Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #26 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det vet jeg, selvsagt. Spørsmålet er vel mer rettet mot hva formålet i norskfaget er. Det er jo ikke snakk om at det var umulig å forstå innholdet, men at det gikk for fort unna. Da jeg gikk på skole handlet muntlig norsk mer om å kunne legge frem innholdet, gjøre rede for det faglige - det var ikke presentasjonen som ble vurdert. Tidene har endret seg, tydeligvis. når det kommer til utrygt klassemiljø, betyr det at eleven ikke stoler på medelever, og derfor er fryktelig nervøs for å gjøre noe feil som kan brukes mot en i etterkant. HI Anonymkode: 81c4d...3c7 Presentasjon er en del av det de skal lære. Da er det klart det ikke kan gis toppresultat til en som snakkercfor fort men det ble sikkert ikke strykkarakter heller. Anonymkode: f0d08...d7f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #27 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det vet jeg, selvsagt. Spørsmålet er vel mer rettet mot hva formålet i norskfaget er. Det er jo ikke snakk om at det var umulig å forstå innholdet, men at det gikk for fort unna. Da jeg gikk på skole handlet muntlig norsk mer om å kunne legge frem innholdet, gjøre rede for det faglige - det var ikke presentasjonen som ble vurdert. Tidene har endret seg, tydeligvis. når det kommer til utrygt klassemiljø, betyr det at eleven ikke stoler på medelever, og derfor er fryktelig nervøs for å gjøre noe feil som kan brukes mot en i etterkant. HI Anonymkode: 81c4d...3c7 Da jeg gikk på ungdomsskolen (midten av 90-tallet) ble vi også «dømt» på dette. Jeg fikk elendig karakter (4) i norsk muntlig fordi jeg ble mobbet, og visste at jeg fikk stygge kommentarer på alt jeg hadde gjort i ettertid. Det ødela det hele. På vgs fikk jeg 6’er fordi jeg ikke ble mobbet der. Klassemiljø har noe å si, men hvis du ikke sier fra, så blir det ikke løst. Jeg fikk ikke noe hjelp fra noen. Ikke skolen, ikke hjemmet. Styrke fra hjemmet er nummer en, så start styrken der. Og hvis det fungerer i andre fag, men ikke i norsk, så er det kanskje ikke klassen som er problemet? Anonymkode: dab99...f9c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #28 Skrevet 9. mai 2022 Det er ingenting i vurderingskriteriene som tilsier at man skal trekkes for nervøsitet. Eller at man snakker litt fort. Elevene skal kunne presentere stoffet. De skal ikke sammenliknes med profesjonelle foredragsholdere. Det er ikke engang gitt at de skal holde presentasjon foran hele klassen. de skal helles ikke bedømmes utfra personlighet, om man er det naturlige midtpunktet i klassen, om man er sjenert eller liknende. for høy måloppnåelse gjelder følgende: Eleven kommuniserer faglig innhold klart og tydelig og argumenterer saklig i muntlige presentasjoner, samtaler og diskusjoner. Der er lærerens oppgave å legge til rette slik at eleven får vist muntlig ferdigheter. Dette kan gjøres ved muntlig aktivitet i timen, ved presentasjoner, muntlige prøver med lærer, fagsamtaler i grupper, osv osv. Lærer må variere den muntlige aktiviteten slik at alle faktisk får vist hva de kan. Anonymkode: 49547...612
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #29 Skrevet 9. mai 2022 Hvorfor i huleste er det ikke lagt til rette for at eleven skal kunne få vise seg fra sin beste side? Elever skal ikke tvinges til å holde muntlig presentasjon for hel klasse. I alle fall ikke i ungdomsskolen. I norsk på videregående studieforberedende er målet å holde muntlig presentasjon æ/foredrag for klassen. Innen de går ut av vg3. Svært mange når dette målet. Noen når det ikke, men har for eksempel foredrag for halv klasse eller utvalgt gruppe. Tilrettelagt undervisning. Åå, jeg kjenner jeg blir forbanna! Unnskyld at jeg sier det, men det er for mange lærere i ungdomsskolen som ikke har skjønt at det er grunnleggende utdanning de driver med. La videregående opplæring ta seg av nettopp det videregående, og veien fram mot studenttilværelsen. Anonymkode: 13a94...08c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #30 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Da jeg gikk på ungdomsskolen (midten av 90-tallet) ble vi også «dømt» på dette. Jeg fikk elendig karakter (4) i norsk muntlig fordi jeg ble mobbet, og visste at jeg fikk stygge kommentarer på alt jeg hadde gjort i ettertid. Det ødela det hele. På vgs fikk jeg 6’er fordi jeg ikke ble mobbet der. Klassemiljø har noe å si, men hvis du ikke sier fra, så blir det ikke løst. Jeg fikk ikke noe hjelp fra noen. Ikke skolen, ikke hjemmet. Styrke fra hjemmet er nummer en, så start styrken der. Og hvis det fungerer i andre fag, men ikke i norsk, så er det kanskje ikke klassen som er problemet? Anonymkode: dab99...f9c Så trist at du opplevde det. De har ikke hatt denne typen presentasjoner med klassen før. Det har gått veldig bra når de har presentert for lærer, og ved presentasjon i fag med annen klasse. Vi jobber mye med trygghet og selvtillit her hjemme. Jeg gir også noen øvelser i presentasjonsteknikk. Det går seg nok til HI Anonymkode: 81c4d...3c7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #31 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er ingenting i vurderingskriteriene som tilsier at man skal trekkes for nervøsitet. Eller at man snakker litt fort. Elevene skal kunne presentere stoffet. De skal ikke sammenliknes med profesjonelle foredragsholdere. Det er ikke engang gitt at de skal holde presentasjon foran hele klassen. de skal helles ikke bedømmes utfra personlighet, om man er det naturlige midtpunktet i klassen, om man er sjenert eller liknende. for høy måloppnåelse gjelder følgende: Eleven kommuniserer faglig innhold klart og tydelig og argumenterer saklig i muntlige presentasjoner, samtaler og diskusjoner. Der er lærerens oppgave å legge til rette slik at eleven får vist muntlig ferdigheter. Dette kan gjøres ved muntlig aktivitet i timen, ved presentasjoner, muntlige prøver med lærer, fagsamtaler i grupper, osv osv. Lærer må variere den muntlige aktiviteten slik at alle faktisk får vist hva de kan. Anonymkode: 49547...612 Takk for informasjon. Dette høres jo bra ut, og lærer gjør sikkert/forhåpentlig dette 😊 HI Anonymkode: 81c4d...3c7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #32 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor i huleste er det ikke lagt til rette for at eleven skal kunne få vise seg fra sin beste side? Elever skal ikke tvinges til å holde muntlig presentasjon for hel klasse. I alle fall ikke i ungdomsskolen. I norsk på videregående studieforberedende er målet å holde muntlig presentasjon æ/foredrag for klassen. Innen de går ut av vg3. Svært mange når dette målet. Noen når det ikke, men har for eksempel foredrag for halv klasse eller utvalgt gruppe. Tilrettelagt undervisning. Åå, jeg kjenner jeg blir forbanna! Unnskyld at jeg sier det, men det er for mange lærere i ungdomsskolen som ikke har skjønt at det er grunnleggende utdanning de driver med. La videregående opplæring ta seg av nettopp det videregående, og veien fram mot studenttilværelsen. Anonymkode: 13a94...08c Jeg tenker at lærer sikkert varierer. Det er nok mange situasjoner hvor det skjer en vurdering som inngår i den helhetlige karakteren. Jeg er enig i det du sier at det må tilrettelegges for at den enkelte presterer best mulig. Det jeg er opptatt av - og følger med på - er at ikke det setter seg opplevelser som begrenser senere i livet. Jeg har jobbet med flere voksne som har skrekk for å presentere etter opplevelser i skolen. Vi har snakket mye om hva som gikk bra i dag. Hun må snu fortellingen om presentasjonen til en positiv fortelling, slik at det ikke setter seg som et dårlig minne. HI Anonymkode: 81c4d...3c7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #33 Skrevet 9. mai 2022 En elev som snakker for fort kan fort ende opp med å holde et 15 minutters foredrag på 8- 10 minutter, og da trekkes eleven blant annet på det at foredraget er fort kort i forhold til oppsatte kriterier for lengde Anonymkode: 9b218...24d
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #34 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvorfor i huleste er det ikke lagt til rette for at eleven skal kunne få vise seg fra sin beste side? Elever skal ikke tvinges til å holde muntlig presentasjon for hel klasse. I alle fall ikke i ungdomsskolen. I norsk på videregående studieforberedende er målet å holde muntlig presentasjon æ/foredrag for klassen. Innen de går ut av vg3. Svært mange når dette målet. Noen når det ikke, men har for eksempel foredrag for halv klasse eller utvalgt gruppe. Tilrettelagt undervisning. Åå, jeg kjenner jeg blir forbanna! Unnskyld at jeg sier det, men det er for mange lærere i ungdomsskolen som ikke har skjønt at det er grunnleggende utdanning de driver med. La videregående opplæring ta seg av nettopp det videregående, og veien fram mot studenttilværelsen. Anonymkode: 13a94...08c Tror de fleste lærere legger så godt til rette som de kan altså. Jeg har flere ganger opplevd at det låser seg for en elev der og da, men den har ikke sagt noe på forhånd og da er det vanskelig å legge til rette. Jeg vet ikke alltid hvem som har utfordringer med presentasjoner ri plenum. Når det er sagt, dersom for mange ønsker presentasjon kun for lærer, så er det vanskelig å gjennomføre. Jeg har 2-3 norskklasser, altså mellom 50 og 70 elever ca. Hvis 15 av disse ønsker presentasjon foran meg, så lar det seg ikke gjøre. Jeg kan ikke gå fra klassen når jeg skal ha undervisning, og jeg har ikke så mange hulltimer jeg kan legge slikt til. Det er også en ganske stor utfordring med at akkurat denne tilpasningrn smitter over på andre elever. Får en lov til å presentasjon alene, vil stort sett også flere ha det. Da blir det uoverkommelig. Jeg vurderer elevene mine sine faglige prestasjoner, ikke nervøsitet. Men mer enn en gang har jeg opplevd at nervøsiteten ødelegger for nettopp dette, enten ved at de glemmer hva de skal si, plutselig begynner å lese helt av manus, snakker for fort, stopper opp osv. Dette påvirker karakteren fordi de ikke får formidlet skikkelig hva de kan. Men det er en skala å ta av, man stryker ikke pga dette ☺️ Anonymkode: 1d34a...51e
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2022 #35 Skrevet 10. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det vet jeg, selvsagt. Spørsmålet er vel mer rettet mot hva formålet i norskfaget er. Det er jo ikke snakk om at det var umulig å forstå innholdet, men at det gikk for fort unna. Da jeg gikk på skole handlet muntlig norsk mer om å kunne legge frem innholdet, gjøre rede for det faglige - det var ikke presentasjonen som ble vurdert. Tidene har endret seg, tydeligvis. når det kommer til utrygt klassemiljø, betyr det at eleven ikke stoler på medelever, og derfor er fryktelig nervøs for å gjøre noe feil som kan brukes mot en i etterkant. HI Anonymkode: 81c4d...3c7 For 20 år siden fikk vi også trekk for å snakke for fort, lavt. Jeg er enig i at det er urettferdig. Men.. Det er jo det vi må øve på. Snakke rolig selvom man er utrygg og nervøs. ❤️ Godt gjennomført av sønnen din foresten! Det er veldig godt gjort å få til. Det er de som er reddd/utrygge som er modige og sterke, som klarer å gjennomføre. 🤩 Anonymkode: 59ced...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå