Gå til innhold

Hvilken bunad har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke bunad i ordets rette betydning. Det er i beste fall en festdrakt.

Anonymkode: 1e626...711

Jeg kjøpte en utstillingsmodell på husfliden, i str 38, absolutt en bunad altså 😉

Men jeg er str 40 så en sydame har tilpasset den.

Anonymkode: ef914...fc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Poenget var her at jeg ikke har kjøpt den brukt eller fått i arv da..😅

Anonymkode: f9c87...ccc

Selv arvede og brukte bunader er det vanlig å få tilpasset da, en bunad skal sitte perfekt på akkurat din kropp 🙂

Skrevet

Vest-Telemark, fordi jeg er født og oppvokst i Telemark og alltid vil være telemarking selv om jeg bor i Oslo.

Anonymkode: 2e11a...36a

Skrevet

Blå vestfold bunad skal jeg endelig få meg , klar til neste års 17 mai ♥️

Anonymkode: 9063e...d3b

Skrevet

Nedre Buskerud. Angrer på valget

Anonymkode: 2df80...2cd

Skrevet

Jeg har rød romeriksbunad med brokadeliv, også kalt festbunad L55. Er fra Romerike, selv om jeg har bodd mange år i Oslo. Synes bunaden min er så frisk i fargene, så jeg liker den godt. Den er heller ikke den vanligste av romeriksbunadene.

Anonymkode: c885b...3f3

Skrevet

Har Osbunad. Likte den egentlig ikke så godt da jeg fikk den til konfirmasjonen, men siden jeg er født og oppvokst på Os, ble liksom valget tatt for meg. Nå er jeg veldig glad i den! :)

Anonymkode: a4346...17a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke bunad i ordets rette betydning. Det er i beste fall en festdrakt.

Anonymkode: 1e626...711

Da synes jeg at min Oslobunad er en ekstremt dyr festdrakt. Bare å gå på nettsiden til Oslobunaden, så ser du man kan velge om man vil ha skreddersydd eller på størrelse.

Anonymkode: 39b79...6b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selv arvede og brukte bunader er det vanlig å få tilpasset da, en bunad skal sitte perfekt på akkurat din kropp 🙂

Da må det nok være en festdrakt altså 😜 hvilken lovbok står det at bunader må være tilpasset kroppen til brukeren for å kunne kalles en bunad?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da synes jeg at min Oslobunad er en ekstremt dyr festdrakt. Bare å gå på nettsiden til Oslobunaden, så ser du man kan velge om man vil ha skreddersydd eller på størrelse.

Og nettopp derfor er det en festdrakt. En bunad vil alltid være tilpasset den som bruker den - altså skreddersydd.

Du kan riktignok kjøpe materialpakke/stoff til en bunad i litt ulike størrelser, men ferdig montert vil den alltid være skreddersydd.

Anonymkode: 8a7d8...839

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og nettopp derfor er det en festdrakt. En bunad vil alltid være tilpasset den som bruker den - altså skreddersydd.

Du kan riktignok kjøpe materialpakke/stoff til en bunad i litt ulike størrelser, men ferdig montert vil den alltid være skreddersydd.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Det lages da masse bunader på standardmål, som man kan tilpasse senere dersom man ønsker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Det lages da masse bunader på standardmål, som man kan tilpasse senere dersom man ønsker. 

Ferdig monterte, ja, så klart. Men man tilpasser jo uansett bunaden til den som skal bære den, det er ikke sånn at en bunad i størrelse medium passer alle kvinner som bruker størrelse medium. Ergo er en bunad skreddersydd til den enkelte eier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ferdig monterte, ja, så klart. Men man tilpasser jo uansett bunaden til den som skal bære den, det er ikke sånn at en bunad i størrelse medium passer alle kvinner som bruker størrelse medium. Ergo er en bunad skreddersydd til den enkelte eier.

Eller man kan kjøpe en ferdigsydd en i størrelse medium og velge å ikke skreddersy den uten at den slutter å være en bunad

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Uansett om den sitter pent på brukeren eller ikke så er en bunad en bunad. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Eller man kan kjøpe en ferdigsydd en i størrelse medium og velge å ikke skreddersy den uten at den slutter å være en bunad

Er ditt inntrykk at dette gjelder de fleste som har en bunad? At de ikke har fått den tilpasset sin kropp?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er ditt inntrykk at dette gjelder de fleste som har en bunad? At de ikke har fått den tilpasset sin kropp?

Husk også på at mange kjøper brukt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken rolle spiller det? Slutter det å være en bunad fordi man ikke gjør det samme som flertallet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken rolle spiller det? Slutter det å være en bunad fordi man ikke gjør det samme som flertallet?

Ok, dette begynner å bli kjedelig. Utgangspunktet for dette var en som skrev «Kjøpte meg den i 2019, figursydd til meg.». Hvorpå jeg svarer at alle bunader vel er «figursydde», altså tilpasset den som bruker den. 

En bunad som ikke passer på kroppen til den som bærer den er åpenbart fremdeles en bunad, men de aller fleste vil mene at bunaden sitter feil og ar bunaden bør justeres så den passer brukeren. Du må gjerne være uenig i at de aller, aller flere som har en bunad har fått den tilpasset sin kropp, men jeg er uansett overbevist om at det er tilfelle.

Skrevet
Tekla123 skrev (12 timer siden):

Jeg fikk Norsk fjellbunad til konfirmasjonen. Den har jeg arvet bort til min svigerinne, så hennes døtre en gang kan arve den videre. Jeg har ikke døtre som kan arve, og min svigerinne er som en søster. Jeg ønsker at bunaden går til én av mine nieser. 

Jeg arvet nemlig mammas Finnmarksbunad, som sitter mye finere på meg og som jeg bærer med like mye stolthet. Jeg er like mye finnmarking som trønder, har aldri bodd noen av stedene. 

Finnmarksbunaden er veldig fin!

Anonymkode: 6d17b...3aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å herregud, ditt gnagsår. Man kan fint kle på seg en bunad som  noen andre eier, og som dermed ikke passer. Den fortsetter å være bunad enten den opprinnelige eieren har den på og passer den perfekt, eller blir smellfeit og ikke får den på, eller om grandnevøen til fandens oldemor tar den på seg og ikke får den skreddersydd. Den er bunad uansett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å herregud, ditt gnagsår. Man kan fint kle på seg en bunad som  noen andre eier, og som dermed ikke passer. Den fortsetter å være bunad enten den opprinnelige eieren har den på og passer den perfekt, eller blir smellfeit og ikke får den på, eller om grandnevøen til fandens oldemor tar den på seg og ikke får den skreddersydd. Den er bunad uansett.

Kan bare gjenta meg selv her:

Ok, dette begynner å bli kjedelig. Utgangspunktet for dette var en som skrev «Kjøpte meg den i 2019, figursydd til meg.». Hvorpå jeg svarer at alle bunader vel er «figursydde», altså tilpasset den som bruker den. 

En bunad som ikke passer på kroppen til den som bærer den er åpenbart fremdeles en bunad, men de aller fleste vil mene at bunaden sitter feil og ar bunaden bør justeres så den passer brukeren. Du må gjerne være uenig i at de aller, aller flere som har en bunad har fått den tilpasset sin kropp, men jeg er uansett overbevist om at det er tilfelle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kan bare gjenta meg selv her:

En bunad som ikke passer på kroppen til den som bærer den er åpenbart fremdeles en bunad, men de aller fleste vil mene at bunaden sitter feil og ar bunaden bør justeres så den passer brukeren. Du må gjerne være uenig i at de aller, aller flere som har en bunad har fått den tilpasset sin kropp, men jeg er uansett overbevist om at det er tilfelle.

Det du svarte var at dersom den ikke var figursydd, var den "i beste fall en festdrakt".

Du får trekke det tilbake og be om unnskyldning for ditt idiotisk fjollete utsagn, da, så skal jeg vurdere om jeg vil begynne å anse deg som et vettugt menneske. Herregud.......

Skrevet

Jeg har en blå romeriksbunad og en rondastakk

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det du svarte var at dersom den ikke var figursydd, var den "i beste fall en festdrakt".

Du får trekke det tilbake og be om unnskyldning for ditt idiotisk fjollete utsagn, da, så skal jeg vurdere om jeg vil begynne å anse deg som et vettugt menneske. Herregud.......

Men du. Prøv å ikke være så hissig og aggressiv. Det blir så dårlig stemning av det 😀

Ja, i min verden er ikke en drakt/kjole som ikke er ment å skreddersys til brukeren (du vet, med ekstra stoff og muligheter til å sy ut og inn og opp og ned) en bunad. Det er en ordinær kjole. Hele konseptet med bunader er jo at den skal gå i arv, og da er jo mulighet til skreddersøm nærmest en nødvendighet.

Jeg beklager at den meningen gir deg flass og kløe i så stor grad at du må ty til personangrep. Trøst deg med at det snart er 17. mai, vi kan ta på oss våre fineste bunader, drakter eller kjoler og klistre på oss de bredeste smil 😀🥳

Skrevet

Jeg har Trysilbunad 🥰

Anonymkode: 5cbcf...f29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...