Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #26 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Men det er anledning til å gi andre sanksjoner Anonymkode: a7c5a...11b Nei. Du kan ikke gi sanksjoner for noe som er frivillig. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #27 Skrevet 10. mai 2022 Bare å la være og være hun alle snakker om. Anonymkode: fbae1...5db
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #28 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nei. Du kan ikke gi sanksjoner for noe som er frivillig. Anonymkode: a756e...858 Joda. Sosialt selvmord å ikke stille opp. Anonymkode: d16e2...840
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #29 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Nei. Du kan ikke gi sanksjoner for noe som er frivillig. Anonymkode: a756e...858 Man kan kreve at man betaler for drakten selv, gi høyere medlemskontigent, eller medlemsavgift osv. Det er fullt mulig å gi sanksjoner likevel Anonymkode: a7c5a...11b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #30 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Man kan kreve at man betaler for drakten selv, gi høyere medlemskontigent, eller medlemsavgift osv. Det er fullt mulig å gi sanksjoner likevel Anonymkode: a7c5a...11b Det er ingen sanksjoner. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #31 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen sanksjoner. Anonymkode: a756e...858 Det er jo det hvis ingen andre betaler for det Anonymkode: a7c5a...11b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #32 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er jo det hvis ingen andre betaler for det Anonymkode: a7c5a...11b Nei. De som jobber dugnad, får rabatt. De som ikke gjør det, må betale full pris. Det å måtte betale full pris er ikke en sanksjon, men fravær av rabatt. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #33 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei. De som jobber dugnad, får rabatt. De som ikke gjør det, må betale full pris. Det å måtte betale full pris er ikke en sanksjon, men fravær av rabatt. Anonymkode: a756e...858 I klubben her betaler ingen for utstyr. Gratis er ikke rabatt Anonymkode: a7c5a...11b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #34 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): I klubben her betaler ingen for utstyr. Gratis er ikke rabatt Anonymkode: a7c5a...11b Men utstyret koster penger. Klubben spanderer det på dere fordi dere jobber dugnad. Det er likevel ikke en sanksjon hvis noen må betale for utstyr. Jeg er dommer, og når jeg drar til er stevne med barna der jeg dømmer, betaler jeg ikke egenandel for barna. Alle andre betaler egenandel. Betyr det at alle utenom meg får en sanksjon fordi de ikke er dommere? Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #35 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men utstyret koster penger. Klubben spanderer det på dere fordi dere jobber dugnad. Det er likevel ikke en sanksjon hvis noen må betale for utstyr. Jeg er dommer, og når jeg drar til er stevne med barna der jeg dømmer, betaler jeg ikke egenandel for barna. Alle andre betaler egenandel. Betyr det at alle utenom meg får en sanksjon fordi de ikke er dommere? Anonymkode: a756e...858 Nei. Klubben spanderer ikke fordi man deltar på dugnad. Klubben betaler for alle fordi det er det de alltid har gjort. Jeg betaler for alle kamper selv om jeg deltar på dugnad. Det samme med cuper og som trener. Anonymkode: a7c5a...11b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #36 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er jo ikke det HI spør om. Hun lurer på regelverk. Anonymkode: a756e...858 Mange her som benytter anledningen for å få ut litt dritt, ser jeg 🙄Tydeligvis mye opparbeidet sinne, siden folk reagerer så voldsomt på ett så enkelt spørsmål, uten at det er sagt noe om hvem som skal hva eller hvorfor. Uansett, dugnad er basert på frivillig innsats, kriteriet for frivillig er uforpliktet innsats hvor det ikke foreligger sanksjoner ved å ikke delta. Det kan jo være greit å tygge litt på den når en trommer sammen vedtekter og krav i ett idrettslag eller skolesammenheng. I det du må bekrefte deltakelse på dugnad og det ligger sanksjoner ved å ikke delta, er det ikke lenger frivillig og rent teknisk over i ansettelse, med arbeidsgiveransvar. Anonymkode: 086e1...4aa
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #37 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er det tvang å delta på dugnader i idretten? MÅ man? Ønsker ikke svar om hvor viktig det er å stille osv, ellers takk. Trenger regelverk. Anonymkode: 3c0f7...646 Du MÅ ikke, men ikke forvent at barna dine får fortsette å bli med heller. Regner med de som trener barna er frivillige. Anonymkode: 5e301...03b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #38 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Og ingen svarer på det HI spør om. Nei, ingen kan tvinge noen å jobbe frivillig. Det er heller ikke anledning å gi bot til dem som ikke stiller. Det finnes rettspraksis på det. Dugnad er basert på moralsk forpliktelse. Man skal selvfølgelig tilstrebe å delta etter evne. Hvis en ikke deltar bare fordi en ikke vil, er det moralsk sett ikke greit. Har man gyldig grunn til å ikke delta, for eksempel sykdom, jobb der det ikke er mulig å bytte vakter og lignende, er det selvfølgelig greit å avstå, men man bør tilstrebe å få noen til å stille for en. Avsnitt to er lyrikk, avsnitt en er regelverk. Google "rettsavgjørelse dugnad bot", så kan du se hva domstolene sier om det. Anonymkode: a756e...858 Det stemmer Mer Ikke helt. Det er fult lovlig å kreve at noen utfører arbeid for å få være med på e. Aktivitet. Det kan være en del av kontingenten, men det kan ikke pålegges dugnadsinnsats for noe som skal være gratis, som skole eller som har makspris som barnehage. Anonymkode: 70ced...7c2
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #39 Skrevet 10. mai 2022 Det er litt problematisk å kreve dugnad. En av årsakene til dette er at så lenge barna er små er det foreldrene som stiller på dugnad. Om man krever dugnad for deltagelse risikere man at barn som følges opp dårlig hjemmefra ekskluderes fra fritidsaktiviteten i tillegg. Anonymkode: 8d2e6...03b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #40 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er litt problematisk å kreve dugnad. En av årsakene til dette er at så lenge barna er små er det foreldrene som stiller på dugnad. Om man krever dugnad for deltagelse risikere man at barn som følges opp dårlig hjemmefra ekskluderes fra fritidsaktiviteten i tillegg. Anonymkode: 8d2e6...03b Ja, men det blir som med kontingent. ikke alle har råd eller prioriterer aktiviteter for barna. Hva tenker du skulle være alternativet? Anonymkode: 70ced...7c2
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #41 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, men det blir som med kontingent. ikke alle har råd eller prioriterer aktiviteter for barna. Hva tenker du skulle være alternativet? Anonymkode: 70ced...7c2 Idrettslaget her sponser kontingenten til familier som ikke har økonomi til den. I tillegg er det noen barn som får aktivitetskort av kommunen (delt ut gjennom skolen) som også dekker fritidsaktivitet. Selv om noen foreldre dropper dugnaden så får barna deres være med likevel. Får man så stort frafall at aktiviteten ikke kan opprettholdes må jo foreldrene ta et valg om de ønsker denne aktiviteten, men da er det jo langt flere enn foreldre til barn som ikke følges godt opp som dropper dugnad. De fleste steder klarer man å komme i havn med dugnadsoppgavene selv om ikke alle stiller. Anonymkode: 8d2e6...03b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #42 Skrevet 11. mai 2022 Jeg tenker bare at når jeg leser hva enkelte skriver både her og ellers, så er ikke det akkurat dem jeg ville dratt på dugnad med, hjelp. Moralske og vulgære samtidig, neeei takk! Anonymkode: 4c19b...1d0
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #43 Skrevet 11. mai 2022 Det er desverre fritt fram å være egoist og droppe dugnad. Anonymkode: ca6f6...814
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mai 2022 #44 Skrevet 11. mai 2022 Det er viktig å huske på hvem vi er på dugnad for. Her har vi stått på dugnad på alle våre hjemmekamper, 2 løp, rigging og løypevakt, 3 salgsdugnader og 2 dugnader i forbindelse med oppgradering av anlegg . Dette kun denne sesongen. Også fordi NOEN må stille og når noen ikke gidder så blir det mye på andre.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #45 Skrevet 11. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden): Det er viktig å huske på hvem vi er på dugnad for. Her har vi stått på dugnad på alle våre hjemmekamper, 2 løp, rigging og løypevakt, 3 salgsdugnader og 2 dugnader i forbindelse med oppgradering av anlegg . Dette kun denne sesongen. Også fordi NOEN må stille og når noen ikke gidder så blir det mye på andre. Og her fortsetter folk å snakke om alt annet enn det HI spurte om. Hva om hun hadde stilt spørsmål slik: "Jeg har brukket beinet/nettopp abortert/akkurat mistet moren min/ligger med omgangssyke. Kan idrettsklubber tvinge meg på dugnad likevel eller gi meg noen sanksjoner fordi jeg ikke stiller"? Hva hadde folk svart da? Det samme med egoister, kukhuer, moralsk pekefinger og lignende piss? Anonymkode: a756e...858
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mai 2022 #46 Skrevet 11. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og her fortsetter folk å snakke om alt annet enn det HI spurte om. Hva om hun hadde stilt spørsmål slik: "Jeg har brukket beinet/nettopp abortert/akkurat mistet moren min/ligger med omgangssyke. Kan idrettsklubber tvinge meg på dugnad likevel eller gi meg noen sanksjoner fordi jeg ikke stiller"? Hva hadde folk svart da? Det samme med egoister, kukhuer, moralsk pekefinger og lignende piss? Anonymkode: a756e...858 Hun spør om hun kan NEKTE å stille på dugnad. Hadde hun skrevet det du kommer med her så hadde hun blitt møtt på en annen måte. ALLE har forståelse for at ting kan være vanskelig av ulike årsaker , få har forståelse for å NEKTE å delta på dugnad av prinsipp.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #47 Skrevet 11. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Hun spør om hun kan NEKTE å stille på dugnad. Hadde hun skrevet det du kommer med her så hadde hun blitt møtt på en annen måte. ALLE har forståelse for at ting kan være vanskelig av ulike årsaker , få har forståelse for å NEKTE å delta på dugnad av prinsipp. Du klager i mange tråder på at folk ikke stiller opp. Kan du ikke bare gjøre det du mener er rett selv og la andre i fred? Vi er på dugnad bestandig, og det er alltid noen som ikke stiller. Gjerne de samme. Jeg tenker at de har sine grunner, og vi skal ikke avgjøre om de er gode nok eller ikke. Så surmaga folk som stiller, og her har også et par forsøkt seg på baksnakking, som heldigvis ble slått ned på. Når de som ikke stiller leser tråder som dette, så kan de umulig få mer lyst til å prøve! Vil derfor si at noen av oss er hyggelig folk som ikke dømmer eller moraliserer også. Tenk på hvilket inntrykk du gir. Anonymkode: 4c19b...1d0
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #48 Skrevet 11. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Hun spør om hun kan NEKTE å stille på dugnad. Hadde hun skrevet det du kommer med her så hadde hun blitt møtt på en annen måte. ALLE har forståelse for at ting kan være vanskelig av ulike årsaker , få har forståelse for å NEKTE å delta på dugnad av prinsipp. Står det noe sted at vedkommende nekter av prinsipp? Jeg aner ikke årsaken til spørsmålet, men det var ganske tydelig at det ikke var en diskusjon om hvorfor det var viktig. Hva er det med folk her inne som da kjenner så behov for å irettesette at man går rett på kuk og idiot? Jeg trodde jeg var en utrivelig person, men det viser seg at dugnadsgjengen er ganske så utrivelig når alt kommer til alt også 😅 Anonymkode: 086e1...4aa
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. mai 2022 #49 Skrevet 11. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du klager i mange tråder på at folk ikke stiller opp. Kan du ikke bare gjøre det du mener er rett selv og la andre i fred? Vi er på dugnad bestandig, og det er alltid noen som ikke stiller. Gjerne de samme. Jeg tenker at de har sine grunner, og vi skal ikke avgjøre om de er gode nok eller ikke. Så surmaga folk som stiller, og her har også et par forsøkt seg på baksnakking, som heldigvis ble slått ned på. Når de som ikke stiller leser tråder som dette, så kan de umulig få mer lyst til å prøve! Vil derfor si at noen av oss er hyggelig folk som ikke dømmer eller moraliserer også. Tenk på hvilket inntrykk du gir. Anonymkode: 4c19b...1d0 Vi gjør det vi mener er rett , men det ER irriterende når noen ikke gidder. Her ble en hjemmekamp avlyst fordi vi ikke fikk nok folk på dugnad. Avlyst 2 timer før . Selv om vi var 2 familier som tok 2 poster hver. Mer fikk vi ikke gjort. De som ikke stilte hadde heller ikke gitt beskjed. Selv om de muligens hadde en grunn så gikk det utover mange unge som ikke fikk spilt kamp.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2022 #50 Skrevet 11. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Vi gjør det vi mener er rett , men det ER irriterende når noen ikke gidder. Her ble en hjemmekamp avlyst fordi vi ikke fikk nok folk på dugnad. Avlyst 2 timer før . Selv om vi var 2 familier som tok 2 poster hver. Mer fikk vi ikke gjort. De som ikke stilte hadde heller ikke gitt beskjed. Selv om de muligens hadde en grunn så gikk det utover mange unge som ikke fikk spilt kamp. Hva har det med hi sitt spørsmål å gjøre? Ingenting. Anonymkode: 53947...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå