Gå til innhold

Hvor mange kaker i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir ca 30 gjester....har kommet til 6 kaker, hvorav den ene er en stor marsipankake. Hvor mange trenger man egentlig?

Anonymkode: 974e8...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

🍿

Anonymkode: f5f0d...6fe

Skrevet

Jeg var i konfirmasjon i helgen med ca 25 gjester og der var det fem kaker, is og gele. Det var litt lite utvalg, jeg fant bare en kake jeg likte. så jeg ville uansett hatt flere å velge mellom. Her ble nesten alle kakene helt spist opp, og da hadde jeg som vert fått hetta ;) 

Anonymkode: df800...72c

Skrevet (endret)

Bedre med litt for mykje. Og med mindre de har konfirmasjon kvar helg kan du drite i dei kommentarane som snart kjem om kvalmande fråtsing.

Du kjenner gjestane dine, om dei pirkar i kakefatet er det sikkert nok. Til min familie og svigerfamilie måtte eg hatt 10 kaker, pluss lefser, gjærbakst, frukt og ein dessert eller to. Det ville rett nok blitt kake på både min og husbondens jobb mandagen etter, og det etter etterfesten med naboane.

Endret av ☆☆☆
Skrevet

Hadde endt opp med omtrent like mange kaker uansett antall gjester, siden i "min" kulturelle tradisjon skal det være et stort kakebord med rikelig utvalg. Hvis man planlegger litt kan flertallet av kakene være slike som kan fryses, og så kan man ha noe frukt/is i tillegg. 

(Hvis du søker på forumet finner du sikkert tresifret antall tråder om temaet, og det blir nesten like underholdende hver gang.)

Anonymkode: 82936...06f

Skrevet

I konfirmasjoner så kjenner man stort sett de som kommer, og man har gjerne vært sammen i selskaper før. Det er også tradisjoner fra ulike steder i Norge. Vi har maten mest i fokus og er ikke kakemennesker. Vi har bare fire kaker, konfekt og frukt samt ost. Vi er 25 gjester og jeg vet alle tar et stykke kake mest for å være høflige. Konfekt og frukt går det mer av. Andre steder er et velfylt kakebord status. Tenk over hvem gjestene dine er.

Anonymkode: 459ff...5b1

Skrevet

Vi var 30 gjester, hadde 8 kaker + kransekake og makroner + ost og kjeks + litt oppskåret frukt. Masse rester, men fornøyd med et stort utvalg!

Anonymkode: baa79...a0c

Skrevet

Vi ga 10000. Han fikk 40000 totalt. Billappen betaler vi når den tid kommer, og har til nå 150 000 i fond som han skal bruke til bolig. Dette kommer utenom konfgaven. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi var 30 gjester, hadde 8 kaker + kransekake og makroner + ost og kjeks + litt oppskåret frukt. Masse rester, men fornøyd med et stort utvalg!

Ser flere skriver oppskåret frukt, men ingen har hittil svart på hva slags frukt! Jeg skjønner ikke hvilken frukt dere skjærer opp og hvorfor, så kanskje du kan svare? 

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon nå i helgen.
18 stykker, 4 kaker og mye igjen.
Tenker at 6 er nok

Anonymkode: 4957b...7d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ser flere skriver oppskåret frukt, men ingen har hittil svart på hva slags frukt! Jeg skjønner ikke hvilken frukt dere skjærer opp og hvorfor, så kanskje du kan svare? 

Eg kan godt svare på det. Eit fat med oppskjert ananas, appesin, eple (dekke båtane med sitronsaft for at dei skal halde seg fine), jordbær og druer er dekorativt og populært. Personleg et eg ikkje av det akkurat når det er kakebord, fordi eg er kakemonster og vil ha plass i magen til å smake flest mogleg kaker. Men det finst alltid nokon som ikkje er glad i kaker eller som blir dårleg av for mykje av det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Vi hadde konfirmasjon nå i helgen.
18 stykker, 4 kaker og mye igjen.
Tenker at 6 er nok

Anonymkode: 4957b...7d8

Ja jeg håpte egentlig det for det blir mye å bake....vi har middag med to serveringer så jeg vil jo tro at de fleste har spist godt av middagen og er nokså mette etter både tung middag og dessert.
HI

Skrevet
☆☆☆ skrev (38 minutter siden):

Eg kan godt svare på det. Eit fat med oppskjert ananas, appesin, eple (dekke båtane med sitronsaft for at dei skal halde seg fine), jordbær og druer er dekorativt og populært. Personleg et eg ikkje av det akkurat når det er kakebord, fordi eg er kakemonster og vil ha plass i magen til å smake flest mogleg kaker. Men det finst alltid nokon som ikkje er glad i kaker eller som blir dårleg av for mykje av det. 

Haha, det samme tenker jeg. jeg ofrer ikke mageplass til frukt over kaker, altså. 

Meloner i forskjellige varianter er også populært blant de som liker slikt ;) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg håpte egentlig det for det blir mye å bake....vi har middag med to serveringer så jeg vil jo tro at de fleste har spist godt av middagen og er nokså mette etter både tung middag og dessert.
HI

Er det ikke vanlig å hjelpe å bake til konfirmasjon? Jeg hadde konfirmant i fjor, da hadde vi 10 kaker pluss diverse og jeg lagde ingenting av det selv.

i år har jeg laget kaker til 2 tantebarn sin konfirmasjon. I tillegg skal jeg bake til to venninner og en nabo! Heldigvis er det ulike helger. 
hos oss kommer svigermor, min far og mine søsken med kaker til konfirmasjon. Alle gir beskjed hva de ønsker å bake og vi passer på det blir variert!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke vanlig å hjelpe å bake til konfirmasjon? Jeg hadde konfirmant i fjor, da hadde vi 10 kaker pluss diverse og jeg lagde ingenting av det selv.

i år har jeg laget kaker til 2 tantebarn sin konfirmasjon. I tillegg skal jeg bake til to venninner og en nabo! Heldigvis er det ulike helger. 
hos oss kommer svigermor, min far og mine søsken med kaker til konfirmasjon. Alle gir beskjed hva de ønsker å bake og vi passer på det blir variert!

Jo det er sikkert fint og flott om man har stor omgangskrets eller familie men det har ikke vi. Ingen foreldre igjen og mye tilreisende gjester med fly. I tillegg skal alle vennene konfirmere seg samme helg så lite vits å bake til dem for å få bakst i retur :-)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo det er sikkert fint og flott om man har stor omgangskrets eller familie men det har ikke vi. Ingen foreldre igjen og mye tilreisende gjester med fly. I tillegg skal alle vennene konfirmere seg samme helg så lite vits å bake til dem for å få bakst i retur 🙂

Hvis du tror det blir for lite, så hadde jeg kjøpt noen kaker hadde jeg vært deg.

Anonymkode: 36f99...37d

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ikke meg du spør, men her er noe av det jeg har sett på fat, noen har ferdige fruktspyd :

honningmelon
piel de sapo melon
cantaloupe melon
blåbær
bringebær
jordbær
banan - halve med skall
physalis
druer
appelsinbåter
kiwi
ananas
plommer
fersken/nektarin
mango

Skrevet
☆☆☆ skrev (1 time siden):

Druer og jordbær deler du vel ikke?? Det var at noen skjærer opp frukten jeg reagerte på, og jeg syns det er greit og nødvendig med sitronsaft over fruktsalat når det er eplebiter oppi. Å ha sitronsaft på eplebåter som blir liggende er ikke spesielt godt, og appelsin blir fort tørt. Hvis du har dette som pynt så forstår jeg hvorfor du skjærer opp, men ellers er det jo bare dumt og noe tull om det skal spises og smake godt. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ikke meg du spør, men her er noe av det jeg har sett på fat, noen har ferdige fruktspyd :

honningmelon
piel de sapo melon
cantaloupe melon
blåbær
bringebær
jordbær
banan - halve med skall
physalis
druer
appelsinbåter
kiwi
ananas
plommer
fersken/nektarin
mango

Så hvordan serveres bær? Hvorfor dele bananer i to? Jeg vet ikke hva poenget med å skjære opp frukt er. Det taper seg raskt uten skall, og det er jo noe som blir stående og som folk kan spise utover i selskapet. Som sagt så skjønner jeg at litt til pynt, men ellers syns jeg det må serveres med skall, helt og med fruktkniver. 

Skrevet

Druer og jordbær deler du vel ikke?? Det var at noen skjærer opp frukten jeg reagerte på, og jeg syns det er greit og nødvendig med sitronsaft over fruktsalat når det er eplebiter oppi. Å ha sitronsaft på eplebåter som blir liggende er ikke spesielt godt, og appelsin blir fort tørt. Hvis du har dette som pynt så forstår jeg hvorfor du skjærer opp, men ellers er det jo bare dumt og noe tull om det skal spises og smake godt. 

Så hvordan serveres bær? Hvorfor dele bananer i to? Jeg vet ikke hva poenget med å skjære opp frukt er. Det taper seg raskt uten skall, og det er jo noe som blir stående og som folk kan spise utover i selskapet. Som sagt så skjønner jeg at litt til pynt, men ellers syns jeg det må serveres med skall, helt og med fruktkniver. 

Kjære vene, da lar du det jo bare være. Man må ikke problematisere ting så voldsomt.

Skrevet

Tuller du? Man skjærer jo opp fordi man skal kunne forsyne seg av flere forskjellige ting, man sitter ikke å gumler på et helt eple, liksom. Og nei, druer og bær skjærer man ikke opp, derimot ser det litt dumt ut om alle sitter med hodet gjemt i hver sin vannmelon. 

Man skjærer opp like før servering. Det er faktisk helt uproblematisk. 

Anonymkode: df800...72c

Skrevet

Kjære vene, da lar du det jo bare være. Man må ikke problematisere ting så voldsomt.

Jeg bare spurte og syns det er en rar ting å gjøre. Ikke verre enn det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ananas, melon av ulik type, druer, jordbær, appelsin, kiwi, blåbær.

Anonymkode: 65bb9...f65

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vanlig der min mann kommer fra. Ikke her vi bor. Da vi hadde konfirmant bakte jeg det meste selv.

Anonymkode: 65bb9...f65

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg bare spurte og syns det er en rar ting å gjøre. Ikke verre enn det. 

Hvorfor er det rart å skjære opp fukt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det rart å skjære opp fukt?

Fordi endel av det blir tørr og misfarget etter litt tid. Det er jo greit å pynte med når en har på sitron mot misfarging, men ellers blir det rart syns jeg. Vi serverer stort sett alltid frukt og ost, men aldri oppskåret. Så jeg bare reagerte på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...