Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Jeg går på lavkarbo. (Grunnen til jeg begynte med det var ikke på grunn av vekt, men siden jeg har kronisk migrene og hadde hørt at et lavkarbo kosthold kan ha positiv effekt på migrene. For meg har det forandret livet mitt) Vi har også en i familien som er veganer. I helgen var det konfirmasjon. Deler av det jeg serverte kunne lett gjøres om til veganer varianter, og jeg lagde mindre porsjonen av de rettene til den personen. Så kom jeg til å tenke på noe jeg lurer litt, det er veldig mange som ikke ønsker å tilrettelegge for en som går på lavkarbo siden det er så fryktelig dyrt. Disse står fremdeles på sitt selv om jeg spør om jeg bare kan få litt mer grønnsaker istedenfor poteter. Grønnsaker er jo så mye dyrere enn poteter. Veganere skal alle legge til rette for. Der er det aldri noe spørsmål. Veganere spiser ikke bare gulrøtter, har dere i det hele tatt sett prisene på erstatningsproduktene? De er jo hårreisende dyre. Greit, de spiser ikke kjøtt som kan være dyrt, men alt det andre greiene blir i sum utrolig mye mer. Hvorfor nekten mange å tilrettelegge for lavkarbo siden det er så dyrt, men alle skal gjøre det de kan for å tilrettelegge for veganere? Jeg har ikke noe problem med å tilrettelegge for veganere, men ja jeg er litt snurt siden det ikke går begge veier Anonymkode: 2712c...1c6
Kira Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Jeg tilrettelegger for alle vennene mine, uansett hvilke dietter, allergier eller overbevisninger de har. Når man inviterer venner/familie på mat vil man ikke servere ting de ikke kan spise. Slik er det i min vennegjeng og familie, og jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Når du tilrettelegger for en veganer i et selskap, behøver du ikke bruke dyre erstatningsprodukter. De produktene kan ha sin plass når man skal sette sammen et komplett kosthold eller trenger mat som kan tilbereds raskt (og hvem trenger ikke det innimellom?), men det er ikke noen vits i å bruke dem når det er snakk om et enkelt måltid. Server diverse pastasalat, kikerter, ovnsstekte grønnsaker, bønnedipp, hva som passer inn i måltidet og som alle kan spise. Anonymkode: d40f9...6f9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Jeg har aldri hørt om, eller opplevd at noen nekter noen mer grønnsaker fordi det er dyrt!? Hvis de sier nei til deg på grunn av det i selskaper, så må de ha i mot deg av en eller annen grunn, for de blir jo selvfølgelig ikke ruinert fordi om du får litt mer av det du kan spise. Det er null problem å lage noen gode salater og servere brød det går an å spise ved siden av. Til både veganere og de som spiser lavkarbo. Jeg lager ikke mer kompliserte retter til alle som ikke kan spise vanlig mat, men de får da mat ihvertfall. Anonymkode: 1044a...1f5
prekæs Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri hørt om, eller opplevd at noen nekter noen mer grønnsaker fordi det er dyrt!? Hvis de sier nei til deg på grunn av det i selskaper, så må de ha i mot deg av en eller annen grunn, for de blir jo selvfølgelig ikke ruinert fordi om du får litt mer av det du kan spise. Det er null problem å lage noen gode salater og servere brød det går an å spise ved siden av. Til både veganere og de som spiser lavkarbo. Jeg lager ikke mer kompliserte retter til alle som ikke kan spise vanlig mat, men de får da mat ihvertfall. Anonymkode: 1044a...1f5 Treffer du den rette veganeren, kan tilrettelegging være et problem altså. Vegetarianere er som regel ikke problem, men veganere kan ha mye rart for seg altså.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Jeg tror kanskje du har litt sær omgangskrets. Det er virkelig ikke så mye dyrere med brokkoli enn poteter at det er det som velter budsjettet når man ber folk i middagsselskap. Her tilrettelegger jeg så godt jeg kan for alle. Jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen hos oss, uansett om det årsaken til kostrestriksjonene er hensyn til dyrevelferd, miljø, helse eller religion. Anonymkode: 68cf7...58d
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 prekæs skrev (6 minutter siden): Treffer du den rette veganeren, kan tilrettelegging være et problem altså. Vegetarianere er som regel ikke problem, men veganere kan ha mye rart for seg altså. Ja jeg vet det fins de ekstreme. Uansett får de ikke annet enn gode salater her. Det får være godt nok. Jeg står ikke og lager kompliserte måltider til fem personer som må ha annet enn hovedmeny. Det skjer ikke. Anonymkode: 1044a...1f5
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Det er jo ikke så mye dyrere med grønnsaker dere lavkarboere ikke eter - kålrot, gulrot og andre norske grønnsaker. De grønnsakene dere eter er dyre. Nei, jeg tilrettelegger ikke for alskens dietter. Anonymkode: 924a4...3c0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 Tilrettelegger så godt som mulig. Ikke lenge siden jeg laget en lavkarbo suksessterte. Selv har jeg cøliaki, og blir veldig glad de gangene det er alternativer for meg også. Før var jeg litt oppgitt over alle de rare diettene. Men jeg har skjønt, etter å lest mye om temaet. At forskning viser at mat har mye å si for helse. Så har folk i familien som er vegetarianere pga helseeffekten (revmatiske sykdom). Så nå tilpasset jeg så langt som mulig, bare jeg får info på forhånd. Jeg etterspør alltid om det er noen hensyn jeg skal ta. Anonymkode: 18da4...0c2
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tilrettelegger så godt som mulig. Ikke lenge siden jeg laget en lavkarbo suksessterte. Selv har jeg cøliaki, og blir veldig glad de gangene det er alternativer for meg også. Før var jeg litt oppgitt over alle de rare diettene. Men jeg har skjønt, etter å lest mye om temaet. At forskning viser at mat har mye å si for helse. Så har folk i familien som er vegetarianere pga helseeffekten (revmatiske sykdom). Så nå tilpasset jeg så langt som mulig, bare jeg får info på forhånd. Jeg etterspør alltid om det er noen hensyn jeg skal ta. Anonymkode: 18da4...0c2 Ingen seriøs forskning viser at lavkarbo (en lang rekke med diverse dietter innen dette feltet) har dokumentert effekt på sykdommer. Det er en diett, en veldig ensidig sådan. Og de færreste klarer å spise så begrenset hele livet. Anonymkode: 924a4...3c0
Kira Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ingen seriøs forskning viser at lavkarbo (en lang rekke med diverse dietter innen dette feltet) har dokumentert effekt på sykdommer. Det er en diett, en veldig ensidig sådan. Og de færreste klarer å spise så begrenset hele livet. Anonymkode: 924a4...3c0 Man trenger ikke alltid seriøs forskning for å føle seg bedre. Hvis Kari får mindre migrene av å spise lavkarbo og Grete får mindre leddsmerter av å ikke spise svin og sukker, så er det jo en selvfølge at de unngår det de føler de blir dårlige av. Mange prøver seg frem gjennom dietter for å se om noe kan ha effekt for akkurat deres kropp. Hva forskning viser blir da irrelevant for dem så lenge de føler seg bedre.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 Kira skrev (12 minutter siden): Man trenger ikke alltid seriøs forskning for å føle seg bedre. Hvis Kari får mindre migrene av å spise lavkarbo og Grete får mindre leddsmerter av å ikke spise svin og sukker, så er det jo en selvfølge at de unngår det de føler de blir dårlige av. Mange prøver seg frem gjennom dietter for å se om noe kan ha effekt for akkurat deres kropp. Hva forskning viser blir da irrelevant for dem så lenge de føler seg bedre. Har du hørt om placeboeffekten? De kan spise det de vil, men ikke forvent at vertskapet tilrettelegger for 10 forskjellige dietter i ett selskap. Anonymkode: 924a4...3c0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er jo ikke så mye dyrere med grønnsaker dere lavkarboere ikke eter - kålrot, gulrot og andre norske grønnsaker. De grønnsakene dere eter er dyre. Nei, jeg tilrettelegger ikke for alskens dietter. Anonymkode: 924a4...3c0 Selv ikke når det er medisinsk begrunnet? Man tilrettelegger jo for folk med allergier. HI Anonymkode: 2712c...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selv ikke når det er medisinsk begrunnet? Man tilrettelegger jo for folk med allergier. HI Anonymkode: 2712c...1c6 Har du vært hos legen med dette og fått en diagnose med lavkarbodiett som behandling? Hvis ikke, er det ikke medisinsk begrunnet. Du er ikke allergisk mot karbohydrater. Anonymkode: 924a4...3c0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 Jeg synes at man kan forsøke å spise det som blir servert, så kan du heller ha lavkarbokosthold når du er hjemme. Anonymkode: 90fe3...e04
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har du vært hos legen med dette og fått en diagnose med lavkarbodiett som behandling? Hvis ikke, er det ikke medisinsk begrunnet. Du er ikke allergisk mot karbohydrater. Anonymkode: 924a4...3c0 Jeg har kronisk migrene. Hva som gjør at folk med det får anfall variere etter som hva de er følsomme for, men en av de tingene som ofte gjentar seg er rask endring i blodsukkeret. Min migrene gikk over til kronisk etter jeg hadde svangerskapsdiabetes. Min lege foreslo jeg skulle prøve lavkarbo siden det har hjulpet mange. Resultatet av dette er at må har jeg 3-5 anfall i måneden mot 7-10 i uken tidligere. Jeg vil kalle det medisinsk begrunnet. HI Anonymkode: 2712c...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes at man kan forsøke å spise det som blir servert, så kan du heller ha lavkarbokosthold når du er hjemme. Anonymkode: 90fe3...e04 Da vil jeg ligge rett ut med kraftig migrene dagen etter, det ønsker jeg ikke. Men det var heller ikke det som var spørsmålet mitt HI Anonymkode: 2712c...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #18 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Da vil jeg ligge rett ut med kraftig migrene dagen etter, det ønsker jeg ikke. Men det var heller ikke det som var spørsmålet mitt HI Anonymkode: 2712c...1c6 Svaret mitt er at jeg ikke tilrettelegger for noen slike nykker, kun for ekte, vitenskapelig dokumenterte allergier. Så da vil jeg enten la være å invitere deg, eller så serverer jeg det jeg hadde tenkt og du får spise det du "tåler" av maten på tallerkenen. Anonymkode: 90fe3...e04
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #19 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg går på lavkarbo. (Grunnen til jeg begynte med det var ikke på grunn av vekt, men siden jeg har kronisk migrene og hadde hørt at et lavkarbo kosthold kan ha positiv effekt på migrene. For meg har det forandret livet mitt) Vi har også en i familien som er veganer. I helgen var det konfirmasjon. Deler av det jeg serverte kunne lett gjøres om til veganer varianter, og jeg lagde mindre porsjonen av de rettene til den personen. Så kom jeg til å tenke på noe jeg lurer litt, det er veldig mange som ikke ønsker å tilrettelegge for en som går på lavkarbo siden det er så fryktelig dyrt. Disse står fremdeles på sitt selv om jeg spør om jeg bare kan få litt mer grønnsaker istedenfor poteter. Grønnsaker er jo så mye dyrere enn poteter. Veganere skal alle legge til rette for. Der er det aldri noe spørsmål. Veganere spiser ikke bare gulrøtter, har dere i det hele tatt sett prisene på erstatningsproduktene? De er jo hårreisende dyre. Greit, de spiser ikke kjøtt som kan være dyrt, men alt det andre greiene blir i sum utrolig mye mer. Hvorfor nekten mange å tilrettelegge for lavkarbo siden det er så dyrt, men alle skal gjøre det de kan for å tilrettelegge for veganere? Jeg har ikke noe problem med å tilrettelegge for veganere, men ja jeg er litt snurt siden det ikke går begge veier Anonymkode: 2712c...1c6 Det er vel ikke sånn at vertskapet serverer deg på tallerkenen? ta normal porsjon av alt det du vil spise og la det du ikke vil spise være. Anonymkode: 2cd01...a93
Kamomille Skrevet 9. mai 2022 #20 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Da vil jeg ligge rett ut med kraftig migrene dagen etter, det ønsker jeg ikke. Men det var heller ikke det som var spørsmålet mitt HI Anonymkode: 2712c...1c6 La være å spise så mye potet da vel. Du trenger vel ikke spørre vertskapet om der er greit at du kun tar en liten potet eller bare litt ris.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #21 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har kronisk migrene. Hva som gjør at folk med det får anfall variere etter som hva de er følsomme for, men en av de tingene som ofte gjentar seg er rask endring i blodsukkeret. Min migrene gikk over til kronisk etter jeg hadde svangerskapsdiabetes. Min lege foreslo jeg skulle prøve lavkarbo siden det har hjulpet mange. Resultatet av dette er at må har jeg 3-5 anfall i måneden mot 7-10 i uken tidligere. Jeg vil kalle det medisinsk begrunnet. HI Anonymkode: 2712c...1c6 Man får ikke rask endring i blodsukkeret av å spise langsomme karbohydrater. Anonymkode: 924a4...3c0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #22 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da vil jeg ligge rett ut med kraftig migrene dagen etter, det ønsker jeg ikke. Men det var heller ikke det som var spørsmålet mitt HI Anonymkode: 2712c...1c6 Lå du med migrene hver eneste dag før du begynte med lavkarbo? Mer stabilt blodsukker med riktig valg av karbohydrater! - Lev med diabetes.no Anonymkode: 924a4...3c0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #23 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Svaret mitt er at jeg ikke tilrettelegger for noen slike nykker, kun for ekte, vitenskapelig dokumenterte allergier. Så da vil jeg enten la være å invitere deg, eller så serverer jeg det jeg hadde tenkt og du får spise det du "tåler" av maten på tallerkenen. Anonymkode: 90fe3...e04 Oi, du er virkelig kjip. Anonymkode: 0ed2f...770
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #24 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Oi, du er virkelig kjip. Anonymkode: 0ed2f...770 Mwwwaahahahahahaha! Anonymkode: 90fe3...e04
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #25 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror kanskje du har litt sær omgangskrets. Det er virkelig ikke så mye dyrere med brokkoli enn poteter at det er det som velter budsjettet når man ber folk i middagsselskap. Her tilrettelegger jeg så godt jeg kan for alle. Jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen hos oss, uansett om det årsaken til kostrestriksjonene er hensyn til dyrevelferd, miljø, helse eller religion. Anonymkode: 68cf7...58d Jeg må legge til at jeg tror kanskje noe av grunnen til at enkelte får litt piggene ut når det gjelder lavkarbo er måten det fremstod som da det først ble populært. Det kunne, gjennom media, virke som man skulle leve på kjøtt og meieriprodukter. Det er både dyrt og ekstremt egoistisk med tanke på ressursfordeling og miljøhensyn. At man spiser grønnsaker blir noe helt annet. Anonymkode: 68cf7...58d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå