Gå til innhold

Hvilken bunad har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet
frk Nilsen skrev (1 time siden):

Svart Gloria (Trønderbunad) Bildet fra husfliden. 

Bilde av Svart Gloria

Den var aldeles nydelig!

Anonymkode: 8a7d8...839

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vestfold 1956. Det er her jeg kommer fra og jeg kan ikke tenke meg å ha annen bunad. 

Anonymkode: 75dab...8da

Den har jeg også, og alle andre damer i familien! Den er nydelig! 😍 Vi føler oss aldri finere enn når bunaden er på.

Anonymkode: e9b9f...3a3

Skrevet

Jeg har også jelsabunaden fordi faren min kommer fra Jæren. Jeg har grønt brokadeliv. (Mette-Marit har den samme bunaden med rødt brokadeliv  😉

Skrevet

Nordhordlandsbunad, vinterbunaden. Min mor og mine tanter har denne, så det ble naturlig for meg å velge samme som dem. Min har dessverre ikke noen flott historie, men datteren min skal få arve mamma sin bunad, og med den en sølje fra min oldemor ❤️

Anonymkode: b970d...74f

Skrevet

Har kofte fra Kautokeino og Nordlandsbund. Bunaden er arvet etter farmor, hun har sydd den selv, og jeg er vokst opp i Nordland. Kofta er fra mamma sin side. Hun er samisk fra Kautokeino og fra Karesuando. 

Anonymkode: 2b895...276

Skrevet

Jeg har Frafjord, Rogalandsbunad. Ville ha lik som mamma og storesøsteren min 🙂

Anonymkode: 1b477...ee2

Skrevet

Jeg har denne. Er født, oppvokst og bor fremdeles i Vestfold.  

Screenshot_20220510-184033_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: c2f38...54d

Skrevet

Blå Nordlandsbunad

Anonymkode: 7c8b4...536

Skrevet

Vest-Agder, bodde der til jeg var 21.

Anonymkode: dd0de...ff7

Skrevet

Jeg fikk sjøgrønn romeriksbunad til konfirmasjonen, siden jeg bor her. Har imidlertid alltid ønsket meg Dovrestakk siden bestemor hadde den og familien er fra Gudbrandsdalen. Mamma broderte og ga meg denne i fjor 😭 Er utrolig glad i den! 

Anonymkode: 3e14b...40d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har Frafjord, Rogalandsbunad. Ville ha lik som mamma og storesøsteren min 🙂

Jeg ble nysgjerrig og googlet frafjordbunad. For meg ser den helt lik ut som min jelsabunad. Kan det være samme bunad med forskjellig navn? 

Skrevet
prebs skrev (6 minutter siden):

Jeg ble nysgjerrig og googlet frafjordbunad. For meg ser den helt lik ut som min jelsabunad. Kan det være samme bunad med forskjellig navn? 

Er ikke broderiet forskjellig?

Anonymkode: 3f4f3...a74

Skrevet

Aust Agder bunad, arvet av farmor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Den har jeg også, og alle andre damer i familien! Den er nydelig! 😍 Vi føler oss aldri finere enn når bunaden er på.

Anonymkode: e9b9f...3a3

Vi også! Den fineste av dem alle! ❤️

Anonymkode: aa717...a17

Skrevet

Oslobunad i mørkeblå. Kjøpte meg den i 2019, figursydd til meg. Har mors- og farslekt fra Oslo, og er selv oppvokst der. 

Anonymkode: f9c87...ccc

Skrevet
prebs skrev (1 time siden):

Hei, Jelsa er veldig fin men de er ikke den samme 🙂

Frafjord 

1506910301_Screenshot_20220510-224653_SamsungInternet.thumb.jpg.9bbe3d04223c5c129ba8bb7c2e341f71.jpg

Jelsa 148725060_Screenshot_20220510-224613_SamsungInternet.thumb.jpg.f34aa3685dd7c4b8603a50da59945ded.jpg

image.png

image.png

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hei, Jelsa er veldig fin men de er ikke den samme 🙂

Frafjord 

1506910301_Screenshot_20220510-224653_SamsungInternet.thumb.jpg.9bbe3d04223c5c129ba8bb7c2e341f71.jpg

Jelsa 148725060_Screenshot_20220510-224613_SamsungInternet.thumb.jpg.f34aa3685dd7c4b8603a50da59945ded.jpg

image.png

image.png

Oi gjorde noe feil her 😯😐, men men. 

Skrevet

Mørk blå Oslobunad. Hele farssiden min er fra Oslo, og jeg bor i Oslo selv. 

Anonymkode: 39b79...6b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Oi gjorde noe feil her 😯😐, men men. 

Jeg ser forskjellen nå, men det var ikke lett å se for en amatør! Men begge bunadene er vakre  🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Oslobunad i mørkeblå. Kjøpte meg den i 2019, figursydd til meg. Har mors- og farslekt fra Oslo, og er selv oppvokst der. 

Nå er vel alle bunader «figursydde», eller tilpasset den som skal bruke den, som det også kalles…?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå er vel alle bunader «figursydde», eller tilpasset den som skal bruke den, som det også kalles…?

Poenget var her at jeg ikke har kjøpt den brukt eller fått i arv da..😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man får kjøpt bunader ferdig på str. Min ble solgt som str 38. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man får kjøpt bunader ferdig på str. Min ble solgt som str 38. 

Det er ikke bunad i ordets rette betydning. Det er i beste fall en festdrakt.

Anonymkode: 1e626...711

Skrevet

Den går vel ikke under bunad, men jeg har kystdrakten. Jeg har bestandig syntes den har vært nydelig,  å fikk sydd en til meg selv til min førstefødtes konfirmasjon. Hun ønsket seg likens til konfirmasjonen, å det ville søstrene hennes å når de konfirmerte seg. 

Anonymkode: 59cd5...044

Skrevet (endret)

Jeg fikk Norsk fjellbunad til konfirmasjonen. Den har jeg arvet bort til min svigerinne, så hennes døtre en gang kan arve den videre. Jeg har ikke døtre som kan arve, og min svigerinne er som en søster. Jeg ønsker at bunaden går til én av mine nieser. 

Jeg arvet nemlig mammas Finnmarksbunad, som sitter mye finere på meg og som jeg bærer med like mye stolthet. Jeg er like mye finnmarking som trønder, har aldri bodd noen av stedene. 

Endret av Tekla123
Rettet ordfeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...