Gå til innhold

Grillforbud Romerike

Anbefalte innlegg

Vi bor på Romerike og det har nå kommet melding fra brannvesenet om at all bruk av åpen ild i naturen er forbudt pga. tørke og brannfare. Jeg tolker det som at dette gjelder grilling i egen hage også, men jeg syns det er formulert uklart.

Meldingen lyder slik:  «Ifølge den midlertidige forskriften er det nå forbudt å gjøre opp ild som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel (ved, kull, briketter, gress, grener o.l..) i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget, samt innmarksområder. Som innmark regnes i denne forskrift hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Dette innebærer at det nå ikke blir tillatt å bruke faste og godkjente bålplasser i våre kommuner. Grunneiere som har etablert godkjent bålplass, enten privat eller offentlig, må stenge disse for bruk til bål og grilling.»

Er det jeg som er dum, eller er dette usedvanlig krøkkete formulert?

Anonymkode: 6f08a...1f8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144429782-grillforbud-romerike/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi bor på Romerike og det har nå kommet melding fra brannvesenet om at all bruk av åpen ild i naturen er forbudt pga. tørke og brannfare. Jeg tolker det som at dette gjelder grilling i egen hage også, men jeg syns det er formulert uklart.

Meldingen lyder slik:  «Ifølge den midlertidige forskriften er det nå forbudt å gjøre opp ild som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel (ved, kull, briketter, gress, grener o.l..) i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget, samt innmarksområder. Som innmark regnes i denne forskrift hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Dette innebærer at det nå ikke blir tillatt å bruke faste og godkjente bålplasser i våre kommuner. Grunneiere som har etablert godkjent bålplass, enten privat eller offentlig, må stenge disse for bruk til bål og grilling.»

Er det jeg som er dum, eller er dette usedvanlig krøkkete formulert?

Hva er krøkkete?

Anonymkode: 318a2...fc8

the amazing spidermamma skrev (Akkurat nå):

Ja, de kunne gjerne ha formulert seg enklere. Det ser ut som om de like gjerne kunne ha skrevet at all grilling og opptenning av ild er forbudt. 

Da ville nok ikke alle skjønt at det innebærer ikke bare grill og bål. Folk må ha det inn med teskjeer.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da ville nok ikke alle skjønt at det innebærer ikke bare grill og bål. Folk må ha det inn med teskjeer.

Ja, kanskje. Men med den formuleringen de hadde valgt, risikerer de også at folk misforstår, så jeg vet ikke... 

Å skrive enkelt og forståelig er ikke alltid så lett, men målet bør jo være å gjøre det så forståelig som mulig, uten at noe blir utelatt. 

Annonse

Det er lov å grille i egen hage. Det er ikke lov å grille i parken, skogen, på tur osv. Men man må selvsagt ikke stå med grillen og ha skogen 30 cm unna. Har du grillen på plattingen din er det ok. Les nederst i artikkelen.
https://www.rb.no/innforer-totalforbud-det-er-helt-nodvendig/s/5-43-1784847 

Anonymkode: f8ea8...e50

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er lov å grille i egen hage. Det er ikke lov å grille i parken, skogen, på tur osv. Men man må selvsagt ikke stå med grillen og ha skogen 30 cm unna. Har du grillen på plattingen din er det ok. Les nederst i artikkelen.
https://www.rb.no/innforer-totalforbud-det-er-helt-nodvendig/s/5-43-1784847 

Anonymkode: f8ea8...e50

Det ser jeg nå, men i meldingen står det også hustomt under områder der det er forbudt. Mener de bare hustomt som det ikke står noe hus på?

Jeg kjenner at jeg ikke er så gira etter å grille at jeg har lyst til å teste dette 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...