musikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men dere som tydeligvis stiller på dugnad gir så sykt dårlig inntrykk. Da skjønner jeg at andre holder seg unna. 

Anonymkode: 4c19b...1d0

Skrevet

Men dere som tydeligvis stiller på dugnad gir så sykt dårlig inntrykk. Da skjønner jeg at andre holder seg unna. 

Uavhengig av at det går utover egne barn? Du skjønner det, det at du ikke stiller går utover DINE unger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Morsom du - Hvis alle hadde hatt samme barnslige holdning som deg hadde det ikke vært idrett å være med på.

Skrevet

Uavhengig av at det går utover egne barn? Du skjønner det, det at du ikke stiller går utover DINE unger. 

Jeg er av dem som stiller, som jeg har skrevet tidligere i tråden. Jeg skjeller bare ikke ut de som ikke gjør. Deres grunn er god nok for dem. Jeg liker å være sosial og gjøre div, så hva er problemet? Vi som stiller lar det heller ikke gå ut over barna til de som ikke vil eller kan, som en presterte å skrive her. 

Skrevet

Morsom du - Hvis alle hadde hatt samme barnslige holdning som deg hadde det ikke vært idrett å være med på.

Bare se hvordan dere som klager på andre skriver her. Jeg blir flau hvis alle tror at vi alle er like usympatiske og smålige! 

Skrevet

Jeg er av dem som stiller, som jeg har skrevet tidligere i tråden. Jeg skjeller bare ikke ut de som ikke gjør. Deres grunn er god nok for dem. Jeg liker å være sosial og gjøre div, så hva er problemet? Vi som stiller lar det heller ikke gå ut over barna til de som ikke vil eller kan, som en presterte å skrive her. 

Den dagen det ikke er mange nok av dere som stiller blir det et problem for ALLE ungene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men hadde HI hatt en gyldig grunn som sengeliggende sykdom hadde hun bare kunne sagt det når spørsmål om dugnad kom opp. Da hadde man ikke måtte henvise til et regelverk. Så tipper det er latskap og en kverulant vi har med å gjøre her - og slike foreldre burde være ekskludert fra all organisert idrett / musikk.

Nei, hun har ingen plikt til å fortelle noe til dere fordi dere er nysgjerrig. Hun lurer på regelverk, that's it. Hva du "tipper" og antar, spiller ingen rolle. Du ønsker også å ekskludere meg fra all organisert idrett og musikk? Eneste dommeren på svømmelaget og den som akkompagnerer kulturskoler på alle konserter? Hvordan mener du det vil bidra positivt til idrettslaget og musikken at jeg forsvinner? Da må de jo lete etter andre som kan akkompagnere og utdanne flere dommere. Dette tar tid, og i mellomtiden vil de slite og kanskje måtte avlyse arrangementer. 

Skrevet

Den dagen det ikke er mange nok av dere som stiller blir det et problem for ALLE ungene.

Hvem er "dere"? Hun skriver at hun er en av dem som stiller, men at hun ikke skjeller ut dem som ikke gjør det. Hun er derfor ikke en av "dere". Er det slik at man MÅ baksnakke og skjelle ut dem som stiller spørsmål eller ikke stiller for å bli ansett som "verdig" til å delta i idrett? Sist jeg sjekket vedtektene i klubber jeg er med i, var det sagt noe om dugnader, og ingenting om utskjelling og baksnakking. Står dette som betingelse i deres regelverk? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Den dagen? For all del. Vi kan jo være hypotetiske. Eller nei. Vi tar det problemet hvis det kommer tenker jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hun lurer på om hun kan NEKTE å stille på dugnad. Det er nok ordet NEKTE som ikke innbyr til forståelse 

Ja, for eksempel der arbeidsgiver ikke lar deg gå fra eller der du har brukket foten. Da nekter du å stille på dugnad. Problemet er da?

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hun spør ikke om hun kan det. For alt du vet, så kan hun sitte på den andre siden. Men mange av dere ser jo rødt med en gang.

Anonymkode: 53947...cd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hun spør ikke om hun kan det. For alt du vet, så kan hun sitte på den andre siden. Men mange av dere ser jo rødt med en gang.

Nettopp. Det er en tendens her på forumet å oppfatte hovedinnlegger på verst mulig måte og tolke innlegget på den måten der hovedinnlegger fremstår minst mulig flatterende. Her tolkes det og synses, tillegges HI egenskaper og så videre. Hvorfor kan vi ikke begynne å gjøre omvendt - forutsette at hovedinnlegger er en god person som vil godt, og at spørsmålet som stilles er nøytralt?

Skrevet
Admin skrev (21 minutter siden):

Admin

Mens innlegget der det antas at HI insisterer på å være kukhue, fikk stå. Jeg lurer på hvilken regel dette svaret er i samsvar med?

Skrevet
Admin skrev (31 minutter siden):

Admin

Hmmm. Å si at det er morsomt at folk moraliserer i stedet for å svare hi er ikke greit. Men å kalle hi kukhue, kødd og hestkuk er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...