Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #26 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tja. Det er jo bare sant. Du velger å forsvare den som har utsatt deg og flere andre kvinner for mishandling, fordi du er mer sint på en som har sendt ukvemsord i din retning. Anonymkode: 4f3cb...6e8 Du bagatelliserer det hun gjorde. Det å sitte på et offentlig sted å slenge dritt blant flere mennesker i minst ti minutter er ikke å sende ukvemsord. Å sette ut stygge rykter er jo heller ikke det. Dette kalles trakkasering. Anonymkode: b4c37...640
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #27 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men alle dere som mener at jeg bør vitne, syns dere det var like feil av meg å ikke anmelde ham den gang jeg gikk fra ham? Det er ikke det at hva hun gjorde er verre, men hun satt på et offentlig sted og trakkaserte meg. Den ene venninnen min som forstår hvis jeg ikke vil, var tilstede den gangen. Det var ekstrem dårlig oppførsel mot meg som overhodet ikke hadde gjort henne noe. Ryktene hun satte ut var også veldig stygge, så er det virkelig ikke normalt og å forvente en unnskyldning før hun ber meg om hjelp nå plutselig? Hun er også nesten to år eldre enn meg, så en godt voksen dame. Anonymkode: b4c37...640 Hjelp til å stoppe en voldsmann, ja så absolutt. Svelg stoltheten din. Anonymkode: c0b85...6a4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. mai 2022 #28 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du bagatelliserer det hun gjorde. Det å sitte på et offentlig sted å slenge dritt blant flere mennesker i minst ti minutter er ikke å sende ukvemsord. Å sette ut stygge rykter er jo heller ikke det. Dette kalles trakkasering. Anonymkode: b4c37...640 Fortsatt er det ingen grunn til å velge å ikke vitne
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #29 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du bagatelliserer det hun gjorde. Det å sitte på et offentlig sted å slenge dritt blant flere mennesker i minst ti minutter er ikke å sende ukvemsord. Å sette ut stygge rykter er jo heller ikke det. Dette kalles trakkasering. Anonymkode: b4c37...640 Hvorfor anmeldte du det ikke da? Anonymkode: c0b85...6a4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #30 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du bagatelliserer det hun gjorde. Det å sitte på et offentlig sted å slenge dritt blant flere mennesker i minst ti minutter er ikke å sende ukvemsord. Å sette ut stygge rykter er jo heller ikke det. Dette kalles trakkasering. Anonymkode: b4c37...640 Da får du anmelde henne i samme slengen som du anmelder eksen da. Anonymkode: 4f3cb...6e8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #31 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du bagatelliserer det hun gjorde. Det å sitte på et offentlig sted å slenge dritt blant flere mennesker i minst ti minutter er ikke å sende ukvemsord. Å sette ut stygge rykter er jo heller ikke det. Dette kalles trakkasering. Anonymkode: b4c37...640 Har du fått beinbrudd? Har disse ryktene ført til at du ble seksuelt misbrukt? Har du fryktet for ditt liv? Nei. Stygge rykter ødelegger mye, men de brekker ikke bein, raserer ikke underlivet og påfører ikke død. Det er det vold som gjør. Og en mann som ustraffet utøver vold mot flere kvinner blir mer og mer dristig og drøy. Til slutt kan det ende i dødsfall. Anonymkode: 94940...233
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #32 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men alle dere som mener at jeg bør vitne, syns dere det var like feil av meg å ikke anmelde ham den gang jeg gikk fra ham? Det er ikke det at hva hun gjorde er verre, men hun satt på et offentlig sted og trakkaserte meg. Den ene venninnen min som forstår hvis jeg ikke vil, var tilstede den gangen. Det var ekstrem dårlig oppførsel mot meg som overhodet ikke hadde gjort henne noe. Ryktene hun satte ut var også veldig stygge, så er det virkelig ikke normalt og å forvente en unnskyldning før hun ber meg om hjelp nå plutselig? Hun er også nesten to år eldre enn meg, så en godt voksen dame. Anonymkode: b4c37...640 Nei, den gangen var du nok traumatisert etter to år med vold. Den gang gjorde du det som trolig var best for deg der og da. Det er heller ikke noe galt å ønske en direkte unnskyldning fra henne. Men det at hun valgte å kontakte deg direkte, til tross for at hun vet at hun ikke var fin mot deg tidligere, det er i seg selv en sterk innrømmelse fra hennes side, og en indirekte unnskyldning fra hennes side. Du må nesten bare velge, HI - hva er viktigst for deg? Få en direkte unnskyldning fra henne for noe hun gjorde da hun var like manipulert og lurt som du en gang var av denne mannen? Eller at han blir straffet for den volden han systematisk utsetter mange kvinner for? Jeg ville ikke hengt meg mer opp i de ryktene hun satte ut om deg, for det at hun nå har anmeldt ham, det nullstiller disse ryktene mer effektivt enn en unnskyldning fra henne noen gang kan gjøre. At du vitner mot mannen for å få frem sannheten om hans vold, det vil ytterligere bekrefte at det ikke var noe i ryktene hun satte ut - og det at du vitner vil også vise at du hever deg over hennes dårlige oppførsel, og heller samarbeider med politiet for å få mannen dømt for de faktiske voldelige og kriminelle handlingene han har utsatt dere begge og flere for. Du har det meste å vinne på å vitne i denne saken. Jeg vil anta at du også kan ha rett på vitnestøtte fra politiet, siden du selv tidligere er utsatt for vold fra denne mannen. Du kan være den som gjør den store forskjellen her, HI - enten at han slipper fri pga. for lite bevis og for få vitner... eller at han blir dømt pga. saken mot ham er så sterk. Du vil til og med kunne vise til hvordan hun pga. at hun var utsatt for hans manipulering behandlet deg stygt, og likevel velger du å stille i retten for å fortelle sannheten om denne mannen, den sannheten hun også så smertelig har fått erfare. Du har muligheten til å være en avgjørende faktor i denne saken, og ditt vitnemål kan gjøre at han får lenger straff enn han ellers måtte få. I verste fall kan han slippe fri om ikke andre som er utsatt for det samme vitner mot ham. Kontakt politiet og hør om du kan ha rett på vitnestøtte. Anonymkode: 18563...4c5
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #33 Skrevet 8. mai 2022 VeslePesle skrev (51 minutter siden): Nettopp. Blikk mot fremtiden - hvor mange flere kvinner vil lide samme skjebne? Enig. Dessuten er det også din mulighet til at det du ble utsatt for kommer frem i dagslys. Så hvis du orker det og dette ikke koster for mye for deg å dra opp igjen, vitner du, for din egen del og for fremtidige uskyldige kvinners del. Så vidt jeg vet, kan din historie være med på å skjerpe en eventuell straff han får. Ble han anmeldt eller fikk noen form for straff/advarsel i forbindelse med bruddet deres? Anonymkode: 0a005...e48
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #34 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor anmeldte du det ikke da? Anonymkode: c0b85...6a4 Fordi han er ekstremt voldelig og det er jo derfor alle forholdene blir avsluttet så fort. Damer kan være i voldelige forhold i mange år, fordi mannen har sine gode sider og ber om unnskyldning blant annet. Eksen min ble ekstremt voldelig og brydde seg ikke om å vise noen gode sider. Det var en personlighetsforandring over natten, så det var bare å stikke av og komme seg unna. Anonymkode: b4c37...640
Himmel og hav Skrevet 8. mai 2022 #35 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nå syns jeg vel at du åpenbarer deg som den som er smålig her med tanke på hva du skriver til en som er blitt trakkasert. Er det mulig å tenke seg litt om tror du? Anonymkode: b4c37...640 Ja, du ble trakassert og det oppelevdes sikkert ikke greit, men du må prøve å skille litt på ting. Det er ikke sånn at du vitner i en sak for å hjelpe denne dama. Du vitner i en sak mot han som slo både deg og henne. Det er ikke som en annen vennetjeneste der du gjør noe for henne, som å bake ei kake eller kjøre henne til flyplassen. Du har blitt bedt om å være med på å styrke saken mot han, så han blir straffet for det han har gjort. Det har egentlig ingenting med det som skjedde mellom deg og henne å gjøre. Om du velger å ikke vitne, så stiller du deg faktisk på hans side.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #36 Skrevet 8. mai 2022 Hi her igjen. Vil bare takke dere som svarer utfyllende og som skjønner problemet mitt, men som likevel oppfordrer meg til å vitne. Jeg ser jo at jeg har et ansvar her også. Anonymkode: b4c37...640
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #37 Skrevet 8. mai 2022 Himmel og hav skrev (Akkurat nå): Ja, du ble trakassert og det oppelevdes sikkert ikke greit, men du må prøve å skille litt på ting. Det er ikke sånn at du vitner i en sak for å hjelpe denne dama. Du vitner i en sak mot han som slo både deg og henne. Det er ikke som en annen vennetjeneste der du gjør noe for henne, som å bake ei kake eller kjøre henne til flyplassen. Du har blitt bedt om å være med på å styrke saken mot han, så han blir straffet for det han har gjort. Det har egentlig ingenting med det som skjedde mellom deg og henne å gjøre. Om du velger å ikke vitne, så stiller du deg faktisk på hans side. Hva tror dere kommer til å skje i en slik rettsak? Tror dere virkelig han blir buret inne på livstid? Mannen får ett klaps på lankene, det står på rullebladet hans og thats it 🤷♀️ Hvor mange spør om rullebladet til mannen de møter? Og tror dere virkelig ikke at denne mannen klarer å få vridd nyeste exen til å bli problemet for sin neste partner på lik linje med det han sansynligvis har fremstilt HI for sin separerte kone? Folk her inne er bare ufattelig naive 🙄 Anonymkode: 69a12...d6b
HvittHus Skrevet 8. mai 2022 #38 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hi her igjen. Vil bare takke dere som svarer utfyllende og som skjønner problemet mitt, men som likevel oppfordrer meg til å vitne. Jeg ser jo at jeg har et ansvar her også. Anonymkode: b4c37...640 Klarer du å snu tankesettet og heller tenke at ved å vitne hjelper du til slik at fremtidige kvinner slipper å bli mishandlet og i verste fall drept? Og at du ved å vitne kan gå med hevet hode i fremtiden i visshet om at du har snudd en fryktelig situasjon til, forhåpentligvis, noe godt?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #39 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva tror dere kommer til å skje i en slik rettsak? Tror dere virkelig han blir buret inne på livstid? Mannen får ett klaps på lankene, det står på rullebladet hans og thats it 🤷♀️ Hvor mange spør om rullebladet til mannen de møter? Og tror dere virkelig ikke at denne mannen klarer å få vridd nyeste exen til å bli problemet for sin neste partner på lik linje med det han sansynligvis har fremstilt HI for sin separerte kone? Folk her inne er bare ufattelig naive 🙄 Anonymkode: 69a12...d6b Jeg har stor takhøyde for at vanlige mennesker ikke klarer å sette seg inn i en situasjon som dette. At de mener jeg burde anmelde da jeg separerte meg sier jo sitt. Det har kommet noen gode svar her tross det da. Anonymkode: b4c37...640
prekæs Skrevet 8. mai 2022 #40 Skrevet 8. mai 2022 Hva skal du vitne om? Skal du være et sannhetsvitne så lenge etter du var oppe i det selv, uten å ha anmeldt? For du har vel ikke vært vitne til hans mishandling av henne? Jeg forstår at det kan være vanskelig å stille som vitne i en sak som du, sikkert ikke uten vanskeligheter, har lagt bak deg. Jeg tenker du bør bli kontaktet på en helt annen måte enn av damen personlig.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #41 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hi her igjen. Vil bare takke dere som svarer utfyllende og som skjønner problemet mitt, men som likevel oppfordrer meg til å vitne. Jeg ser jo at jeg har et ansvar her også. Anonymkode: b4c37...640 Har du barn? Du kom deg videre, og pga din egen sikkerhet hadde jeg ikke vitnet! Anonymkode: b4cbe...e3f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #42 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hi her igjen. Vil bare takke dere som svarer utfyllende og som skjønner problemet mitt, men som likevel oppfordrer meg til å vitne. Jeg ser jo at jeg har et ansvar her også. Anonymkode: b4c37...640 Jeg har ingen problemer med å forstå at du føler dette er et problem. Du flyttet langt bort for å komme deg unna mannen, du har til en viss grad lagt det du ble utsatt for og ham bak deg. Så ble nye dama hans en slags forlengelse av ham da hun baksnakket deg. Og nå kommer hun og ber deg om hjelp. Jeg tror de fleste kan forstå at det ikke bare er enkelt. I tillegg vil jo bare tanken på å vitne gjøre at du begynner å tenke på all volden du selv ble utsatt for av ham, noe som i seg selv er en belastning for deg. Men jeg tror det er viktig at du vitner, HI. Ikke minst for din egen del, ikke bare fordi du bør gjøre det. Dette er din mulighet til å stå opp for deg selv, for å få fortalt sannheten om denne mannen og det han utsatte deg for. Ved å vitne mot ham så viser du også at han ikke lenger har noe tak på deg, at du er sterkere enn ham, og at du er en bedre person enn han noengang vil bli. Jeg synes du skal si ja til å vitne, men det er helt greit å si til henne at du føler hun skylder deg en unnskyldning, selv om du forstår hun på den tiden hun var stygg mot deg nok også var lurt og manipuert av ham. Da står du igjen opp for deg selv og du kan gjøre det klart at du vitner fordi du mener det viktigste nå er å få stoppet denne mannen fra å ødelegge og skade enda flere kvinner. Er du og hun smart forsøker dere å få tak i de tidligere ektefellene hans også. Jo flere av dere som nå står sammen, jo sterkere blir saken mot ham. Og uansett hva straffen hans da blir, så vil det for alltid stå i dommen hva han gjorde mot dere, så han kommer seg aldri unna det. Men er det vanskelig for deg, be om å få vitnestøtte av politiet. Røde Kors har også en form for vitnestøtte, en uavhengig person som kan følge deg til avhør, i retten osv. Selv om det forståelig nok er vanskelig for deg, så tror jeg det er viktig for deg å gjøre det du nå kan for å få frem hvor ekstremt voldelig denne mannen er mot kvinner. Du kan nå stå opp for deg selv, og du kan gjøre en stor forskjell for andre kvinner også. Anonymkode: 18563...4c5
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #43 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Bebreider du meg og de andre eksene hans for ikke å ha anmeldt ham selv óg, eller? Anonymkode: b4c37...640 Bebreider ikke, men ja, han burde vært meldt før. Anonymkode: 861fc...c99
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #44 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Fordi han er ekstremt voldelig og det er jo derfor alle forholdene blir avsluttet så fort. Damer kan være i voldelige forhold i mange år, fordi mannen har sine gode sider og ber om unnskyldning blant annet. Eksen min ble ekstremt voldelig og brydde seg ikke om å vise noen gode sider. Det var en personlighetsforandring over natten, så det var bare å stikke av og komme seg unna. Anonymkode: b4c37...640 Frykter du at han kan ta hevn i etterkant? At du akkurat nå går under radaren, men at dette kan få deg uønsket inn i oppmerksomheten hans igjen? Full forståelse for det altså. Hvis ikke dette er bra for deg i det hele tatt, skal du ikke gå på akkord med din egen situasjon. Jeg tenker hun andre egentlig bare er støy i denne sammenhengen, hva hun har gjort eller ikke gjort, er ikke helt det overordnede målet her. Er det noen fagpersoner du kan snakke med i forkant om å eventuelt vitne i forhold til din egen beskyttelse og hvordan du blir ivaretatt. Det er lett for oss andre å si at du skal vitne, men du er nå offeret her og har også rett på både privatliv og sikkerhet. Det kommer først, det er ditt liv og du som skal leve det videre. Anonymkode: 0a005...e48
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #45 Skrevet 8. mai 2022 prekæs skrev (20 minutter siden): Hva skal du vitne om? Skal du være et sannhetsvitne så lenge etter du var oppe i det selv, uten å ha anmeldt? For du har vel ikke vært vitne til hans mishandling av henne? Jeg forstår at det kan være vanskelig å stille som vitne i en sak som du, sikkert ikke uten vanskeligheter, har lagt bak deg. Jeg tenker du bør bli kontaktet på en helt annen måte enn av damen personlig. At ofre for ekstrem vold ikke greier å anmelde med det samme, det er helt normalt, og det er noe Hi ikke skal anklages for å ikke ha gjort. Personer som er blitt utsatt for det er ofte så traumatiserte at de har mer enn nok med å overleve selv. Det er helt vanlig at de, når de har fått tilstrekkelig avstand greier å enten anmelde, eller som her, vitne i sak mot voldsutøveren. Dette er vanlig for barn og unge som er utsatt for overgrep, det er vanlig for voldtektsofre, det er vanlig for fysisk eller psykisk vold utøvd i ekteskap/forhold. His rolle som "sannhetsvitne" kan være helt avgjørende for at denne mannen blir dømt, så den rollen skal ikke underdrives! Og Hi skal heller ikke ha skyld for det denne mannen har gjort mot den siste eksen hans! Bare å antyde det viser lite forståelse for hvordan det er å ha blitt utsatt for ekstrem vold over tid. Det som er viktig nå, det er at Hi kan gjøre en forskjell her og nå. Og jeg tror hun nå er sterk nok til å gjøre det, og hun sier selv at hun ønsker han skal straffes for den volden han utøver. Men om HI ikke ønsker å snakke mer med hans eks, så kan hun kontakte politiet selv og si at xxx har kontaktet henne ang. sak mot HIs eks-mann og at hun vil vitne mot ham. Så unngår hun helt hans siste eks. Anonymkode: 18563...4c5
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #46 Skrevet 8. mai 2022 Jeg synes definitivt at du bør vitne. Denne mannen bør stoppes - i alle fall må man forsøke. Jeg skjønner også godt at du er forbanna på denne kvinnen. Kan du ikke bare si det til henne? At du synes oppførselen hennes har vært uakseptabel og at du forventer en unnskyldning? Du kan jo bare være tydelig på at du ikke vitner for å gjøre henne en tjeneste, men for å stoppe din voldelige eks. Anonymkode: 10304...4bd
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #47 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes definitivt at du bør vitne. Denne mannen bør stoppes - i alle fall må man forsøke. Jeg skjønner også godt at du er forbanna på denne kvinnen. Kan du ikke bare si det til henne? At du synes oppførselen hennes har vært uakseptabel og at du forventer en unnskyldning? Du kan jo bare være tydelig på at du ikke vitner for å gjøre henne en tjeneste, men for å stoppe din voldelige eks. Anonymkode: 10304...4bd Jeg er bare sånn i tvil om hun egentlig ikke er helt god. Jeg kan ikke gå inn på hvilke rykter hun satte ut og alt hun har sagt, men hun oppførte seg så ondsinnet. En voksen dame som sitter og høylytt trakkaserer andre, pluss at hun har mange uvenner. Jeg lurer på om hva jeg risikerer hvis jeg ikke stiller opp og den tanken plager meg skikkelig. Jeg vil ikke gjøre det fordi jeg er redd henne! Jeg har et dilemma, men jeg er lei av å være redd. Jeg nekter å la meg skremme til ting. Kanskje jeg vil få mer klarhet hvis jeg ringer henne tilbake. Anonymkode: b4c37...640
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #48 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er bare sånn i tvil om hun egentlig ikke er helt god. Jeg kan ikke gå inn på hvilke rykter hun satte ut og alt hun har sagt, men hun oppførte seg så ondsinnet. En voksen dame som sitter og høylytt trakkaserer andre, pluss at hun har mange uvenner. Jeg lurer på om hva jeg risikerer hvis jeg ikke stiller opp og den tanken plager meg skikkelig. Jeg vil ikke gjøre det fordi jeg er redd henne! Jeg har et dilemma, men jeg er lei av å være redd. Jeg nekter å la meg skremme til ting. Kanskje jeg vil få mer klarhet hvis jeg ringer henne tilbake. Anonymkode: b4c37...640 Gjør det, ta en prat med henne. Lykke til uansett hva du lander på. Anonymkode: 10304...4bd
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #49 Skrevet 8. mai 2022 Sjå på det slik: Du vitnar ikkje for henne, men mot drittsekken! Anonymkode: 56ac8...e0c
prekæs Skrevet 8. mai 2022 #50 Skrevet 8. mai 2022 (endret) Anonym bruker skrev (31 minutter siden): At ofre for ekstrem vold ikke greier å anmelde med det samme, det er helt normalt, og det er noe Hi ikke skal anklages for å ikke ha gjort. Personer som er blitt utsatt for det er ofte så traumatiserte at de har mer enn nok med å overleve selv. Det er helt vanlig at de, når de har fått tilstrekkelig avstand greier å enten anmelde, eller som her, vitne i sak mot voldsutøveren. Dette er vanlig for barn og unge som er utsatt for overgrep, det er vanlig for voldtektsofre, det er vanlig for fysisk eller psykisk vold utøvd i ekteskap/forhold. His rolle som "sannhetsvitne" kan være helt avgjørende for at denne mannen blir dømt, så den rollen skal ikke underdrives! Og Hi skal heller ikke ha skyld for det denne mannen har gjort mot den siste eksen hans! Bare å antyde det viser lite forståelse for hvordan det er å ha blitt utsatt for ekstrem vold over tid. Det som er viktig nå, det er at Hi kan gjøre en forskjell her og nå. Og jeg tror hun nå er sterk nok til å gjøre det, og hun sier selv at hun ønsker han skal straffes for den volden han utøver. Men om HI ikke ønsker å snakke mer med hans eks, så kan hun kontakte politiet selv og si at xxx har kontaktet henne ang. sak mot HIs eks-mann og at hun vil vitne mot ham. Så unngår hun helt hans siste eks. Anonymkode: 18563...4c5 Jeg mener at Hi skal kontaktes via påtalemyndighetene, og kalles inn til vitneavhør. Da blir det opp til påtalemyndighetene å kalle henne inn som vitne i en rettsak. Det er dessverre ikke uvanlig at offer anmelder, for senere å trekke anmeldelsen mot mishandler og fortsette samlivet. Hva skjer om det skjer? Er muligheten stor for at Hi da, igjen, blir utsatt for trakassering, fordi det andre offeret må dekke ryggen sin. Det er neimen ikke enkelt dette her altså. Endret 8. mai 2022 av prekæs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå