Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Er det tvang å delta på dugnader i idretten? MÅ man? Ønsker ikke svar om hvor viktig det er å stille osv, ellers takk. Trenger regelverk. Anonymkode: 3c0f7...646
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Da må du jo lese det aktuelle regelverket selv. Alle organisasjoner har jo ikke samme vedtekter. Anonymkode: e60bd...681
sug lut Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Du kan helt sikkert insistere på å være et kukhue.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 sug lut skrev (1 minutt siden): Du kan helt sikkert insistere på å være et kukhue. Smalt fra kuken sjæl 😄 Anonymkode: 3c0f7...646
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 Hos oss er det nedskrevet som en forpliktelse for spillere og foresatte å delta på dugnad. De aller fleste stiller, noen kan ikke av helsemessige årsaker, helt ok. Unnasluntrere finnes også, det gjenspeiles som regel i holdninger hos barna og disse står bakerst i køen hos meg ihvertfall. Man må gi for å få. Anonymkode: 78c38...746
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Er det tvang å delta på dugnader i idretten? MÅ man? Ønsker ikke svar om hvor viktig det er å stille osv, ellers takk. Trenger regelverk. Anonymkode: 3c0f7...646 Du får lese betingelsene du godtok da du meldte barnet inn i idretten. Hos oss står det at vi godtar å delta blandt annet på dugnad. Har du mulighet til å delta er du ett jævla rasshøl om du ikke bidrar. Å nyte godene skal du, men å bidra skal du ikke. Husk at mye av idretten er mulig nettopp pga frivillig arbeid. Kan du ikke delta av ulike grunner, gi beskjed. Anonymkode: 9f792...0cc
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 Hos oss er det ikke dugnadstvang, vi trenger ikke delta på dugnad hvis vi ikke vil. Her er det slik at treningsavgift på fotball er 3000 kr pr år. Vi har også dugnader, og disse er verd 1000 kr hver. Vi kan jobbe inntil 2 dugnader pr år, og på den måten redusere treningsavgift til 1000 kr. Anonymkode: bce24...69e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Er det tvang å delta på dugnader i idretten? MÅ man? Ønsker ikke svar om hvor viktig det er å stille osv, ellers takk. Trenger regelverk. Anonymkode: 3c0f7...646 Det må du lese deg til i dine vedtekter hos din klubb. Her må vi forplikte oss til dugnad. Likevel velger noen å ikke stille. Helt håpløst
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 Hos oss er det med i vedtektene ved innmelding Anonymkode: a7c5a...11b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 sug lut skrev (28 minutter siden): Du kan helt sikkert insistere på å være et kukhue. Sa herr pølse i slaktetiden. Stilig. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 Og ingen svarer på det HI spør om. Nei, ingen kan tvinge noen å jobbe frivillig. Det er heller ikke anledning å gi bot til dem som ikke stiller. Det finnes rettspraksis på det. Dugnad er basert på moralsk forpliktelse. Man skal selvfølgelig tilstrebe å delta etter evne. Hvis en ikke deltar bare fordi en ikke vil, er det moralsk sett ikke greit. Har man gyldig grunn til å ikke delta, for eksempel sykdom, jobb der det ikke er mulig å bytte vakter og lignende, er det selvfølgelig greit å avstå, men man bør tilstrebe å få noen til å stille for en. Avsnitt to er lyrikk, avsnitt en er regelverk. Google "rettsavgjørelse dugnad bot", så kan du se hva domstolene sier om det. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 Hos oss må vi godkjenne x ant dugnader hvert år for å melde inn barnet. Selv om jeg ikke har kunne stille på alt, har det ikke vært ett problem.Det skal vel sies at jeg har stilt opp på dugnader der de har søkt etter folk, så totalt sett har jeg gjort mer enn jeg egentlig må. Jeg er alenemor med en far som ikke egentlig er inne i bildet, så sier det seg st jeg ikke klarer alt. Men jeg er ofte på tilbudssiden når jeg ikke kan og skal det bakes så kan jeg gjøe det, opprigg eller nedrigg om jeg har mulighet til det. For meg så må jeg bare tenke litt utenfor boksen noen ganger. Men hva som dere må, må du nesten finne ut av. Enten lese reglene i deres idrettslag eller spørre de som kan dette. Hos oss er det ikke så veldig høy pris for å være med, men det er også pga at det er endel dugnadsjobb. Jeg syns ikke det er så mye dugnader egentlig og det er varierende fra år til år. Ett år har ett årskull ansvar for kiosken feks, da er det litt mer vakter men da har vi ikke cuper osv vi skal stille opp på. Anonymkode: 0fd2b...5d8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hos oss må vi godkjenne x ant dugnader hvert år for å melde inn barnet. Selv om jeg ikke har kunne stille på alt, har det ikke vært ett problem.Det skal vel sies at jeg har stilt opp på dugnader der de har søkt etter folk, så totalt sett har jeg gjort mer enn jeg egentlig må. Jeg er alenemor med en far som ikke egentlig er inne i bildet, så sier det seg st jeg ikke klarer alt. Men jeg er ofte på tilbudssiden når jeg ikke kan og skal det bakes så kan jeg gjøe det, opprigg eller nedrigg om jeg har mulighet til det. For meg så må jeg bare tenke litt utenfor boksen noen ganger. Men hva som dere må, må du nesten finne ut av. Enten lese reglene i deres idrettslag eller spørre de som kan dette. Hos oss er det ikke så veldig høy pris for å være med, men det er også pga at det er endel dugnadsjobb. Jeg syns ikke det er så mye dugnader egentlig og det er varierende fra år til år. Ett år har ett årskull ansvar for kiosken feks, da er det litt mer vakter men da har vi ikke cuper osv vi skal stille opp på. Anonymkode: 0fd2b...5d8 Synes du løser det veldig fint!!! Hadde alle løst det sånn så hadde det ikke vært noe problem.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Sa herr pølse i slaktetiden. Stilig. Anonymkode: a756e...858 Tenker du at den setningen er forståelig for noen? Anonymkode: e60bd...681
Ekspatt Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 Som Luten sier, er det valgfritt å være en kødd, HI.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 Ekspatt skrev (Akkurat nå): Som Luten sier, er det valgfritt å være en kødd, HI. Det er jo ikke det HI spør om. Hun lurer på regelverk. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 Nei, de kan ikke det. Men vær så snill, ikke vær et kukhue. Eller hestkuk. Ikke vær en kuk, generelt Anonymkode: e797e...313
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Her er betingelsen å delta på dugnad. Nekter man å stille kan man miste plassen. Anonymkode: a0071...ae5
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 Dugnad (idrettsforbundet.no) Og her er Idrettsforbundets regelverk om dugnad. Det understrekes flere ganger at det ikke er anledning å gi bot eller utvise noen som ikke er med på dugnad. Anonymkode: a756e...858
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #20 Skrevet 10. mai 2022 Her trenger ingen å være med på dugnad. Ingen barn får life under at foreldrene ikke vil eller kan heller. Det er alltids de/vi som stiller opp, så går helt fint at noen ikke gjør av ulike grunner. Anonymkode: 4c19b...1d0
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #21 Skrevet 10. mai 2022 Her er vi helt avhengig av dugnad for å kunne opprettholde tilbudet. Forsvinner dugnaden må vi legge ned. Likevel er dugnad frivillig. Det er ingen som spør om årsak. Vi er heldigvis mange nok til at det alltid går opp og det er ganske høy dugnadstagelse. Det hjelper på dugnadsdeltagelsen om foreldrene blir kjent med hverandre. Da får man et fellesskap på dugnaden og i tillegg forstår man at om man selv ikke deltar er det andre foreldre som må trå til mer. Man vet også hvor avhengig man er av dugnad og dermed kommer man om man ikke er forhindret av jobb eller helse. Anonymkode: 8d2e6...03b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #22 Skrevet 10. mai 2022 Hos oss er dugnader frivillig, og de ber som regel om f eks fire pr lag, og noen som kan bake kake i tillegg. Vi deltar når det passer, tilbyr å komme innom med kake hvis det krasjer med jobb. Hvis ikke det passer for oss passer det som regel for noen andre. Anonymkode: 782ba...d32
amandine Skrevet 10. mai 2022 #23 Skrevet 10. mai 2022 Dugnad er nødvendig og alle bør bidra. Det burde ikke være behov for lover og regler. I alle lag og idretter mine barn har vært i har det vært en forpliktelse å bidra. Det blir som å være klassekontakt, det må til og hører med. Jeg lurer på hva du skal med regelen du leter etter?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #24 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dugnad (idrettsforbundet.no) Og her er Idrettsforbundets regelverk om dugnad. Det understrekes flere ganger at det ikke er anledning å gi bot eller utvise noen som ikke er med på dugnad. Anonymkode: a756e...858 Men det er anledning til å gi andre sanksjoner Anonymkode: a7c5a...11b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #25 Skrevet 10. mai 2022 Du kan ikke tvinges til dugnad. Problemet er at det aller meste av for eksempel barneidrett stopper opp dersom ingen stiller opp på dugnad. Når ingen til slutt ikke vil ta styreverv eller gjøre dugnadsarbeid på trening, kamper, turneringer, skirenn osv, så lar ikke arrangementene seg gjennomføre. Da blir idrettslagene nedlagt. Vil vi dit? Hadde alle foresatte til alle deltakende barn bidratt med litt, så hadde arbeidsbyrden for hver enkelt blitt veldig liten og svært overkommelig. Men når mange sier nei, ignorerer eller bare fullstendig driter i det, så blir det stor arbeidsbyrde for de få som alltid stiller opp. Snakker vi om dugnad for eksempel i Vel-foreningen der du bor, så fører det til at de få som stiller opp, gjør noe for fellesskapet, et fellesskap du da velger å holde deg utenfor. Hva det kan gjøre for stemningen i nabolaget, kan man kanskje tenke seg til. Av og til er det umulig å stille opp, av ulike årsaker. Det er det ingen som kan klandre noen for. Men hvis man alltid dropper dugnaden, så må man regne med å bli en smule uglesett. I Norge har vi lang og god tradisjon for dugnad. I løpet av de ti-femten siste årene har det skjedd store endringer. Hva som er årsak til dette tror jeg er sammensatt, og ikke et tema for denne tråden. Anonymkode: c0c8d...941
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå