Gå til innhold

Muntlig norsk på ungdomsskole - trekkes for nervøsitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når presentasjonen er godt lagt opp, innholdet godt faglig, men trekkes fordi hen snakker for fort. Dette er jo en konsekvens av nervøsitet - blant annet pga utrygghet i klassemiljø.

Presentasjonen var helt super i gjennomgangen hjemme - men nervene kicket inn i klasserommet.

Ser jo selvsagt viktigheten av trening i å holde muntlige presentasjoner, men de kunne kanskje ha hovedfokus på faktorer som ikke er knyttet til nerver.

Og ikke minst jobbe med trygghet i klasserommet.. 

Jeg er selv foredragsholder, og holder kurs i presentasjonsteknikk, så jeg tenker kanskje mer over dette med sceneskrekk og trygghetstrening enn andre ville gjort.. vet ikke.. 

Anonymkode: 81c4d...3c7

Skrevet

Jeg har holdt mange foredrag og det er jo ingen vits i å vite hva du snakker om hvis du ikke kan formidle. Hva mener du med trygghet i klasserommet? 

Hva mener du de skulle hatt fokus på ved en munlig presentasjon? 

Anonymkode: f979a...66f

Skrevet

Det er klart man blir trukket for å ikke få frem innholdet. Mottakeren skal jo kunne få med seg det som blir sagt

Anonymkode: dab99...f9c

Skrevet

Hele poenget med en vurdering av de muntlige ferdighetene er jo nettopp..... eh, de muntlige ferdighetene? Forberedelsen, kildene og budskapet blir jo borte eller redusert om man raser gjennom det på en slik måte at de som hører på for første gang ikke får med seg alt det som sies.

Skrevet

Skulle det ikke påvirke karakteren hvis presentasjonen er preget av at han snakker for fort? Det spiller da ingen rolle at den satt perfekt hjemme … det kan jo ikke lærer sette karakter på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har holdt mange foredrag og det er jo ingen vits i å vite hva du snakker om hvis du ikke kan formidle. Hva mener du med trygghet i klasserommet? 

Hva mener du de skulle hatt fokus på ved en munlig presentasjon? 

Det vet jeg, selvsagt. Spørsmålet er vel mer rettet mot hva formålet i norskfaget er.

Det er jo ikke snakk om at det var umulig å forstå innholdet, men at det gikk for fort unna. 

Da jeg gikk på skole handlet muntlig norsk mer om å kunne legge frem innholdet, gjøre rede for det faglige - det var ikke presentasjonen som ble vurdert. 

Tidene har endret seg, tydeligvis. 

når det kommer til utrygt klassemiljø, betyr det at eleven ikke stoler på medelever, og derfor er fryktelig nervøs for å gjøre noe feil som kan brukes mot en i etterkant. 

HI

Skrevet

Jeg ser det selv, når jeg leser eget innlegg og svar til det 😊 

Myrsnipa tok over

Men står fast på at de bør legge mye innsats i å trygge elevene i klasserommet. I vårt tilfelle står ungdommen på scenen jevnlig. Men nervene kommer i klassen. Det er noe jeg får ta videre med lærer. Ble faktisk overrasket over utryggheten som kom til syne nå.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da jeg gikk på skole handlet muntlig norsk mer om å kunne legge frem innholdet, gjøre rede for det faglige - det var ikke presentasjonen som ble vurdert. 

Sikker på at det ikke var du som ikke hadde noe problemer med det kanskje og dermed ikke merket at det ble vurdert, for det ble definitivt vurdert når jeg gikk på skolen.

Anonymkode: f10c3...8f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg, selvsagt. Spørsmålet er vel mer rettet mot hva formålet i norskfaget er.

Det er jo ikke snakk om at det var umulig å forstå innholdet, men at det gikk for fort unna. 

når det kommer til utrygt klassemiljø, betyr det at eleven ikke stoler på medelever, og derfor er fryktelig nervøs for å gjøre noe feil som kan brukes mot en i etterkant. 

HI

Det skal jo veldig mye til at eleven skal klare dette hvis forholdet til medelever er som du beskriver. Det blir vel umulig for å være nøyaktig. Veldig synd da det jo et viktig å klare og snakke foran mennesker. Vet ikke helt hvordan de skulle fått gjennomført det på annen måte?

Munlig handler jo om formidling av kunnskap, så ja det teller jo mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI

Jeg vil tro det er godt beskrevet hva elevene skal vise i oppgaven. Feks; stemmebruk, formidling ,språkbruk etc . Dersom barnet trenger spesielle hensyn rundt dette bør det være en dialog rundt fremføringer i klassen. Dersom det ikke er spesielle avtaler rundt dette angående barnet ditt blir han selvsagt bedømt på lik linje som de andre. Vet feks at i min ene gutts klasse har noen fritak fra fremføring i klasserommet. Her må du snakke med lærer 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI

Jeg tilbyr utrygge elever å ha presentasjon framfor bare meg, ev. i små grupper, i stedet for framfor klassen. Når det er sagt, så er formidlingsevnen noe som blir vektlagt, så om man snakker altfor fort vil det som regel trekke på karakteren. Nå jobber jeg i vgs og ikke ungdomsskolen, men vi jobber med teknikker for å framføre. En av dem er knyttet til å snakke i passe tempo.

Anonymkode: cd735...db0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tilbyr utrygge elever å ha presentasjon framfor bare meg, ev. i små grupper, i stedet for framfor klassen. Når det er sagt, så er formidlingsevnen noe som blir vektlagt, så om man snakker altfor fort vil det som regel trekke på karakteren. Nå jobber jeg i vgs og ikke ungdomsskolen, men vi jobber med teknikker for å framføre. En av dem er knyttet til å snakke i passe tempo.

Anonymkode: cd735...db0

Jeg tenker det er kjempeviktig å øve på tempo, stemmebruk osv. men det er supert at du gir elever mulighetene til å presentere for deg alene slik at de får vist at de kan fagstoffet - for det er vel tross alt det som vektes mest? Dere ser sikkert på deltakelse ellers også, ikke bare presentasjonene. 

HI

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Jeg vil tro det er godt beskrevet hva elevene skal vise i oppgaven. Feks; stemmebruk, formidling ,språkbruk etc . Dersom barnet trenger spesielle hensyn rundt dette bør det være en dialog rundt fremføringer i klassen. Dersom det ikke er spesielle avtaler rundt dette angående barnet ditt blir han selvsagt bedømt på lik linje som de andre. Vet feks at i min ene gutts klasse har noen fritak fra fremføring i klasserommet. Her må du snakke med lærer 

Skal snakke med lærer om klassemiljø. Det gjelder ikke bare mitt barn mht utrygghet.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sikker på at det ikke var du som ikke hadde noe problemer med det kanskje og dermed ikke merket at det ble vurdert, for det ble definitivt vurdert når jeg gikk på skolen.

Anonymkode: f10c3...8f4

Det kan godt være en forklaring

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skal snakke med lærer om klassemiljø. Det gjelder ikke bare mitt barn mht utrygghet.. 

HI

Det er nok lurt. Lykke til😊😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det skal jo veldig mye til at eleven skal klare dette hvis forholdet til medelever er som du beskriver. Det blir vel umulig for å være nøyaktig. Veldig synd da det jo et viktig å klare og snakke foran mennesker. Vet ikke helt hvordan de skulle fått gjennomført det på annen måte?

Munlig handler jo om formidling av kunnskap, så ja det teller jo mye.

Ja, i og med at det ikke er noe problem på andre arenaer så er dette situasjonsbetinget med utgangspunkt i klasse (trygg på scenen i andre sammenhenger) De har hatt noen presentasjoner for lærer i andre fag, og det har gått veldig bra. 

Dette kan jo rette seg, men hvis ikke må vi finne en løsning som ikke gjør at det preger. norskkarakteren - standpunkt - 

Det aller beste er jo om klassen oppleves tryggere.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, i og med at det ikke er noe problem på andre arenaer så er dette situasjonsbetinget med utgangspunkt i klasse (trygg på scenen i andre sammenhenger) De har hatt noen presentasjoner for lærer i andre fag, og det har gått veldig bra. 

Dette kan jo rette seg, men hvis ikke må vi finne en løsning som ikke gjør at det preger. norskkarakteren - standpunkt - 

Det aller beste er jo om klassen oppleves tryggere.. 

HI

Det er jo ikke gjort i en håndvending å endre på et klassemiljø, det krever mye av skolen, men også av elevene. De kan ikke fjernstyres. Kanskje hun blir tryggere i å fremføre muntlig hvis hun får gjøre det oftere?

Anonymkode: 4665e...868

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når presentasjonen er godt lagt opp, innholdet godt faglig, men trekkes fordi hen snakker for fort. Dette er jo en konsekvens av nervøsitet - blant annet pga utrygghet i klassemiljø.

Presentasjonen var helt super i gjennomgangen hjemme - men nervene kicket inn i klasserommet.

Ser jo selvsagt viktigheten av trening i å holde muntlige presentasjoner, men de kunne kanskje ha hovedfokus på faktorer som ikke er knyttet til nerver.

Og ikke minst jobbe med trygghet i klasserommet.. 

Jeg er selv foredragsholder, og holder kurs i presentasjonsteknikk, så jeg tenker kanskje mer over dette med sceneskrekk og trygghetstrening enn andre ville gjort.. vet ikke.. 

Ja, de trekkes for synlig nervøsitet og at det snakkes for fort 

Anonymkode: 9b218...24d

Skrevet

Det er normalt å være nervøs, alle foredragsholdere må jobbe med det

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Sutring.

Anonymkode: 4c534...7c0

Skrevet

Du har helt rett, det har forandret seg. Muntlige framføringer har blitt mye viktigere. For noen elever er det supert, for andre blir det en vesentlig ulempe. 

Anonymkode: 132f3...183

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Du har helt rett, det har forandret seg. Muntlige framføringer har blitt mye viktigere. For noen elever er det supert, for andre blir det en vesentlig ulempe. 

Anonymkode: 132f3...183

Jeg håper - og regner med - at den muntlige karakteren uansett blir satt ut fra et helhetsinntrykk. For eksempel hvordan eleven svarer på spørsmål i timen, og hvordan eleven argumentasjonen rundt pensum. Oppbygningen av presentasjonen skulle også telle. 

Jeg skjønner jo også at det er viktig å legge frem budskapet på en god måte.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det er normalt å være nervøs, alle foredragsholdere må jobbe med det

Det sier seg selv. Men de færreste ønsker, eller får sjansen til å bli foredragsholdere. 

Se også mine andre svar, forståelsen for betydningen av fremførelsen er der 😊

HI

Skrevet

Formidlingsevne er en faktor som utløser +/- her. Hele karakterer går på innhold og jobben som er gjort, så vipper du opp eller ned basert på muntlige egenskaper. 

Anonymkode: 43687...782

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Formidlingsevne er en faktor som utløser +/- her. Hele karakterer går på innhold og jobben som er gjort, så vipper du opp eller ned basert på muntlige egenskaper. 

Anonymkode: 43687...782

Det høres rimelig ut 😊

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...